Analytiker dödförklarar Windows RT – Android störst på surfplattor 2013

Permalänk
Melding Plague

Analytiker dödförklarar Windows RT – Android störst på surfplattor 2013

Framtiden ser dyster ut för Microsofts operativsystem Windows RT, rapporterar analysföretaget IDC. Samtidigt väntas Android passera Ios även på surfplattor under 2013.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte jätteförvånande,,, Kin.. Zune... RT. Microsoft har floppat varenda gång de gett sig på att göra egen hårdvara.

Det verkar som om man måste göra något helt nytt för att lyckas (apple). Microsoft har bara gjort "sin egen variant av något som redan finns", och det är inte folk intresserade av. Att surface fått bra omdöme beror troligtvis på att de som köpt dem gjort det specifikt för att de gillar Modern UI.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag själv skulle inte välja en ARM baserad Windows platta utan har funderat på en dyrare x86 platta som funkar som både platta å bärbar.
Dom har inte den säljande övertygelsen som Apple besitter och kan få oviktiga saker verka viktiga och nya.
Och Google kör ett öppen och billigt alternativ som säljer på grund av att det är bra och rätt väg att gå in i framtiden.
Om Apple fortsätter borde även dom gå mot en mörkare framtid för jag har fortfarande hopp om mänskligheten.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

RTs begränsningar är väl mest ett resultat av att Intel och AMD inte kunnat leverera ett tillräckligt strömsnålt chip. I takt med att x86 också blir snällare och snällare mot batteriet blir RT alltmer irrelevant.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Windows RT är bra men det är även frustrerande svårt att använda om man jämför med Android och IOS,

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Generation 1 av Metro/pekskärms OS samt Surface.
Det säger allt.

MS drar på gränserna och vågar visa framtiden, och det tar tid att bygga upp intresse för något nytt och okänt för många samt är aldrig gen 1 optimalt vad det än gäller.

Permalänk
Hedersmedlem

Man skulle ha använt Windows mobile istället för nu finns tre olika system med namnet Windows som inte passar ihop.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Windows RT är väl inte världens bästa produkt, men om alternativet är iPad eller någon Android-platta så väljer jag Surface med Windows RT varje dag i veckan.
Anledningarna stavas: Office, USB, HDMI, Micro-SD, kick-stand och ett användargränssnitt som är coolare än statiska små ikoner med flera meters mellanrum som iPad.

Det spelar ingen roll hur många appar iPad har när man står där med USB-minnet med ett par Office-dokument och filmer, och inser att plattan är helt obrukbar i det läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte jätteförvånande,,, Kin.. Zune... RT. Microsoft har floppat varenda gång de gett sig på att göra egen hårdvara.

Det verkar som om man måste göra något helt nytt för att lyckas (apple). Microsoft har bara gjort "sin egen variant av något som redan finns", och det är inte folk intresserade av. Att surface fått bra omdöme beror troligtvis på att de som köpt dem gjort det specifikt för att de gillar Modern UI.

De finns faktiskt en annan del av Microsoft också som kallas Microsoft Hardware som tillverkar möss och tangentbord. Allt är inte bra men mycket har hög kvalitet. Microsoft kan göra viss typ av Hårdvara. Se bara på exempelvis Xbox 360 kontrollern. Riktigt grym, skulle nog säga den bästa handkontrollern ever. PS3:ans är ju ett skämt i jämförelse. -- Mycket subjektivt men så känner jag iaf.

Med det sagt så ser jag gärna att Android växer till sig och RT går i graven. Microsoft borde fokusera på fixa Windows 8 enligt vad kunderna vill ha istället för leka med ARM surfplattor. Jag vet flera som faktiskt aktivt undviker att köpa en ny dator av tillverkare som endast erbjuder Windows 8. Såg faktiskt ett par på Mediamarkt som gick runt och pratade högt om hur allt var skit. Efter ett tag hittade dom en med Windows 7. Vet inte om de blev ett köp men de stannade iaf till där.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att tro att iOS sjunker till 15%. Vad baseras detta på egentligen?

Permalänk

Köpte en iPad, senaste. SJUUUUUUKT vad låst den är. Går inte göra ett skit om man inte vill punga ut med pengar.
Blir android i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

De finns faktiskt en annan del av Microsoft också som kallas Microsoft Hardware som tillverkar möss och tangentbord. Allt är inte bra men mycket har hög kvalitet. Microsoft kan göra viss typ av Hårdvara. Se bara på exempelvis Xbox 360 kontrollern. Riktigt grym, skulle nog säga den bästa handkontrollern ever. PS3:ans är ju ett skämt i jämförelse. -- Mycket subjektivt men så känner jag iaf.

Ja, där har du en poäng... Det tänkte jag inte på. Jag har inte användt övrigt Microsofthårdvara själv men jag har inte heller hört folk klaga direkt... Utom möjligtvis xbox då men det ligger kanske en viss fanboyism i det.

Citat:

Med det sagt så ser jag gärna att Android växer till sig och RT går i graven. Microsoft borde fokusera på fixa Windows 8 enligt vad kunderna vill ha istället för leka med ARM surfplattor. Jag vet flera som faktiskt aktivt undviker att köpa en ny dator av tillverkare som endast erbjuder Windows 8. Såg faktiskt ett par på Mediamarkt som gick runt och pratade högt om hur allt var skit. Efter ett tag hittade dom en med Windows 7. Vet inte om de blev ett köp men de stannade iaf till där.

Samma på Elgiganten. Jag har flera gånger sett folk som aktivt frågat efter Windows 7. Jag tycker synd om säljarna för de har det ju inte lätt nu... Det är "Vista all over again" så att säga och kunderna beter sig ungefär som om datorn vore nedsmetad med avföring om de ser Windows 8 i specen, så de borde definitivt fixa Windows 8, och dess rykte, innan de börjar experimentera med nya marknader.

Jag tror det är kört för Windows 8 dock. Man får bara en chans att göra ett första intryck. Ingen hade köpt Windows 7 om det kommit i form av "Vista SP3" heller (som det mer eller mindre är).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att folk köper androidplatta framför en windows rt platta.
Är du får en android för 1000 kr medans rt kostar minst 5000kr.

Jag skulle vilja ha en rt platta men just nu säger min ekonomi att jag bara har råd med en android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, där har du en poäng... Det tänkte jag inte på. Jag har inte användt övrigt Microsofthårdvara själv men jag har inte heller hört folk klaga direkt... Utom möjligtvis xbox då men det ligger kanske en viss fanboyism i det.

Samma på Elgiganten. Jag har flera gånger sett folk som aktivt frågat efter Windows 7. Jag tycker synd om säljarna för de har det ju inte lätt nu... Det är "Vista all over again" så att säga och kunderna beter sig ungefär som om datorn vore nedsmetad med avföring om de ser Windows 8 i specen, så de borde definitivt fixa Windows 8, och dess rykte, innan de börjar experimentera med nya marknader.

Jag tror det är kört för Windows 8 dock. Man får bara en chans att göra ett första intryck. Ingen hade köpt Windows 7 om det kommit i form av "Vista SP3" heller (som det mer eller mindre är).

Skillnaden mellan windows 7 och 8 är för liten för att folk ska punga ut en uppgradering.

Sen är de flesta människor vanemänniskor , livrädda för att lära sig något nytt. Dvs inga riktiga datanördar utan bara noobs som spelar sim city och world of warcraft.
För mig är windows 8 snabbare än sjuan,

Mest använder jag windowsknappen + q
windows knappen + r
eller högerklickar på startmenyn.

Det var inte speciellt svårt att lära sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Har väldigt svårt att tro att iOS sjunker till 15%. Vad baseras detta på egentligen?

Att folk köper mer android nu såklart.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju lite hur de kom fram till de de här siffrorna med decimaler och allt... Extremt duktigt att redan nu kunna förutspå att Microsofts x86 baserade plattor kommer ha just 7,4 procent av marknaden 2017 Ska dra upp den här tråden igen om 4 år så får vi se hur rätt (eller fel) de hade

Permalänk
Medlem

Haha vilken makalöst fantasifull analys. iOS till 15%? Knappast.

Permalänk
Medlem

Folk trivs med Android och iOS, varför ska alla köpa nytt bara för att det finns
och när man redan är nöjd med det man har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Skillnaden mellan windows 7 och 8 är för liten för att folk ska punga ut en uppgradering.

Sen är de flesta människor vanemänniskor , livrädda för att lära sig något nytt. Dvs inga riktiga datanördar utan bara noobs som spelar sim city och world of warcraft.
För mig är windows 8 snabbare än sjuan,

Mest använder jag windowsknappen + q
windows knappen + r
eller högerklickar på startmenyn.

Det var inte speciellt svårt att lära sig.

Windows 8 har funnits i 4 månader. Om majoriteten hållt med om att det inte varit krångligt hade det lugnat ner sig. Det är dock inte fallet och kritiken fortsätter.

Oavsett vad, så går väl folk på elgiganten eller vad det nu kan vara för att köpa NY dator? Om folk vill ha Windows 8 eller skiter i vilket ber de nog inte specifikt om Windows 7, skulle jag tro.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Har väldigt svårt att tro att iOS sjunker till 15%. Vad baseras detta på egentligen?

Nja, det står ju 43% år 2017.

Frågan är bara vad kolumnen CAGR 2013-2017 innebär ?
Minst sagt otydligt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Nja, det står ju 43% år 2017.

Frågan är bara vad kolumnen CAGR 2013-2017 innebär ?
Minst sagt otydligt.

Det står för Compound annual growth rate. http://en.wikipedia.org/wiki/Compound_annual_growth_rate

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

hur kan man dödförklara windows på en platt?
Det är ju det bästa man kan ha

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, där har du en poäng... Det tänkte jag inte på. Jag har inte användt övrigt Microsofthårdvara själv men jag har inte heller hört folk klaga direkt... Utom möjligtvis xbox då men det ligger kanske en viss fanboyism i det.

Samma på Elgiganten. Jag har flera gånger sett folk som aktivt frågat efter Windows 7. Jag tycker synd om säljarna för de har det ju inte lätt nu... Det är "Vista all over again" så att säga och kunderna beter sig ungefär som om datorn vore nedsmetad med avföring om de ser Windows 8 i specen, så de borde definitivt fixa Windows 8, och dess rykte, innan de börjar experimentera med nya marknader.

Jag tror det är kört för Windows 8 dock. Man får bara en chans att göra ett första intryck. Ingen hade köpt Windows 7 om det kommit i form av "Vista SP3" heller (som det mer eller mindre är).

Microsoft är ett stort företag som måste visa vägen före alla andra om de vill vara kvar där de är nu. Okej?
(Om DU tycker det är bakåtsträvande eller något annat är en helt annan sak.)

De har råd att chansa, ibland failar man. Det gör i princip alla företag lite då och då men om du vill vara före andra med något "Nytt" måste du chansa.
(Om DU inte tycker det är något nytt med Windows 8/Metro eller Surface så får det stå för dig.)

Så jag förstår inte vad det är att fästa sig vid vad MS floppar på? Som sagt händer hela tiden för alla företag, alla produkter blir inte Succes av olika orsaker.

Jag antar att MS jobbar hårt på nästa OS och Surface och försöker tänka utanför boxen men ändå behålla vad kunderna vill ha just nu och nu har MS mer erfaranhet inom pekskärms gränssnitt.

Windows 8 är Windows 8, det är optimerat och fungerar som det SKA utifrån hur det är uppbyggt och ska vara.
Om du tycker det är fel på det eller behöver "fixas" så är det ditt problem och persnoliga åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Strunta i CAGR siffran då den handlar om tillväxten.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Trevligt att höra minst sagt, tyvärr så lär intel göra X86 surfplattor mer relevanta och dumheterna med ett operativsystem oavsett inmatnings metod lär fortsätta.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Microsoft är ett stort företag som måste visa vägen före alla andra om de vill vara kvar där de är nu. Okej?
(Om DU tycker det är bakåtsträvande eller något annat är en helt annan sak.)

De har råd att chansa, ibland failar man. Det gör i princip alla företag lite då och då men om du vill vara före andra med något "Nytt" måste du chansa.
(Om DU inte tycker det är något nytt med Windows 8/Metro eller Surface så får det stå för dig.)

Så jag förstår inte vad det är att fästa sig vid vad MS floppar på? Som sagt händer hela tiden för alla företag, alla produkter blir inte Succes av olika orsaker.

Jag antar att MS jobbar hårt på nästa OS och Surface och försöker tänka utanför boxen men ändå behålla vad kunderna vill ha just nu och nu har MS mer erfaranhet inom pekskärms gränssnitt.

Windows 8 är Windows 8, det är optimerat och fungerar som det SKA utifrån hur det är uppbyggt och ska vara.
Om du tycker det är fel på det eller behöver "fixas" så är det ditt problem och persnoliga åsikt.

De som tyckte att Vista var dåligt, det var deras problem och deras personliga åsikter också.

OK att du tycker att de visar vägen, men motivera gärna varför. Kin försökte kopiera blackberry, Zune försökte kopiera iPod, Surface RT försöker kopiera Google och Apples plattor... Men som sagt, det är väl min åsikt.

Windows Phone och Surface RT har funnits ganska länge på marknaden nu, och de har en marknadsandel på 1.25%... Alltså fattar inte 98.75% av kunderna att det är Microsoft de vill ha? eller vad menar du egentligen?

Windows 8 som helhet har för övrigt ca 2.8% marknadsandel, och ca 3.7% i Sverige... Det tycker i alla fall jag tyder på att det är fler än jag som tycker att de borde fixa Windows 8 om de vill sälja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tweak:

Har väldigt svårt att tro att iOS sjunker till 15%. Vad baseras detta på egentligen?

Skrivet av Naxos:

Haha vilken makalöst fantasifull analys. iOS till 15%? Knappast.

Som nämndes ovan, detta är inte vad statistiken säger. Sista kolumnen är en annan statistik.

Skrivet av JesperT:

Nja, det står ju 43% år 2017.

Frågan är bara vad kolumnen CAGR 2013-2017 innebär ?
Minst sagt otydligt.

Skrivet av Ozzed:

Vill bara förtydliga för de som undrar mer över denna kolumn att anledningen till att CAGR kan vara positiv trots att marknadsandelar minskar är för att hela marknaden förväntas växa. Så även om marknadsandelen för en viss plattform är 5 procentenheter lägre 2017 jfr m 2013 så kan plattformens försäljning ha växt i rena tal om totala antalet surfplattor ökat tillräckligt mycket.

I andra ord så kan en plattform ha en relativt mindre del av kakan i framtiden, men kakan kan ha blivit större, så plattformen kan likväl ha mer faktisk kaka.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Tror att de har rätt. De surfplattorna är dyra och har ett begränsat utbud av applikationer. Windows 8 X86 tablets har än så länge fördålig batteritid och klumpigt format.

Microsofts portfölj är ju lite snurrig
Stationära/Bärbara/Tablets X86 Windows 8 med ModernUI applikationer eller Desktop applikationer som är separerade i två lägen, Modern UI eller Desktop
Tablets: Windows RT med applikationer för RT
Mobiltelefoner: Windows Phone 8/7.5 med applikationer för Windows Phone 8 och applikationer för Windows Phone 7.5

Känns som att det är ett OS för mycket, två olika användargränssnitt samt att användaren ska inte behöva veta vilken processor arkitektur den har. Tror att folk bara blir förvirrade och köper nått annat istället.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

…på "+1"-inlägg (använd "Gilla" i stället) och off-topic.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Folk trivs med Android och iOS, varför ska alla köpa nytt bara för att det finns
och när man redan är nöjd med det man har?

1.Tröttnar på ett OS
2. Nyfiken på något nytt
3. Vill ha mer erfaranhet inom olika OS
4. Allting kan bli bättre
5. Vem säger att Android och iOS ska vara någon slags standard OS som man bara ska vara nöjd med?
6. "Öppen" för alla OS är alltid bra för ens egna verklighetsbedömning och på köpet mindre fanboy tankar och kommenterar hur värdelösa alla OS förutom just det OS jag valt att älska och hylla, gäller även märke osv..
7. Inse att alla OS är bra på olika saker för olika personers smak