Dustin nekar ångerrätt återbetalning, väntar på pengar från Posten snart 3 veckor!

Permalänk
Medlem

Dustin nekar ångerrätt återbetalning, väntar på pengar från Posten snart 3 veckor!

Hej!

Har blivit en liten "tvist" mellan mig och Dustin, skickade tillbaka en bärbar dator som blev accepterad allt var bra tills jag fick veta att det blivit något fel på Posten som inte betalat tillbaka postförskottspengarna till Dustin och nu sitter Dustin och väntar på dom pengarna trots att dom fått tillbaks min dator i originalskick och accepterat återbetalning.. Vet inte hur jag ska lösa det men har fått en kille på ärendet som verkar vara okunnig minst sagt och han kan knappt tala svenska när jag talat i telefonen med honom vilket gör det ännu svårare. Jag har tänkt ringt och sagt att jag vill tala med hans chef imorgon för ingenting har hänt och paketet var tillbaks den 23:e februari och det är 3000kr det handlar om och jag är precis fyllda 18 år. Nu har Dustin killen skickat ett ärende till Posten att få fram pengarna varav jag ringde posten med hjälp av ärendenumret att det kan ta upp till 2 veckor. Nedanför mina mailkonversationer.
Första mailet

Senaste mailet

Bevis på att dom godkänt min återbetalning

Permalänk
Medlem

Har du kvitto från posten på postförskottet?

Permalänk
Medlem

Det känns minst sagt oseriöst att han knappt kan stava, jag skulle först försöka fråga någon annan på Dustin om allt gått rätt till så att du vet att han inte tolkat något fel.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte vad Dustin har gjort för fel? Och hans stavning påverkar väl inte allt för mycket då han är tydlig och trevlig i sina mail. Är väl Posten som inte gjort sin del och dessutom brukar ut/inbetalningar från Postförskott ta lite tid.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hau5mau5:

Hej!

Har blivit en liten "tvist" mellan mig och Dustin, skickade tillbaka en bärbar dator som blev accepterad allt var bra tills jag fick veta att det blivit något fel på Posten som inte betalat tillbaka postförskottspengarna till Dustin och nu sitter Dustin och väntar på dom pengarna trots att dom fått tillbaks min dator i originalskick och accepterat återbetalning.. Vet inte hur jag ska lösa det men har fått en kille på ärendet som verkar vara okunnig minst sagt och han kan knappt tala svenska när jag talat i telefonen med honom vilket gör det ännu svårare. Jag har tänkt ringt och sagt att jag vill tala med hans chef imorgon för ingenting har hänt och paketet var tillbaks den 23:e februari och det är 3000kr det handlar om och jag är precis fyllda 18 år. Nu har Dustin killen skickat ett ärende till Posten att få fram pengarna varav jag ringde posten med hjälp av ärendenumret att det kan ta upp till 2 veckor. Nedanför mina mailkonversationer.
Första mailet
http://i50.tinypic.com/2j0frki.png

Senaste mailet
http://i49.tinypic.com/14o6q7b.png

Bevis på att dom godkänt min återbetalning
http://i48.tinypic.com/1zwk8sx.png

Dustin har, enligt distans & hemförsäljningslagen, 30 dagar på sig att betala tillbaka pengarna.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Min 18 årsdag blev också dyr ! :/

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du kontaktat rätt? kolla själva mailadressen @hotmail.se är väl inget som företag använder sig av?
Även på http://i49.tinypic.com/14o6q7b.png ser man i lite text på annat språk eller något. Förmodligen är det någon som sitter i indien som arbetar med support som är inhyrd av dustin. Försök få kontakt med någon svensk supportstekniker så kan ni nog lösa det

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Är du säker på att du kontaktat rätt? kolla själva mailadressen @hotmail.se är väl inget som företag använder sig av?
Även på http://i49.tinypic.com/14o6q7b.png ser man i lite text på annat språk eller något. Förmodligen är det någon som sitter i indien som arbetar med support som är inhyrd av dustin. Försök få kontakt med någon svensk supportstekniker så kan ni nog lösa det

..hotmailadressen är ju OP's >_<
och med det "främmande språket" menar du nog OP's censurering av nummer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

TS! Vänta till den 23 Mars och kontakta sen Dustin igen om du inte fått tillbaks pengarna innan dess och tala om för dom snällt och vänligt att Kronofogden kopplas in om inte pengarna finns på ditt konto inom 7 dgr.

Vad Posten gör med pengarna spelar ingen roll då det är du och Dustin som har en affärsrelation och mellanhänder får Dustin snacka med själva utan att blanda in dig i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olirc:

Vad Posten gör med pengarna spelar ingen roll då det är du och Dustin som har en affärsrelation och mellanhänder får Dustin snacka med själva utan att blanda in dig i det.

Jag är inte lika säker på det då det är kunden som gjort ett aktiv val att använda Posten/Postförskott för betalningsförmedling.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Eftersom du postat detta i forumet för konsumenträtt så antar jag att du handlat av Dustin som privatperson och att du nyttjat ångerrätt eller reklamerat varan eller hävt köpet, dvs du har nyttjat någon av de grunder som finns för att returnera varan och få pengarna tillbaka.

I detta läge förstår jag inte varför du ska behöva vänta på nåt mellanhavande mellan Dustin och Posten. Inte nånstans i det ursprungliga köpet har din motpart varit Posten, utan de är en underleverantör till Dustin som dom får hantera själva. Dustin ska helt enkelt pröjsa dig, hur dom dealar med Posten får dom klara ut själva. Detta kan du gott förklara för dom.

Och räcker det inte med att du påtalar detta för Dustin så är dom medlem/certifierad av Trygg e-Handel och därmed kan du trycka på lite den vägen genom att framföra ett klagomål där.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Jag är inte lika säker på det då det är kunden som gjort ett aktiv val att använda Posten/Postförskott för betalningsförmedling.

Jo läs http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm och särskilt:

"Förhållandet till säljarens borgenärer

49 § Köp enligt denna lag gäller mot säljarens borgenärer i och med avtalet. När köp inte avser en bestämd vara, blir köpet dock inte gällande mot borgenärerna förrän åtgärd har vidtagits genom avskiljande eller märkning av varan, anteckning om varan i en bokföringshandling eller på något annat sätt så att det framgår att varan är avsedd för köparen. Lag (2002:587)."

Permalänk
Medlem

Har dom fått din dator är det ju bara fult att dra ut på det hela bara för posten strular, det är ju inte ditt fel förstår ej vad dom vinner på att göra så här istället för att snabbt och enkelt avsluta utan problem.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska ringa upp dom och be att tala med någon högre än bara dom som sitter på kundtjänst imorgon, jag tycker det är konstigt att jag ska behöva vänta på eventuellt strul mellan dom och Posten för jag betalade med postförskott men dom har ju fått min vara och godkänt den somsagt.. 3000kr hoppas jag att Dustin har på kontot och ska väl inte behöva vänta på Postens återbetalning.

Permalänk
Medlem

Alltså, nu säger jag absolut inte att TS har gjort såhär, men om företag bara betalade tillbaka pengar direkt i såna här fall så skulle man ju teoretiskt kunna beställa mot postförskott, returnera produkten utan att lösa ut den och sen be att få pengarna (som man aldrig har lagt ut) insatt på sitt konto, så jag kan ju förstå varför man som företag väntar på posten.

Men som thomas_skane frågade, har du kvitto från posten på att du har löst ut paketet en gång? Isåfall, scanna in det och fråga om inte det räcker för att du ska få pengarna snabbare.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Behövs inte kvitto om du har kollinummer, kontakta posten och be dem bekräfta att du vid ett tillfälle har hämtat ut paketet/betalt när du har den bekräftelsen kan du vidare befordra den till Dustin med hänvisning att deras avtal med posten inte har med dig att göra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Posten har redan kontaktats och jag har uppget alla kollinr till dom och Dustin vet att jag inte skickat tillbaka det utan att hämta ut det eftersom jag har skickat det med deras returkolli jag fick en lapp på mejlen så jag måste ju ha hämtat ut det eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Alltså, nu säger jag absolut inte att TS har gjort såhär, men om företag bara betalade tillbaka pengar direkt i såna här fall så skulle man ju teoretiskt kunna beställa mot postförskott, returnera produkten utan att lösa ut den och sen be att få pengarna (som man aldrig har lagt ut) insatt på sitt konto, så jag kan ju förstå varför man som företag väntar på posten.

Men som thomas_skane frågade, har du kvitto från posten på att du har löst ut paketet en gång? Isåfall, scanna in det och fråga om inte det räcker för att du ska få pengarna snabbare.

Det enda Dustin behöver göra för att kontrollera paketets status är att slå upp kollinummret, så ser dom direkt om det är utlämnat eller inte. Mottagaren får inte paketet innan betalning är erlagd. Så det scenariot är osannolikt.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Varför pratar du inte med någon annan på dustin.

Så löser dom nog det direkt.

Han du snackar med verkar inte serviceminded.

Postens reklamtioner kan ta tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Varför pratar du inte med någon annan på dustin.

Så löser dom nog det direkt.

Han du snackar med verkar inte serviceminded.

Postens reklamtioner kan ta tid.

Ska fixa det idag, brorsan får ringa han är chef på ett elektronikföretag så han är bättre än mig på att snacka har gett han alla nummer osv. Återkommer hur det gick.

Permalänk
Medlem

Ringde idag talade med chefen, dom bad så mycket om ursäkt det var okunnighet från kundservice precis som jag trodde och pengarna sitter på mitt konto innan dagens slut enligt honom. Tack för alla svar det löste sig iallafall.

Permalänk
Medlem

Strålande skönt de löste sig.

Jag har lärt mig att om man är för snäll så får man ingeting.

Ett äldre par ringde support tiotals gånger och fick ingen hjälp.

Jag ringde en gång och sa hur det låg till och ställde krav.

2 dagar senare kom en ny dator med bud.

Mer detaljer orkar jag inte gå in på.

Men vet man vad man snackar om och är lite hård så brukar det gå bra