Något fel med min dator?

Permalänk
Medlem

Något fel med min dator?

Har jag gjort något fel på moderkortet/grafikkortet? Har hört att man kan förlora prestanda om man kopplar grafikkortet fel me pins eller vafan det är.
Den här killen har exakt samma setup som mig http://www.youtube.com/watch?v=TrdHWQN_xLU&lc=dG97OHCJQCcE28u...

Han får 100-130FPS, men jag får drops ända till 45FPS, högsta jag kan få är runt 80-90, båda kör på samma inställningar.. + att han har sämre ram-minnen..

Sen ser jag en annan kille han har samma graffe fast ett 8350 och han får 130-190FPS, är det möjligt? Folk med i7 och 670 får inte ens det? + att han maxar spelet.

Är det verkligen sånn stor skillnad mellan FX 6100 & FX 8350? Om jag uppgraderar till 8350 får jag runt 150FPS maxat då?

+ att jag får drops ända till 28FPS på Battlefield 3 1080p maxat

Kan någon svara på mina frågor?

Permalänk
Medlem

Har du testat 3DMark 11 så du vet om du får en normal score i det? Har du överklockat processorn/grafikkortet? I så fall kanske inte överklockningen fungerar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Har du testat 3DMark 11 så du vet om du får en normal score i det? Har du överklockat processorn/grafikkortet? I så fall kanske inte överklockningen fungerar.

Har provat med stock klock också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

Har provat med stock klock också.

Skickades från m.sweclockers.com

Men har du testat din dator med 3DMark 11? Om värdena i det testet inte heller är normala är det något fel på din dator.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vilken revision av moderkortet har du?

Det är bara 3-fasers strömförsörjning, så ta det försiktigt med klockningen. Swec kom fram till att med spänningsökning så stiger effektförbrukningen lavinartat på bulldozer.

Kolla med GPU-Z, vad säger det om PCIe-bussen? Kanske har du råkat sätta kortet i den begränsade PCIe x16-porten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Vilken revision av moderkortet har du?

Det är bara 3-fasers strömförsörjning, så ta det försiktigt med klockningen. Swec kom fram till att med spänningsökning så stiger effektförbrukningen lavinartat på bulldozer.

Kolla med GPU-Z, vad säger det om PCIe-bussen? Kanske har du råkat sätta kortet i den begränsade PCIe x16-porten.

Har rev 1.0 uppdaterad till F7a

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Står 3.0 x16 sen x16 1.1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu fick jag drops ända till 50fps när en C4 smällde rakt på mig, är det normalt?

Permalänk
Skrivet av Madz:

Nu fick jag drops ända till 50fps när en C4 smällde rakt på mig, är det normalt?

Oojaa, lägg ner nu!

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

byt moderkortet till ett bättre ifall du nu ska köra överklockat 3 strömfaser är lite riskfyllt att köra med speciellt överklockat det kan vara en av anledningarna att det laggar pga att moderkortet inte riktigt orkar med att köra cpun i den belastningen utan att bli för varm vilket drar ner din fps.
och kör du på annan kylare än original förresten ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

byt moderkortet till ett bättre ifall du nu ska köra överklockat 3 strömfaser är lite riskfyllt att köra med speciellt överklockat det kan vara en av anledningarna att det laggar pga att moderkortet inte riktigt orkar med att köra cpun i den belastningen utan att bli för varm vilket drar ner din fps.
och kör du på annan kylare än original förresten ?

Ja denna, http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620

Men att droppa till 50fps är väll visst normalt på explosioner o.s.v..?

Permalänk
Medlem

Har du kört 3DMark 11 än? I så fall kan du skicka en länk till dina resultat?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Varför ignorerar du vissa inlägg? kör 3dmark och jämför resultaten med liknande datorer, då får du reda på om allt står rätt till eller om något är fel, först då kan vi gå vidare och eventuellt hitta problemet.

Kör testet med både stock och överklockat.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Varför ignorerar du vissa inlägg? kör 3dmark och jämför resultaten med liknande datorer, då får du reda på om allt står rätt till eller om något är fel, först då kan vi gå vidare och eventuellt hitta problemet.

Kör testet med både stock och överklockat.

För att han skiter fullständigt i det han inte bryr sig om, han vill bara få sina teorier bekräftade och resten spelar ingen roll. Finns tusen liknande trådar av honom och alla slutar med att dom spårar och blir låsta.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

Ja denna, http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620

Men att droppa till 50fps är väll visst normalt på explosioner o.s.v..?

Ja, med dina specs är det 100% normalt.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

Ja denna, http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620

Men att droppa till 50fps är väll visst normalt på explosioner o.s.v..?

ok och temperaturerna på processorn medans du spelar är ?
testat detta förresten ?
http://www.techpowerup.com/158534/New-Windows-7-Bulldozer-Pat...
ja det är normalt det är ganska tunga effekter...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

Alltså jag kan inte maxa bf3 utan drops med mitt gtx 670, det är irrelevant att 7870 skulle få 150 fps i 1080p ultra i bf3.

Edit: utan drops också

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Jag har några saker att rekommendera. Jag har läst några av dina tidigare trådar och kommit till slutsatserna:

Att du fortfarande upplever att ditt system är långsammare / laggigare än vad det borde vara så skulle det vara bra ifall du kunde förse SWEC-massan med:

1: Full specifikation av din dator. Detta inkluderar även revisionnummer. Fullständigt namn brukar stå på lådan eller i manualen. Revisionen får man antingen titta fysiskt på delen eller använda program som GPU-z eller CPU-z.

2: Det är inte ovanligt att man får drops. Man kan få det var som helst. Det kanske Windows Update i bakgrunden som körde igång samtidigt som en bomb exploderade i ansiktet på dig. Det jag vill komma fram till med detta är; har du i stort en ren installation av Windows eller har du installerat alla Desktop Gadgets, toolbars mm som du vanligtvis använder? Vissa sådana program kan sänka även den biffigaste av biffiga datorer.

3: Loggar och benchmarks! Har inte sett några alls. Det finns att få tag på genom att titta i Resursövervakaren i Windows (Öppna aktivitetshanteraren, gå in under Prestanda och där hittar du Resursövervakaren). Ha den körandes i bakgrunden när du spela. Om spelet FPS-droppar, Atl-Tabba ut till Windows och ta en printbild av Resursövervakaren. Posta här på SWEC.
I GPU-z finns det möjlighet att logga belastning, ström mm om grafikkortet.
Och siste, men absolut inte minst; kör 3DMark 11 (kan hämtas gratis här: http://www.3dmark.com/3dmark11/download)
Posta länk till resultatet här.

Nu ska jag exkludera mig från denna tråd och spela MS Röj!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qupid:

Jag har några saker att rekommendera. Jag har läst några av dina tidigare trådar och kommit till slutsatserna:

Att du fortfarande upplever att ditt system är långsammare / laggigare än vad det borde vara så skulle det vara bra ifall du kunde förse SWEC-massan med:

1: Full specifikation av din dator. Detta inkluderar även revisionnummer. Fullständigt namn brukar stå på lådan eller i manualen. Revisionen får man antingen titta fysiskt på delen eller använda program som GPU-z eller CPU-z.

2: Det är inte ovanligt att man får drops. Man kan få det var som helst. Det kanske Windows Update i bakgrunden som körde igång samtidigt som en bomb exploderade i ansiktet på dig. Det jag vill komma fram till med detta är; har du i stort en ren installation av Windows eller har du installerat alla Desktop Gadgets, toolbars mm som du vanligtvis använder? Vissa sådana program kan sänka även den biffigaste av biffiga datorer.

3: Loggar och benchmarks! Har inte sett några alls. Det finns att få tag på genom att titta i Resursövervakaren i Windows (Öppna aktivitetshanteraren, gå in under Prestanda och där hittar du Resursövervakaren). Ha den körandes i bakgrunden när du spela. Om spelet FPS-droppar, Atl-Tabba ut till Windows och ta en printbild av Resursövervakaren. Posta här på SWEC.
I GPU-z finns det möjlighet att logga belastning, ström mm om grafikkortet.
Och siste, men absolut inte minst; kör 3DMark 11 (kan hämtas gratis här: http://www.3dmark.com/3dmark11/download)
Posta länk till resultatet här.

Nu ska jag exkludera mig från denna tråd och spela MS Röj!

Vad menar du med revisionnummer? Revisionen på moderkortet? Det är rev 1.0 iallafall och har uppdaterat till nya BIOS uppdateringen (F7a)
Jag har en clean original Windows 7 Professional SP1 64 bit med alla uppdateringar installerade, har inga gadgets eller något sådant. Du säger att drops inte är vanligt, men det bör det göra med tanke på min specs, min processor är inte direkt det bästa men är överklockad till 4,5ghz så det är väl okej? Den borde väl prestera ganska bra om den är klockad till 4,5ghz.. Annars kan jag uppgradera en processor med en budget på 1900, skulle va snällt om du länka en bra som passar mina resterande komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

Vad menar du med revisionnummer? Revisionen på moderkortet? Det är rev 1.0 iallafall och har uppdaterat till nya BIOS uppdateringen (F7a)
Jag har en clean original Windows 7 Professional SP1 64 bit med alla uppdateringar installerade, har inga gadgets eller något sådant. Du säger att drops inte är vanligt, men det bör det göra med tanke på min specs, min processor är inte direkt det bästa men är överklockad till 4,5ghz så det är väl okej? Den borde väl prestera ganska bra om den är klockad till 4,5ghz.. Annars kan jag uppgradera en processor med en budget på 1900, skulle va snällt om du länka en bra som passar mina resterande komponenter.

Du kanske är dyslektiker och inte kan läsa skriven text, det vet jag ingenting om men att något är bort i tok är ju uppenbart för alla och envar som läser dina trådar...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.