Surroundsystem med möjlighet att koppla till surfplatta/mobil

Permalänk
Medlem

Surroundsystem med möjlighet att koppla till surfplatta/mobil

Har en del frågor och funderingar angående framförallt hur man kopplar ihop enheter och för över data/film /musik mellan enheter. Så här står det till.

Har idag en Plasmatv 42 tum (Panasonic Viera TX-P42G10E) med 3 hdmi ingångar (hdmi v1.3). Tv lanserades 2009 och är ungefär 3 år gammal.
Tevens kanaler får jag via en dreambox och scartkontakt. Dreamboxen i sin tur får nätverk via en 3g router (TP-Link TL-MR3420 v1) som får nätverk via en 3g dongel från 3. Denna står brevid tv:en. Till teven har jag även kopplat ett gammalt xbox och ett Wii.

Jag och min fru har varsin mobil Samsung galaxy SII respektive Samsung Galaxy R (GT-i9103) plus att vi nu också har en surfplatta Nexus 7.
Nu till min fråga. Eftersom jag inte har något surroundsystem till tv:en tänkta jag införskaffa ett sådant (surrondreciver + 5.1 högtalare) och sedan vill jag kunna spela musik och film från mobilerna och surfplattan via recievern på ett enkelt sätt. Hur gör jag det? Både mobilerna och plattan har bluetooth och trådlöst nätverk men hur får jag över film/musikdet till tv:n. Förstår att det ska gå via bluetooth med ljud eller via 3.5 mm jack men om jag vill göra det trådlöst hur gör jag då? Dessutom kanske jag vill kunna streama film till tv:n i framtiden då vi eventuellt kommer få fiberbredband i området.

Andra dumma frågor:
Usbsticka med film på skulle man kunna se den om man stoppade in den i stereoreceiver?
En del surroundrecivers har ju blåtand och eller trådlöst nätverk men vad avgör om jag kan skicka t.ex. Ljud till recivern och att den sedan skall kunna spela upp den?

Det finns ju mediaspelare och htpc:s hur kopplar man in dem till tv:n recivern? Skulle man inte kunan ha all data på en dator och koppla den ill tv:n/receivern?

Det verkar finnas många olika setuper så hur har ni det uppsatt och vad skulle ni välja för system? Surroundrecievern + högtalarna bör inte kosta mer än 5-6 tusen. Kan även tänka mig att köpa begagnat om det är en option?

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

Du får köpa en ajfån och en stärkare med airplay annars köp ett usb-minne,stoppa alla musik och filfiler i det,plugga i förstärkaren,???,profit.
Mediaspelare kopplar du till receivern oftast med hdmi-kabel,kolla så den stöder alla ljud/film-format osv.

Permalänk
Medlem

Ja en iphone lär inte införskaffas. Angående usbport. Du kan väll inte bara plugga in ett usb med musik och filer och sedan kan surroundrecivern spela upp den? Vad är det som avgör vad du kan spela upp?

Bluetooth går det bara att överföra musik via den? Kan du inte använda wifi eller då måste du gå via en trådlös router?

Vilken surroundreciever och vilket 5.1 högtalarsystem skulle ni köpa för 5-7 tusen? Är det lönt att satsa på begagnat och vad bör man sikta in sig på då. Det är primärt till film/tv-tittande systemet skall användas till.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

Ska förstärkaren ingå i priset eller är det bara högtalar/sub pris som ligger på 5-7k?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Ja en iphone lär inte införskaffas. Angående usbport. Du kan väll inte bara plugga in ett usb med musik och filer och sedan kan surroundrecivern spela upp den? Vad är det som avgör vad du kan spela upp?

Bluetooth går det bara att överföra musik via den? Kan du inte använda wifi eller då måste du gå via en trådlös router?

Vilken surroundreciever och vilket 5.1 högtalarsystem skulle ni köpa för 5-7 tusen? Är det lönt att satsa på begagnat och vad bör man sikta in sig på då. Det är primärt till film/tv-tittande systemet skall användas till.

Alltså du lägger in tex mp3filer på ett usb-minne sen så spelar receivern upp filerna,svårare än så är det inte sålänge receiver har stöd för formatet.
Japp blåtand är bara till ljudöverföring.

Permalänk
Medlem

Jag har en dator kopplad med HDMI till receivern. Den kan jag använda för att spela upp mp3, Spotify, avi, iso... what ever. Dessutom har jag en sån här bluetooth-mottagare som jag kan strömma musik till från min SGS2 när jag inte orkar starta upp datorn. Den är kopplad med 3,5 mm till receivern.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Ska förstärkaren ingå i priset eller är det bara högtalar/sub pris som ligger på 5-7k?

Låt mig säga såhär. Jag har 5-7k och de sja jag lägga på en surroundreciver + högtalare. Däremot kan jag köpa surroundreciver och bara 2 högtalare och sub först för att sedan bygga på med fler högtalare senare om det ger bättre upplevelse. Kan också tänka mig att köpa begagnat om det är värt det. Utvecklingen går nog hyfsat snabbt framåt på surroundrecivrar antar jag?

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Jag har en dator kopplad med HDMI till receivern. Den kan jag använda för att spela upp mp3, Spotify, avi, iso... what ever. Dessutom har jag en sån här bluetooth-mottagare som jag kan strömma musik till från min SGS2 när jag inte orkar starta upp datorn. Den är kopplad med 3,5 mm till receivern.

Bluetoothmottagaren är relativt billig om man bara vil spela musik snabbt och lätt. Då behöver du inte heller tänka på att köpa en surroundreciver med inbyggd bluetooth för det finns inte så många sådana.

Det du menar är att du kopplar datorn via en dvikabel direkt till surrondrecivern som i sin tur är kopplad med dvi till tv:n?

En del surroundreceivers har vanligt nätverksutgång eller trådlöst nätverk. Kan du på något sätt koppla en dator,mobil,surfplatta till någon av dessa för att lyssna på musik/filmEller varför har man dessa utgångar annars?

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

Finns ju recievers med inbyggt spotify annars så slipper man usb och annat tjaffs.

För att nämna ett exempel.
http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_a...

Jag har Denon 1713, lillebror till den här, musik kan jag spela på flera sätt. T.ex. från iPhonen men även USB-minne, ska man spela upp musiken från någon av dessa enheter behöver du göra ett knapptryck på reciever-kontrollen och den knappen heter ''iPod/USB''.

Så vill jag spela upp musik från iPhonen använder jag spotify, vill jag använda USB-sticka så kommer en lista upp på TV-skärmen med alla mappar och låtar. Simple as that.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Det du menar är att du kopplar datorn via en dvikabel direkt till surrondrecivern som i sin tur är kopplad med dvi till tv:n?

En del surroundreceivers har vanligt nätverksutgång eller trådlöst nätverk. Kan du på något sätt koppla en dator,mobil,surfplatta till någon av dessa för att lyssna på musik/filmEller varför har man dessa utgångar annars?

Exakt så, fast HDMI - inte DVI.

Vet faktiskt inte varför surroundreceivers har nätverksuppkoppling. Internetradio? Borde väl gå att hitta info om man googlar?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Exakt så, fast HDMI - inte DVI.

Vet faktiskt inte varför surroundreceivers har nätverksuppkoppling. Internetradio? Borde väl gå att hitta info om man googlar?

AirPlay och nätverk för iPod och streaming av musik
Även om AVR-1713 inte har någon inbyggd Spotify-funktion så får du fantastisk och flexibel tillgång till streamingens värld. AVR-1713 levereras nämligen med Apple AirPlay – en genial funktion som gör det möjligt att trådlöst streama musiken från din iPhone/iPod touch/iPad samt från iTunes på datorn över till anläggningen.

Utöver din egen musiksamling kan du även spela ljudet från de flesta applikationer på din iOS-enhet, däribland streamingtjänster som WiMP och Spotify. Detsamma gäller om du har en Mac-dator med styrsystemet Mountain Lion.

AirPlay skickar ljudet trådlöst från iOS till ditt hemnätverk, vilket gör att du har all din musik inom räckhåll på hemmaplan. Det enda du behöver se till är att receivern är ansluten till ditt hemnätverk via kabel – sen fungerar alla AirPlay-funktioner trådlöst.

AVR-1713 har även en dedikerad nätverksfunktion som gör att du kan streama musik och visa bilder från din dator eller nätverkshårddisk (NAS).* Du får också direkt tillgång till tusentals radiostationer på internet, däribland många av de populära DAB-kanalerna.

Fet text angående den dedikerade nätverksfunktionen.

Och det var vad min reciever var till för, har svårt att tänka mig att andra recievers skulle använda den dedikerade nätverksfunktionen till något annat. Möjligtvis till uppdateringar då.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

AirPlay och nätverk för iPod och streaming av musik
Även om AVR-1713 inte har någon inbyggd Spotify-funktion så får du fantastisk och flexibel tillgång till streamingens värld. AVR-1713 levereras nämligen med Apple AirPlay – en genial funktion som gör det möjligt att trådlöst streama musiken från din iPhone/iPod touch/iPad samt från iTunes på datorn över till anläggningen.

Utöver din egen musiksamling kan du även spela ljudet från de flesta applikationer på din iOS-enhet, däribland streamingtjänster som WiMP och Spotify. Detsamma gäller om du har en Mac-dator med styrsystemet Mountain Lion.

AirPlay skickar ljudet trådlöst från iOS till ditt hemnätverk, vilket gör att du har all din musik inom räckhåll på hemmaplan. Det enda du behöver se till är att receivern är ansluten till ditt hemnätverk via kabel – sen fungerar alla AirPlay-funktioner trådlöst.

AVR-1713 har även en dedikerad nätverksfunktion som gör att du kan streama musik och visa bilder från din dator eller nätverkshårddisk (NAS).* Du får också direkt tillgång till tusentals radiostationer på internet, däribland många av de populära DAB-kanalerna.

Fet text angående den dedikerade nätverksfunktionen.

Och det var vad min reciever var till för, har svårt att tänka mig att andra recievers skulle använda den dedikerade nätverksfunktionen till något annat. Möjligtvis till uppdateringar då.

Jag har ju ingen iphöne utan jag och min fru har varsin android plus att vi har en nexus 7 läsplatta (också den android). Detta utesluter därför airplay och alla dess funktioner. Måste medge att Apple är långt före när det gäller detta.

Som det ser ut nu så får jag köpa en surroundreceiver antingen med bluetooth för att lyssna på musik via mobilen eller via 3.5 jack direkt alternativt köpa en surroundreciver med nätverksport och koppla en nas till. Frågan kvarstår dock. Vad skull eni köpa för surroundreciver + högtalare för 5-6 tusen? Är det bättre att köpa en dyrare reciver och bara 2 högtalare och en sub från början och sedan köpa till fler högtalare senare. Hur ser det ut på begagnatfronten?

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Jag har ju ingen iphöne utan jag och min fru har varsin android plus att vi har en nexus 7 läsplatta (också den android). Detta utesluter därför airplay och alla dess funktioner. Måste medge att Apple är långt före när det gäller detta.

Som det ser ut nu så får jag köpa en surroundreceiver antingen med bluetooth för att lyssna på musik via mobilen eller via 3.5 jack direkt alternativt köpa en surroundreciver med nätverksport och koppla en nas till. Frågan kvarstår dock. Vad skull eni köpa för surroundreciver + högtalare för 5-6 tusen? Är det bättre att köpa en dyrare reciver och bara 2 högtalare och en sub från början och sedan köpa till fler högtalare senare. Hur ser det ut på begagnatfronten?

Det är väl alltid mer prisvärt att köpa begagnat. Kruxet är att man måste kunna lite mer om det man köper. Ett tips är att hålla utkik på t.ex. Blocket och söka på nätet efter recensioner av det som folk lägger ut för att veta om det är något att ha. Utvecklingen av högtalare går ganska långsamt så bara för att en högtalare är gammal behöver den inte vara sämre än en ny. Dock så kan högtalare bli slitna med tiden så man ska alltid se till att provlyssna innan man köper begagnade högtalare. Utvecklingen av receivers går lite snabbare, men inte mycket. Man kan absolut hitta bra grejer som är ett par år gamla. Se till att det finns HDMI bara.

Om du ändå väljer att köpa nytt brukar www.ljudfokus.se ha rätt prisvärda prylar.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

De flesta recievers som har AirPlay har också DLNA funktion, DLNA är i stort sett samma som AirPlay men funkar på alla enheter, inte bara Apple.

Kort sagt: Skaffa en reciever med DLNA stöd, skaffa en trevlig DLNA-app till din telefon (finns massvis med olika apps), sen är det bara att börja streama all möjlig media.
Kan rekommendera Onkyos NR - serie, där får du både DLNA, inbyggd spotify klient, internetradio och en massa annat trevligt, t.ex en officiell Onkyo android-app som fungerar som fjärrkontroll. Har själv en Onkyo NR 515.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

De flesta recievers som har AirPlay har också DLNA funktion, DLNA är i stort sett samma som AirPlay men funkar på alla enheter, inte bara Apple.

Kort sagt: Skaffa en reciever med DLNA stöd, skaffa en trevlig DLNA-app till din telefon (finns massvis med olika apps), sen är det bara att börja streama all möjlig media.
Kan rekommendera Onkyos NR - serie, där får du både DLNA, inbyggd spotify klient, internetradio och en massa annat trevligt, t.ex en officiell Onkyo android-app som fungerar som fjärrkontroll. Har själv en Onkyo NR 515.

Förutsätter inte denna setup att surroundreceivern har trådlöst nätverk då eller man kopplar ihop sig med sitt hemmanätverk trådlöst (som är kopplad till reciverns nätverksport) eller alternativt kopplar in telefonen via en usbport?

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Förutsätter inte denna setup att surroundreceivern har trådlöst nätverk då eller man kopplar ihop sig med sitt hemmanätverk trådlöst (som är kopplad till reciverns nätverksport) eller alternativt kopplar in telefonen via en usbport?

Jo, om du vill spela filer via ett nätverk måste receivern självklart vara uppkopplad mot nätverket, antingen trådlöst eller trådat. Var det svaret på din fråga?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Jo, om du vill spela filer via ett nätverk måste receivern självklart vara uppkopplad mot nätverket, antingen trådlöst eller trådat. Var det svaret på din fråga?

Det jag menar är att om surroundreceivern är kopplad via vanlig nätverkskabel till en router med trådlöst nätverk kan jag då t.ex. spela upp musik och film via det trådlösa nätveket till den trådlösa routern via receivern som går till tv:n? Förutsatt att recievern klarar av formatet(en)?

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Det jag menar är att om surroundreceivern är kopplad via vanlig nätverkskabel till en router med trådlöst nätverk kan jag då t.ex. spela upp musik och film via det trådlösa nätveket till den trådlösa routern via receivern som går till tv:n? Förutsatt att recievern klarar av formatet(en)?

Mobil -> trådlös router -> nätverkskabel -> receiver -> TV? Ja.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H