Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget vs Bahnhof

Min lilla erfarenhet av Bredbandsbolaget vs Bahnhof...

För något år sedan installerade comhem fiber åt alla i huset, jag brydde mig inte så mycket då jag var skapligt nöjd med BBB och har haft dom i massa år. BBB ADSL 24 har funkat fin fint för mig, tillräckligt snabbt och jag har inte orkat strula med att jaga bästa pris o byta operatör etc. Jag vet att det kan ta månader om man hamnar fel och har otur...

Så för ett par månader sedan märker jag att internet börjar gå slött, max ned kanske 800 kb/s istället för som förut 1.5-2 mb/s. Så efter nån dag ringer jag BBB och undrar vad som står på - har ni skruvat ned min hastighet eller vad är det som händer? Får ett standardsvar att min tjänst fungerar som förväntat och att inga förändringar skett och att hastigheten vad inom ramen för som kan förväntas etc etc. Suck och stön, tack och hej.

Någon månad senare får jag ett trevligt brev från BBB som säger att dom inte bara ska höja priset för sin ADSL 24 tjänst utan dom ska dessutom börja ta betalt för IP-telefoni som tidigare var gratis.... motivering till detta ska vara uppgraderingar och utbyggnader i nätet...... jo - visst ni. Mitt nät funkade fint innan ni skruvade ned hastigheten era jönsar. Och jag har betalat till er under ganska så lång tid så borde ni inte sänka priset istället eftersom jag varit en sådan extremt långvarig och trogen kund? Teknologi i allmänhet blir ju billigare allteftersom tiden går! Dessutom ingick vi väl ett avtal om ett visst pris för en viss tjänst och nu ska ni bara höja det sådär utan vidare? Suck och stön igen.

Så jag börjar kika på alternativ så klart och ser att Bahnhof har fibertjänst 100/10 för lite drygt 200 i månaden, ett fynd jämfört med BBB's nya ockerpris på 369 kr/mån för ADSL 24 + 49kr/mån får IP-telefoni! Inte nog med det - eftersom jag redan har fiber indraget i lägenheten kan dom slå på det med en gång! Efter 5 min med bahnhof killen på luren är mitt nya internet igång och efter lite routerproblem så funkar allt klockrent!

Så jag ringer upp BBB och vill avsluta tjänsten och undrar så klart lite grann vad dom håller på med, när jag nämner att jag tänker gå över till bahnhof för lite drygt 200 i månaden så säger hon i luren på fullt allvar att "vi kan erbjuda 290 kr/månaden till dig som specialpris bara för att du är så trogen och bra kund!". Snacka om att bli idiotiförklarad - bra kund var det ja... för vem kan man ju undra... tack och hej leverpastej.

Nä - kan bara säga att jag blev extremt imponerad av killarna på bahnhof. Dom kan sina saker och var väldigt lätt att handskas med.

BBB var entusiastbolaget för kanske 5-10 år sedan med knappast längre.

Enda som jag irriterar mig på nu är jag inte bytt tidigare! Lathet och status quo var det ja!

Permalänk
Medlem

Ska försöka att inte vara nedlåtande men hur kan du ens ställa frågan om det är värt att uppgradera från ADSL till fiber? Du jämför en trampmoped med en Ferrari
(Ja, Bahnhof!)

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Ska försöka att inte vara nedlåtande men hur kan du ens ställa frågan om det är värt att uppgradera från ADSL till fiber? Du jämför en trampmoped med en Ferrari
(Ja, Bahnhof!)

Jajaja - det fattar jag väl också! lol

Det var bara min lilla reflektion över hur alla entusiasters tidigare favvo-ISP BBB blivit så dammigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jajaja - det fattar jag väl också! lol

Det var bara min lilla reflektion över hur alla entusiasters tidigare favvo-ISP BBB blivit så dammigt!

Jo jag vet, det är tragiskt. Men så är det med många märken och företag, det som en gång var top of the line (t.ex. bärbara från Lappower, nätverksutrustning från 3Com, grafikkort från S3) är idag antingen dåligt eller har gått i konkurs.
Men jag minns precis som du (antagligen) när man bara kom in på DC-hubbarna med BBB 10 mbit

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Medlem

BBB blev ju köpta av Telenor. Kan ha nåt med saken att göra

Sen kan man inte jämföra priser mellan ADSL och fiber. Skanova tar ganska redigt bra betalt av operatörerna för att få använda kopparn in till husen.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad mellan kb/s och mbits/s, generellt 1mbits ~ 100kb/s

Permalänk
Medlem

Måste också ge en ros till Bahnhof. Har 100/100 för 139:-/mån, och har fungerar felfritt sen start. Har ett par servrar som står på linan och de har 100% uptime än så länge.

Kan inte yttra mig om supporten eftersom jag inte har behövt kontakta dem, vilket borde vara ett bra tecken. Nu väntar jag bara på Gbit

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG X570 Crosshair VIII Dark Hero | ASUS TUF OC RTX 3090 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL14 | Corsair AX1200

Permalänk
Skäggig legend

Nu har jag gratis 100/10 från BBB via föreningen och kommer inom en månads tid få 100/100, men jag tycker de är extremt snabba på telefonen de _FÅ_ gånger jag ringt.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + Fidelio X2HR - DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingen:

Det är skillnad mellan kb/s och mbits/s, generellt 1mbits ~ 100kb/s

Tror det har försvunnit en nolla där, en Megabit är 1000 kilobit. 1 kilobit är i sin tur 1000 bit. 1000 millibit är 1 bit.

Det är som du kanske ser, även skillnad mellan mbit/s och Mbit/s, där en mbit/s är 1/1000000000 Mbit/s
Millibit som enhet borde dock logiskt inte finnas då det inte finns delar av en bit, då en bit endast kan bestå av en logisk nolla eller etta, inga decimaler

OnT: Skulle vilja ha möjligheten att ha Bahnhof, sitter visserligen på 100/100 som fungerar klockrent, men vill ha möjligheten att stödja ett företag som står upp för integriteten. Tyvärr så är alla hushåll inom föreningen gruppanslutna med ingen möjlighet att själv byta ISP.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d0b:

Tror det har försvunnit en nolla där, en Megabit är 1000 kilobit. 1 kilobit är i sin tur 1000 bit. 1000 millibit är 1 bit.

Det är som du kanske ser, även skillnad mellan mbit/s och Mbit/s, där en mbit/s är 1/1000000000 Mbit/s
Millibit som enhet borde dock logiskt inte finnas då det inte finns delar av en bit, då en bit endast kan bestå av en logisk nolla eller etta, inga decimaler

OnT: Skulle vilja ha möjligheten att ha Bahnhof, sitter visserligen på 100/100 som fungerar klockrent, men vill ha möjligheten att stödja ett företag som står upp för integriteten. Tyvärr så är alla hushåll inom föreningen gruppanslutna med ingen möjlighet att själv byta ISP.

Tror han menar 1mbit=128kbyte

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Inaktiv

Måste slänga en känga på BBB. De senaste 2 åren har internetuppkopplingen hos oss varit nere i snitt 4 timmar per vecka, ibland ett par dagar - ibland nån timme, men det är *varje* vecka. De har haft tekniker ute (påstår de iallafall) väldigt ofta, all utrustning är utbytt (enligt dem) ett otal gånger - trots detta fortsätter anslutningen att dyka, varje vecka. Höjden av inkompetens är när jag uppgraderade till 250/100 och de felkonfigurerade switchen så jag blev helt utan anslutning i över en vecka innan en tekniker från Ericsson (?!) kom ut och fixade problemet på 5 minuter - pratade med den mycket kompetente teknikern och fick reda på att kunskapen överlag hos BBB:s (Telenors) tekniker sträcker sig ungefär till att starta om utrustningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Måste slänga en känga på BBB. De senaste 2 åren har internetuppkopplingen hos oss varit nere i snitt 4 timmar per vecka, ibland ett par dagar - ibland nån timme, men det är *varje* vecka. De har haft tekniker ute (påstår de iallafall) väldigt ofta, all utrustning är utbytt (enligt dem) ett otal gånger - trots detta fortsätter anslutningen att dyka, varje vecka. Höjden av inkompetens är när jag uppgraderade till 250/100 och de felkonfigurerade switchen så jag blev helt utan anslutning i över en vecka innan en tekniker från Ericsson (?!) kom ut och fixade problemet på 5 minuter - pratade med den mycket kompetente teknikern och fick reda på att kunskapen överlag hos BBB:s (Telenors) tekniker sträcker sig ungefär till att starta om utrustningen.

Jag tror BBB hyr in tekniker från Telekom eller va de heter. De har inte, vad jag förstått, egna tekniker, utan anlitar företag under för service ute på fält.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Bytte från comhem 100mbit till stadsnätet bahnhof 100mbit. Jäkla skillnad! Pingen t.ex. gick från kanske 47ms ner till 3ms!

Permalänk
Medlem

Bara det faktum att de flesta som blivit dömda för fildelning i sverige har haft antingen bredbandsbolaget eller ComHem säger en hel del. Tyvärr hittar jag inte den listan nu. Bahnhof sopar loggarna dagligen och skiter i datalagringsdirektivet såvida inte de blir tvingade av högsta domstolen, och det har de inte blivit. Inte för att jag fildelar eller så men det känns tryggt med ett bolag som är på kundens sida i konflikter. Självklart fattar jag också att det handlar om att tjäna pengar genom att få ett gott rykte osv osv men så länge det gynnar mig som kund så skiter jag i vilket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Jag tror BBB hyr in tekniker från Telekom eller va de heter. De har inte, vad jag förstått, egna tekniker, utan anlitar företag under för service ute på fält.

Relacom tänker du på kanske? Många anlitar dem för telefoniarbete (där ADSL ingår) och de har inget vidare rykte om att vara varken effektiva eller kunniga, iallafall inte när jag hade ADSL senast (2008). Tvivlar på att det blivit bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Relacom tänker du på kanske? Många anlitar dem för telefoniarbete (där ADSL ingår) och de har inget vidare rykte om att vara varken effektiva eller kunniga, iallafall inte när jag hade ADSL senast (2008). Tvivlar på att det blivit bättre.

Stämmer nog bra, låter mer bekant än mitt påhitt. Kanske BBB borde byta företag som gör jobben åt dem, för sitt egna rykte. Men det är väl pengarna som styr..

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Bahnhof för att jag gillar deras filosofi och att dom är stabila.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Bahnhof för att jag gillar deras filosofi och att dom är stabila.

Dr.Alban approves?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Dr.Alban approves?

Stabilt som fan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:
Skrivet av Tozzi:
Skrivet av ZaInT:

Förutsatt att vi pratar kopparaccesser här så är det mycket sällan operatörerna har egna tekniker som åker ut för den fysiska biten. Operatörerna hyr in sig i exempelvis Skanovas nät, som i sin tur har avtal för reparation och underhåll med underentreprenörer som exempelvis Ericsson, Relacom, Eltel eller Empower.
Detta blir som följd att det kan ta en tre-fyra veckor innan en tekniker dyker upp på plats och reparerar felet på fem minuter, eftersom kommunikationen måste ta sig genom så många "grenar" innan uppdraget når dig. Surt men sant, använd om möjligt fiber i alla lägen!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Bahnhof sopar loggarna dagligen och skiter i datalagringsdirektivet såvida inte de blir tvingade av högsta domstolen,..

Jag kan sätta mitt liv på att du inte har någon trovärdig källa på det påståendet. Nog för att jag har Bahnhof själv och tycker att dom står för vettiga saker, så kan jag inte i min vildaste fantasi tänka mig att de medvetet bryter mot Svensk lag för att verka coola.

Förövrigt tycker jag att tråden är lite orättvis ändå. Det är väl klart att bahnhofs fiberuppkoppling är bättre än BBB's ADSL. Inte precis så att Bahnhof på ADSL är bättre bättre än BBB's fiberuppkopplingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Jag kan sätta mitt liv på att du inte har någon trovärdig källa på det påståendet. Nog för att jag har Bahnhof själv och tycker att dom står för vettiga saker, så kan jag inte i min vildaste fantasi tänka mig att de medvetet bryter mot Svensk lag för att verka coola.

Förövrigt tycker jag att tråden är lite orättvis ändå. Det är väl klart att bahnhofs fiberuppkoppling är bättre än BBB's ADSL. Inte precis så att Bahnhof på ADSL är bättre bättre än BBB's fiberuppkopplingar.

Vet inte om jag kommer ihåg eller hört rätt, men har för mig Bahnhofs servrar står utomlands och de därmed kunde komma runt den svenska lagen. Vet ej hur mycket sanning ligger i det, men har för mig jag hört det iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Jag ringde till Kundtjänst och frågade hur de förhåller sig till datalagringsdirektivet och killen i kundtjänst sa att så länge det inte finns ett beslut i högsta domstolen så kommer de inte att spara någonting annat än för nödvändig drift, vilket innebär dagligen enligt honom.

IPRED sa han att de följer, men IPRED säger att du måste lämna ut den information du har tillgänglig "och eftersom vi så att säga inte sparar någonting längre än 24h så kan vi inte lämna ut någonting om de inte frågar samma dag som de fått tag på ditt IP, och det har aldrig hänt och lär aldrig hända heller".

Om det är trovärdigt eller inte är väl upp till var och en att bedöma, men jag tror inte de uppmanar sin kundtjänst att ljuga. Sedan står ju bahnhof bakom initiativet Integrity som är ett enda stort långfinger till IPRED, datalagringsdirektivet, FRA mm mm. Så personligen bedömer jag hans uppgifter som trovärdiga, men det är ju som sagt upp till var och en.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Archane:

Förutsatt att vi pratar kopparaccesser här så är det mycket sällan operatörerna har egna tekniker som åker ut för den fysiska biten. Operatörerna hyr in sig i exempelvis Skanovas nät, som i sin tur har avtal för reparation och underhåll med underentreprenörer som exempelvis Ericsson, Relacom, Eltel eller Empower.
Detta blir som följd att det kan ta en tre-fyra veckor innan en tekniker dyker upp på plats och reparerar felet på fem minuter, eftersom kommunikationen måste ta sig genom så många "grenar" innan uppdraget når dig. Surt men sant, använd om möjligt fiber i alla lägen!

Problemet för min anslutning är/har varit i BBBs egna utrustning, switcharna står i källaren och jag ser när nissarna kommer dragandes med sina väskor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Problemet för min anslutning är/har varit i BBBs egna utrustning, switcharna står i källaren och jag ser när nissarna kommer dragandes med sina väskor.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, då är jag med. Tänkte mer när problemet ligger ute i nätet, alltså själva kablarna i gatan. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag ringde till Kundtjänst och frågade hur de förhåller sig till datalagringsdirektivet och killen i kundtjänst sa att så länge det inte finns ett beslut i högsta domstolen så kommer de inte att spara någonting annat än för nödvändig drift, vilket innebär dagligen enligt honom.

IPRED sa han att de följer, men IPRED säger att du måste lämna ut den information du har tillgänglig "och eftersom vi så att säga inte sparar någonting längre än 24h så kan vi inte lämna ut någonting om de inte frågar samma dag som de fått tag på ditt IP, och det har aldrig hänt och lär aldrig hända heller".

Om det är trovärdigt eller inte är väl upp till var och en att bedöma, men jag tror inte de uppmanar sin kundtjänst att ljuga. Sedan står ju bahnhof bakom initiativet Integrity som är ett enda stort långfinger till IPRED, datalagringsdirektivet, FRA mm mm. Så personligen bedömer jag hans uppgifter som trovärdiga, men det är ju som sagt upp till var och en.

Ok, jag litar på det du säger. Tycker ändå att det låter konstigt med tanke på att dom faktiskt är ett företag först och främst. Om dom inte följer lagen så borde de rimligtvis få böta. Men men, det kanske inte är helt osannolikt att du har rätt heller..

Vad gäller integrity så känns det initiativet lite urvattnat. Hemsidan har ju uppdaterats på flera år..

Permalänk

Ska fråga morsan om vi kan byta till Bahnhof För ett tag sen så ditchade BBB Sundbyberh så vi var tvungna att välja Sundbybergs stadsnät (Bredband 2)....Bredband 2 är hemskt. Då & då så funkar det inte att surfa,online spel går dock bra...vad tycker ni om Bredband 2?

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem

Bahnhof är riktigt bra. Skön support också

Visa signatur

Lur: IPhone 6+. Lur 2: IPhone 7 Platta: IPad Air Skärm: BenQ 24" 3D LED XL2411T
Speldator: Chassi: CM Storm Stryker, Grafikkort: Gigabyte GTX 680, RAM: 16GB, SSD: Intel 520 120GB,
Hårddisk: WD Caviar Black 1TB, Nätagg: Corsair GS800W, Processor: Intel i7 6700k 4 Ghz

Permalänk

BBB har ju varit skit senaste 7 åren, enligt mina erfarenheter.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

BBB har ju varit skit senaste 7 åren, enligt mina erfarenheter.

Säg inte så, får "fiber" från BBB nu när ja flyttar, kan inte välja annat än BBB, tyvärr. ^^

Visa signatur