Nvidia simulerar mänskligt huvud med Geforce GTX Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

han sa väll 50% av prestandan som Titan kan leverera för ett huvud, då kan man ju tänka sig vad det krävs för en helt kropp och flera karaktärer osv uhhhh mkt kraft...

Beräkningskraften för att producera resten av en kropp är nog inte i närheten av vad ett ansikte kräver dock, men ja ska man rendera mer än 2 huvuden samtidigt så får man ju problem

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på ett liknande demo jag såg förra året:

http://www.iryoku.com/separable-sss-released

Det är inga ansiktsrörelser vad jag minns men det kräver inget GTX Titan för att köra heller
Länk till körbara filen finns på sidan.

Permalänk
Medlem

Så ett GTX titan för att simulera ett huvud, tre för en hel kropp.
Hårdvara har en hel del att gå innan vi kan få riktigt verklighetstrogna spel.

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är sjukt hur nära verkligt grafiken är nu för tiden.
Snart kommer dom bygga upp 3D-modeller av gamla skådisar som pensioneras sig - så även nästa generation kan njuta av Bruce Willis

Skämt å sido, men behovet av skådisar minskar avsevärt mer och mer ihop med grafiken. Framför allt statisterna.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Detta å lite TressFx Helt sjukt ändå.. Hemdatorerna kommer närmare studiodatorerna (Med stormsteg)

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem

När det är dags för "Ira" att besvara frågor så ser det ut som att en video på den verkliga personen dyker upp precis efter lagget. Tror inte det är renderat vid dem sekvenserna.

Visa signatur

Curiosity is the key to knowledge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Jag tycker det är sjukt hur nära verkligt grafiken är nu för tiden.
Snart kommer dom bygga upp 3D-modeller av gamla skådisar som pensioneras sig - så även nästa generation kan njuta av Bruce Willis

Skämt å sido, men behovet av skådisar minskar avsevärt mer och mer ihop med grafiken. Framför allt statisterna.

Hmm undrar vad de kommer få betala för en sådan licens haha. Astronomiska summor Tillslut så kommer det inte finnas några levande skådespelare med i storfilmerna x)

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lchrono:

Kom att tänka på ett liknande demo jag såg förra året:

http://www.iryoku.com/separable-sss-released

Det är inga ansiktsrörelser vad jag minns men det kräver inget GTX Titan för att köra heller
Länk till körbara filen finns på sidan.

Det såg ju riktigt bra ut ur flera aspekter men jag tyckte det missade spridningen av ljus som sker i huden, det såg mer ut som en väldigt hudlik mask. Nvidias demo har den spridningen vilket gör det ytterligare lite mer verklighetstroget även om total realism är extremt svårt. Jag tycker att de missade mest på rörelserna vid tal, de blev lite ryckiga på ett onaturligt sätt.

Tittar man på Dawn-demot så såg man hur platt och perfekt slät hennes hud var, det sabbar lite även om de där försökt fejka sig till ljusspridningen. Tittar man på gamla Shrek så försökte de riktigt hårt med att få till huden på det sättet även om de implementerade det på figurer som inte skulle vara verklighetstrogna.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pc Anka:

När det är dags för "Ira" att besvara frågor så ser det ut som att en video på den verkliga personen dyker upp precis efter lagget. Tror inte det är renderat vid dem sekvenserna.

Tyckte att det hela verkade vara en loop, dvs ansiktsuttrycken. Men bara för att det är en loop behöver ju inte det innebära att det inte är realtid-simulerat. Jag kollade närmre på videon i början när de visade Ira och precis innan Jen-Hsun ställer frågorna till Ira. Hacket du ser är början av loopen som de simulerar, så det är mycket möjligt att det faktiskt är en riktig simulering, såvida han inte står och blåljuger då.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk

nu börjar det likna något, men fotvarande är det svagaste länken ögona, man får inte till liv på de hur än man försöker

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Tyckte att det hela verkade vara en loop, dvs ansiktsuttrycken. Men bara för att det är en loop behöver ju inte det innebära att det inte är realtid-simulerat. Jag kollade närmre på videon i början när de visade Ira och precis innan Jen-Hsun ställer frågorna till Ira. Hacket du ser är början av loopen som de simulerar, så det är mycket möjligt att det faktiskt är en riktig simulering, såvida han inte står och blåljuger då.

Jag vet inte om jag minns rätt nu men NVIDIA har väl tidigare haft igång videos och påstått att det vart realtid? Minns inte riktigt nu så någon får gärna rycka in här.

Visa signatur

Curiosity is the key to knowledge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

han sa väll 50% av prestandan som Titan kan leverera för ett huvud, då kan man ju tänka sig vad det krävs för en helt kropp och flera karaktärer osv uhhhh mkt kraft...

Orsaken till att det går åt så mkt prestanda är ju att huvudet är så in-zoomat och tar upp så stor del av bildskärmen, han räknar ju med att man täcker halva skärmytan med huvudet och när han räknar fram sina 2Terraflops eller vad det var. Varje pixel som syns ska beräknas fram med hjälp av ett antal tusen flyttalsoperationer per frame. Med en bra LOD-implementation (LOD = Level of detail: http://en.wikipedia.org/wiki/Level_of_detail) så kan man säkerligen göra avsevärt mycket enklare beräkningar när objektet befinner sig längre från kameran.

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk

Fjärilsbruden såg ut att ha undervattenshår.

Visa signatur

NES.

Permalänk

Riktigt snyggt!
Det kommer säkerligen åtminstonde ta 10 år innan vi har den här tekniken i spel, men med tanke på att ett enda Titan kan köra detta skulle det mycket väl kunna bli en bra konferansmetod inom mycket snar framtid!

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Dock så hade den manliga animationen inga öronsnibbar? irritera mig så otroligt mycket!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MugiMugi:

Snyggt men tycker det rör sig lite väl för mycket, antar för att det ska vara lätta att läsa ansiktsuttrycken men ja.

Frågan är bara hur stor del av GPU'n gick bara åt ansiktet men kan bli intressant i framtiden.

2TeraFLOPS nämnde han väl?

Vilket om jag gjort min hemläxa korrekt skulle innebära 5st Titan.

GK110 klarar av 4500GigaFLOPS. 5x0.45 = 2.25TeraFLOPS.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Dock så hade den manliga animationen inga öronsnibbar? irritera mig så otroligt mycket!

du menar att han hade fasta öronsnibbar. helt naturligt å ser inte varför du skulle störa dig på det S:

Permalänk
Medlem

Tungt! lär dröja innan man får se något som ser såhär bra grafiskt ut i spel. Inte minst i 200fps i ett spel med gameplay som quake live XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ett titan klarar väl 4,5 teraflops så rent krasst skulle det klara 2 nyllen.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Han var fruktansvärt läskig, rörelserna såg inte alls mänskilga ut. Huden däremot var dock väldigt bra, hoppas att den tekniken inte dröjer allt för länge tills man ser i spel, jag har börjat tröttna på plastgubbar.

Permalänk
Skrivet av kabbedi1:

Snygg grafik , mindre snygg gubbe .

borde varit Reggie Fils-Aime!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

2TeraFLOPS nämnde han väl?

Vilket om jag gjort min hemläxa korrekt skulle innebära 5st Titan.

GK110 klarar av 4500GigaFLOPS. 5x0.45 = 2.25TeraFLOPS.

Jaha men nu var de la ett kort de körde på vilket var hela poängen.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande test! Smått tokigt dock vilken beräkningskraft som ligger bakom varje pixel. Spel med denna detaljrikedom finns nog först om 5-6 år skulle en gissa. Ser fram emot det!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt och bland det mest realistiska hittills, just minisko huvudet är nog det svåraste man kan ge sig på att efterlikna, och har hittills inte sett nått sånt i någon storfilm som klarar av just detta, även i tron2 är det ingen höjdare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Övertygande presentatör

Skönt med någon som verkar passionerad för sin produkt. Väldigt bra presentation.

Permalänk
Medlem

Bästa animationen jag sett hittills utan tvekan. Vore häftigt om man fick se tekniken användas i spel, Crysis 4 eller BF4
Tekniken har gjort en del framsteg sen 2001 när maxpayne släpptes
2001

2003

2012

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Bästa animationen jag sett hittills utan tvekan. Vore häftigt om man fick se tekniken användas i spel, Crysis 4 eller BF4
Tekniken har gjort en del framsteg sen 2001 när maxpayne släpptes
2001
http://static.giantbomb.com/uploads/original/9/93998/1884051-...

2003
http://www.x360magazine.com/wp-content/uploads/2010/07/Gibbs....

2012
http://www.abload.de/img/maxpayne3201206040058leueh.jpg

Missbildade öron på techdemot, då ser Max Paynes öron bättre ut, Max Payne 1 ser mest realistisk ut!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Ser riktigt bra ut!

Något som ingen nämnt dock är, att om detta är en teknologi utvecklad av Nvidia, så kommer den med all sannolikhet att vara PhysX-baserad, och därför inte hitta ut till särskilt många spel. Nvidia skulle göra som AMD med TressFX och deras andra tekniker: Open-Source.

Visa signatur

Insert funny joke here