Grafikmotor som aktivt anpassar sig för att hålla en stabil bilduppdatering?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Grafikmotor som aktivt anpassar sig för att hålla en stabil bilduppdatering?

Jag har funderat på om det inte går att göra en grafikmotor som aktivt anpassar bildkvalitén när man spelar för att alltid försöka hålla en viss nivå i bilduppdatering, som man själv kan ställa in, t.ex 60fps.
Under mer krävande sessioner i spelet så skulle grafikmotorn märka om datorn inte hinner med att visa 60fps och därför börja sänka grafikinställningar, ex dra ner på aa och af, kanske sänka kvalitén textuer osv, tills den märker att bilduppdatering är uppe på 60fps igen. Den ska ju också öka kvalitén när den märker att det finns prestanda över.
Kanske kan man få ställa in själv vad man vill att grafikmotorn ska prioritera i första hand.
Denna sänkning av bildkvalitén, ska givetvis gå fort, helst innan 10 frames hunnit visas så att användaren aldrig märker att bilduppdateringen försämras.
Jag förstår givetvis att detta bara skulle fungera när det är grafikkortet som "flaskar" och inte om det är cpu:n. Om det nu skulle kunna fungera öht?

Processor: I7 2600K @ Stock Moderkort: MSI P67A-G45 RAM: 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GTX 690 HD1(System): Corsair SSD Force Series GT 120GB HD2: Seagate Barracuda 1TB
Nätagg: Corsair TX V2 850W OS: Win 7 Home Premium Skärm: Asus 24" LED VG248QE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

du har ju gtx 690 sätt igång adaptive vsync i drivrutinerna ?

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Det finns väll egentligen två problem.

a) Det blir mer för grafikkortet att hålla i minnet -> mer frekventa laddningar eller i värsta fall sämre grafik över huvud taget.

b) Rippeleffekt - kvalitén sänks, resurser finns då över. Kvalitén ökas automatiskt, resurserna tar slut. Kvalitén sänks osv. Visst, man kan ju ex. kräva att ett visst antal rutor ska förflyta innan man försöker höja grafiken igen, eller så kanske man bara höjer jättelite.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Maj 2009

Måste ju säga att iden är ju jättebra. Skulle ju vara riktigt gött om det fanns ett program som styrde ens grafik inställningar automatiskt baserat på hur mkt fps man vill ha.

Intel 6700K @ 4,6 ( 1.370V) DDR4 2133Mhz 8GB KFA2 1070 Corsair RM850W Samsung M.2 850 500GB, Samsung 840 SSD 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Nja. Det är ju en riktigt bra idé, men den skulle fungera ganska så dåligt i praktiken.

När du ritar bilderna så kör du massvis av olika metoder för att beräkna olika saker (svårt att förklara detta lätt). Det skulle ta mycket lång tid att hela tiden byta ut dessa instruktioner (kanske några sekunder). Att hålla alla olika instruktioner i minnet tror jag skulle bli svårt också. Någon kanske skulle behöva göra ett exjobb på detta, men med det som jag vet så skulle jag vilja påstå att det är ganska till MYCKET svårt till en ganska så liten vinst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Tack för bra svar allihop, verkar som det inte är praktiskt genomförbart.

Processor: I7 2600K @ Stock Moderkort: MSI P67A-G45 RAM: 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GTX 690 HD1(System): Corsair SSD Force Series GT 120GB HD2: Seagate Barracuda 1TB
Nätagg: Corsair TX V2 850W OS: Win 7 Home Premium Skärm: Asus 24" LED VG248QE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av miiw:

Tack för bra svar allihop, verkar som det inte är praktiskt genomförbart.

En väldigt bra idé. Jag tror dock inte man ska se den som omöjlig om, säg 10 år kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Mac, Fender och synthar...