Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem

Jag har sen några år slutat med Teliabox, men efter många förfrågningar så har jag uppdaterat tråden med nya bilder och beskrivning, eftersom många fortfarande verkar använda sig av denna tråd.
För extra support så fråga i tråden, eller om något inte stämmer i första posten längre så skicka mig gärna ett PM, så åtgärdar jag det.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Det verkar som Telia gjort om någonting med sin IPTV nyligen.

Förra veckan någon gång när jag startade TV'n fick jag ett felmeddelande att jag inte var inloggad och jag försökte såklart logga in igen med mina vanliga koder men det gick inte. Fick bara ett felmeddelande att jag skulle gå till https://www.teliaplay.se/ och skapa ett konto där.

Jag hade ett gratiskonto där sen många år tillbaka så testade att logga in med dom uppgifterna och tänkte att nu får jag väl bara gratiskanalerna, men det verkar som Telia på något vis känner av vilket kanalpaket jag hade, för nu har jag alla mina kanaler som vanligt igen.

Och grejen är att tv-boxen (en Arris VIP4302 för övrigt) inte får ett eget IP längre, utan den kommer upp i routern som en vanlig enhet med ett internt IP för mitt LAN så det verkar som dom tagit bort VLAN grejen för mig.

Jag är nöjd med ändringen, för nu slipper jag en separat kabel från routern till TV'n, då jag kan använda switchen jag har i tv-bänken för htpc, förstärkare osv istället.

Vet inte om detta är något dom gjort för alla kunder, men för mig som bor utanför Norrköping är det så iaf.

Är tvboxen kopplad med ethernet till routern närmast mediaomvandlaren? Eller är det trådlöst någonstans mellan iptv och mediaomvandlaren?

Permalänk
Skrivet av brutak:

Är tvboxen kopplad med ethernet till routern närmast mediaomvandlaren? Eller är det trådlöst någonstans mellan iptv och mediaomvandlaren?

Telia verkar köra den gamla vanliga IPTV-lösningen på VLAN 845 men om man pluggar in boxen i det vanliga interna VLAN:et kopplar boxen numera upp sig mot Telia Play+. Det är samma kanaler men t.ex SVT1 HD heter SVT1 i Play+varianten. Upplever också att det är sämre bitrate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brutak:

Är tvboxen kopplad med ethernet till routern närmast mediaomvandlaren? Eller är det trådlöst någonstans mellan iptv och mediaomvandlaren?

Tv-boxen är kopplad till en switch som i sin tur är kopplad till en asus rt-ac66u. Använder inte Vlan alls längre.

Inget trådlöst men jag ser inga hinder för att det inte skulle fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av strutsboll:

Telia verkar köra den gamla vanliga IPTV-lösningen på VLAN 845 men om man pluggar in boxen i det vanliga interna VLAN:et kopplar boxen numera upp sig mot Telia Play+. Det är samma kanaler men t.ex SVT1 HD heter SVT1 i Play+varianten. Upplever också att det är sämre bitrate.

Det är mycket möjligt att det är sämre bitrate men faktiskt inget jag lagt märke till isf. Kollar så sällan på tv nuförtiden förutom typ vägens hjältar och lite såna liknande program.

Filmer och serier där bildkvalitet spelar roll ses via htpc:n i blu-ray format

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Vi kör Telia IPTV med min Asus router efter hjälp i den här guiden. Idag, efter ett par dagars instabilt internet dog tv-signalen och jag fick Error 2 från vår Arris box - att den inte får nåt IP.

Lösningen var att byta VID från 243 till 845. Tänkte bara skriva det här om någon annan kommer tillbaka hit till tråden för att kika om man inte var ensam om att det plötsligt slutade fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haruh:

Vi kör Telia IPTV med min Asus router efter hjälp i den här guiden. Idag, efter ett par dagars instabilt internet dog tv-signalen och jag fick Error 2 från vår Arris box - att den inte får nåt IP.

Lösningen var att byta VID från 243 till 845. Tänkte bara skriva det här om någon annan kommer tillbaka hit till tråden för att kika om man inte var ensam om att det plötsligt slutade fungera.

Vilka övriga inställningar har du då?
Är det Manuella inställningar, och sedan en av LAN 3,4 portar med VID på 845. Resten default?

Typ som den här bilden

Permalänk
Medlem

Får inte min iptv att fungera med asus RT-AC68U

Hej!
Jag har öppen fiber via Telia och har bytt leverantör till allente (viasat canal digital)
Det har fungerat med deras router jag fick med men med super dåligt wifi. Jag köpte mig en asus rt-ac68u
Jag har följt guiden om att välja iptv port 4 vid 845
Det vill inte fungera jag kör en brygga från tvboxen till routern via wps. Den är ansluten. Är det någon inställning mer jag ska göra för att jag kör via wps istället för kabel på asus routern?

Kan tillägga att mitt internet fungerar super med stabil hastighet.
Tack på förhand

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedbye:

Hej!
Jag har öppen fiber via Telia och har bytt leverantör till allente (viasat canal digital)
Det har fungerat med deras router jag fick med men med super dåligt wifi. Jag köpte mig en asus rt-ac68u
Jag har följt guiden om att välja iptv port 4 vid 845
Det vill inte fungera jag kör en brygga från tvboxen till routern via wps. Den är ansluten. Är det någon inställning mer jag ska göra för att jag kör via wps istället för kabel på asus routern?

Kan tillägga att mitt internet fungerar super med stabil hastighet.
Tack på förhand

Mvh Jonas

Har du både TV och bredband från Allente? Har du en egen fiberomvandlare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har du både TV och bredband från Allente? Har du en egen fiberomvandlare?

Jag kör både tv och internet från dom. Japp har en omvandlare så en kabel från omvandlare till wan på routern för internet sen andra kabeln från omvandlaren tillport 3 eller 4 för tv men det fungerar verkligen inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedbye:

Jag kör både tv och internet från dom. Japp har en omvandlare så en kabel från omvandlare till wan på routern för internet sen andra kabeln från omvandlaren tillport 3 eller 4 för tv men det fungerar verkligen inte

Hur är tanken att man ska koppla in TV hos Allente? Skickar de med en router som du kan kan använda för både internet och TV? För att lösningen du föreslår ska fungera så krävs det att operatören skickar både internet och TV genom LAN 1 i fiberomvandlaren men i många fall skickar man bara internet via LAN 1 och TV via LAN 2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur är tanken att man ska koppla in TV hos Allente? Skickar de med en router som du kan kan använda för både internet och TV? För att lösningen du föreslår ska fungera så krävs det att operatören skickar både internet och TV genom LAN 1 i fiberomvandlaren men i många fall skickar man bara internet via LAN 1 och TV via LAN 2.

Ja dom skickar med en router som det bara va att koppla in från min omvandlare jag fick med när jag hade mitt Telia internet. Så nu va ju bara tanken att byta till en snabbare router.

Det går från fiberuttaget i väggen till omvandlaren sen från port 1 internet, port 2 är tv signalen. Det fungerade att koppla in på deras router i port 1 internet och port 4 för tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedbye:

Ja dom skickar med en router som det bara va att koppla in från min omvandlare jag fick med när jag hade mitt Telia internet. Så nu va ju bara tanken att byta till en snabbare router.

Det går från fiberuttaget i väggen till omvandlaren sen från port 1 internet, port 2 är tv signalen. Det fungerade att koppla in på deras router i port 1 internet och port 4 för tv.

Aha, det tyder på att det borde fungera med din ASUS-router. Då är det nog problemet att Allente använder ett annat VID-nummer än vad Telia gör. Du får testa runt med lite olika siffror. Kolla om 501 fungerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Aha, det tyder på att det borde fungera med din ASUS-router. Då är det nog problemet att Allente använder ett annat VID-nummer än vad Telia gör. Du får testa runt med lite olika siffror. Kolla om 501 fungerar.

Okej jag pratade med allente kundservice, först så förstod dom inte vad vid nummer va. Sen pratade han med sin kollega 2ggr men efter det så fick jag 2 nummer in: 821 ut: 845. Men inget av dom fungerar. Har gjort som guiden visar.
Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Speedbye:

Okej jag pratade med allente kundservice, först så förstod dom inte vad vid nummer va. Sen pratade han med sin kollega 2ggr men efter det så fick jag 2 nummer in: 821 ut: 845. Men inget av dom fungerar. Har gjort som guiden visar.
Mvh

Fråga efter vilket vlan iptv använder, vid nummer är inget vedertaget begrepp utan hittepå ful-svengelska.
Men det var ett underligt svar du fick med in/ut, du får väl analysera trafiken med Wireshark när du använder operatörens utrustning elelr hoppas att någon annan med samma operatörkombination (nät och tjänsteoperatör) kan analysera trafiken eller kanske kontakta operatören och fråga vilket vlan deras iptv tjänst använder såvida du inte är helt säker på att de förstod frågan om "vid nummer" för svaret är underligt och det låter "tekniskt underligt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fråga efter vilket vlan iptv använder, vid nummer är inget vedertaget begrepp utan hittepå ful-svengelska.
Men det var ett underligt svar du fick med in/ut, du får väl analysera trafiken med Wireshark när du använder operatörens utrustning elelr hoppas att någon annan med samma operatörkombination (nät och tjänsteoperatör) kan analysera trafiken eller kanske kontakta operatören och fråga vilket vlan deras iptv tjänst använder såvida du inte är helt säker på att de förstod frågan om "vid nummer" för svaret är underligt och det låter "tekniskt underligt"

Jag får kolla med dom i morgon vilket vlan dom har iptv på, men tänkte om jag kör kabel direkt från fiberuttaget och in i routern med dom inställningarna kanske det fungerar? Eller. Öste ja ha den där mediaomvandlaren innan routern?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Speedbye:

Jag får kolla med dom i morgon vilket vlan dom har iptv på, men tänkte om jag kör kabel direkt från fiberuttaget och in i routern med dom inställningarna kanske det fungerar? Eller. Öste ja ha den där mediaomvandlaren innan routern?

Jag vet inte hur iptvsystemet är uppbyggt hos dig men tjänstefördelaren är för att separera en inkommande trunk så att data och tv kommer ut via varsin port, har man samma operatör för tv och data är det inte säkert att den behövs men har man olika är den alltid nödvändig.
Allt handlar om att vlanen behöver hanteras korrekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte hur iptvsystemet är uppbyggt hos dig men tjänstefördelaren är för att separera en inkommande trunk så att data och tv kommer ut via varsin port, har man samma operatör för tv och data är det inte säkert att den behövs men har man olika är den alltid nödvändig.
Allt handlar om att vlanen behöver hanteras korrekt.

Nu har jag varit i kontakt med Allente igen. Har fått följande Vlan internet 808 iptv 821 i kommande till tjänstefördelaren 296. Jag har testat 821 och 296. Inget fungerande. Jag testade utan tjänste fördelaren med samma fel.
Jag pratade med allente och dom sa att Telia använder sig av bredbands tv medans dom använder sig av en separat fibersignal.

Tänkte kan man öppna en inport i routern för att kunna köra från tjänstefördelaren? För jag kör ju från routern till en brygga sen till tvboxen.
Hoppas någon kan hjälpa mig blir gråhårig 😳

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Speedbye:

Nu har jag varit i kontakt med Allente igen. Har fått följande Vlan internet 808 iptv 821 i kommande till tjänstefördelaren 296. Jag har testat 821 och 296. Inget fungerande. Jag testade utan tjänste fördelaren med samma fel.
Jag pratade med allente och dom sa att Telia använder sig av bredbands tv medans dom använder sig av en separat fibersignal.

Tänkte kan man öppna en inport i routern för att kunna köra från tjänstefördelaren? För jag kör ju från routern till en brygga sen till tvboxen.
Hoppas någon kan hjälpa mig blir gråhårig 😳

Jag har ingen Asusrouter eller dina tjänsteleverantörer att labba med men nån kanske kan hjälpa till med det, du ska i vart fall inte öppna nån port för det handlar om vlan och du ska dela upp en inkommande trunk i tv och datanäten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ville bara dela med mig om någon annan också har problem. Fick det äntligen att fungera med de enklaste av inställningar efter en förmiddag med pilleri med VID och PRIO nummer etc. : )

Koppla från fiberjacket till WAN på routern. Koppla Arris TV boxen till LAN4 porten på routern, och kör följande inställningar:

Funkar felfritt, ingen försämrad kvalité etc.

Hoppas ni också fixar det!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

@Darojax TLDR: Se där, standardinställningen löste mitt plötsliga problem.

Kort saga lång ;p
Vet ej vad som hände. Kan tänka mig att det har att göra med att vi ska få öppen fiber (tror ej det aktiverats ännu dock).
Var en snubbe och installerade en medieomvandlare för två veckor sedan. Men jag stängde av och kopplade ur den och kopplade in routern direkt i väggen igen då jag inte har någon nytta av medieomvandlaren.

I söndags dog internet och var nere i kanske 1min mitt på dagen. Senare på kvällen när jag skulle titta på TV så var varje kanal svart. Ryckte ur strömsladden ett tag och då fick jag istället Error 2. Det vanliga som att bara låta den stå tills den återanslöt igen hjälpte inte. Ha router och Telia boxen urkopplade under natten hjälpte inte heller.
Har kört med vlan 845 på port 4 fram till nu. Idag lekte jag med inställningarna på routern och testade att ställa tillbaka på standard inställningen som du skrev. Vips så anslöt den. Trodde dock det sket sig då den fastande på ruta 4 en längre tid. Men det löste sig

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Numera verkar ju TV-boxarna funka fint direkt via vanlig surf. Skillnaden är att man får logg ain med Telia Play-kontot i stället för koder. Zappa funkar inte då iofs, vad jag vet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Numera verkar ju TV-boxarna funka fint direkt via vanlig surf. Skillnaden är att man får logg ain med Telia Play-kontot i stället för koder. Zappa funkar inte då iofs, vad jag vet i alla fall.

Vanlig surf? Du menar bara koppla in den så funkar det?
Är precis det jag fick göra nu. Fick ställa om så port 4 agerade helt normalt igen. Dvs, ingen speciell inställning.
Vi har fortfarande koder, men vi kommer vara tvugna att köra med nya koder från och med den 15:e mars då utbudet ändras.
Zappa har jag aldrig använt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag som snart ska få tv via fiber. Gäller detta mig också? Inte läst igenom tråden, råkade trilla över denna bara.
Kommer få en 4k-box skickad till mig, min plan är ju att plugga in nätverkskabeln sen köra med egen router plug&play. Har Telia fiber men kör inte deras router.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vanlig surf? Du menar bara koppla in den så funkar det?
Är precis det jag fick göra nu. Fick ställa om så port 4 agerade helt normalt igen. Dvs, ingen speciell inställning.
Vi har fortfarande koder, men vi kommer vara tvugna att köra med nya koder från och med den 15:e mars då utbudet ändras.
Zappa har jag aldrig använt.

Japp, bara koppla in. På Telia.se kan man logga in och se alla sina abonnemanng och ändra lösenord etc. Bara att skaffa ett login och password och köra på vanlig surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag som snart ska få tv via fiber. Gäller detta mig också? Inte läst igenom tråden, råkade trilla över denna bara.
Kommer få en 4k-box skickad till mig, min plan är ju att plugga in nätverkskabeln sen köra med egen router plug&play. Har Telia fiber men kör inte deras router.

Yes. Det är ju bara att prova först annars.

Permalänk
Medlem

Blir lite fundersam när jag läser i tråden. Kör idag original-Tecnhicolor-routern från Telia (TG799vn v2) för Telia fiber, har två tv-boxar och övriga utrustning i ett switchat nätverk, allt kopplat till lanport 1 i routern. Får jag sämre bildkvalité då än om boxarna var kopplade till den dedikerade lanporten i routern för iptv? Jag känner inte igen att jag behövt logga in med någon TeliaPlay-historia, utan bara koder för boxarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ]P[:

Blir lite fundersam när jag läser i tråden. Kör idag original-Tecnhicolor-routern från Telia (TG799vn v2) för Telia fiber, har två tv-boxar och övriga utrustning i ett switchat nätverk, allt kopplat till lanport 1 i routern. Får jag sämre bildkvalité då än om boxarna var kopplade till den dedikerade lanporten i routern för iptv? Jag känner inte igen att jag behövt logga in med någon TeliaPlay-historia, utan bara koder för boxarna.

Nej, när det är digitalt så antingen fungerar det eller inte alls.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Nej, när det är digitalt så antingen fungerar det eller inte alls.

Kan vara annan prestanda/kvalité om det går över internet istället för VLAN. Han som frågade har en router som blandar IPTV och LAN så uttaget på routern spelar inte roll.