Golvhögtalare till fest

Permalänk

Golvhögtalare till fest

Hej!

Jag har kollat runt på diverse golvhögtalare har en del funderingar. Först och främst så är inga högtalare över 6000 kr (paret) intressanta, helst under 5000 kr. De ska användas som festhögtalare i en inte allt för stor lägenhet (max en liten 3:a) och till vanlig musiklysning såklart.

Nu till funderingarna. Vad jag har sätt så blir högtalare dyrare ju större element de har. Dock finns det undantag som tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=788610, är de skräp eller hur kan de vara så billiga med så stora element? Är det bättre att satsa på högtalare med mindre element som då borde vara mer kvalitativa? Är det så att allt annat lika så kan högtalare med större element spela högre än högtalare med små element?

Sen undrar jag och hur det är med sub-basar, är det bättre att köpa golvhögtalare som är billiga med relativt små bas-element och komplettera med en inte allt för dyra sub-bas?

En sammanfattning av det jag undrar är helt enkelt vad styrkorna och svagheterna är med antigen: Högtalare med stora element, högtalare med små element och högtalare kompletterade med en sub-bas om alla packet kostar lika mycket mellan 3000 - 6000 kr.

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Stora Cervin vega och ett slutsteg på 400-500watt helst ännu mer per kanal annars köp två aktiva-pa-högtalare

http://www.thomann.de/se/samson_live_615.htm kanske plus stativ.

Till vanlig musiklyssning kan du skaffa lite mer hifi-högtalare.

Ett stort element behöver inte röra sig så mycket som ett litet och då får man mindre dist tex,dessutom flyttar det mer luft och man får mer tryck.

Permalänk
Medlem

https://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/cerwin-ve...
Eller dessa som jag själv kör med:
https://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/cerwin-ve...
Relativt lättdrivna båda två men några extra W skadar aldrig.
Låter bra till det mesta och spelar väldigt högt.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Tack så mycket för de snabba svaren!

Skrivet av rhalla:

https://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/cerwin-ve...
Eller dessa som jag själv kör med:
https://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/cerwin-ve...
Relativt lättdrivna båda två men några extra W skadar aldrig.
Låter bra till det mesta och spelar väldigt högt.

Jo dom ser trevliga ut, är det hugget som stucket mellan dom två, VE12F verkar ju kunna gå lägre men är det någon annan skillnad?

Skrivet av Fafne:

Nää, du behöver inte Subbas till ett par golvhögtalare som ska spela musik.

En Golvhögtalare kan spela riktigt låga bas-frekvenser.
Oftast "delas subbasar" (frekvenserna subbasen ska spela från) mellan 40-60Hz. Dessa frekvenser kan en Golvhögtalare nå.

Vill du ha en subbas satsa på ett par stativare som oftast låter bättre för samma pengar som en Golvhögtalare, de kan behöva stöd från en Subbas i basfrekvenserna.

Kolla in Dynavoice's Golvare på Ljudfokus, så finns det basresurser redan från 2000kr/paret, exempelvis Dynavoice Magic F6 eller billigare varianter som Magic F5 eller Proson Event, även Netonnets Andersson HIS golvhögtalare kommer ge bastryck.

Sedan behöver du en förstärkare, i en hembioreceiver får du exotiska digitala ingångar som inte är att spotta åt, även om den bara ska driva två golvare i stereo.
Annars är Proson RV 2050 (v.3) för 1600kr en riktigt trevlig stereoförstärkare, även om den bara har analoga ingångar men många.

Vill du ha riktig rave-fest i lägenheten. slå på förstärkarens loudness-funktion och Dynavoice Magic F6 kommer låta som om du har en osynlig subbas i rummet
Strax efteråt knackar polisen på, eftersom grannarnas störts

PS. Loudness-funktionen funkar även för att maxa ljudeffekter i filmer.

De 3000-6000 kr var exklusive förstärkare så jag kan gå på lite dyrare.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Och du tror verkligen att att sådan förstärkare är nödvändig när högtalarna ska användas på fest i en lägenhet? Skulle festdeltagarna höra någon större skillnad på den eller tex en NAD C356BEE som är 19 000kr billigare?

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Och du tror verkligen att att sådan förstärkare är nödvändig när högtalarna ska användas på fest i en lägenhet? Skulle festdeltagarna höra någon större skillnad på den eller tex en NAD C356BEE som är 19 000kr billigare?

Men Nadden är ju bara på 80watt per kanal,ska det partajas behöver man mer,inte för att få bättre ljud eller så utan att undvika att stärkaren börja klippa.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Men Nadden är ju bara på 80watt per kanal,ska det partajas behöver man mer,inte för att få bättre ljud eller så utan att undvika att stärkaren börja klippa.

"De ska användas som festhögtalare i en inte allt för stor lägenhet"

Borde inte vara några större problem med en klenare stärkare. Annars får man större problem än ljudet att oroa sig för

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem

Det duger med en ipoddocka (bara den är stor nog)

http://www.engadget.com/2011/12/07/behringer-unveils-8-foot-i...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Haha! Den är ju enorm!

Permalänk
Medlem

Gå inte bara efter elementens storlek, endel högtalare spelar väldigt trevligt även fast dom är små. Har själv dynavoice m-65 tillsammans med en 10" velodyne sub 5500kr för detta och sedan en förstärkare på det. Det räcker och blir över för min lägenhet då jag spelat rätt högt och gått ut och rökt och hört mina grannars balkonger/fönster vibrera.. Det jag vill komma till är att du måste vara snäll mot dina grannar också och inte köpa några vräkiga 4x15"

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk

Dessa och en riktig rejäl förstärkare kanske?
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-dynamite-12-v-2-bla...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Skulle avråda från Cerwin Vega rent generellt. Av de anläggningar från dem jag testlyssnat har de låtit Ok som bäst och i många fall rent utsagt uselt. Lite äldre högtalare går att hitta begagnat till kanonpriser, jag spelar med 2x Infinity SM155 (15" bas, 2x4.5" mellanregister, 1" diskant) och 2x Expert 2-35 (8" bas/mellanregister, 1" diskant) och de spelar skjortan av det mesta jag jämfört med. Detta till det facila priset av 1500kr, så kolla blocket och se om du hittar någonting schysst i ditt område.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Inaktiv

Ett par begagnade JBL eller Infinity golvare och förstärkare gör nog jobbet, om budgeten är 5k bör du få ihop ett jävla system :).