Artefakter trots låga temperaturer och orörda spänningar

Permalänk

Artefakter trots låga temperaturer och orörda spänningar

Jag pressar just nu mitt grafikkort konstant till 98 % och jag upplever artefakter. Främst i webbläsaren. Varför händer detta? Är det någonting jag bör oroa mig över?

Grafikkortets temperatur ligger på 63 grader och det är överklockat till 1125/1575, spänningen är orörd.

Permalänk

kan vara processorn! jag har fått endel artefakter från processor som legat på lite för höga temps (100 grader)

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

kan vara processorn! jag har fått endel artefakter från processor som legat på lite för höga temps (100 grader)

Processorn ligger på 59 °C, så det är svalt och skönt även för den.

Permalänk

Testa att klocka ner det?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Jag får också artefakter om jag klockar minnet på mitt 6850, men inte GPU klocken! Om du klockat minne, prova dra ner det närmare standard och kolla! Inte så jätte haj på hur det egentligen funkar men antar att timingen på minnet blir knas om man klockar fel? Kanske måste klockar med rätt intervaller, så att säga?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Artefakter med låga temps = det går för fort för något så det inte fixar att lämna ifrån sig rätt uppgifter. Sänk tempen ytterligare, höj spänningen, eller klocka ner grejerna lite. Fritt val på vad, eller vilken kombination man väljer att använda.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har kvar artefakterna efter olika drivrutinsbyten så är kortet (VRAM) inte friskt och garanti borde utnyttjas ASAP.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

garanti borde utnyttjas

Vilken garanti. Hårdvaran har varit överklockad, det finns inga garantier längre. Men oavsett så är det knappast där man är just nu. I första läget är det minska överklockningen, och eventuellt höja spänningen som gäller.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vilken garanti. Hårdvaran har varit överklockad, det finns inga garantier längre. Men oavsett så är det knappast där man är just nu. I första läget är det minska överklockningen, och eventuellt höja spänningen som gäller.
B!

Gör även sådan här fjant-överklockning att garantin bryts?

Hur som helst, jag har testat att klocka ner kortet till dess standardhastigheter men artefakterna fortsätter att uppstå. De uppstår dock, till betydande del, mest i Firefox. Temperaturerna hos kortet är 60-65 °C under belastning.

Det är endast när folding@home belastar grafikkortet som artefakterna uppstår (konstant 98 % GPU-belastning). När jag pressar kortet med spel eller benchmark-program uppstår inga artefakter.

Permalänk
Medlem

Kör man något utanför spec är man utlämnad till tillverkarens goda vilja. Ja, minsta överklockning gör att din reklamationsrätt är bränd.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Är väl bara att ställa in på standard-inställningarna och skicka in?

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

Behöver inte ens göra det. Överklockningen sker (oftast, och med få undantag) på drivrutinsnivå, vilket innebär att dina inställningar inte följer med kortet. Problemet är att det är bedrägeri, och olagligt. Att uppmuntra till lagbrott är om inget annat mot forumets regler. Personligen retar jag mig på det eftersom det producerar reklamationer som vi andra köpare inte skulle behöva betala för om folk bara tog ansvar för sitt handlande. Det må vara småpengar det skulle skilja i slutpriset, men det retar mig i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.