Intel inleder Haswell med "försiktiga volymer"

Permalänk
Melding Plague

Intel inleder Haswell med "försiktiga volymer"

Svag efterfrågan på persondatorer och orosmoln kring det uppmärksammade USB 3.0-felet får Intel att sakta ned produktionen av kommande Haswell, rapporterar analytiker.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns väl rätt vettigt för att försöka undvika ett produktionsfel alá P67-pre-B3

Permalänk
Medlem

Den där USB3 buggen är dock inte så farlig, hur ofta kommer man stöta på den liksom?

Permalänk
Medlem

Vad för fel med USB 3.0 är det vi talar om?

edit: nvm jag är blind!

Känns hur som helst som en ganska klen anledning till att minska tillverkningen.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag nästan aldrig USB 3.0, enbart vid överföring till extern disk för backup/transfer mellan datorer. Mitt headset och mus/tangentbord mår bra med USB 2.0.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Fan nu blev ja sugen på en I7:a. Känns ju lönlöst att uppgradera systemet i sign, det skulle ju va en ny GPU då isf, men känns som CPU:n flaskar i vissa avseenden redan nu. Blir nog att sälja å köpa helt nytt mkt roligare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Jag trodde buggen satt i moderkortet och inte processorn?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wRRM:

Den där USB3 buggen är dock inte så farlig, hur ofta kommer man stöta på den liksom?

Spelar väl ingen större roll att de flyttar fram Haswell ändå? Sandy Bridge och Ivy Bridge duger gott och väl för nästan alla grafikkortskombinationer i överklockat tillstånd och behöver man mer kraft så köper man en processor till 2011-sockeln. Då är det ju lika bra att de fixar problemen istället för att släppa en halvfärdig processor

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Döden för AMD och NVIDIA kommer allt närmare..

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Kan det leda till högre priser? Tråkigt att de inte kan tillverka en bättre Haswell utan någon GPU. Den borde ju bli bättre om man kan använda GPU delen till något annat.
Eller är det fel?

Permalänk
Medlem

Kanske köper ändå, ingen dealbreaker för mig direkt.

Permalänk
Medlem

Oavsett om det är ett litet fel eller ett stort fel, ska det helt enkelt inte förekomma sådant i nya produkter.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Master of Overkill

Byter nog ut miniITX datorn till haswell och 1x titan med vattenkylning som LAN dator fan bara att sälja sina 680 ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Döden för AMD och NVIDIA kommer allt närmare..

För AMD nej. För Nvidia kanske lite minskade marknadsandelar.

Permalänk
Medlem

Dålig av Intel att dom inte kan säga som det är. Dom börjar känna sig hotade av att fler håller på att gå över till AMD och bromsar upp tillverkningen. "Smile".

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det drabbar USB3 buggen endast SoC versionerna av haswell och inte Z87, H87, B85 chipset så för allt annat än ultramobila och tablets kommer det väl inte att vara några problem.

Edit: verkar som att jag hade fel...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har ett Nvidia kort, men om jag köper ny dator, så blir det nog utan grafikkort så använder jag den integrerade grafikkretsen i CPUn istället.

Inte så taggad på att köpa nytt Nvidia grafikkort då de inte har några open source drivrutiner.
Inte heller så taggad på AMD då det tar veckor/månader för dom att släppa en ny drivrutin för senaste X.org Server.

Haswell verkar lovande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Döden för AMD och NVIDIA kommer allt närmare..

Nvidia har Tegra som genererar bra med cash även om Tegra 4 blev lite av en besvikelse.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Spelar väl ingen större roll att de flyttar fram Haswell ändå? Sandy Bridge och Ivy Bridge duger gott och väl för nästan alla grafikkortskombinationer i överklockat tillstånd och behöver man mer kraft så köper man en processor till 2011-sockeln. Då är det ju lika bra att de fixar problemen istället för att släppa en halvfärdig processor

Beror ju på varför man väntar!
Jag väntar på Haswell för lägre strömförbrukning och lite bättre GPU i en MacBook Air/Retina MacBook/Ultrabook.

Men jag håller väl med dig om att det är bättre att de lagar innan de släpper, men trist med buggen...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thiefen:

För AMD nej. För Nvidia kanske lite minskade marknadsandelar.

Intel har 10,45% idag på Steam. Om Intel fortsätter att öka prestandan snabbare procentuellt i jämförelse med AMD och NVIDIA tror jag att det på lång sikt blir svårt för dessa företag att behålla marknaden för externa grafikkort.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Intel har 10,45% idag på Steam. Om Intel fortsätter att öka prestandan snabbare procentuellt i jämförelse med AMD och NVIDIA tror jag att det på lång sikt blir svårt för dessa företag att behålla marknaden för externa grafikkort.

Steam visar ju dock inte hela världens datorer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Döden för AMD och NVIDIA kommer allt närmare..

...Hoppas du skojade...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Steam visar ju dock inte hela världens datorer

Jag skulle nog säga att medelanvändaren på steam är mer benägen än den genomsnittliga datoranvändaren att ha ett nvidia/amd-grafikkort...

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Jag skulle nog säga att medelanvändaren på steam är mer benägen än den genomsnittliga datoranvändaren att ha ett nvidia/amd-grafikkort...

Jovisst kan det vara så men steam är inte det enda sättet att spela datorspel på. Origin och Ubisofts variant har också en del spelare. Sen finns det mycket standalone spel också.

Permalänk
Medlem

Innan intel har rättat till kända fel och brister på haswell.
Så bör deras produkter säljas som "Defekt"
och påpeka dess brister o fel ut till kund i butik, samt säljas till ett reducerat pris.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Datavetare
Skrivet av wRRM:

Steam visar ju dock inte hela världens datorer

Helt sant, om du tittar på alla världen datorer har Intels GPUer runt 60% marknadsandel. Laptops säljer idag betydligt mer än desktops, relativt få spelar på sin laptop och i det läget har alla Intels GPUer sedan "HD" serien introducerats (Arrandale, d.v.s mobila Westmere som är den krympta Nehalem) varit fullt tillräckliga.

Personligen ser jag det som en nackdel om en laptop har diskret GPU (och vet att jag är långt ifrån ensam om detta) då en diskret GPU betyder sämre batteritid. Både Intels och AMDs inbyggda GPUer är mer än nog för "vanlig" användning, vissa saker är till och med snabbare med intern GPU då latens mellan CPU och GPU är långt mycket lägre än vad den är med diskret GPU (som dock har långt mycket mer rå kraft vilket är vad spel behöver).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Steam visar ju dock inte hela världens datorer

Steam har i alla fall 54 miljoner aktiva användare. Precis som deppan säger har Steamanvändare ett större behov av GPU-kraft och därför är AMD/NVIDIA vanligast.

Skrivet av virtual void:

Helt sant, om du tittar på alla världen datorer har Intels GPUer runt 60% marknadsandel. Laptops säljer idag betydligt mer än desktops, relativt få spelar på sin laptop och i det läget har alla Intels GPUer sedan "HD" serien introducerats (Arrandale, d.v.s mobila Westmere som är den krympta Nehalem) varit fullt tillräckliga.

Personligen ser jag det som en nackdel om en laptop har diskret GPU (och vet att jag är långt ifrån ensam om detta) då en diskret GPU betyder sämre batteritid. Både Intels och AMDs inbyggda GPUer är mer än nog för "vanlig" användning, vissa saker är till och med snabbare med intern GPU då latens mellan CPU och GPU är långt mycket lägre än vad den är med diskret GPU (som dock har långt mycket mer rå kraft vilket är vad spel behöver).

Oj, är det så högt som 60% alltså? Ja jag är nog inte helt fel ute om att de externa grafikkortens död är nära ändå.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Suck, ingen bryr sig om den där USB 3.0 buggen, låt inte det påverka..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Suck, ingen bryr sig om den där USB 3.0 buggen, låt inte det påverka..

Eller hur...löjligt att dom ens drog upp det löjliga argumentet...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Jag trodde buggen satt i moderkortet och inte processorn?

Den borde väl finnas i Intels kretsuppsättning antar jag, så inget av det, beroende på hur man ser det.

Skrivet av wRRM:

Den där USB3 buggen är dock inte så farlig, hur ofta kommer man stöta på den liksom?

Det finns förstås värre buggar, och själv skulle jag förmodligen aldrig råka ut för det, men de som har externa diskar permanent anslutna via usb håller antagligen inte med.

Konspirationsteori: Intel vill sabotera usb 3.0 och gå över helt till Thunderf**k.

Visa signatur

5950X, 3090