Kommer att sakna adress i Sverige, hur gör man med folkbokföring?

Permalänk
Medlem

Kommer att sakna adress i Sverige, hur gör man med folkbokföring?

Hej,

Jag är för tillfället i en långdistansrelation med en underbar tjej jag mötte under hennes utbytesår förra terminen.
Hon bor i Singapore, och som det ser ut i nuläget så kommer jag till sommaren att flytta dit under de sommarmånaderna vi inte studerar. (Alltså början av Juni till början av September blir jag borta). Under dessa 3 månader kommer jag inte att komma till Sverige, jag kommer sakna adress i Sverige och jag kommer inte ha någon fast adress i Singapore då vi kommer röra lite på oss i Sydostasien. Drömmen vore att ha så lite att göra som möjligt med Sverige under denna period egentligen.

Helt enkelt så kommer man inte kunna få tag på mig, och jag kommer inte ha en svensk adress. Vad kommer hända med skatteverket och alla andra myndigheter och företag som gärna vill ha min folkbokföringsadress? Nu är inte 3 månader en väldigt lång tid, men då någon annan kommer ta över min lägenhet från 1:a Juni så kan jag inte stå kvar här. Kan jag bara säga att jag lämnar landet och inte meddela vart jag kommer befinna mig?

Jag har mina föräldrar, men jag håller gärna dem utanför det här så mycket som möjligt, munterheten i att jag lämnar landet därifrån
är inte eller särskilt stor.

Någon som har erfarenhet av hur man löser detta på smidigast sätt med myndigheter etc.?

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Du får kolla upp hur länge du kan vara utomlands utan att skatteverket klagar men det borde inte vara nåt problem. Jag bodde utomlands ett bra tag innan jag ens berättade att jag flyttat från Sverige och det var inga problem. Varför skaffar du bara inte en postbox och anmäler den som adress, det kan man väl tror jag? Alternativ, kan du inte adressändra till en c/o hos en kompis?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Eller kör med en C/o o dina päron.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tillfällig adress hos föräldrar eller någon vän?

Permalänk
Medlem

postbox?

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Har man ingen adress blir man folkbokförd på församling bara har jag för mig. Ring skatteverket och fråga.

Permalänk
Medlem

Ring och fråga någon passande myndighet, typ skatteverket, alternativt skriv dig hos en kompis.

När en polare var ute och flängde i världen i ett halvår stod han som c/o hos en kompis, funkade bra för honom.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Skaffa en särskild postadress som du ändrar på skatteverket, köp en tjänst som scannar din post och gör den läsbar på internet.
Funkar prima

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!