Jahopp, Google Reader läggs ner den 1a juli :(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2009

Jahopp, Google Reader läggs ner den 1a juli :(

Jag blev lite ledsen i ögat när jag för en stund sedan fick ett meddelande från Google som sa att de kommer att lägga ner deras RSS-aggregator Google Reader i sommar. Har använt den i åratals.

Nåväl. Mina vänner, har ni några tips om bra RSS-läsare/aggregatorer? Jag letar efter en bra offlineklient nu, alltså inte en onlinetjänst som Google Reader.

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2011

Jag letar efter en bra Online klient. Helst som man kan lägga upp på sitt webbhotell (Unix Server). Google-reader var det som höll mig kvar hos Google så kommer byta till egen e-post och så blir det äntligen en Nokia istället för en Android. Google-reader och Windows Phone har aldrig gått bra ihop men nu slipper jag det problemet (tyvärr).

Ska kolla lite på denna länken: http://web.appstorm.net/roundups/top-10-web-based-rss-readers... men den är gammal now days.

Höghastighetsfiber är livet :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg (i exil)
Registrerad
Jul 2001

Typiskt, helt klart en av deras bästa och (för mig) mest använda produkter. Kikar runt efter alternativa lösningar och med tanke på hur mycket som skrivits redan är det kanske inte omöjligt att det kan komma något bra ur det här ändå, segt att behöva ändra så ingrodda vanor bara. Bara precis exporterat prenumerationer etc och börjat testat Feedly än så länge men det ska bli intressant att följa utvecklingen fram till första juli.

Klart att saker ser annorlunda ut nu än vid lanseringen 2005 men att helt förlita sig på "sociala medier" (buzzword deluxe) eller att behöva surfa runt och leta nyheter känns inte direkt som ett alternativ. För att inte tala om alla program och tjänster som förlitar sig på Readers back-end, för egen del framför allt för podcasts.

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2011

Det blev http://www.feedly.com som lovat att det ska fungera även efter nersläkningen. Tyvärr har de bara app för IOS och Android men skulle tro att deras webbtjänst fungerar rätt bra. Ska prova på mobilen... nej sidan vill installera appen och ingen HTML baserad tjänst.

Höghastighetsfiber är livet :)