Program för att flytta filer på hårddisken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Program för att flytta filer på hårddisken?

Hej!

Känner någon till ett program som låter dig flytta runt filer på hårddisken?
Jag vill ofta ha några filer som jag ofta använder på en hårddisk men behöver inte ha dem så nära hårddiskens center då jag kanske inte behöver ladda dem ofta.
Så jag skulle vilja kunna lägga dessa filer längst ut på hårddisken så nya program och filer installeras efter varan på en gång istället för att hårddisken hela tiden måste flytta dessa filer längre ut på disken var gång som jag defraggar den.

Jag vet att dessa program finns då jag såg ett screenshot för några månader sedan av ett men jag minns inte namnet eller var det var och efter ett antal timmar med letande så vänder jag mig till SweC.

Hoppas någon förstår vad jag pratar om. Ursäkta mina grammatik och stav fel, jag är dyslektiker och använder mig mest av engelska nu-för-tiden.
Tack på förhand!

Ursäkta grammatik och stavfel - Jag är dyslektiker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Morugano:

Hej!

Känner någon till ett program som låter dig flytta runt filer på hårddisken?
Jag vill ofta ha några filer som jag ofta använder på en hårddisk men behöver inte ha dem så nära hårddiskens center då jag kanske inte behöver ladda dem ofta.
Så jag skulle vilja kunna lägga dessa filer längst ut på hårddisken så nya program och filer installeras efter varan på en gång istället för att hårddisken hela tiden måste flytta dessa filer längre ut på disken var gång som jag defraggar den.

Jag vet att dessa program finns då jag såg ett screenshot för några månader sedan av ett men jag minns inte namnet eller var det var och efter ett antal timmar med letande så vänder jag mig till SweC.

Hoppas någon förstår vad jag pratar om. Ursäkta mina grammatik och stav fel, jag är dyslektiker och använder mig mest av engelska nu-för-tiden.
Tack på förhand!

Vad är det du försöker få ut av detta?

Du vet att disken är långsammare i mitten än i utkanten va?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

Det är inte många ms du tjänar på att lägga dem som du önskar. Förlorar nog mer tid på att hålla på med det. Köp en SSD istället om du tycker disken är för slö.

Skickades från m.sweclockers.com

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Mätbart, ja
Märkbart, nej

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Defraggler kanske, där kan man till viss del definiera det du efterfrågar.

http://www.piriform.com/defraggler

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC | Intel 520 480GB | WD Black 3TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design ARC | Be-Quiet Straight Power BQT E9 CM 680W | LG BH08LS20 | ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Lös det med partionering, lägg os et på en liten, typ några hundra Gbyte partition som du skapar först så den hamnar i ytterkant, ordna sedan en swap/temp partition på ungefär dubbla minnesmängden så slipper pagefilen bli fragmenterad och använd resten till normal lagring, lätt att ordna med tom disk, svårt att fixa efter installationen.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.