Permalänk
Medlem

Vattenkylning i TJ08-E

Klar med byggt så har skapat ett galleri.

Efter att ha sneglat på vattenkylning i många år har jag äntligen bestämt mig för att testa. Firar snart 10 år på SweClockers (får man tårta?) så det är väll dags att lägga upp min första bygglogg.
Har inte köpt tidigare då jag tyckt (och tycker fortfarande) att det varit helt galet att lägga fler tusen på kylning. Men man får se det som en hobby och att pengarna går till att göra något roligt.
Har lämnat pimpandet av datorer bakom mig så det kommer bli varken fönster, dioder eller sleevade kablar.
Datorn används mest till spel men också en del kontorsarbete, surf mm så vill ha en dator som är tyst när den är idle men kan kyla bra under belastning.

Komponenterna som skall kylas är en I5-2500K samt ett GTX 560TI. Chassit är, som överskriften säger, ett SilverStone Temjin TJ08-E. Övrig hårdvara finns i signaturen.

Status:
Delarna är beställda.
Monsoon vinklar samt silver bullet är restnoterade. 2 veckors leveranstid, kanske går förbi Inet och köper EK delar under tiden för att sedan byta mot Monsoon när de väl finns i lager.
Inte säker på att 90 graders vinkel passar på GPU block, mailat EK för svar.

Cirkulation: Pump/Res -> 180mm Rad -> GPU -> 120mm Rad -> CPU - >Pump/Rad

Loopen kommer bestå av:

Fläktar och pump kontrolleras av en Aquaero 5 LT. Pumpen kommer stå på en Shoggy Sandwich för att få ner ljudnivån. Kommer använda vanligt destillerat vatten som kylmedium med silver coil alternativt Monsoon silver bullet för att hålla bakterierna borta.

Kommentarer/Funderingar:

  • Hade gärna använt ett XSPC Raystorm CPU block men tyvärr passar backplaten inte mitt moderkort. Koolance är iofs något bättre men också dyrare.

  • Blir nytt grafikkort när nästa generation kommer om ca ett år så såg ingen anledning att köpa ett fullcover block till ett 560TI. Har läst att GPU block presterar bättre eller lika bra som fullcover block och då det är mer framtidssäkert framtår det som ett bättre köp. Kommer kyla vram mm med kylflänsar.

  • Funderade på 5 1/4 bay reservoar men det finns inte plats då båda är upptagna av DVD-spelare och en fläkt kontroll. Det skulle också innebära att pumpen, indirekt, skulle vara fastskruvad i chassit vilket skulle kunna öka ljudnivån.. har jag fått för mig.

  • Inte bestämt mig om jag skall ha en drain port eller inte.

Att göra efter allt är monterat:
Utvärdera Phobya's 18cm fläktar.
Titta på möjlighet att ta med en flödesmätare i loopen. Ser inte ut som jag får plats med det när jag tittat på modellen jag gjort i Sketchup men det är enklare att se när allt är på plats.

Underlag för val av komponenter:
Test av Alphacool Nexxxos XT45 radiator - http://martinsliquidlab.org/2012/04/15/alphacool-nexxxos-xt45...
Test av CPU Block - http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?282245-Str...
Test av res/top (på tyska): http://www.xpert-oc-team.de/forum/index.php?area=vbcmsarea_co...
Test av VGA block (föregångaren EK-Supreme HF): http://www.pureoverclock.com/Review-detail/gpu-universal-wate...
Test av VGA block (föregångaren EK-Supreme HF):http://skinneelabs.com/universal-gpu-block-review-gtx480/

Sketchup bild.

Alla komponenter är skalenliga. Vissa komponenter saknas, t.ex. temperatursensor, och det är fel CPU block.
Har ändrat färgerna på vissa komponenter så det skall vara enklare att se. I verkligheten är slangen svart, fittings blå och vinklar svarta.

Innan bygget börjar.

Förvånad över att det inte var dammigare, tydligen fungerar filtret rätt bra. Blir ändå till att städa ur lådan i samband med bygget.
Bytt ut DCII kylningen på grafikkortet mot AC Twin Turbo II. Otrolig skillnad! 10 grader kallare när man kör furmark och det nära nog ljudlöst.
Fläktkabeln som går genom hela datorn är CPU fläkten som är inkopplad i Aquaero 5:an, orkade inte göra en snygg kabeldragning då det ändå skulle byggas om.

Uppdatering 2013-03-22
Fick GPU kylaren EK-VGA idag. Glad påsk!

Unboxing videos är ju väldigt populära men jag nöjer mig med en unboxed bild.
Lite snålt att de inte skickar med RAM och VRM kylflänsar men fick med det till Twin Turbo II så det löser sig. Att det extra fästet som bara är en utstansad bit plåt kostar som en starköl är helt galet.. men men.

Uppdatering 2013-03-26
Leverans från Aquatuning.

Packade upp och sköljde ur ena radiatorn med vatten genom att koppla ihop en liten loop i köket. Sett youtube videos där dom rekommenderar att man gör det för att få bort eventuellt skräp som finns kvar efter tillverkningen. Såg inte ett enda dammkorn så orkade inte skölja ur resten av komponenterna.

Uppdatering 2013-03-27
Stora byggare dagen!

Började med att montera på kylflänsar på grafikkortet.

Gamla kylaren bortmonterad.

EK-VGA blocket temporärt på. Monterade det för att se om kylflänsarna skulle kunna vara i vägen för slangar/fittings men det såg bra ut.

Tjejjen meddelar att det är dags för middag, motvilligt fick jag ta en paus i byggandet.
Caesar salad med stekt ägg och serrano skinka samt bruschetta. Smaskens!

Tillbaka till byggandet, kylflänsar på. Var lite generös med kyl klistret på första flänsen men sen gick det bra.

Dags att montera kylfläns på fläktkontrollern. "Thermal pads" på plats.

Kylfläns på plats. Ber om ursäkt för mörk bild, ganska mörkt i rummet och använder man blixt blir det för mycket reflektioner.

Båda radiatorerna på plats. Tyvärr sticker skruvskallarna på ut på framtidan så mycket att fläktfiltret inte längre får plats. Får försöka lösa det på något sätt.

Allt monterat. Hade lite bråttom när jag kopierade över bilderna till datorn i morse så det saknas en del bilder, lägger upp när jag kommer hem från jobbet.
Glatt överaskad att jag bara fick några små droppar vatten från en koppling när jag körde läckage test. Ovansidan av reservoaren, var rädd att jag skulle förstöra plexiglaset i reservoaren när jag drog fast den kopplingen så skruvade inte åt den hårt nog. Blev till att ta loss slangen och skruva fast den hårdare så blev det torrt och fint.

Det som återstår är att montera in några 90 graders vinklar för snyggare slangdragning. Efter det kan jag montera pump/res på rätt plats, går inte nu då slangen och stömkablarna till grafikkortet kolliderar. Får 4stycken EK 90 gradare från inet idag som skall monteras temporärt tills Monsoon finns i lager igen. Skall beställa en Monsoon 90 graders med lightport så man kan få till en drain port då det är väldigt omständligt att luta datorlådan över diskhon samtidigt som man försöker rycka bort slangen för att tömma systemet på vatten.
Glömde att montera temperatursensorn så den skall också på plats.
Köpa aquabus kabel för att koppla in pumpen på fläktkontrollern. Kopplad via USB idag och det är väll ok men vill testa vilka för/nackdelar det finns med att koppla den direkt mot fläktkontrollern.
Någon sorts silver måste in i loopen, blir nog monsoon's silver bullet som beställs samtidigt som de andra monsoon delarna.

Vad jag lärt mig

  • 10/16 slang är otroligt smidig att jobba med. Går att göra VÄLDIGT tvära böjar utan att den viker sig. Trodde jag skulle få använda vinklar mellan radiatorn i och CPU blocket men tror jag lämnar slangen som den är.

  • Aquacomputer snålar med aquabus kablar. Kan inte förstå att dom inte skickar med en till varken fläktkontrollern eller pumpen. Däremot skickar de med 3-polig RPM kabel och USB kabel. Om pumpen kostar tycker man kanske att dom kunde bjuda på en aquabus kabel, men istället måste man köpa den separat för Tyvärr är deras hemsida på tyska så jag förstod inte att man inte fick med den kabeln och köpte därför ingen så det blir till att lägga in en ny beställning.. väldigt irriterande.

  • Monsoons fittings är väldigt smidiga att jobba med men deras färgade plätering suger. Räcker att man tappar greppet när man skruvar åt med verktyget så har man skrapat bort färgen på ovansidan. Så här i efterhand kan jag konstatera att jag skulle nöjt mig med vanliga kromfärgade fittings.

  • Man skall inte köpa destvatten på järnia. 45:- litern..

  • Det är inte så svårt att bygga vattenkylning i en liten låda som man kan tro. Har man bara tänkt igenom slangdragningen är det inga problem.

  • Köp till några extra 45 och 90 graders fittings. Det är nästan omöjligt att få en bra uppfattning om hur många som behövs bara genom att göra en ritning i sketchup. Jag trodde jag visste men efter att ha sett allt på plats är det uppenbart att jag hade fel. Det kanske kommer mer erfarenhet men för förstagångsbyggare är det helt klart att rekommendera. Att bygga helt utan vinklar går, men slangdragningen blir inte så bra som ni kan se på bilden ovanför. Jag skulle haft is i magen och väntat med att bygga tills jag haft vinklarna, nu kommer jag få bygga om allt i kväll och en tredje gång om någon vecka när monsoon's vinklar finns i lager.

Posten kommer uppdateras löpande.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk

Hej, ser ut att kunna bli bra.

Aquaero 5LT har ju ingen frontpanel om jag har förstått rätt så en 5 1/4 bay reservoar hade ju funkat. Eller du kanske ska ha den i det utrymmet bara?
Vad använder du för PSU?

Jag tycker att du ska skita i flödesmätaren

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem

Japp, Aquaeron sitter i översta bayen även om den inte har någon frontpanel. Använde samma skruv hål som man normalt fäster DVD spelare i för att montera den. Den levereras tyvärr utan fästen och coolingstuff hade inga i lager så improviserade lite.
Sen var jag lite skeptisk till Bayres/pump då jag fick för mig att vibrationer från pumpen kunde fortplanta sig i chassit.

Har ett Corsair 650W HX PSU.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Hejsan

Ser bra ut. Valde också att bygga vattenkylning i TJ08-E som första vattenprojekt

Beroende på var du sätter pumpen kan du nog få plats med en reservoar på botten i lådan mellan MB och pumpen. Själv körde jag på ST30 radiatorer då jag behövde de extra cm jag kunde få.

Phobya's 180 fläkt tycker jag fungerar bättre än SilverStone AP181. Den låter mindre och kyler lika bra. Det du också kan tänka på är att kanske välja Scyte GT 1150. Högvarviga fläktar som stryps låter mer än de som är gjorda för att vara lågvarviga. Tror inte att jag har kört någon av fläktarna högre än 8-900 rpm vid 100% belastning.

Fläktkontroller är också något som kan skippas. Med vattenkylning kommer behovet att ställa om fläktarna minska och Asus mjukvara Fan Controller fungerar alledes utmärkt till att belastningsstyra fläktarna. Du har då också plats för en 5 1/4 reservoar om du vill.

Håler med NintendoRobin om att du kan skippa flödesmätare.

Ser ut att bli ett kul projekt att följa.
Lycka till

Visa signatur

Silverstone TJ08-E | i7 2600K @4,5GHz | Asus Maximus V Gene | 16GB Vengeance 1600 MHz | Corsair AX850W | EVGA GTX 780 Ti SC | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC360 | Samsung 830 256GB SSD | WD20EARX 2TB | Vattenkylning |

Permalänk
Medlem

Tänk på att botten inte är platt vilket försvårar montering.

Permalänk
Medlem

Tack för feedback, alltid uppskattat!

Pumpen tänkte jag ställa som på bilden, mitt i lådan. Den skall sitta monterad i XSPC's kombinerade top/res som är liten och smidig. Det är den genomskinliga blå blobben i mitten på bilden. Tänkte ställa den på en shoggy sandwich för att få ner ljudnivån.
Tyvärr är botten i chassit, som Bakteria skriver, ganska ojämnt.. får kika på något bra sätt att kontera pump/res. Har en polare med en välbestyckad verkstad så kanske får bygga något.

Har kikat på Phobya's 180 fläkt men inte hittat någon jämförelse mellan den och SilverStones AP181. Därför jag tänkte testa själv för att se om det blir någon skillnad. Om du har bra erfarenheter av den är det ju ännu en anledning att testa.

Fläktkontrollern hade jag sen tidigare så den får sitta kvar. Galet nöjd med Aquacomputers mjukvara för att kontrollera fläktarna. Ställt in så att chassifläktens hastighet är direkt kopplad till grafikkortets temperatur, något jag inte lyckades får till med en inbyggda kontrollen i moderkortet.
Finns någon enstaka video på youtube om den men funderar på att lägga upp en egen i samband med bygget om jag har tid/ork.

Kör aldrig GT AP-15 på full hastighet, låter som en mindre helikopter då, så kan nog vara en bra idé att byta ut den mot en långsammare. Fläktkontrollern blir varmare ju mer man sänker hastigheten på fläktarna så kan vara bra att ha en som inte behöver "kontrolleras" så mycket.
Ser ju ut som om Martin tycker att AP-13 är bättre på lägre hastigheter så det är värt att testa. Får jag en anledning att gå förbi Inet i helgen.. yay!

Verkar vara demokratiskt beslutat att skippa flödesmätaren så har lagt den idén på is.

Fick precis sms från Inet, GPU blocket ligger på utlämningsstället och väntar. Blir en tidig födelsedagspresent till mig själv.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Snart klar. Uppdaterat första posten med mer bilder.
Får mer prylar i eftermiddag och det blir ett besök på kjell för att köpa splitter för 4-pin molex så blir en uppdatering ikväll också när allt är på plats.

Vart inga nya prylar. Inet hade missat att skicka paketet, kommer först i början av nästa vecka. =(

För att hålla mig sysselsatt testade jag att överklocka processorn.
Kommer upp i 4.6Ghz@1.35V utan problem. Tempen ligger på 55 grader om jag håller fläktarna under 1000RPM.
Kanske skulle försöka sig på att bli medlem i 5Ghz klubben.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Då var de, förhoppningsvis, sista beställningarna lagda.
Med lite tur får jag prylarna till på fredag så slipper man sitta rastlös ännu en helg.
Hittade monsoon's 45 och 90 graders vinklar på en engelsk site (watercooling.co.uk) så beställde därifrån då det inte verkar som aquatuning.se får in dom förrän i juni. Kör med EK's kromade vinklar nu och gillade utseendet så jag ändrade mig och beställde monsoon's "black chrome" vinklar istället för helsvarta som jag tänkt mig. Blir intressant att se hur dom ser ut.
La in en beställning från aquatuning också, dom hade en riktigt smidigt drainplug och phobya's 900rpm 18cm fläkt. Blev en aquabus kabel också då aquacomputer (grrr) inte skickar med någon till varken fläktkontroller eller pump.

Skall på jakt efter 30mm M3 skruvar med försänkt skalle. Dom som följde med radiatorn sticker ut så långt att fläktfiltret inte får plats längre. Med tanke på hur ofta jag får göra rent det vill jag helst inte köra utan - det skulle bli väldigt dammigt i datorn.

Det har varit riktigt kul att bygga och det är tråkigt att det snart är klart.. men jag några nya byggplaner.
Tyvärr är vattenkylning en ganska dyr hobby. Hade jag lagt pengarna på att uppgradera grafiken hade jag kunna köpt 2 GTX670 och kört SLI för samma peng.. ouch. Men förhoppningsvis är livslängden på vattenkylning längre än grafikkort och dom är delarna kommer jag nog kunna behålla i många år.
Efter att ha tittat runt på olika byggloggar för att få inspiration har jag blivit lite sugen på att testa sleeving. Otroligt onödigt då jag inte har fönster men kul att ha något att pyssla med. Då kan man ju göra kablarna i rätt längd också och bli av med kabelhärvan på baksidan av moderkortsplåten.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Då börjar det närma sig!

Fick leverans från WCUK idag.

Funderade ett tag på att behålla EK vinklarna och spara några hundringa men är väldigt nöjd med att jag ångrade mig. Monsoon vinklarna är galet snygga!

Ikväll blir det ännu en byggafton, plocka isär vattenloopen för en 3:e och förhoppningsvis sista gång.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Äntligen klar!

Tog en promenad till Elfa och köpte skruvar för att kunna montera Phobya fläkten.
Nu är den på plats och det var en riktigt bra uppgradering! Den är mycket tystare och skillnaden i temperatur är minimal.

Så frågan är vad som skall bli nästa projekt....

Ps. Håll er borta från Elfa! Det var otroligt svårt att motstå frestelsen och det kan bli ett väldigt dyrt besök om man inte har väldigt bra självkontroll. Nästa gång jag behöver något därifrån får jag nog skicka tjejen, hon är inte alls lika benägen att impulsköpa saker där.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Avstängd

Nästan en 10a, -1 för allt grönt du fick på tallriken.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Temperaturer

Postar några bilder på temperaturer jag får vid olika inställningar.

Temperaturer, fläkthastigheter mm på höger sida kommer från Aqua Computer's Aquasuite som följer med Aquaero fläktkontroller.

Pumpen på 2200 rpm - 35%, fläktarna på minimal hastighet.

Pumpen på 4000 rpm - 80%, fläktarna på minimal hastighet.

Pumpen på 2200 rpm - 35%, fläktarna på maximal hastighet.

Pumpen på 4000 rpm - 80%, fläktarna på maximal hastighet.

Sänkt ölverklockningen från 4.6Ghz@1.35V till 4.5Ghz@1.32V. Har också bytt ut SilverStone APA181 mot Phobya G-Silent 18 900 rpm.
Pumpen på 2200 rpm - 35%, fläktarna på maximal hastighet.

Slutsatsen är:
Högre hastigheten på pumpen spelar ingen roll.
Phobyas fläkt presterar inte lika bra som SilverStones AP181. Den går bara upp i 850 rpm medan AP181 går upp i 1250.

Skulle varit intressant att se vilka temps man får om man kör AP181 i 850 rpm men orkar inte byta tillbaka.

Skall komplettera ett test till med processorn på 4.6Ghz@1.35V nu när jag har Phobya fläkten för att se hur den presterar under samma förhållanden.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

ser ut att bli intresant och väldigt tight!
löjligt mycket information men det är bra!
men varför måste fläkt kontrollen kylas o.O har aldrig varit med om att den har blivit för varm

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Den behöver nog inte kylas ner men det skadar inte.
Skall man kontrollera många fläktar är det nog att rekommendera men jag kontrollerar bara 3.
Finns t.o.m. vattenblock att köpa men det tyckte jag var lite väl överdrivet.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Jag avvaktar med att rekommendera Phobya fläkten. Redan efter några dagar hörs ett klickande ljud från fläkten.
Blir till att montera ur den för att se vad som är problemet.. orka!
Märker att klickandet ökar och minskar i takt med fläkthastigheten så den kanske bara ligger emot något.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3