Hjälp mig välja högskola ifall jag inte kommer in på mina förstaval.

Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja högskola ifall jag inte kommer in på mina förstaval.

Jag vill läsa systemvetenskap och mina tre första val ser ut såhär, Uppsala, Lund och sen Linköping. Kollar man på förra året så hade dem samma antagningspoäng från högskoleprovet, så om jag inte kommer in på uppsala lär jag inte komma in på dem andra. Vet att det kan ändras det här året men utgår från att det kommer vara liknande. Jag måste skriva 1.0 på högskoleprovet och jag är inte säker jag klarar av det, utan det återstår att se. Så nu behöver jag alternativ ifall jag inte kommer in. Har funderat på Örebro Universitet och linnéuniversitetet växjö.

Eftersom jag kommer bli helt ny i vilken stad det än blir så prioterar jag vissa saker.

Studentliv
en stad/skola som är lätt att få vänner
boende, gärna i korridor
Utbildningen ska vara värd att gå, så den inte är helt bortkastad.
fester och roligt nattliv

Permalänk
Medlem

Stockholms Universitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Stockholms Universitet?

Inte fått något bra intryck av stockholm direkt. Har hört att studentlivet ska vara väldigt dåligt, det är dyrt och sen tycker jag la staden är för stor. Om du har en annan åsikt får du gärna skriva det. Sen var ju faktiskt antagningspoängen högre där än i dem andra städerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Inte fått något bra intryck av stockholm direkt. Har hört att studentlivet ska vara väldigt dåligt, det är dyrt och sen tycker jag la staden är för stor. Om du har en annan åsikt får du gärna skriva det. Sen var ju faktiskt antagningspoängen högre där än i dem andra städerna.

Sök kurser som du kan tillgodoräkna dig. Dvs om du ska läsa 30hp X när du pluggar systemvetenskap så kan du söka direkt till 30hp X som andrahandsval. Tänk också på avhopp och sådant, det är inte säkert att du kommer in först men du kan komma att hamna som reserv och komma in på den vägen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Inte fått något bra intryck av stockholm direkt. Har hört att studentlivet ska vara väldigt dåligt, det är dyrt och sen tycker jag la staden är för stor. Om du har en annan åsikt får du gärna skriva det. Sen var ju faktiskt antagningspoängen högre där än i dem andra städerna.

Ingen koll på antagningenspoängen på den utbildningen men att Stockholm skulle sakna studentliv håller jag inte med om. En fördel är ju att det finns en hel del relevanta extrajobb man kan söka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Inte fått något bra intryck av stockholm direkt. Har hört att studentlivet ska vara väldigt dåligt, det är dyrt och sen tycker jag la staden är för stor. Om du har en annan åsikt får du gärna skriva det. Sen var ju faktiskt antagningspoängen högre där än i dem andra städerna.

Tycker att, som studentstad, Stockholm är rätt usel. Pluggade mitt första år i Lund och det var väldigt trevligt där nere. Mycket studentaktiviteter och givetvis packat med studenter överallt, hela tiden. Inför tredje året beger jag mig till Linköping som jag har hört mycket gott om.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Sök kurser som du kan tillgodoräkna dig. Dvs om du ska läsa 30hp X när du pluggar systemvetenskap så kan du söka direkt till 30hp X som andrahandsval. Tänk också på avhopp och sådant, det är inte säkert att du kommer in först men du kan komma att hamna som reserv och komma in på den vägen.

Kan du utveckla ditt svar? Är inte riktigt med på noterna hehe.

Skrivet av Valiumballong:

Tycker att, som studentstad, Stockholm är rätt usel. Pluggade mitt första år i Lund och det var väldigt trevligt där nere. Mycket studentaktiviteter och givetvis packat med studenter överallt, hela tiden. Inför tredje året beger jag mig till Linköping som jag har hört mycket gott om.

Att byta städer så som du gjort låter väldigt spännande, kan du förklara hur det fungerar och går till? Är du med på en ny nollning i varje stad du läser i? För om inte, kanske det kan vara en nackdel och man kanske blir utanför? Som sagt du får gärna berätta så mkt du kan, vad är fördelar och nackdelar med att byta stad? är väldigt tacksam för svar.

Men nollad blir man ju bara första året så antar du bara blev nollad i en stad. Nu bryr jag mig inte direkt om själva nollningen är la mer att jag vill få massa vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Kan du utveckla ditt svar? Är inte riktigt med på noterna hehe.

säg att en utbildning består av 60hp x 90hp z och 30hp y. Om du läser 30 hp y som fristående kurs och sedan börjar på utbildningen så behöver du inte läsa om dom kurserna (om dom motsvarar vad du skulle läst i utbildningen)

Skrivet av Nemran:

Men nollad blir man ju bara första året så antar du bara blev nollad i en stad. Nu bryr jag mig inte direkt om själva nollningen är la mer att jag vill få massa vänner.

Ääh, andra året nollar du andra om du vill. Är det trevliga och aktiva människor så kan även de nya som anländer i skiftet höst och vår bli nollade. Allt som innebär en möjlighet att bärsa och hitta på hyss är tacksamt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

säg att en utbildning består av 60hp x 90hp z och 30hp y. Om du läser 30 hp y som fristående kurs och sedan börjar på utbildningen så behöver du inte läsa om dom kurserna (om dom motsvarar vad du skulle läst i utbildningen)

ah okay då förstår jag. Men vi säger såhär om jag går systemvetenskap i Örebro i ett år, så läser jag ett antal kurser. Kan jag då söka in till termin 1 systemvetenskap på Uppsala, genom att söka in som vanligt och sen räkna med kurserna jag redan läst? För på ett år lär jag kunna höja mig en del på högskoleprovet och kanske då blir antagen till Uppsala, om det här nu går så låter det som en väldigt bra möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

ah okay då förstår jag. Men vi säger såhär om jag går systemvetenskap i Örebro i ett år, så läser jag ett antal kurser. Kan jag då söka in till termin 1 systemvetenskap på Uppsala, genom att söka in som vanligt och sen räkna med kurserna jag redan läst? För på ett år lär jag kunna höja mig en del på högskoleprovet och kanske då blir antagen till Uppsala, om det här nu går så låter det som en väldigt bra möjlighet.

ja, kolla om de läser kurserna i samma ordning dock (är inte ett stort problem eg eftersom du kan kompletera och joxa.) så om du vill ha mitt råd: Sök in till Örebro, se om du trivs, flytta om du inte gör det och lyckas komma in.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

ja, kolla om de läser kurserna i samma ordning dock (är inte ett stort problem eg eftersom du kan kompletera och joxa.) så om du vill ha mitt råd: Sök in till Örebro, se om du trivs, flytta om du inte gör det och lyckas komma in.

Tack så mycket du har varit till stor hjälp. Funderar vad som är bäst Örebro eller Växjö. Det jag funderar på är studentliv, hur utbildningen är och vilken stad som är roligast. Kanske inte någon som har erfarenhet från någon av dem städerna, men om ni har det får ni gärna dela med er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Tack så mycket du har varit till stor hjälp. Funderar vad som är bäst Örebro eller Växjö. Det jag funderar på är studentliv, hur utbildningen är och vilken stad som är roligast. Kanske inte någon som har erfarenhet från någon av dem städerna, men om ni har det får ni gärna dela med er.

Kolla även vilken stad som är lättast att få bostad i.
Örebro studenttidning
Linnestudenterna

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Att byta städer så som du gjort låter väldigt spännande, kan du förklara hur det fungerar och går till? Är du med på en ny nollning i varje stad du läser i? För om inte, kanske det kan vara en nackdel och man kanske blir utanför? Som sagt du får gärna berätta så mkt du kan, vad är fördelar och nackdelar med att byta stad? är väldigt tacksam för svar.

Men nollad blir man ju bara första året så antar du bara blev nollad i en stad. Nu bryr jag mig inte direkt om själva nollningen är la mer att jag vill få massa vänner.

Jag läser fristående kurser, så jag kollar var jag kan tillgodoräkna det jag läst för fortsättningskurs och sen ansöker jag helt enkelt till den kursen. Har varit med på de nollningar som varit, även om den på SU var rätt dålig (ekonomerna) med stora grupper och trista aktiviteter.
Nackdelarna är väl att man inte hinner rota sig ordentligt på ett år och det känns tråkigt att flytta ifrån boende och vänner, men dessa ersätts snabbt med nya Boendesituationen i Stockholm är som bekant förjävlig, så jag bor hemma hos föräldrarna just nu, så flytten härifrån kommer vara rätt enkelt.

Fördelarna är... ja, allt annat. Man hinner se mycket, träffa mycket människor, få lite insyn i hur olika universitet arbetar och så slipper man bli lojal till en skola. När det kommer till vem som blir nollad hörde jag av mig till studentkåren som var ansvarig, berättade hur min situation såg ut och fick hänga med första-årarna. Kräver att man tar lite ansvar för sitt eget sociala liv och pratar med folk under föreläsningar och seminarier samt hänger med på det som erbjuds då du inte kommer träffa dina enga (så att säga) under nollningen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag läser första året på systemvetenskap i Linköping nu. Jag gillar programmet. I majoriteten av kurserna vi har läst hittills så har lärarna varit bra. Mycket av programmet riktigt sig till att jobba med att analysera processer och system. Inte så mycket programmering(Jag har en kompis som läser Systemvetenskap i stockholm och dom läser mer programmeringsinriktat).

Det är bra studentliv i staden, många aktiviteter. Bostad är inte jättelätt att få. Jag fick tag på en bostadsrätt, men det är inte billigt. Ska man ha en hyresrätt/studentlägenhet så får man stå i kö rätt länge.

Om du har några mer frågor så är det bara att fråga på

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell