CDON som försöker luras eller jag som har blivit knäpp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

CDON som försöker luras eller jag som har blivit knäpp?

Hej måste fråga er andra om jag har helt fel i frågan eller om CDON försöker lura mig? (Jag har skrivit och frågat CDONs ombud i deras butikstråd och hoppas inte detta räknas som dubbla trådar då detta är för att få reda på om jag har fel).

Jag beställde flera datordelar från CDON och då bla ett grafikkort och ett moderkort, eftersom dom inte kunde skicka moderkortet lät jag de andra uthämtade delarna ligga kvar i sina respektiva förpackningar tills jag anförskaffat ett moderkort.

10 dagar senare fick jag tag på det moderkort jag ville ha och skulle således bygga ihop datorn, då upptäcker jag att kylaren på moderkortet är trasig (2 kylfänsar som är trasiga, ser ut som en hund med järntänder gnagt på dom).

30 timmar senare kontaktar jag CDON i fallet för att påtala felet och får följande svar: att jag inte har någon garanti på grafikkortet eftersom jag inte öppnade det tillräckligt snabbt och hittade felet.

Jag tycker att det låter helt galet att jag skulle förlora min garanti på en nyköpt produkt bara för att jag inte öppnat upp varan direkt och undersökt den efter fysiska fel. Jag tycker dessutom att 10 dagar knappast kan räknas som lång tid när dom har 14 dagars öppet köp på sina varor.

Är det jag som har fel i frågan eller försöker CDON lura mig, vad tycker ni?

Mvh
Mats

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Nu hänger jag inte med...

Kylflänsen på moderkortet var trasig och då sa CDON supporten att du inte har någon garanti på grafikkortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järpås
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Dovidteh:

Nu hänger jag inte med...

Kylflänsen på moderkortet var trasig och då sa CDON supporten att du inte har någon garanti på grafikkortet?

Jag tror han blandade ihop grafikkortet och moderkortet

Min Dator: Intel 2500k @ 4,4 GHz | 2 GTX 580 | Adata 8GB DDR3 | Asus P8Z68V PRO | Fractal Design Arc R2 | Samsung 830 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M | Mionix Saiph 3200 | Argon 7460A
Server/HTPC: Intel Core i3 2100 | OCZ Vertex 3 | 2 Western Digital Caviar Green 1,5 TB | Thermalright True Black (passivt kyld)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Låter konstigt, garanti har du ju långt efter 10 dagar. Kan det inte vart ångerrätt cdon menade? Cdon säger på sin hemsida att om det är fel på en vara vid leverans så ska det meddelas innom skälig tid, om du som du som kund varit förhindrad att undersöka varan vid leverans. Kontakta dom igen och felanmäl moderkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järpås
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Mats1976:

Hej måste fråga er andra om jag har helt fel i frågan eller om CDON försöker lura mig? (Jag har skrivit och frågat CDONs ombud i deras butikstråd och hoppas inte detta räknas som dubbla trådar då detta är för att få reda på om jag har fel).

Jag beställde flera datordelar från CDON och då bla ett grafikkort och ett moderkort, eftersom dom inte kunde skicka moderkortet lät jag de andra uthämtade delarna ligga kvar i sina respektiva förpackningar tills jag anförskaffat ett moderkort.

10 dagar senare fick jag tag på det moderkort jag ville ha och skulle således bygga ihop datorn, då upptäcker jag att kylaren på moderkortet är trasig (2 kylfänsar som är trasiga, ser ut som en hund med järntänder gnagt på dom).

30 timmar senare kontaktar jag CDON i fallet för att påtala felet och får följande svar: att jag inte har någon garanti på grafikkortet eftersom jag inte öppnade det tillräckligt snabbt och hittade felet.

Jag tycker att det låter helt galet att jag skulle förlora min garanti på en nyköpt produkt bara för att jag inte öppnat upp varan direkt och undersökt den efter fysiska fel. Jag tycker dessutom att 10 dagar knappast kan räknas som lång tid när dom har 14 dagars öppet köp på sina varor.

Mvh
Mats

Jag är inte säker men jag tror att du har iaf ett års reklamationsrätt. Alltså CDOn har fel

Min Dator: Intel 2500k @ 4,4 GHz | 2 GTX 580 | Adata 8GB DDR3 | Asus P8Z68V PRO | Fractal Design Arc R2 | Samsung 830 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M | Mionix Saiph 3200 | Argon 7460A
Server/HTPC: Intel Core i3 2100 | OCZ Vertex 3 | 2 Western Digital Caviar Green 1,5 TB | Thermalright True Black (passivt kyld)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2013

Nej du har rätt att lämna tillbaka kortet och få ett nytt/pengar.
Du har som konsument 6 månader på dig att skicka tillbaka en vara (ej kosmetik eller förbrukningsvaror) som inte håller måttet eller är felaktig samt få ersättning, om du nu inte har skadat varan.

14-dagars öppet köp och liknande är bara skitsnack från CDON's sida.

Be att tala med någon med lite mer status hos CDON och förklara problemet. Brukar alltid fixa mina problem i alla fall =P (Hade problem men en isp för ett tag sedan).

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
| 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järpås
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Pan.Pan:

Nej du har rätt att lämna tillbaka kortet och få ett nytt/pengar.
Du har som konsument 6 månader på dig att skicka tillbaka en vara (ej kosmetik eller förbrukningsvaror) som inte håller måttet eller är felaktig samt få ersättning, om du nu inte har skadat varan.

14-dagars öppet köp och liknande är bara skitsnack från CDON's sida.

Be att tala med någon med lite mer status hos CDON och förklara problemet. Brukar alltid fixa mina problem i alla fall =P (Hade problem men en isp för ett tag sedan).

14 dagars öppet köp gäller om du vill lämna tillbaka varan utan att den är trasig. Detta är något som butikerna har som "goodwill"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Kan vara så att de inte vill göra en DOA retur efter några dagar. Men ja, de borde vara rätt mycket mer smidiga än vad de varit här, om nu all fakta kommit fram.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av hölmiz:

14 dagars öppet köp gäller om du vill lämna tillbaka varan utan att den är trasig. Detta är något som butikerna har som "goodwill"

Ah, något jag fått om bakfoten då alltså.

Tack för rättning

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
| 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av hölmiz:

Det är ingen "googwill" utan regleras av distans- och hemförsäljningslagen men däremot kan vanliga butiker ha öppetköp som ett konkurrensmedel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av hölmiz:

Nej, det är inte goodwill, det är distansköplagen (2005:59). Enligt denna lag har du som konsument rätt att lämna tillbaka en vara köpt över telefon, internet eller hederlig post inom 14 dagar utan att behöva förklara varför. Enda kravet är att varan skall vara "i väsentligt oförändrat skick", dvs du får öppna förpackningen och prova den utan att butiken kan vägra dig att returnera den. Vissa undantag finns, t.ex. för mjukvara och abonnemang.

Om CDON fortsätter att krångla är det bara att ringa kommunens konsumentrådgivare.

Öppet köp är däremot ett frivilligt åtagande från butikens sida.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Hej och tack för alla svar.
Förlåt om jag skrev otydligt om vad felet gällde. Det är grafikkortet som har trasig kylare, moderkortet tog jag bara upp för att beskriva varför jag inte öppnade kartongen på grafikkortet på 10 dagar.

Nu plötsligt (10 min sedan) vände konversation med CDON lite grann, nu ska dom höra med leverantören om det är något de kan göra åt saken. Jag personligen tycker att det är ett solklart fall av reklamation men ibland blir man insnöad och då kan det vara smidigt att få andras åsikter som hjälp. Egentligen bryr jag mig inte om att kylaren är småtrasig då kortet verkar funka men vill ju gärna ha en fungerande garanti om grafikkortet slutar fungera.

Mvh
Mats

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av hölmiz:

Nej. Enligt distansköpslagen har du rätt att lämmba tillbaka varan inom14dagar om du ej använt varan.
Fast det är ju inte relevant nu då det handlar om garanti ärende.
Ts nämn arn så lär dem få eld i baken.

Laptop: Surface Book 2 15" (Windows 10)
WS: RYZEN 1700, 32GiB, 1TB SSD, RX480, GTX 670 (Ubuntu LTS)
Övrigt: HP 1910 24G, pfSense, Unifi AP-AC PRO, Note 8
colo: R710 (proxmox)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Ska tillägga att grafikkortets kylare var trasig när jag öppnade paketet, hade det varit självförvållat så hade jag självklart fått skylla mig själv.

Mvh
Mats

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Detta bör ju bytas direkt "ska kolla vad tillverkaren kan göra" är skitsnack. Säg åt dem att skicka ett nytt grafikkort direkt. Det är deras problem sen vad dem gör med det trasiga grafikkortet, inte ditt.

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 2017 | 1TB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2002

Löjligt, felanmäl kortet och håll på dina rättigheter. Att dom "ska kolla efter vad som kan göras" är ju inte ditt problem.
Får hoppas att CDON ger något vettigare svar sin egna tråd.

Dom får väl fixa ihop en lathund eller nåt åt sin kundtjänst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åstorp
Registrerad
Okt 2008

CDON's kundtjänst är hemsk. Stå på dig bara så brukar de ge sig tillsist. Tog dem x antal månader att skicka mig en ny CPU-kylare då den jag beställt och fått hem var helt förstörd. Flänsar böjda till förbannelse. De påstod att det var postens fel och bad mig reklamera det där. Posten sa dock att felet var CDON's och vägrade att göra något. Jag förstår posten, då CDON paketerade kylaren i en vanlig vadderad påse. De hade helt enkelt bara tagit kylarens låda och slängt den i en tunn vadderad påse.

Efter många om och men fick jag till slut rätt och de skickade mig en ny kylare. Denna hade överlevt transporten trots att den var om möjligt än sämre packad än den första. Påsen i detta fallet var inte ens sluten utan helt öppen i toppen. Det är ett under att produkten låg kvar. I det första fallet med den skadade kylaren var påsen iaf hel och hade inga synliga skador.

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

Så länge det inte rör sig om synliga transportskader kan cdon inte ställa såna krav. Hade paketet varit skadat och du inte hade sagt nåt till Posten hade det varit en annan sak.
Du ska reklamera fel inom skälig tid (2 månader) från och med du upptäckte felet, allt annat är B.S.

"23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62)."

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Tack till alla som tagit sig tid att skriva i tråden.
Har skrivit till CDON igen och får se vilket spännade svar man får denna gång. Återkommer när jag fått detta svar.

Mvh
Mats

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Haha, CDON strikes again.

Varför ska de krångla, skicka en retursedel -> du skickar in ditt kort -> de skickar ett nytt kort, sen får väl de själva lösa problemet med leverantören, fan det är ju knappast ditt problem!

Jösses. Hur mycket pengar sparade du på att köpa via CDON och inte någon butik med bättre service? Typ inet, komplett, dustin osv.?

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

Varför är det alltid ett tips i dessa trådar att hota med ARN? När jag själv jobbade på ett liknande ställe så hotade folk med arn och Sverker Olofsson till höger och vänster men ingen brydde sig nämnvärt. Tror dom att dom har rätten på sin sida så tror dom det, det är svårt att hota bort. Det enda det gör är att du blir en otrevlig kund som ingen har lust att hjälpa alls.

Men, här är det väl garanti som ovan nämnts. Tänkte bara slänga in mina 2c.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av upl8447:

Nej. Enligt distansköpslagen har du rätt att lämmba tillbaka varan inom14dagar om du ej använt varan.
Fast det är ju inte relevant nu då det handlar om garanti ärende.
Ts nämn arn så lär dem få eld i baken.

varan får visst vara använd, varan ska bara vara när lämnar tillbaks den : väsentligen oförändrat skick

"Hur får jag använda produkten? För att kunna ångra ditt köp får du endast använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den, vilket normalt är en gång. Du får självklart öppna produktförpackningen om det behövs för att undersöka varan."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av daskedennis:

Haha, CDON strikes again.

Varför ska de krångla, skicka en retursedel -> du skickar in ditt kort -> de skickar ett nytt kort, sen får väl de själva lösa problemet med leverantören, fan det är ju knappast ditt problem!

Jösses. Hur mycket pengar sparade du på att köpa via CDON och inte någon butik med bättre service? Typ inet, komplett, dustin osv.?

(CDON strikes again) fick mig att skratta en hel del.
Sparade känns inte längre som rätt ord med allt krångel som tillkom. Jag tar månader på mig för att välja rätt grejer till datorn, men jag tar inte mig tid att kolla upp olika affärers behandlande när fel uppstår. En läxa jag måste lära mig till nästa köp av varor.

Fick svar från CDON att de nu har ansökt om reklamation till leverantören och väntar på deras svar, låter spännande.

Mvh
Mats

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Mats1976:

(CDON strikes again) fick mig att skratta en hel del.
Sparade känns inte längre som rätt ord med allt krångel som tillkom. Jag tar månader på mig för att välja rätt grejer till datorn, men jag tar inte mig tid att kolla upp olika affärers behandlande när fel uppstår. En läxa jag måste lära mig till nästa köp av varor.

Fick svar från CDON att de nu har ansökt om reklamation till leverantören och väntar på deras svar, låter spännande.

Mvh
Mats

Kan ha missat någon detalj i tråden, men du har rätt att få felet åtgärdat utan inblandning från leverantören. Reklamationen mellan CDON och leverantören är inget som ska påverka dig som kund.

Gigabyte GA-Z170N-WIFI | Intel i5 6600K | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance 16GB | MSI GTX 1060 3GB | Intel 540 SSD 120GB, 180GB & 240GB | BitFenix Phenom mATX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Här har du den aktuella lag texten som du skall åberopa,

Reklamation
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.

https://lagen.nu/1990:932

alltså är det från att DU märkt det som gäller och inte från att du köpt det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Mats1976:

Mvh
Mats

Du kontaktade butiken inom rimlig tid, dvs innanför ångerrätten som är 14 dagar (2 veckor) och då bör de byta ut varan eftersom det är noterad på deras databas att du kontaktat dom.

Canon 6D • Canon EF 50/1.4 USM • Canon EF 85/1.8 USM • Canon EF 200/2.8 L II USM • Samyang 14/2.8 ED AS IF UMC • Samyang 24/1.4 ED AS UMC • Triopo C-158 • Triopo MX-1327 • iOptron SkyTracker V2
FlickrFacebook

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2005

CDON är märkliga, de packar inte sina varor riktigt, och ibland skickar de paket som är "öppnade" innan. Min accelero kylare hade flertalet böjda flänsar vid leverans eftersom de skickade en drygt 1 kg tung klump i en fattigt vadderad påse (vilket har hänt andra). Jag brydde mig inte då. De ska absolut ta tillbaka produkten eftersom den är skadad. Granti har inget med detta att göra, du har tre års reklamationsrätt. Jag fattar inte varför cdon alltid nämner garanti, när det finns en lag som kallas för reklamationsrätten. Blir intressant att se hur de hanterar mitt defekta 7970OC, jag bara väntar på att de ska säga något olämpligt så kommer jag be dem dra åt pipan och bojkotta dem.

Du som kund har inte ett skit att göra med leverantörern eller tillverkaren, det är näringsidkaren som ska hantera situationen. En vanlig vettig butik hade direkt erbjudit dig ett nytt grafikkort eller pengarna tillbaka, utan massa krångel och skit. CDON har ju redan dåligt rykte liksom. Sedan att de har någon "josefin" som agerar som språkrör på swec, det räcker inte till att rödda deras rykte. De gör ju samma "fel" varje gång någon kund reklamerar, vilket få mig att tro att de har lärt sig att svara missvisande till "dumma" kunder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av UROG:

Du kontaktade butiken inom rimlig tid, dvs innanför ångerrätten som är 14 dagar (2 veckor) och då bör de byta ut varan eftersom det är noterad på deras databas att du kontaktat dom.

dock så går ju inte detta på ångerrätten över huvudtaget,

ångerrätt = när man inte är nöjd med nånting och vill skicka tillbaks det och varan skall vara hel och fullt fungerande.

detta gäller i första hand en reklamation men cdon verkar försöka ta det på tillverkarens garanti,

reklamation = 3år, upp till 6månader är det automatiskt antaget att felet är ursprungligt om inte annat kan bevisas,
blir en reklamation godkänd måste företaget ordna upp det även om inte tillverkaren ger företaget några pengar,
efter 6 månader måste kunden bevisa att det är ett ursprungligt fel.

därför vill cdon nu vända sig till tillverkaren på en gång,

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2005

Cdon måste ha en av de mest omständiga och längsta reklamationstider någonsin gällade webbutiker i sverige.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av hölmiz:

Jag är inte säker men jag tror att du har iaf ett års reklamationsrätt. Alltså CDOn har fel

vanligtvis är det ju 3 års reklamationsrätt, men efter ett år eller ett halvår så måste du som kund bevisa att felet ursprungligen fanns där när du köpte produkten

edit: jag kom just på att jag själv har snackat med CDON's kundsupport och lyckades via dem skicka tillbaka ett två månader gammalt ljudkort som jag fortfarande inte kunde få att fungera, låter skumt att du inte kan få ditt ärende igenom

Riggen: NZXT Phantom Svart, Asrock Extreme 4, Intel i5 3570k, Gainward GTX680 Phantom 4gb-edition, 16gb (4x4gb) Corsair Vengeance (1666MHz) LP Ram, Corsair AX Gold 750w, A-Data Premier Pro SP900 256gb.