Vilken bok inom C-programmering?

Permalänk
Medlem

Vilken bok inom C-programmering?

Hejsan,

Jag är lite velig över vilken bok jag skall plöja igenom gällande C-programmering.

Just nu så har jag börjat lite med C Programming: A Modern Approach, 2nd Edition. Men många rekommenderar C Programming Language (K&R) för att börja med C.

JAg hittade även detta upplägget:

http://fabiensanglard.net/c/index.php

Skall jag köra på med den boken jag har eller är det så att man SKA läsa K&R om man vill lära sig C?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker att Head First böckerna är bra så jag skulle rekommendera Head First C, http://cdon.se/b%C3%B6cker/griffiths%2c_david/head_first_c-14...

Permalänk
Medlem

The C Programming Language (K&R) är den du ska köpa.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

The C Programming Language (K&R) är den du ska köpa.

Varför skall jag välja den framför den jag läser nu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Varför skall jag välja den framför den jag läser nu?

K&R är väldigt bra skriven. Inte så mycket fluff som det ofta blir i Amerikansk facklitteratur.

Ett stort skäl är att den är skriven av (mannen, myten, legenden) Dennis Ritchie som designade språket och var en av hjärnorna bakom Unix.

När man är klar med den så går man vidare till TAOCP och/eller CLRS.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

Tycker som Flostyle, skaffa Head first C. Skaffade den själv för ett par dagar sedan, och tycker den är väldigt bra
Har hållt på LITE i java innan, typ loopar och if-satser och arrays. Och även om dem säger att man borde kunna ett annan språk sedan innan(typ använt loopar och if-satser) känns det inte som om det behövs då dem går igenom allt sådant också. Det känns som om att den täcker in det mesta i språket och även lite mer avancerade ämnen.

K&R verkar mer vara en referensbok för sådana som redan kan C eller ett annat liknande språk, så tror inte det är någon bra inledningsbok.

Hur mycket har du programmerat innan?

Edit: Hade kanske fel om K&R, men tror att Head First C är bättre för personer som precis börjat programmera

Permalänk
Entusiast

Själv hade jag den här boken: "Lär dig C++ på 3 veckor"
Resten av mina C / C++ -kunskaper kommer från att läsa kod och kommentarer (Linux och GPL-kod runtom)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

http://www.bokus.com/bok/9780273776840/c-how-to-program-inter...

Den här hade vi som kurslitteratur (5:e upplagan) och det är en fantastisk bok

Permalänk
Medlem

Jag gillar Jan Skansholm C++ direkt http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144076037. Kan nämnas att jag har en äldre upplaga.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabeltv:

Tycker som Flostyle, skaffa Head first C. Skaffade den själv för ett par dagar sedan, och tycker den är väldigt bra
Har hållt på LITE i java innan, typ loopar och if-satser och arrays. Och även om dem säger att man borde kunna ett annan språk sedan innan(typ använt loopar och if-satser) känns det inte som om det behövs då dem går igenom allt sådant också. Det känns som om att den täcker in det mesta i språket och även lite mer avancerade ämnen.

K&R verkar mer vara en referensbok för sådana som redan kan C eller ett annat liknande språk, så tror inte det är någon bra inledningsbok.

Hur mycket har du programmerat innan?

Edit: Hade kanske fel om K&R, men tror att Head First C är bättre för personer som precis börjat programmera

Jag har ju programmerat massvis i PHP. Sen har jag ju testat på Java, C++ och C#.

Rekommenderar ni då K&R?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Jag har ju programmerat massvis i PHP. Sen har jag ju testat på Java, C++ och C#.

Rekommenderar ni då K&R?

Om du programmerat innan så rekommenderar jag inte head's first serien, de böcker är enbart bra för rejält nybörjare som visar med ganska bra illustrationer vad som händer så man kommer igång, de är betydligt sämre böcker för de som redan kan programmera i ett annat språk.

Vilken bok som är bäst på C kan jag dock inte svara på, men i det fallet är inte head's first för dig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Rekommenderar ni då K&R?

Då kommer K&R vara mycket bättre för dig, men själv så läser jag Head First nu så vilken bok som är bäst är upp till dig. Vill du ha en mer pedagogisk bok eller en som går direkt på? Det är helt upp till dig

Permalänk
Datavetare

Röstar också för K&R. De som läste C på KTH körde med K&R som kurslitteratur så nog går den boken bra till att lära sig språket.

Tänker du använda C på Windows eller Linux/UNIX? Tänk på att MSVC++ inte alls stödjer C99 bra, K&R beskriver C89 och MSVC++ är inte 100% där heller men det är tillräckligt nära för att inte vara ett problem. Men ska du skriva program i C idag så vill du gärna använda C99 då det finns en del trevliga förbättringar över C89. GCC 4.x och nyare version av CLANG har riktigt bra C99 stöd.

Förra året släpptes en uppdateringen till C, C11, men det kommer nog ta något år till innan GCC och CLANG får så pass bra support for C11 att man vill använda det i viktiga saker.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Har själv ett antal som nämnts i tråden men har även C for Dummes Volume One & Volume Two och inget klår dem :D.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.