Bredbandsbolaget vs Bahnhof
Min lilla erfarenhet av Bredbandsbolaget vs Bahnhof...
För något år sedan installerade comhem fiber åt alla i huset, jag brydde mig inte så mycket då jag var skapligt nöjd med BBB och har haft dom i massa år. BBB ADSL 24 har funkat fin fint för mig, tillräckligt snabbt och jag har inte orkat strula med att jaga bästa pris o byta operatör etc. Jag vet att det kan ta månader om man hamnar fel och har otur...
Så för ett par månader sedan märker jag att internet börjar gå slött, max ned kanske 800 kb/s istället för som förut 1.5-2 mb/s. Så efter nån dag ringer jag BBB och undrar vad som står på - har ni skruvat ned min hastighet eller vad är det som händer? Får ett standardsvar att min tjänst fungerar som förväntat och att inga förändringar skett och att hastigheten vad inom ramen för som kan förväntas etc etc. Suck och stön, tack och hej.
Någon månad senare får jag ett trevligt brev från BBB som säger att dom inte bara ska höja priset för sin ADSL 24 tjänst utan dom ska dessutom börja ta betalt för IP-telefoni som tidigare var gratis.... motivering till detta ska vara uppgraderingar och utbyggnader i nätet...... jo - visst ni. Mitt nät funkade fint innan ni skruvade ned hastigheten era jönsar. Och jag har betalat till er under ganska så lång tid så borde ni inte sänka priset istället eftersom jag varit en sådan extremt långvarig och trogen kund? Teknologi i allmänhet blir ju billigare allteftersom tiden går! Dessutom ingick vi väl ett avtal om ett visst pris för en viss tjänst och nu ska ni bara höja det sådär utan vidare? Suck och stön igen.
Så jag börjar kika på alternativ så klart och ser att Bahnhof har fibertjänst 100/10 för lite drygt 200 i månaden, ett fynd jämfört med BBB's nya ockerpris på 369 kr/mån för ADSL 24 + 49kr/mån får IP-telefoni! Inte nog med det - eftersom jag redan har fiber indraget i lägenheten kan dom slå på det med en gång! Efter 5 min med bahnhof killen på luren är mitt nya internet igång och efter lite routerproblem så funkar allt klockrent!
Så jag ringer upp BBB och vill avsluta tjänsten och undrar så klart lite grann vad dom håller på med, när jag nämner att jag tänker gå över till bahnhof för lite drygt 200 i månaden så säger hon i luren på fullt allvar att "vi kan erbjuda 290 kr/månaden till dig som specialpris bara för att du är så trogen och bra kund!". Snacka om att bli idiotiförklarad - bra kund var det ja... för vem kan man ju undra... tack och hej leverpastej.
Nä - kan bara säga att jag blev extremt imponerad av killarna på bahnhof. Dom kan sina saker och var väldigt lätt att handskas med.
BBB var entusiastbolaget för kanske 5-10 år sedan med knappast längre.
Enda som jag irriterar mig på nu är jag inte bytt tidigare! Lathet och status quo var det ja!