Formatera "ny" acer laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Formatera "ny" acer laptop

Hej jag har en ca halvår gammal acer laptop som jag tänkte formatera.
Skulle behöva en vägledning i hur jag ska utföra detta steg för steg då jag aldrig ens formaterat en dator innan.
Det finns ingen windows cd skiva till men man får med produktnyckeln på undersidan laptopen.

har för mig att det ska vara en flash hårdisk på datorn samt en vanlig klassisk hårdisk. det jag ser när jag går in på (dator) är en hårdisk vid namn ACER (C) samt en som heter (Microsoft office klicka-och-kör 2010 (skyddad) (Q:))
är det så att den senare av hårdiskarna innehåller windows och det blir då bara för mig att formatera den första så kommer datorn automatiskt starta ominstalation av datorn?

Är jag ute å cyklar?? hur gör man?

behöver pedagogiska svar

MVH:mats

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

Gör en backup på det du vill ha kvar, skaffa sedan en windowsfil på skiva eller ett bootbart usb-minne .

Starta sen om datorn och tryck ner del, F2 eller F1 (vet inte vad du har för modell) för att komma in i bootmenyn och välj då antingen usb-minnet eller den optiska enheten.

Nu borde installationen starta automatiskt och då kan du välja vilken hårddisk du vill formatera eller installera windows på.
Jag antar att du vill formatera båda hårddiskarna och installera windows på flash/ssd disken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Datorn har bara en recovery-partition som du kan installera/återställa den till originalskick med. Det är bara att starta och trycka på ALT+F10 så kommer du in dit. Läs manualen/beskrivningen från Acer. Den kommer ersätta dina gamla partition givetvis. Du kan givetvis även bränna ut recovery-bilden på skivor från Acers program som följde med. Produktnyckel lär du inte behöva röra.