Automatisk syncning av filer

Permalänk
Medlem

Automatisk syncning av filer

Jag letar efter ett(helst gratis) program för att synca filer mellan datorer över internet. Typ som google drive/dropbox fast med egen server. Jag har en windows 2012 server som står på annan plats och vill ha en mapp på min dator med alla bilderna. När jag sedan lägger in nya bilder vill jag att det automatiskt syncar mot servern.

Jag har tidigare använt mig av Microsoft Live mesh men sedan en tid tillbaka har de tagit bort den funktionaliten. Den var supersmidig då jag kunde smidigt kunde koppla på en till dator och känna att jag hade en och samma bildmapp med mycket backup.

Permalänk
Medlem

Hemmadelning i windows 7?

Visa signatur

Corsair Carbide 500r Black - Xfx Proseries 750w - Msi z77a-g43 - Intel 3570k @4.4ghz, Stock voltage -CM Seidon 120m - MSI GTX 680 2gb OC edition - 2x4gb Corsair Vengeance - WD Caviar black 500gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt så fungerar den bara åt ena hållet dvs jag kan bara ändra lokalt och så laddas det upp men om jag har flera datorer som ska gå mot samma remote?

Dvs Dator A vill lägga till en bild och då skickas den till Server. Då får inte Dator B denna bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroonos:

Hemmadelning i windows 7?

Automatisk syncning? Gärna över nätet också. Server är på ett remote nätverk.

Permalänk
Medlem

Kolla in OwnCloud. Kör det på din egen server och du får en helt privat/personlig Dropbox-tjänst för filer, kalender, kontakter etc.

https://owncloud.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Kolla in OwnCloud. Kör det på din egen server och du får en helt privat/personlig Dropbox-tjänst för filer, kalender, kontakter etc.

https://owncloud.org/

This.

Det finns klienter för Win, Mac, Linux och Android. Jag vet inte om det finns för iOS, har inte undersökt saken.

Owncloud har andra features, som en RSS-läsare, kalender, kontakter etc (som då går att synka mot mobilen).

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

This.

Det finns klienter för Win, Mac, Linux och Android. Jag vet inte om det finns för iOS, har inte undersökt saken.

Owncloud har andra features, som en RSS-läsare, kalender, kontakter etc (som då går att synka mot mobilen).

/zyber

till iOS finns det klient

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

http://sparkleshare.org/ finns också, har själv inte testat det men det ser mycket lovande ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Kolla in OwnCloud. Kör det på din egen server och du får en helt privat/personlig Dropbox-tjänst för filer, kalender, kontakter etc.

https://owncloud.org/

Nästan klar med installationen. Inte världens lättaste att komma igång WebDav och massa nya grejer. Enda "problemet" är att det är tänkt för en användare att deta sina filer, vi är 2 personer som delar samma filer(ja jag vet vi kan ju ha samma konto men eftersom programmet ändå är såååå mycket mer än bara filsynkningen av en mapp så ... ja, får väl bli 3 konton).

Permalänk
Skrivet av DegJ:

http://sparkleshare.org/ finns också, har själv inte testat det men det ser mycket lovande ut.

Använder det själv, med 6-7 andra användare som delar filer osv. Tycker det är helt precis vad jag vill ha av en "egenhostad dropbox". Väldigt fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Nästan klar med installationen. Inte världens lättaste att komma igång WebDav och massa nya grejer. Enda "problemet" är att det är tänkt för en användare att deta sina filer, vi är 2 personer som delar samma filer(ja jag vet vi kan ju ha samma konto men eftersom programmet ändå är såååå mycket mer än bara filsynkningen av en mapp så ... ja, får väl bli 3 konton).

Men ni kan ju ha delade mappar i OwnCloud? Det fungerar rätt bra faktiskt! Varje person får en egen användare sen har ni bara delade mappar som båda kommer åt. Det började fungera vettigt efter senaste stora uppdateringen, innan det var det tyvärr lite buggigt och krångligt.

Permalänk

SyncToy, officiellt verktyg från Microsoft. Jag använder det och det fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

SyncToy, officiellt verktyg från Microsoft. Jag använder det och det fungerar bra.

Väldigt trevligt program om man kan få det att fungera.
Problemet är att det är från 2009 och har en del ganska allvarliga buggar.

Permalänk
Medlem

Allshare

Skrivet av Todilo:

Jag letar efter ett(helst gratis) program för att synca filer mellan datorer över internet. Typ som google drive/dropbox fast med egen server. Jag har en windows 2012 server som står på annan plats och vill ha en mapp på min dator med alla bilderna. När jag sedan lägger in nya bilder vill jag att det automatiskt syncar mot servern.

Jag har tidigare använt mig av Microsoft Live mesh men sedan en tid tillbaka har de tagit bort den funktionaliten. Den var supersmidig då jag kunde smidigt kunde koppla på en till dator och känna att jag hade en och samma bildmapp med mycket backup.

Hej kan Allshare vara något av intresse.
http://www.samsung.com/global/allshare/pcsw/

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Problemet är att det är från 2009 och har en del ganska allvarliga buggar.

Mjo, gammalt är det. Vad för några allvarliga buggar finns det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Mjo, gammalt är det. Vad för några allvarliga buggar finns det?

Råkade ut för att det ändrade alla datum på min källa t.ex.
Helt utan förvarning, med samma inställningar som används under många backupper innan.

Nu kör jag Syncback istället, lite pillrigare men updateras fortlöpande och har vad jag vet inga problem med W7/W8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Nästan klar med installationen. Inte världens lättaste att komma igång WebDav och massa nya grejer.

Men då kör du inte klientprogramvaran? webdav sparar väll inte på klienten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Men ni kan ju ha delade mappar i OwnCloud? Det fungerar rätt bra faktiskt! Varje person får en egen användare sen har ni bara delade mappar som båda kommer åt. Det började fungera vettigt efter senaste stora uppdateringen, innan det var det tyvärr lite buggigt och krångligt.

Såg inte att denna featuren fanns. Låter extra intressant. Kan både ha det som en egen dropbox lagring och en "backuplösning" fin fint. Har fått igång det på mobilen nu så nu tar det fart.

Skrivet av Subdubwise:

SyncToy, officiellt verktyg från Microsoft. Jag använder det och det fungerar bra.

Får kolla på detta!

Skrivet av diver570:

Hej kan Allshare vara något av intresse.
http://www.samsung.com/global/allshare/pcsw/

Ser verkligen streamlinat ut, enkelt utan massa lulllull. Får testas!

Skrivet av jocke92:

Men då kör du inte klientprogramvaran? webdav sparar väll inte på klienten?

IIS egna WebDav modul låg och blockade ownclouds vilket gjorde att inget fungerade men nu funkar det bra. Kör via klienterna och inte WebDav gränssnittet.

Tack alla för många bra och utförliga svar! Nu har jag massor att testa!