Asus Vivobook U38N

Permalänk
Medlem

Läste jag just att Swec kör ett egenproducerat testprogram? Det tycker jag isåfall är väldigt spännande!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

anledningen varför jag tycker pekskärm är dåligt:
"titta på denna hemsida!!!!"
(personen tar fram fingret trycker den mot glaset på datorn)
helt plötsligt så har du köpte, tagit bort, or whatever hänt på datorn!

därför så låter man surfplattor ha pek och datorer mus med tangentbord!!!!!

tack för mig....

Ser inget problem med pekfunktion på skärmen. Den har ju en relativt stor pekplatta om man vill använda det istället. Vad som däremot är avskräckande är första bilden där tangentbordet speglas i skärmen. Usch och fy. Tror Asus att vi alla är som drottningen i snövit och älskar sin spegelbild?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hade trott att just AMDs tunnisar skulle lämpa sig något bättre för spel än Intel. Surt att se att så inte direkt är fallet.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Varför drar så många slutsatsen att CPUn i denna laptop är en flaskhals för GPUn?

Det är ingen som funderat på att vi talar om en APU (A8-4555M) med TDP på 19W så det är inte riktigt samma GPU i denna som används i Trinity för desktops och laptop med högre TDP?

Men den HD4000 som sitter i 3517U är i princip samma som sitter i desktops och andra laptops, max-frekvens på 1.15GHz och 16EU mot t.ex. 3770K som också har 16EU och max-frekvens på 1.15GHz.

Den GPU (7660G) som sitter i A10 4600M (TDP 35W) verkar ganska bra match HD4000 i i5 3210M (TDP 35W).

Jämför man sedan 7660G med 7600G som sitter i A8-4555M så ser man att den senare är klockad till bara 60% (685MHz vs 424MHz) samt att RAM stödet är max DDR-1666 mot DDR3-1333. Så det är snarare så att vid dessa TDPer så kan Intel fortfarande köra HD4000 på den frekvens den designades för (den är gjort för laptops) medan AMD kraftigare GPU måste köras på lägre frekvens för att hålla strömförbrukningen inom rimliga gränser, så att HD4000 klara sig relativt väl borde inte förvåna någon.

Men tycker ändå det kvittar, ingen lär spela på en ultratunn laptop ändå, framförallt inte när man ser hur mycket snabbare nNvidia 620M är och en sådan GPU hittar man i väldigt billiga laptops, går ju att hitta både 630M och 640M LE i relativt billiga laptops om man vill köra lite spel.

Både HD4000 och 7600G räcker mer än väl för "vanligt" arbete, i ultratunna laptops är det viktigare med låg strömförbrukning än max prestanda. Det man saknar är "retina"-skärmar!!! Touch-skärmen kan de stryka direkt och lägg pengarna på en högupplöst panel i stället, gärna matt.

Jag baserade mitt antagande på de poäng datorn fick i 3DMark Ice storm och Cloud gate. Om man jämför med UX32VD med hd 4000 så går 7600G mer grafikpoäng medan på fysikpoäng så är den långt ifrån Intels lösning. Vad jag har förstått så representerar fysikpoängen hur kraftfull CPU:n är och grafikpoängen hur kraftig GPU:n är.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Väldigt bra genomgång av en intressant produkt. Det märks också att redaktionen inte försöker sockra recensioner för att blidka tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Hade trott att just AMDs tunnisar skulle lämpa sig något bättre för spel än Intel. Surt att se att så inte direkt är fallet.

sånna hör tunnisar köper man om man rör sig mycket eller vill sitta ute och surfa på sommaren

Permalänk
Medlem

Blev positivt överraskad av betyget den fick, kan ju eventuellt fungera som en födelsedagspresent eller julklapp till nära och kära. Själv har jag en UX32VD så jag klarar mig nog.

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade så har jag skapat en tid tillbaka hur min upplevelse/problematik varit med denna dator sedan den kom ut på svensk marknad.

Om man skulle beskriva upplevelsen rätt kortförklarat...

Speciellt haft problem med touchskärmen, att den slutar fungera helt plötsligt, går ej att få tillbaka det heller. Haft tre datorer totalt från ASUS och bestämde mig till slut att häva köpet.

Första datorerna hade redan problem från början, touchen dog efter ca. en timme, andra hade en felmonterad touchpad. Tredje datorn hade jag som längst (ca. tre veckor) och sedan dog touchen också. Det var omöjligt att få tillbaka den. Testade i princip allt.

En person från ASUS svarade däremot i min tråd ca. en månad senare efter jag skapat den, där han sagt att en Windows-uppdatering gav liv tillbaka i hans skärm (förmodligen måste uppdateringen kommit under denna månad när jag redan skickat in den).

Tråkigt... ville verkligen ha den fungerande. Här finns mer läsning för den som är intresserad (aka. min tråd).

Annars har jag upplevt synliga skärmblödningar på varje dator och att fläkten alltid låter litegrann (dock störde jag ej mig på detta), kanske kommer med en mjukvarulösning till detta senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har kört bägge och du kommer inte märka någon skillnad

I normalt surfande osv kan jag mycket väl tänka mig att skillnaden är noll och ingenting, men när 2000kr ger en matt skärm, metall-finish runt om, en 32gb SSD för att köra RST på, en mycket mer kapabel CPU och en GPU som faktiskt kan driva spel hjälpligt så känns det som valet är rätt uppenbart, iaf för mig.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FribBe:

Det finns datorer utan pekskärm om man nu inte vill ha det.

Utbudet av lätta, portabla datorer med hyfsade specs, hög upplösning och SSD, utan pekskärm, är skralt, vad jag vet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Min förra dator var en UL31VT, också en laptop i samma prissegment. Stoppade i en SSD och blev den bästa datorn jag har haft. Helt suverän. Trots att det var en relativt billig dator så hade den inte några direkt brister - allt var bra eller iaf helt okej på den.

Nu har jag bytt till en Samsung Series 9, en riktigt dyr ultrabook som på pappret ser hur bra som helst ut men visar sig att Samsung tänker precis tvärt om. På alla punkter som inte dyker upp på spec-sheet:et så är det billigt och kasst. Högtalare, laddare etc håller låg kvalitet.

Två olika sätt att göra business på. Nästa gång blir det ASUS igen

Gillade verkligen recensionen, men hade gillat den ännu mer med en video

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Både HD4000 och 7600G räcker mer än väl för "vanligt" arbete, i ultratunna laptops är det viktigare med låg strömförbrukning än max prestanda. Det man saknar är "retina"-skärmar!!! Touch-skärmen kan de stryka direkt och lägg pengarna på en högupplöst panel i stället, gärna matt.

Den har redan högupplöst panel, att ytterligare höja pixelantalet gör ingen direkt nytta på 13" mer än att grafik kommer var ännu mer begränsad. De flesta vill ha en balanserad produkt.

Touchpanel är att bra sälj argument om datorn har Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

I normalt surfande osv kan jag mycket väl tänka mig att skillnaden är noll och ingenting, men när 2000kr ger en matt skärm, metall-finish runt om, en 32gb SSD för att köra RST på, en mycket mer kapabel CPU och en GPU som faktiskt kan driva spel hjälpligt så känns det som valet är rätt uppenbart, iaf för mig.

då har du för stora förhoppningar på den dyrare varianten, har haft en sådan i några månader innan skärmen dog och jag fick byta.

Du kan inte spela på en UX32-VD för tänk på att skärmen är 1080p, rätt mycket att driva för en sådan liten. hårdisken är fruuuuuuuuuuuuuuktansvärt långsam på UX32-VD. Visst kan det bli något snabbare efter ett tag när den lilla SSD lärt sig men segare hårddisk har jag aldrig haft. Rekomenderas att byta minne (lägga till en 8GB sticka) och byta till en annan SSD för då är det en härlig maskin men det går inte att spela på den

Permalänk

Det få vet är att ASUS har en obefintlig support i Sverige. Inget större reservdelsföretag säljer deras grejor. Har en kund med 2 år gammal asus laptop där tangentbordet måste bytas (vätskeskadat)... Svensk/eng/us tb är EOL och kunden valde tyskt. Vi har väntat 10 veckor, det tog 8 veckor innan vi fick svar att tb t inte fanns på svenska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av leafbranch:

Den har redan högupplöst panel, att ytterligare höja pixelantalet gör ingen direkt nytta på 13" mer än att grafik kommer var ännu mer begränsad. De flesta vill ha en balanserad produkt.

Touchpanel är att bra sälj argument om datorn har Windows 8.

Testa och läs en PDF (eller egentligen vilken text som helst, men skillnaden är störst för PDFer) på en skärm med PPI på ~160 som denna ha och jämför det sedan med samma dokument på "retina" MBP med sin PPI på ~230. Du behöver inte kisa för att se skillnaden, det är en enorm skillnad redan på "vanligt" avstånd.

Finns ett annat problem med att inte lägga sig på strax över 200PPI. Har redan en dator med ungefär samma PPI som denna (1366x768 på 10"), att köra Win7 på den datorn fungerar knappt då väldigt få program fixar att man har ungefär 50% högre PPI än normalt (referensen för Windows har sedan Win3.x varit 96PPI men det fungerar ok upp till ~120PPI), kör man oskalat blir saker väldigt smått. I Win8 är det marginellt bättre i program som inte kör "Modern UI" (som är byggt för att hantera variabel PPI, något som även Android är men inte iOS, OSX och Windows-desktop).

Enda rimliga lösningen är att göra som Apple gjort: dubbla upplösningen så att program som inte kan hantera variabel PPI (i.e. de flesta "vanliga" Windows-program) kör med samma storlek på text och alla grafiska element men de använder 4 pixels per "96PPI pixel".

Så problemet med denna skärm är att det är för högupplöst för att fungera bra med dagens Windows-program, men för lågupplöst för att man ska uppleva text som "tryckta bokstäver". Upplösningen är inte heller en dubblering av "normal" upplösning så det finns inget enkelt sätt att fixa skalning av storlek i program. Och varför skulle jag vilja peta på skärmen då det är både oergonomiskt och onödigt då produkten har en riktigt bra touchpad? Touch-skärm verkar höja priset en hel del, varför inte lägga de pengarna på att få en riktigt bra skärm utan touch?

En allt annat än balanserad produkt skulle jag säga, precis som de flesta av dagens "ultrabooks". Kanske finns en anledning varför de som är ute efter en lite mer high-end dator i allt större utsträckning väljer att betala rätt många 1000-lappar till för att köpa "retina"-MBP, Apple har insett att touch inte passar på en dator och de insåg också att högupplöst skärm fungerar bara om gamla program fortsätter att se korrekta ut. Jag vill gärna köpa något annat en en "retina"-MBP vid nästa uppgradering, men just nu verkar PC-branschen vara helt förvirrad i vad man borde göra så det som kommer ut är rätt uselt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Holic:

Härligt, det trillar in mer o mer artiklar ja hoppas på få se
Ultrabook, dellskärmen...

Bra jobbat!

Skrivet av FudgieCars:

Riktigt kul med fler nya typer av tester/recensioner.

Skrivet av usilusken:

Grym recension och kul att se AMD jaga Intel lite.

Tackar! Det är rätt torrt med lanseringar av bärbara och surfplattor just nu, men vi planerar dra i högsta växeln när Haswell anländer (och om det, mot all förmodan, släpps intressanta datorer med Richland *håller tummarna*).

Skrivet av Willhelm:

Läste jag just att Swec kör ett egenproducerat testprogram? Det tycker jag isåfall är väldigt spännande!

Yes! Diskussionerna har förts sedan början av året och vår eminente Biberu har kodat det. Kan tyvärr inte gå in på detaljer, men så länge det finns en webbläsare kan det köras på alla typer av produkter: Windows 8/RT, Android, iOS, OS X, Windows Phone och så vidare. Det ger oss möjligheten att utvärdera batteritiden på alla produkttyper oavsett vilket operativsystem som används. Det är guld värt och klart värt den initiala tidsinvesteringen!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Testa och läs en PDF (eller egentligen vilken text som helst, men skillnaden är störst för PDFer) på en skärm med PPI på ~160 som denna ha och jämför det sedan med samma dokument på "retina" MBP med sin PPI på ~230. Du behöver inte kisa för att se skillnaden, det är en enorm skillnad redan på "vanligt" avstånd.

Finns ett annat problem med att inte lägga sig på strax över 200PPI. Har redan en dator med ungefär samma PPI som denna (1366x768 på 10"), att köra Win7 på den datorn fungerar knappt då väldigt få program fixar att man har ungefär 50% högre PPI än normalt (referensen för Windows har sedan Win3.x varit 96PPI men det fungerar ok upp till ~120PPI), kör man oskalat blir saker väldigt smått. I Win8 är det marginellt bättre i program som inte kör "Modern UI" (som är byggt för att hantera variabel PPI, något som även Android är men inte iOS, OSX och Windows-desktop).

Enda rimliga lösningen är att göra som Apple gjort: dubbla upplösningen så att program som inte kan hantera variabel PPI (i.e. de flesta "vanliga" Windows-program) kör med samma storlek på text och alla grafiska element men de använder 4 pixels per "96PPI pixel".

Så problemet med denna skärm är att det är för högupplöst för att fungera bra med dagens Windows-program, men för lågupplöst för att man ska uppleva text som "tryckta bokstäver". Upplösningen är inte heller en dubblering av "normal" upplösning så det finns inget enkelt sätt att fixa skalning av storlek i program. Och varför skulle jag vilja peta på skärmen då det är både oergonomiskt och onödigt då produkten har en riktigt bra touchpad? Touch-skärm verkar höja priset en hel del, varför inte lägga de pengarna på att få en riktigt bra skärm utan touch?

En allt annat än balanserad produkt skulle jag säga, precis som de flesta av dagens "ultrabooks". Kanske finns en anledning varför de som är ute efter en lite mer high-end dator i allt större utsträckning väljer att betala rätt många 1000-lappar till för att köpa "retina"-MBP, Apple har insett att touch inte passar på en dator och de insåg också att högupplöst skärm fungerar bara om gamla program fortsätter att se korrekta ut. Jag vill gärna köpa något annat en en "retina"-MBP vid nästa uppgradering, men just nu verkar PC-branschen vara helt förvirrad i vad man borde göra så det som kommer ut är rätt uselt

Men varför ska alla göra som Apple? Priset är relevant i denna dator och vad grafikkretsarna klarar av. Jag ser ingen nytta för normal användare av ytterligare försvagar grafikprestandan.

Om man så gärna vill ha ultrahögupplösning så får man ju betalar mer helt enkelt och då vill man ju förstås ha mer av annat som tex en bättre grafikkrets annars känns det som att köra en sportbil i laglig hastighet hela tiden.

Apple har inget touch anpassat gränssnitt så det är självklart därför de inte har användning av touch nu.
Windows 8 är skapad för delvis det och då är det inte konstigt att man använder sig av den möjligheten av navigering allt annat vore konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så problemet med denna skärm är att det är för högupplöst för att fungera bra med dagens Windows-program, men för lågupplöst för att man ska uppleva text som "tryckta bokstäver".

Jag var också orolig innan jag köpte en 1080p skärm med tanke på att jag trodde texten skulle vara för liten om man inte skalade. Men skärmen är fantastisk och man ser utmärkt utan att skala text. Och hur kan folk läsa på mobilerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag var också orolig innan jag köpte en 1080p skärm med tanke på att jag trodde texten skulle vara för liten om man inte skalade. Men skärmen är fantastisk och man ser utmärkt utan att skala text. Och hur kan folk läsa på mobilerna?

Datorn är ju redan inställd på att skala texten/fönstren. Den är förinställd på minst 125% i Windows.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Men varför ska alla göra som Apple? Priset är relevant i denna dator och vad grafikkretsarna klarar av. Jag ser ingen nytta för normal användare av ytterligare försvagar grafikprestandan.

Om man så gärna vill ha ultrahögupplösning så får man ju betalar mer helt enkelt och då vill man ju förstås ha mer av annat som tex en bättre grafikkrets annars känns det som att köra en sportbil i laglig hastighet hela tiden.

Apple har inget touch anpassat gränssnitt så det är självklart därför de inte har användning av touch nu.
Windows 8 är skapad för delvis det och då är det inte konstigt att man använder sig av den möjligheten av navigering allt annat vore konstigt.

Han sa inte att alla sak göra som Apple, han sa att alla behövde göra något för att anpassa skärmen för höga upplösningar då det fungerar dåligt idag. Han påpekade ju att det bara är Android och Modern UI som har en vettig lösning på problemet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Metro är för övrigt inte byggt för variabel DPI i någon riktig mening, det är 100%, 140% eller 180% skalning som gäller där, inte upplösningsoberoende grafik eller gör det möjligt med 4k på 10" eller något sånt galet. Windows är ju precis samma som Vista. Microsoftanställda själva rekommendera t ex att slå på Windows XP Style scaling på MBP för W8. Alltså samma typ vi haft sedan XP 2001, för att förhindra DWM-skalning från att förstöra många program. Så väl fungerar det i Windows idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Datorn är ju redan inställd på att skala texten/fönstren. Den är förinställd på minst 125% i Windows.

Menar du att den inställningen inte går att ändra?
Har man en gång haft en sådan här skärm kommer det bli mycket svårt att gå tillbaka till tidigare varianter, skärmen är det klart starkaste säljargumentet på dessa nya högupplösta varianter

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Menar du att den inställningen inte går att ändra?
Har man en gång haft en sådan här skärm kommer det bli mycket svårt att gå tillbaka till tidigare varianter, skärmen är det klart starkaste säljargumentet på dessa nya högupplösta varianter

Nej det är klart att det går att ändra, det är bara att gå in under kontrollpanelen > utseende och anpassningar / Appearance and Personalization och justera DPI. Exempel på program som inte anpassats för DWM-skalning är Adobes Photoshop osv

Det är däremot något som OEM-tillverkarna brukar vara inne och röra på och kommer förinställt hos deras datorer med 1080-panaler och andra högupplösta skärmar i små storlekar och följer med deras återställningsskivor.

Högupplösta skärmar är inget nytt för redan 10 år sedan var det standard att alla företagslaptops kom med alternativ som 1920x1200, vi har även haft 2048x1536 i 15" innan Lenovo köpte upp IBMs datortillverkning. Det var standard med sådana upplösningar till ett par år sedan när de bestämde sig att allt skulle vara 16:9 och lågupplöst.

En 10" Windowslaptop med 2560x1600 med förinställda val möjlighet att köra startskärmen i 180% och Windows/desktop i 150% vad det gäller DPI-skalning.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om denna dator har ledig mSATA plats? eller om den redan är upptagen och isf med vadå?

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

Den har ingen mSATA, det är bara 2.5" SATA-lagring och Mini PCIe för trådlöst nätverk i den.

Interna bilder hittar du här, https://apps.fcc.gov/oetcf/eas/reports/ViewExhibitReport.cfm?... direkt från amerikanska federala myndigheter. Som vanligt kan man lita på röd tejp hos Amerikanarna. Här har du inget sådant.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ALEX-GTR:

Någon som vet om denna dator har ledig mSATA plats? eller om den redan är upptagen och isf med vadå?

Skrivet av Petterk:

Den har ingen mSATA, det är bara 2.5" SATA-lagring och Mini PCIe för trådlöst nätverk i den.

Interna bilder hittar du här, https://apps.fcc.gov/oetcf/eas/reports/ViewExhibitReport.cfm?... direkt från amerikanska federala myndigheter. Som vanligt kan man lita på röd tejp hos Amerikanarna. Här har du inget sådant.

Eller så tittar ni på bildspelet längst ner på sida 2 där vi går igenom just uppgraderingsmöjligheterna
http://www.sweclockers.com/recension/16534-asus-vivobook-u38n...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Eller så tittar ni på bildspelet längst ner på sida 2 där vi går igenom just uppgraderingsmöjligheterna
http://www.sweclockers.com/recension/16534-asus-vivobook-u38n...

Ah, glömde helt bort att du hade plockat isär den i recensionen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ALEX-GTR:

Någon som vet om denna dator har ledig mSATA plats? eller om den redan är upptagen och isf med vadå?

nej, endast en 2,5" SATA max 7mm på höjden. Du bryter inte garantin vid byte av hårddisk eller minne på denna om du inte har sönder något själv dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Högupplösta skärmar är inget nytt för redan 10 år sedan var det standard att alla företagslaptops kom med alternativ som 1920x1200, vi har även haft 2048x1536 i 15" innan Lenovo köpte upp IBMs datortillverkning. Det var standard med sådana upplösningar till ett par år sedan när de bestämde sig att allt skulle vara 16:9 och lågupplöst.

Hur var kvaliteten på de skärmarna? Skärmen måste vara skarp. Om jag tittar på tidigare datorer jag haft så har de inte alls samma skarphet

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur var kvaliteten på de skärmarna? Skärmen måste vara skarp. Om jag tittar på tidigare datorer jag haft så har de inte alls samma skarphet

Svårt att uttala sig generellt jag satt inte på laptops den tiden, de var inte sämre än då med lägre upplösning. Såldes fortfarande XGA jämsides SXGA+, WSXGA+, UXGA, WUXGA och QXGA. Skulle nog säga att WSXGA+ 1680x1050-panelerna för det mesta var bättre än 1920x1200-alternativen, 1400x1050 var vanligt på 14" innan allt blev 16:10 eller 16:9 och 1366x768 överallt. IBM hade t ex ThinkPads med 1400x1050 12" WVA. De var bra mycket bättre än 12" XGA-paneler från LG, CMO eller Samsung. Ljusstyrka, kontrast, bildkvalité osv.

Problemet var att de nästan uteslutande använda TN-paneler förr så betraktningsvinklarna är inte bra, precis som många konsumentdatorer med 1080p på 15" gör/gjorde nyligen. Det var bara Tablet-PCs som använde WVA-paneler alltså IPS och AFFS/FFS tills nyligen.

Nu har vi IPS och PLS i konsumentdatorer tack vare surfplattevågen som är på samma typ av substrat. MVA finns också. FFS möjligen i någon med. Mobiler är till stor del helt annan teknik i helt andra fabriker och därför helt andra som utvecklar tekniken däremot. På saker där man inte sitter precis rakt framför går det inte att köra TN-paneler. Det som är kul är inte högupplösta paneler utan att vi får mer WVA-paneler (Wide Viewing Angle) från leverantörerna. 3840x2400 @ 22" hade vi t ex 2001. Vi har ännu inte kommit till den gränsen att man kan kommersialisera det för bredare kretsar när vi talar 4k. Trotts att SoC:ar till mobiler börjar ha stöd för 4k video, HEVC osv. Högupplöst i PC-världen är inte det minsta nytt, nu råkar man kunna köra det över 1 kabel istället för fyra/två. Det är helt nytt när vi talar små enheter som mobiler. Där har tekniken blivit jättemycket bättre. Arbetsstationer runt 1990 körde 1152x8XX-900 i färg (nåja 256, tog ett par år senare för 24-bit) ungefär så att vi gick tillbaka till 1280x800 och 1366x768 som standard runt 15" och knappt kunde komma över det kändes hellöjligt för min del när man satt och dregla över helt annat. Ett tag försvann ju 1680x1050, 1920x1200 och för den delen var 1920x1080-valen som inte var de lättaste att göra värdelösa. Visst försvann 1024x768, men valen att köra högre upplösningar försvann också för många dödliga.