Examen i datavetenskap runt hörnet, arbetslivet väntar - vad göra?

Permalänk

Examen i datavetenskap runt hörnet, arbetslivet väntar - vad göra?

Räknar med att ta Masterexamen i datavetenskap i juni, osäker på vilken väg jag bör välja. Finns hur mycket jobb som helst, framförallt som mjukvarutvecklare/programmerare, testare osv. Men jag är inte intresserad av att jobba som programmerare, inte riktigt min grej. Jag kan, men det finns så många andra som gör det mycket bättre och mer passionerat. Problemet är att som nyutexaminerad saknar jag relevant arbetslivsergarenhet och då är det svårt att t ex bli anställd som projektledare. I framtiden ser jag mig som någon som jobbar mellan programmerare/ingenjörer och business-folk, en fot i varje värld så att säga. Jag menar inte på något sätt att programmering inte är ett önskvärt yrke, men jag känner inte drivet.

Vad har ni som jobbat ett tag inom IT eller med mjukvarutveckling för erfarenheter? Vilket var ert första jobb? Är det klokt att börja jobba som mjukvarutvecklare för att sedan gå vidare till andra yrken som inte direkt involverar programmering?

Tack

Permalänk
Medlem

Jag gjorde mitt examensarbete på ett företag som även erbjud mig en anställning. Detta var mitten/slutet av 2008 när finanskrisen var som värst, och jag kände att jag inte kunde tacka nej trots att tjänsten inte direkt var vad jag var ute efter. Jag trivdes inte speciellt bra, men hade möjlighet att gå vidare inom företaget till en annan grupp med mer intressanta arbetsuppgifter. Jag har aldrig varit intresserad av projektledarrollen, men jag kan tänka mig att det kan vara svårt att få ett sådant direkt utan att ha någon tidigare arbetslivserfarenhet. Om man aldrig tidigare jobbat i ett projekt i arbetslivet, är det nog svårt att veta hur man leder ett på ett bra sätt.

Jag har hört om många som börjat som programmerare/systemutvecklare, för att sedan gå vidare till att bli projektledare/chef. Om du jobbar på ett större företag så finns det säkert möjlighet att utvecklas åt det hållet du är intresserad av, många företag har ju olika "karriärvägar" där man får gå kurser osv. för att utvecklas åt rätt håll.

Permalänk

Jag har sökt/ska söka till olika traineetjänster, det känns som det smidigaste sättet att få in en fot och skaffa sig erfarenhet också. Någon som gick ett traineeprogram, erfarenheter?