Crysis 3 mouse smooth

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Crysis 3 mouse smooth

Hej, köpte precis Crysis 3 och känner direkt av i spelet att musen inte riktigt är så responsiv som jag vill och då hörde jag att man skulle fixa i configen så att man tar bort mus acceleration och mus smoothning. Då undrar jag bara hur gör jag det?

Testade att öppna ett notepad dokument och skrev följande

i_mouse_accel 0
i_mouse_smooth 0
i_mouse_accel_max 0

döpte den till autoexec.cfg och sparade den som "alla filtyper" och la sedan in i crysis 3 mappen. Men det fungerade inte så hur ska jag göra för att göra så att musen blir responsiv?

tack!

Citera mig tack! så att jag vet att du svarat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Läst lite mer och verkar som att det bara fungerade i betan det som jag gjorde... hmm hur gör man då isånnafall för musen är verkligen SIRAP.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av SwedZi:

döpte den till autoexec.cfg och sparade den som "alla filtyper"

What?

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Dwightschrute:

Kollade på en video att man skulle göra så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Sep 2010

Har samma problem, känns som jag har 15 fps pga av att musen är så jävka sirap. Som sagt väldigt oresponsiv! Någon som har löst problemet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Dwightschrute:

Väljer man inte "alla filtyper" sparar den det ju bara som "autoexec.cfg.txt", väljer man "alla filtyper" så blir det en .cfg fil.

| Mobo: Z170 Pro Gaming | CPU: i5-6600K @ 4.2GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Core 2500 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orussia
Registrerad
Jun 2012

Testa lägga det i System.cfg istället, finns där du installerade Crysis 3 för mig är det "C:\Program Files (x86)\Origin Games\Crysis 3"
Sedan kan jag också rekommendera "g_skipintro=1" utan "", det gör så att du skippar alla intro klipp och kommer direkt till inloggning.

Sedan om du inte gillar motion-blur:
r_MotionBlur=0
e_ParticlesMotionBlur=0

Och Field of View, ändra 70 till det du vill ha:
cl_fov=70
r_DrawNearFOV=70
pl_movement.power_sprint_targetFOV=70

Sedan så använder jag också "r_FullscreenPreemption=0" vilket för mig gör det enklare att göra alt+tab utan att Crysis 3 vill bråka, dock så kan saker som anti-virus pop-uts dra ner spelet mitt i, vilket inte är så bra... eller nja, det beror väll på vilket virus, om det är ransomware så var det nog värt det. =S

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: AMD Ryzen 1600
Ram: Corsair 3000MHz 16GB Moderkort: Asus Prime B350
Disk: Samsung 850 256GB SSD Grafikkort: Gigabyte GTX 780 Windforce OC
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo PSU: EVGA Supernova G3 750W
Skärm: BenQ 24" LED XL2420T OS: Windows 10 Home 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av SanyaIV:

Testa lägga det i System.cfg istället, finns där du installerade Crysis 3 för mig är det "C:\Program Files (x86)\Origin Games\Crysis 3"
Sedan kan jag också rekommendera "g_skipintro=1" utan "", det gör så att du skippar alla intro klipp och kommer direkt till inloggning.

Sedan om du inte gillar motion-blur:
r_MotionBlur=0
e_ParticlesMotionBlur=0

Och Field of View, ändra 70 till det du vill ha:
cl_fov=70
r_DrawNearFOV=70
pl_movement.power_sprint_targetFOV=70

Sedan så använder jag också "r_FullscreenPreemption=0" vilket för mig gör det enklare att göra alt+tab utan att Crysis 3 vill bråka, dock så kan saker som anti-virus pop-uts dra ner spelet mitt i, vilket inte är så bra... eller nja, det beror väll på vilket virus, om det är ransomware så var det nog värt det. =S

Tack låter bra, hur skriver jag in det i system.cfg då? Öppnar jag den nu står det:

"; crysis3
sys_game_folder=c3
sys_user_folder=Crysis3
sys_languages=english,french,spanish,german,turkish,italian,czech,chineset
g_language=english

; AUTOGENERATED CONFIGURATION BELOW HERE

; Mouse Smoothing
i_mouse_smooth = 0
; Mouse Acceleration = 0
i_mouse_accel_max = 0
"
så antar att mouse smoothing redan ska vara avstängt? Jag har ju testat använda Crysis 3 configuratior programmet, men som sagt sätter jag mouse smoothing på 0 så känns den lika seg fortfarande, så det är lite konstigt.

Sabbar verkligen allt för mig att musen är så oresponsiv, kan liksom inte aima för 5 öre. Verkar ju inte gå att lösa heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orussia
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av SwedZi:

Tack låter bra, hur skriver jag in det i system.cfg då? Öppnar jag den nu står det:

"; crysis3
sys_game_folder=c3
sys_user_folder=Crysis3
g_language=english

; AUTOGENERATED CONFIGURATION BELOW HERE

; Mouse Smoothing
i_mouse_smooth = 0
; Mouse Acceleration = 0
i_mouse_accel_max = 0
"
så antar att mouse smoothing redan ska vara avstängt? Jag har ju testat använda Crysis 3 configuratior programmet, men som sagt sätter jag mouse smoothing på 0 så känns den lika seg fortfarande, så det är lite konstigt.

Sabbar verkligen allt för mig att musen är så oresponsiv, kan liksom inte aima för 5 öre. Verkar ju inte gå att lösa heller.

Nja, det ser ju faktiskt ut som att det står rätt =/ vad händer om du skriver:
"; crysis3
sys_game_folder=c3
sys_user_folder=Crysis3
g_language=english
i_mouse_smooth = 0
Mouse Acceleration = 0
i_mouse_accel_max = 0
"
Men som sagt så ser det ju redan rätt ut så vet inte om det kommer ändra någonting. Sorry, har inga andra tankar om vad som kan vara fel =/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av SanyaIV:

Nja, det ser ju faktiskt ut som att det står rätt =/ vad händer om du skriver:
"; crysis3
sys_game_folder=c3
sys_user_folder=Crysis3
g_language=english
i_mouse_smooth = 0
Mouse Acceleration = 0
i_mouse_accel_max = 0
"
Men som sagt så ser det ju redan rätt ut så vet inte om det kommer ändra någonting. Sorry, har inga andra tankar om vad som kan vara fel =/

Hmm okey, ser som sagt precis likadant ut, men hur är musen för dig i Crysis 3? Är den lika responsiv som i te.x BF3?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2011

Jag har inte spelat crysis 3, men i andra spel kan samma problem som du har vara på grund av vsync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orussia
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av SwedZi:

Hmm okey, ser som sagt precis likadant ut, men hur är musen för dig i Crysis 3? Är den lika responsiv som i te.x BF3?

Nu var det länge sedan jag spelade BF3 och har inte spelat Crysis 3 på sista tiden, men jag kommer ihåg att jag kände av någon sorts smoothing eller acceleration.
Som MmattiasS_ säger så kan det bero på vsync, har du vsync på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag har inte spelat crysis 3, men i andra spel kan samma problem som du har vara på grund av vsync

Skrivet av SanyaIV:

Nu var det länge sedan jag spelade BF3 och har inte spelat Crysis 3 på sista tiden, men jag kommer ihåg att jag kände av någon sorts smoothing eller acceleration.

Vsync så mycket avstängt som det går

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av SanyaIV:

Är inte vsync, det är någon sorts smoothing, som dessutom försvinner om man slår ner allt till low, så är nästan som om det vore pga att man hade för låg frame rate som det känns slött, bara att jag hade över 90 FPS när det ändå kändes slött.

| Mobo: Z170 Pro Gaming | CPU: i5-6600K @ 4.2GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Core 2500 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orussia
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Lasergurka:

Är inte vsync, det är någon sorts smoothing, som dessutom försvinner om man slår ner allt till low, så är nästan som om det vore pga att man hade för låg frame rate som det känns slött, bara att jag hade över 90 FPS när det ändå kändes slött.

Kanske är värt att testa varje inställning i grafiken för sig själv, dvs dra upp allt sedan dra ner till low en efter en.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av SanyaIV:

Kanske är värt att testa varje inställning i grafiken för sig själv, dvs dra upp allt sedan dra ner till low en efter en.

Jo, det är ju en idé för TS iaf, själv spelade jag bara lite av Crysis 3 i början, har det inte ens installerat längre, så är inte direkt värt besväret för min del