Lite protoss problem, hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Lite protoss problem, hjälp uppskattas!

Hallå, jag gjorde en tråd på det officiella starcraft forumet men fick inte så mycket bra svar så jag vänder mig hit istället.

Jag citerar vad jag skrev där:

"Hey guys, im here for some help. Right now i am having trouble against all the races exept PvP in HoTS. I just can't take those wins so i am asking for some help here.

What do you lads do against PvZ and PvT that gives you wins? All kind of 4-gate or 3-gate with a stargate just fails for me, if he has Widows Mines they just crush my armies. When he has marine backup he just snipes my oracle aswell so i can not detect those mines. Lategame i just get stomped by MMM or MM and viking.

Against zerg i feel that i manage the matchup better, but i can't take it the whole way. I can stay in there for a long game, but in the end i either loose to A: He has bigger army and can resupply faster B: He manages to do ling runby that just cripples my economy or C: Mutas.

Mutas i often just loose against right of the bat, i never find a way to deal with them without loosing to many probes or to many stalkers. My storms does not work because they are so fast.

Late game i have problems against Swarm Hosts. He places them somewhere on the map and then slowely gets my Colossus/stalkers/Sentry/Zealot and sometimes Voidray army down. If he has roach/hydra backup it is hard to push out and kill them aswell.

I would love to get some buildorders here that i could try out. Right now im playing as Platinum Protoss.

I would love any help!

Best Regard, Pontus Andersson.

Som ni ser så finns det en del saker som jag har problem med, men det är framförallt Widowmines och drops från terrans sida. Vad gör ni protosser för att stoppa de konstanta dropsen? Det känns inte som att lite stalkers räcker länge. Jag har många bra replays att visa er men vet inte riktigt hur jag ska ladda upp det så ni kan se.

Som vanligt så uppskattar jag alla svar jag får!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Jag är än så länge helt lost i Hots. SÅ jag kan inte hjälpa ännu. :\
Ett tips är att hålla koll lite på casts och försöka kopiera någon kändis builds som en start.

Permalänk

Om du lirar ladder så flyttas du ju bara ned tills du vinner igen.
Själv var jag diamond när jag började spela för många år sedan men nu är jag gold. Lika roligt ändå.
Anledningen till att jag inte vinner mera är nog att de andra är bättre än mig. Gissar att det är samma för andra också.

Om du är ny gissar jag att det enklaste att förbättra är att fokusera på bättre ekonomi samt att scouta fienden bättre. Snabba 2 base och sedan skaffa en tredje smidigt. Fast då måste du hålla koll på fienden så han inte attackerar. När du leder i ekonomi vinner du oftast också.

Men jag är ju bara gold Zerg så vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Kolla forumen på Team Liquid efter strategier, eller fråga efter hjälp där. Det forumet är garanterat mer aktivt med folk som kan svara på din fråga!

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem

En sak du kan göra för drops är att alltid ha lite stalkers i din main när du bara chillar?
Räcker med en 3-4 st nära någon kant för att snipe:a medivacs när de kommer in?

Hur är det med aggressiviteten i PvZ?
Personligen brukar jag ha problemet att jag står still för mycket och låter han får upp sin ekonomi + macro hatches.
Kanske lägga lite fokus på Warp Prism harass?

Kan du kanske slänga upp ett par replays?

//Simon

Permalänk
Discokungen

Som Svajmon säger så kan du utnyttja din mobilitet mot zergens tvång att ha många baser. Warp prism i hans main, warpa in zealots, vänta på att han går dit, attackera hans tredje med din huvudarmé. Använd Mothership core mycket, använd recall. Riktigt överbra! Men grejen är också att mutas är riktigt starka i ZvP nu, MEN, scouta det med gratis hallucination eller dylikt, rolla med en gateway-timing. Stalker zealot innan spiren blir färdig kör över det stenhårt då zergen bara fokuserar på ekonomi, om det inte är "shit jag har för mycket pengar"-mutas. DTs är också bra i early lategame för att snipea baser på andra håll. Mobilitet.

Samma princip gäller typ för PvT också, och har du problem mot terran så har du med all säkerhet fel unit composition. Gå mest HTs i lategame och klumpa dem inte, då blir det bara stor risk för oväder på hela kartan.

Med tanke på att du har de här problemen så tror jag inte riktigt att du har problem med annat än macro och unit composition. Ligan måste vara under diamond, men du kommer inte ha svårt att komma upp dit. Bygg alltid probes, ta baser, a-movea.

Sen tycker jag inte riktigt du ska göra stargate builds om du inte har multitaskingen nere, det är riktigt tekniska builds som kräver väldigt mycket för att göra skada (förutom voids hotkeyade i sin main-armé). Så det är jag lite tveksam till. Ett oracle här och där som köas upp att aktivera sin beam i fiendens mineral line medans du gör annat funkar ju rätt stabilt upp till diamond dock, men det är en stor investering!

Sen kan du kolla in lite progamers som streamar också! Grubby, Whitera, StarNaN, etc. Det finns många bra protoss-spelare som berättar hur de tänker när de utför olika strategier!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Vad spelar du i för liga? Rätt viktigt information.

ÄR du lowmaster skulle jag ge dig ett tips, och om du är gold ett annat.

Generella tips och tips för just protoss:

- Se till att inte bli supplyblocked. Öva in dina mechanics så att du "aldrig" blir blockad. Detta är ett av de vanligaste svaren på frågan "Hur fan kunde han helt plötligt ha så mycket mer gubbar än mig fast jag gått macro-build".

- Jag skulle rekommendera dig att i princip alltid gå 2 base pushar, vet att det är ett sjukt "noobigt" tips, men sanningen är att protoss har jävligt svårt att ta en 3rd i HOTS, speciellt mot terran.

Delar gärna med mig av fler tips efter att du berättat din liga, eller så kan du adda mig, sundquist154@hotmail.com så kan jag öva lite med dig.

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Som Svajmon säger så kan du utnyttja din mobilitet mot zergens tvång att ha många baser. Warp prism i hans main, warpa in zealots, vänta på att han går dit, attackera hans tredje med din huvudarmé. Använd Mothership core mycket, använd recall. Riktigt överbra! Men grejen är också att mutas är riktigt starka i ZvP nu, MEN, scouta det med gratis hallucination eller dylikt, rolla med en gateway-timing. Stalker zealot innan spiren blir färdig kör över det stenhårt då zergen bara fokuserar på ekonomi, om det inte är "shit jag har för mycket pengar"-mutas. DTs är också bra i early lategame för att snipea baser på andra håll. Mobilitet.

Samma princip gäller typ för PvT också, och har du problem mot terran så har du med all säkerhet fel unit composition. Gå mest HTs i lategame och klumpa dem inte, då blir det bara stor risk för oväder på hela kartan.

Med tanke på att du har de här problemen så tror jag inte riktigt att du har problem med annat än macro och unit composition. Ligan måste vara under diamond, men du kommer inte ha svårt att komma upp dit. Bygg alltid probes, ta baser, a-movea.

Sen tycker jag inte riktigt du ska göra stargate builds om du inte har multitaskingen nere, det är riktigt tekniska builds som kräver väldigt mycket för att göra skada (förutom voids hotkeyade i sin main-armé). Så det är jag lite tveksam till. Ett oracle här och där som köas upp att aktivera sin beam i fiendens mineral line medans du gör annat funkar ju rätt stabilt upp till diamond dock, men det är en stor investering!

Sen kan du kolla in lite progamers som streamar också! Grubby, Whitera, StarNaN, etc. Det finns många bra protoss-spelare som berättar hur de tänker när de utför olika strategier!

Tack för svaret, just nu lirar jag ganska high plat. Vi börjar med lite terran. Jag tror min text får det att låta som att jag aldrig vinner, men det gör jag. Jag känner bara att det finns så mycket "skit" som jag kan förlora mot. Att ta mer än 3 baser som protoss är extremt svårt mot terran just nu. Jag har alltid mina stalkers hotkeyade och försöker att gå blink, men med mer än 2 baser och Medivac Boost så är det extremt svårt att få dem ändå. Jag kanske får 1 men den andra gör fortfarande tillräckligt med skada.

High templars är sjukt bra, men har inte medivacen full mana så kommer den inte att dö och den kommer fortfarande att droppa widowmines/marines i min main eller annan expansion. Det är bara ett till sånt moment som är extremt jobbigt och verkligen kan förstöra. Jag tror blink stalkers just nu är väldigt bra för att deny drops, men som sagt det är bara en sån sak som är väldigt lätt för terranen att göra och kan skada mig hur mycket som helst.

Sen har vi zerg också, det är lite jobbig ras att göra typ. Ännu en gång så är det självklart att jag inte förlorar alla games, men för att vinna brukar det nästan alltid sluta med en 8-gate eller 7-gate robo. Båda funkgerar underbart om zerg. Men om vi drar ett exempel från igår. Jag mötte en zerg som tog 3 baser innan pool, det var stor map och jag gick forge expand så han kunde göra det.

Han har 3 baser, slänger ner ett banelingnest och och kör en sjuk baneling bust. Mer än 100lings och och typ 50 banelings. Detta går självklart ganska simpelt att stoppa, men jag behöver gå colussos och massvis med sentry. Han kör på och jag stoppar det utan några större problem. Samtidigt som har har gjort detta så har han dragit ner en spire, direkt när hans attack inte fungerar så står han med 50 banelings utanför min bas och helt plötsligt är det 20mutas i min mineral line.

High Templar är inte ett alternativ, för mycket gas går till sentrys. Samma sak är med stalkers, eftersom att jag behövde colussus sentry mot alla lings/banes så hade jag inte råd att göra så många stalkers. Nu har jag alltså 50 banelings och massvis med lings utanför mig bas samt mutas i min mineral line. Det är lite tufft att stoppa och brukar sluta med ett GG.

Men nu tar jag också bara upp allt det som jag tycker är svårt att stoppa, jag skulle kunna dra vilken push som helst och vinna innan 12 minuter, men jag vill kunna göra något annant än bara göra sjukt snabba pushar mot zerg. En annan sak är att när jag snackar om polare om det här så är det typ ingen anan sm möter det. Så jag vet inte om jag har otur och bara möter konstiga saker, eller om det är något annat.

Jag tror dock att terran fortfarande är det svåraste att möta just nu eftersom att de har den konstanta herassen, har till och med vart med om att han droppar hela sin arme i min bas, jag vet om det men kan inte stoppa det eftersom att jag är så tung utspriden på grund av alla andra drops. Ni förstår vad jag menar.

Skrivet av feesk:

Vad spelar du i för liga? Rätt viktigt information.

ÄR du lowmaster skulle jag ge dig ett tips, och om du är gold ett annat.

Generella tips och tips för just protoss:

- Se till att inte bli supplyblocked. Öva in dina mechanics så att du "aldrig" blir blockad. Detta är ett av de vanligaste svaren på frågan "Hur fan kunde han helt plötligt ha så mycket mer gubbar än mig fast jag gått macro-build".

- Jag skulle rekommendera dig att i princip alltid gå 2 base pushar, vet att det är ett sjukt "noobigt" tips, men sanningen är att protoss har jävligt svårt att ta en 3rd i HOTS, speciellt mot terran.

Delar gärna med mig av fler tips efter att du berättat din liga, eller så kan du adda mig, sundquist154@hotmail.com så kan jag öva lite med dig.

Jag lirar high plat, och tack för tipsen men allt sånt kan jag redan. Det är mer det här att mot en terran så sprider jag min arme så tunt mellan baserna att det faktiskt är svårt att hålla hans bas när han antingen droppar mitt main med hela sin arme eller helt enkelt stimma upp för min ramp samtidigt som jag försöker ta hand om Widow mine drops i alla mina baser. Det är mycket lättare att stoppa om jag bara har 2 baser, men då kan han gå upp på typ 4 och gå full yolo macro mode. Fast det blir inte bara full yolo, utan typ next level full yolo macro mode.

Sen så har jag faktsikt börjat gå 3-gate med en stargate push. Oracle's är extremt bra mot terrans, du kan busta nästan vilken block som helst med hjälp av dem. De skadar extremt mot marines och eftersom att de flesta terran går blind barrack till expansion så brukar det fungera. Men vill bli bättre på just late game, eftersom att det är dit man oftast kommer om allt annant failar!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag lirar high plat, och tack för tipsen men allt sånt kan jag redan. Det är mer det här att mot en terran så sprider jag min arme så tunt mellan baserna att det faktiskt är svårt att hålla hans bas när han antingen droppar mitt main med hela sin arme eller helt enkelt stimma upp för min ramp samtidigt som jag försöker ta hand om Widow mine drops i alla mina baser. Det är mycket lättare att stoppa om jag bara har 2 baser, men då kan han gå upp på typ 4 och gå full yolo macro mode. Fast det blir inte bara full yolo, utan typ next level full yolo macro mode.

Sen så har jag faktsikt börjat gå 3-gate med en stargate push. Oracle's är extremt bra mot terrans, du kan busta nästan vilken block som helst med hjälp av dem. De skadar extremt mot marines och eftersom att de flesta terran går blind barrack till expansion så brukar det fungera. Men vill bli bättre på just late game, eftersom att det är dit man oftast kommer om allt annant failar!

@Första stycket:
Vad vill du säga med detta? Att det inte går att hålla?
Ok, om du frågar dig själv? Vad tror du själv att du gör fel? (För något fel gör du om du inte kan hålla en plat-terran drop-play på 2 base)

1. Om du nu har problem med just widdowmine drops samtidigt som han skickar en liten styrka upp för rampen, hur kan du lösa det? Vid vilken timing brukar dessa attacker komma? Vad/vart kan du scouta för att upptäcka om den typen av attack är påväg? Vilka units skulle vara bra att ha vid just den timingen? Hur kan du använda dig utav de unitsen för att göra en bra follow-up? Vilka svagheter har den taktiken och hur kan DU utnyttja dessa?

2. Om du nu har problem med att terrans som går bananas på macro medan han drop-playar dig medan du fortfarande sitter på 2 base, hur kan du kontra/hantera det? (Försöker leda dig fram till ett specifikt svar)

@Andra stycket:
Absolut, dom är helt ok, tycker dock att du har ett bra tänk kring att du vill lära dig late game ordentligt, för stalker/oracle all-in i sig kommer du inte komma långt i master med. (Om det nu skulle vara ditt mål)

Adda mig ingame så kan jag svara på ovanstående frågor åt dig är Top Master Terran/protoss.

sundquist154@hotmail.com

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk

För dålig helt enkelt!

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 960T BE @ x5 3.0Ghz | Moderkort: ASUS M5A78L-M LX | GPU: XFX - AMD Radeon HD 6770 | Minne: 8GB Corsair VENGEANCE CL9 | Chassi: Fractal Design R4 | HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3| Skärm: BenQ XL2420T - 120hz | Laptop: Lenovo T420 - Iphone 4S

Permalänk
Medlem
Skrivet av feesk:

@Första stycket:
Vad vill du säga med detta? Att det inte går att hålla?
Ok, om du frågar dig själv? Vad tror du själv att du gör fel? (För något fel gör du om du inte kan hålla en plat-terran drop-play på 2 base)

1. Om du nu har problem med just widdowmine drops samtidigt som han skickar en liten styrka upp för rampen, hur kan du lösa det? Vid vilken timing brukar dessa attacker komma? Vad/vart kan du scouta för att upptäcka om den typen av attack är påväg? Vilka units skulle vara bra att ha vid just den timingen? Hur kan du använda dig utav de unitsen för att göra en bra follow-up? Vilka svagheter har den taktiken och hur kan DU utnyttja dessa?

2. Om du nu har problem med att terrans som går bananas på macro medan han drop-playar dig medan du fortfarande sitter på 2 base, hur kan du kontra/hantera det? (Försöker leda dig fram till ett specifikt svar)

@Andra stycket:
Absolut, dom är helt ok, tycker dock att du har ett bra tänk kring att du vill lära dig late game ordentligt, för stalker/oracle all-in i sig kommer du inte komma långt i master med. (Om det nu skulle vara ditt mål)

Adda mig ingame så kan jag svara på ovanstående frågor åt dig är Top Master Terran/protoss.

sundquist154@hotmail.com

Men problemet finns ju inte riktigt när jag bara har 2 baser, då är ju problemet att jag bara har 2 baser och han har massor. Det är ingen "brute force" attack jag har problem med att hålla här. Rakt upp och ner så är det inte så svårt att ta en MMM arme. Men det det räcker inte att ha lite stalkers för att stoppa det.

Ett exempel på game som jag hade igår. Jag vann det men det som hände i början fick mig att fundera. Jag gick gate expand och han gjorde samma sak fast som terran, men han pushade mig lite smått. Han kom ganska tidigt, jag såg det och började chronoboosta stalkers. När han kom fram till mig hade vi exakt samma army supply, han hade till och med lite mindre eftersom att han hade lite marines i sin bas. Det var altså typ 13 army supply mot 16.

När han kom fram så stimmade han, 2 marauders och lite marines, alla mina salkers dog och han förlorade en marine. Jag fick sen in ett perfekt forcefield och 2 zealots åt upp han, men jag fick också dra probes.

Poängen med det är att marine maruaders är väldigt starka, och det är svårt att stoppa en drop om han faktiskt får in den med bara några stalkers utan jag får flytta en stor del av min arme dit.

Då blir ju min lösning att jag vill stoppa droppen innan den kommer dit. Men det är lättare att göra en dropp än att stoppa, det vet jag eftersom att jag kör extremt mycket drop play mot zerg. Det jag brukar försöka göra är att plasera 2-3 stalkers vid varje "drop ingång" i min bas, samt lite hightemplars som kan dra feedback. Men min multitasking är inte alltid så bra att jag alltid får alla drops och ibland får han in dem. Det är också extremt jobbigt om han droppar widowmines.

För att countra detta så brukar jag dra ut massa observers utanför mina baser, men hur många som helst kan jag inte göra. Jag kan säga rakt ut här att har jag mer än 3 baser och han droppar mig överallt samtidigt så har jag inte multitasking nog att stoppa det, det går bara inte göra för mig. Det kanske är att jag är dålig, men det funkar verkligen inte.

Så det är som sagt inte att jag har problem med den här timing utan det är att jag har problem med de här konstanta dropsen. En sån där riktigt seg terran som inte slutar droppa. Nu har jag bara tänkt högt här.

Men för att sammanfatta lite så i mitt huvud så är counters till konstanta drops att ha high templars ute vid varje bas, lite kannoner samt blink stalkers och bara be för att man hinner se droppen innen den landar. Det är ganska ofta som jag dör för att jag inte ser att det händer.

Sen så kan ju faktiskt stargate vara ganska bra counter, scouta med phoenix och försöka ha air över honom. Med High templars är helt klart vägen att gå mot terran.

Edit: Är i skolan så kan inte adda dig just nu.
Edit2: Ser att jag stavar lite hejvilt men det får vara okej för att jag skriver från telefonen här.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av aske.nord:

För dålig helt enkelt!

Farlig kebabman med lite sås på tanden din jävla vind från nord

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men problemet finns ju inte riktigt när jag bara har 2 baser, då är ju problemet att jag bara har 2 baser och han har massor. Det är ingen "brute force" attack jag har problem med att hålla här. Rakt upp och ner så är det inte så svårt att ta en MMM arme. Men det det räcker inte att ha lite stalkers för att stoppa det.

Ett exempel på game som jag hade igår. Jag vann det men det som hände i början fick mig att fundera. Jag gick gate expand och han gjorde samma sak fast som terran, men han pushade mig lite smått. Han kom ganska tidigt, jag såg det och började chronoboosta stalkers. När han kom fram till mig hade vi exakt samma army supply, han hade till och med lite mindre eftersom att han hade lite marines i sin bas. Det var altså typ 13 army supply mot 16.

När han kom fram så stimmade han, 2 marauders och lite marines, alla mina salkers dog och han förlorade en marine. Jag fick sen in ett perfekt forcefield och 2 zealots åt upp han, men jag fick också dra probes.

Poängen med det är att marine maruaders är väldigt starka, och det är svårt att stoppa en drop om han faktiskt får in den med bara några stalkers utan jag får flytta en stor del av min arme dit.

Då blir ju min lösning att jag vill stoppa droppen innan den kommer dit. Men det är lättare att göra en dropp än att stoppa, det vet jag eftersom att jag kör extremt mycket drop play mot zerg. Det jag brukar försöka göra är att plasera 2-3 stalkers vid varje "drop ingång" i min bas, samt lite hightemplars som kan dra feedback. Men min multitasking är inte alltid så bra att jag alltid får alla drops och ibland får han in dem. Det är också extremt jobbigt om han droppar widowmines.

För att countra detta så brukar jag dra ut massa observers utanför mina baser, men hur många som helst kan jag inte göra. Jag kan säga rakt ut här att har jag mer än 3 baser och han droppar mig överallt samtidigt så har jag inte multitasking nog att stoppa det, det går bara inte göra för mig. Det kanske är att jag är dålig, men det funkar verkligen inte.

Så det är som sagt inte att jag har problem med den här timing utan det är att jag har problem med de här konstanta dropsen. En sån där riktigt seg terran som inte slutar droppa. Nu har jag bara tänkt högt här.

Men för att sammanfatta lite så i mitt huvud så är counters till konstanta drops att ha high templars ute vid varje bas, lite kannoner samt blink stalkers och bara be för att man hinner se droppen innen den landar. Det är ganska ofta som jag dör för att jag inte ser att det händer.

Sen så kan ju faktiskt stargate vara ganska bra counter, scouta med phoenix och försöka ha air över honom. Med High templars är helt klart vägen att gå mot terran.

Edit: Är i skolan så kan inte adda dig just nu.
Edit2: Ser att jag stavar lite hejvilt men det får vara okej för att jag skriver från telefonen här.

OK, nice, tycker att du har helt rätt tänk, min feedback blir följande:

Alt.1 (Mer flexibel)
- Om problemet inte finns då du bara har 2 baser, då finns det en jätte enkel lösning: Gå alltid en sen eller ingen 3rd. Och investera istället pengarna i tech/units. Protoss måste helt enkelt acceptera följande faktum: NI KAN INTE TA EN EARLY 3RD OM TERRAN GÅR DROP-PLAY, rådande metagame tillåter inte det. Nu kanske du tänker "Jo men det kommer jag undan med hela tiden", absolut, så kan det vara, men då beror det på att du spelar i en låg liga och terran inte executar drop-playet korrekt isf.

- Istället för att sprida ALLA observers utanför din bas, skicka en till hans 3rd/second. Märker du att han investera mycket i infrastruktur, tech och tar en 3rd medan han drop-playar dig, gå 2 base all in. Det är enkel mattematik, han kommer INTE kunna hålla en sån push om du executar den rätt efter att han investerat stora summor i infrastruktur.

Alt.2 (Hard- counter)
- Skytoss (Som du nämnde)
- Lär dig MC:s skytoss into colossus push, den är HELT galen.

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte lirat mycket hots men skulle inte en cannon stoppa alla sorters widowmine drops? Dessa måste ju droppas vid mineralerna annars fyller de ingen funktion

Permalänk
Medlem

Det är en helt ok counter om du inte har möjlighet till att göra någon annan bättre skulle jag säga.
Problemet är att de ofta droppar ett par marines först, då funkar det inte jätte bra, + att det är en hel del mineraler som skall investeras, och du kanske inte har forge så earlygame.

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem
Skrivet av feesk:

OK, nice, tycker att du har helt rätt tänk, min feedback blir följande:

Alt.1 (Mer flexibel)
- Om problemet inte finns då du bara har 2 baser, då finns det en jätte enkel lösning: Gå alltid en sen eller ingen 3rd. Och investera istället pengarna i tech/units. Protoss måste helt enkelt acceptera följande faktum: NI KAN INTE TA EN EARLY 3RD OM TERRAN GÅR DROP-PLAY, rådande metagame tillåter inte det. Nu kanske du tänker "Jo men det kommer jag undan med hela tiden", absolut, så kan det vara, men då beror det på att du spelar i en låg liga och terran inte executar drop-playet korrekt isf.

- Istället för att sprida ALLA observers utanför din bas, skicka en till hans 3rd/second. Märker du att han investera mycket i infrastruktur, tech och tar en 3rd medan han drop-playar dig, gå 2 base all in. Det är enkel mattematik, han kommer INTE kunna hålla en sån push om du executar den rätt efter att han investerat stora summor i infrastruktur.

Alt.2 (Hard- counter)
- Skytoss (Som du nämnde)
- Lär dig MC:s skytoss into colossus push, den är HELT galen.

Tänkte dra en liten update på hur det har gått. Jag har inte hunnit spela så mycket men ändå.

Min PvT är fortfarande rostig, det börjar dock gå bättre. Jag kommer inte riktigt ifrån att det känns som att terran har ett övertag i den matchupen. Men i alla fall, zerg. Det är en extremt fralig matchup har jag märkt, endast på grund av hur mycket skit han kan göra som han typ kan vinna med om du kollar bort för en sekund. Jag skulle köra lite 8-gate preasure på en zerg samtidigt som jag tog en 3'dje, jag gick alltså inte ut med att vinna som mål efter den pushen utan bara hålla tillbaka honom.

Precis när jag lämnar min bas, glömmer sätta en zealot för ingången igen så springer han rakt in med lings och förstör hela min mineral line. Jag kollade replayen dessutom, det var inte så att han såg att jag lämnade utan det var enbart random runby som han gjorde. Lite surt att förlora på en sån sak då jag på replayet såg att jag hade en mycket god chans att vinna annars.

Men jag vet inte, antar att det bara är träning, träning, träning som gäller. Synd att man har så mycket skola att det är tufft att få in lite tid att lira på.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync