Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Är det en här du har Asus DSL-AC68U?

denna är det jag har: http://www.brl.se/sv/artiklar/asus-rt-ac68u-n-tradlos-dualban...
om den nu inte skulle fungera med adsl, kommer den då funka med fiber? väntar nämligen på att få telia öppen fiber installerad i mitt hus.
eller kommer jag även då behöva använda mig av ett modem?

Permalänk
Medlem

@kalleteodor:
Kommer att fungera bra med fiber.
För Telia IPTV är det bara att följa råden i tråden.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

@kalleteodor:
Kommer att fungera bra med fiber.
Före Telia IPTV är det bara att följa råden i tråden.

tackar, och för att det skulle kunna funka med adsl så skulle jag behöva ett vanligt modem också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

tackar, och för att det skulle kunna funka med adsl så skulle jag behöva ett vanligt modem också?

Lättaste är väl att köra med en Telia ADSL router fram till att du får fibern.
Om du inte har nån finns det säkert nån billig på blocket.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Nu har jag faktiskt en fråga till er alla andra för en gångs skull
Jag kopplade in min box igen, efter 4 månader urkopplat. (Kollar bara på F1, och det har varit uppehåll)
Men tyvärr så fick jag ingen bild. Efter jag resettat boxen osv, så får jag upp att telia laddar in sin programvara i boxen. Men sen när den är klar så är det bara svart.
Jag provade koppla in Telias egen router, och då fungerade det faktiskt. Jag fick skriva in mitt användarid och kod.
Provade då att koppla in min Asus router igen, och det fungerade även på den att få bild. Men sen nästa dag igen, så får jag bara svart bild efter Telias 4 gröna rutor kommit upp igen. Jag hör ljudet, men bilden är bara svart.
Är det någon mer som har detta problem? Eller vet vad som kan vara fel?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd

Dags färska uppgifter som fungerade för mig med BBB och senaste firmwire på min ASUS RT-AC66U:

Här är inställningar som brukar fungera när du vill använda vår IPTV-tjänst med din egen ASUS-router:

Välj ISP-profil: Ingen
Välj IPTV STB-port: Ingen eller LAN3
Speciella applikationer
Använda DHCP-vägar: Microsoft eller Inaktivera
Aktivera multicasting-routning (IGMP Proxy): Aktivera
Aktivera effektiv vidarebefordran för multicast (IGMP Snooping): Aktivera
UDP-proxy(Udpxy): 0

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag får inte det här att lira. Har fiber via Telia och en ASUS-router med firmware som har IPTV-stöd.

Oavsett om jag väljer 845 eller 243, så dör Internet (åtminstone på mitt wifi från samma router) - inte heller TV:n vill ansluta. (Det är första gången jag ska aktivera ett TV-abonnemang, men det händer inte ett jota när jag väljer digital-/Arris-boxen som source.)

- Har inte aktiverat/konfat Dual WAN
- Har dubbelkollat att jag sätter upp IPTV på den LAN-port som jag har digitalboxen inkopplad till

Så fort jag disablar IPTV får jag tillbaka Internetaccesen.

Några idéer?

Permalänk
Medlem

För att förtydliga, har jag kopplat så här:

[Fiberuttag]--Cat5--[ASUS-Router WAN]

[ASUS-router, port 4]--Cat5--[TV-box]--HDMI--[TV]

TV:n når alltså Internet över Wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoli:

För att förtydliga, har jag kopplat så här:

[Fiberuttag]--Cat5--[ASUS-Router WAN]

[ASUS-router, port 4]--Cat5--[TV-box]--HDMI--[TV]

TV:n når alltså Internet över Wifi.

Jag har också haft strul på sistone. Har inte orkat pilla med det riktigt själv. Prova inställningarna han med BBB leverantör gjorde här någon post ovan och prova.
Annars vet jag inte riktigt om Telia ändrat något på sitt håll. Eller om det är asus firmware, som i vissa versioner strulat massor med IP-TV.
Jag får dock internet att funka som vanligt, men hade ENORMA problem med just denna senaste programvara tills jag nollställde routern helt, mitt internet knasa helt även utan IP-TV. Dock så får jag bara ljud men ingen bild på TVn. Väldigt udda.
Om du har fel vid på tv så brukar problemet du beskriver dyka upp.
Jag skulle först kolla inställningarna i posten ovan. Sen dubbel kolla att du har senaste firmwaren på din router.
Sen nollställa routern helt om det inte funkar.
Och sedan prova nedgradera routern någon version om inte det heller fungerar.
Du hittar äldre programvara på asus hemsida, där väljer du "operativ system" "other" då får du upp router firmware som är äldre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Någon som kör trådlöst ? Isf hur gör ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Någon som kör trådlöst ? Isf hur gör ni?

Skickades från m.sweclockers.com

TV boxen har ingen trådlös mottagare/sändare så...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Någon som kör trådlöst ? Isf hur gör ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte att rekommendera.
Men om du skall göra det behöver du en AP och brygga.
Bägge måste klara av multicast.

IPTV port i routern-kabel->AP-Wifi->Brygga-kabel->tv box

Inget annat än bryggan skall gå mot WiFi nätet från AP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Hej! Tack för en bra tråd. Har inte läst allt men från det senaste året ialla fall. Hoppas jag inte missat svaret :).

Om jag använder enbart telias router så fungerar IPTV och internet fint.
Om jag kopplar bort telias router och sätter in min asus och ställer in den enligt guiden här så fungerar IP TV fint på port4 och internet på de andra portarna.

Men nu tänkte jag ha telias router först, i bryggat läge, och sen min asus router efter. Bryggade telias box enligt DMZ metoden (https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning-av-router) och kopplade in min router på port4. Där är IP TV installerat på port4 som jag då drar till digitalboxen som tyvärr inte fungerar.

Någon idé om hur man löser det bäst?

Tack!

Permalänk
Medlem

@FredrikÖberg:
När du bryggar Telias router så är det bara Internet som kommer ut på porten.
Digitalboxen kopplar du till en annan port på Telia routern.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikÖberg:

Någon idé om hur man löser det bäst?

Tack!

Koppla din TV-box till Telias router LAN1-LAN3 och din router till LAN4 (om du har LAN4 som DMZ)
TV-konfen i din ASUS kan du ta bort.

Skrivet av FredrikÖberg:

Men nu tänkte jag ha telias router först, i bryggat läge,

Varför?

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

@FredrikÖberg:
När du bryggar Telias router så är det bara Internet som kommer ut på porten.
Digitalboxen kopplar du till en annan port på Telia routern.

Skrivet av madtop:

Koppla din TV-box till Telias router LAN1-LAN3 och din router till LAN4 (om du har LAN4 som DMZ)
TV-konfen i din ASUS kan du ta bort.

Tack till er båda. Gjorde som ni sa och det fungerar ju fint!

Permalänk
Medlem

Ursäkta frågan från en blivande Asusrouterägare. Kan man inte längre kolla på Telias Fibertv genom deras box medelst en Asusrouter? :/

Edit:

Blev så till mig över detta möjliga dilemma så jag ringde Teliasupporten för tv och sa att om jag köper en Asusrouter, kan det då bli besvär med Telias Fibertv? "Ja det blir det!". Hon frågade sen vilken "låda" vi har på väggen. "Du menar medieomvandlare?", "ja". "Det är en åtta lanportars Raycore.". "Jaha, men då kopplar du in tvboxen i medieomvandlaren istället för routern!"...........

Hoppas det stämmer för hon lät tvärsäker.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ursäkta frågan från en blivande Asusrouterägare. Kan man inte längre kolla på Telias Fibertv genom deras box medelst en Asusrouter? :/

Edit:

Blev så till mig över detta möjliga dilemma så jag ringde Teliasupporten för tv och sa att om jag köper en Asusrouter, kan det då bli besvär med Telias Fibertv? "Ja det blir det!". Hon frågade sen vilken "låda" vi har på väggen. "Du menar medieomvandlare?", "ja". "Det är en åtta lanportars Raycore.". "Jaha, men då kopplar du in tvboxen i medieomvandlaren istället för routern!"...........

Hoppas det stämmer för hon lät tvärsäker.

Ja, det kommer att fungera. Däremot fungerar inte "Telia Zappa" appen, som är en fjärrkontrollsapp för mobilen, då den kräver att tv-boxen hänger på samma router som mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Beginner: Vänta va?
Det var tack vara denna tråd jag kunde koppla in Telias mottagare i Asus-routern istället för att behöva be Telia om en router.
Eller missförstår jag något nu?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

@Beginner: Vänta va?
Det var tack vara denna tråd jag kunde koppla in Telias mottagare i Asus-routern istället för att behöva be Telia om en router.
Eller missförstår jag något nu?

Ursäkta!

Kan inte ett dugg om routers, fibertv annat än det jag snubblade över här. Enda jag kom på var att ringa Telias tvsupport och fråga dem rakt av hur det är, fungerar Asusrouters med Telias fibertv eller ej? Om man kunde göra inställningar i Asusrouterna för Telias fibertv?

Svaren på båda var "nej!".

Hon frågade sen vilken medieomvandlare jag har. Vet inte modell, killarna stack efter installationen och lämnade ingen manual kvar, utan jag fick beskriva att det var en åtta portars, Lan. Raycore och då sa hon att det bara var att koppla in tvboxen "Arris" (??) direkt i medieomvandlaren och strunta i routern!

Kanske är en lösning för mig bara och folk i vår förening, vet ej! Ring Teliasupporten och hör.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ursäkta!

Kan inte ett dugg om routers, fibertv annat än det jag snubblade över här. Enda jag kom på var att ringa Telias tvsupport och fråga dem rakt av hur det är, fungerar Asusrouters med Telias fibertv eller ej? Om man kunde göra inställningar i Asusrouterna för Telias fibertv?

Svaren på båda var "nej!".

Hon frågade sen vilken medieomvandlare jag har. Vet inte modell, killarna stack efter installationen och lämnade ingen manual kvar, utan jag fick beskriva att det var en åtta portars, Lan. Raycore och då sa hon att det bara var att koppla in tvboxen "Arris" (??) direkt i medieomvandlaren och strunta i routern!

Kanske är en lösning för mig bara och folk i vår förening, vet ej! Ring Teliasupporten och hör.

Kan ha varit en okunnig person på supporten eller så är det det de ger som svar som standard bara för att de vill ha det på ett visst sätt. Visst kan det bli problem, men det är ju inget som inte går att lösa.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Kan ha varit en okunnig person på supporten eller så är det det de ger som svar som standard bara för att de vill ha det på ett visst sätt. Visst kan det bli problem, men det är ju inget som inte går att lösa.

Pratade med fibersupporten idag igen i ett helt annat ärende och passade på att fråga om tvboxen och medieomvandlare.

Fick veta att man kan koppla in Telias fiberbox direkt i medieomvandlaren och det gällde alla omvandlare. Beroende på vilket märke det var på medieomvandlaren så skulle lanport 2 användas eller som i mitt fall med Raycoren så var lanportarna "otaggade" så jag kunde använda vilken jag ville utom lanport ett som är för routern. (Bara återger nu vad jag fick höra idag!)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner:
Den här tråden är för de fall då man internet och IPTV på samma inkommande port.
Om de redan är delade i mediaomvandlaren behöver man inte göra nåt av det som tas upp i denna tråd.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@Beginner:
Den här tråden är för de fall då man internet och IPTV på samma inkommande port.
Om de redan är delade i mediaomvandlaren behöver man inte göra nåt av det som tas upp i denna tråd.

Aha. Förstår! Jag som snubblade över tråden och tänkte att jag skulle förbereda mig, sen sprang det iväg med att ringa till dem.

Tack!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Är det någon som har det här fungerande för tillfället?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Underbart! Det fungerade på en gång och dessutom med en switch på nätverket (vilket inte fungerar med Telias router). Tack!!!

Jag har haft så sjukt mycket strul med Telias IPTV i och med att jag vill ha en egen switch på nätverket. Att detta bara fungerade är helt otroligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan[A]:

Underbart! Det fungerade på en gång och dessutom med en switch på nätverket (vilket inte fungerar med Telias router). Tack!!!

Jag har haft så sjukt mycket strul med Telias IPTV i och med att jag vill ha en egen switch på nätverket. Att detta bara fungerade är helt otroligt...

För mig funkar det dock med en Switch på nätverket med Telias router Så varför det inte funkar för dig förstår jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

För mig funkar det dock med en Switch på nätverket med Telias router Så varför det inte funkar för dig förstår jag inte.

Haha, Telia säljer tom en switch för det ändamålet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Haha, Telia säljer tom en switch för det ändamålet...

Skickades från m.sweclockers.com

Gör de? Vart?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Gör de? Vart?

Har en ligandes om du vill ha en bild, följde med när man ha dubbla tvboxar (eller ja bostaden då).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar