Permalänk
Medlem

Behövs ljudkort?

Jag köpte Creative Aurvana Live för några månader sen för cirka 500kr och är mycket nöjd över köpet. Eftersom jag inte är någon ljudfantast så vet jag inte hur mycket ett ljudkort förbättrar ljudet för ett par hörlurar som kostar 500kr det låter väl bra just nu, men jag gillar helt enkelt förbättringar!

Är det värt att spendera 500kr för ett ljudkort istället för mitt inbyggda? Kommer man höra en skillnad? Om det nu skulle vara värt kan ni gärna länka helst externa ljudkort för ca 500!

En till fråga, hur är CAL gentemot till t.ex. dt770, av ren nyfikenhet?

Permalänk
Medlem

Om du inte är någon ljudfantast skulle jag säga att det integrerade ljudet i moderkortet duger gott och väl i de flesta fall.
Det är mestadels audiofilerna som köper ljudkort, och då behövs det nog ett för mer än 500kr för att det ska vara värt det.

Visa signatur

PC: 970A-G46 | FX-6300 | Hyper 212 EVO | Define XL R2 | HD 7850 | 1600MHz 16GB | 750W | 60GB SSD | 4TB HDD
Kringrustning: L2245wg x2 | Vengeance K95 | Mamba | Flight Stick X | ATH-M50

Permalänk
Medlem

Det kan göra en stor skillnad, speciellt för högtalare. Om du bara tänkte använda det för ett par 500:- kronors Creative, så är inte 500-1000:- värt uppgraderingen.

Permalänk

Jag tyckte mitt inbyggda ljudkort funkade bra också för ett par år sen. Sen köpte jag ett ljudkort och där spårade det ur..
Har sedan dess testat ett flertal "audiofil-hörlurar" och förstärkare och ljudkort. Varje gång man uppgraderar sig så hör man ännu fler toner i sina favoritlåtar.

Gör som du vill, men lägg ner några hundralappar mer än 500kr. Själv kör jag just nu med Xonar DX som kostade 700kr. Inte det mest högpresterande kortet men mycket bättre än det inbyggda!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

det finns ljudkort som är betydligt bättre än moderkortets integrerade för runt bara 300kr. jag kör med ett Xonar DGX som jag är mycket nöjd med. dock så tror jag inte att du kommer höra någon större skillnad med ett par så pass billiga lurar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Ett par DGX hade gått superbt med dina Live lurar, Aurvana är känt för att vara en av de bättre hörlurarna i sin prisklass, och är inte på något sätt kopplade till Creative's dåliga rykte. Har dock inte provat de själv dock, detta är erfarenhet från andra audiofiler här på swec

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Likabawz:

Jag köpte Creative Aurvana Live för några månader sen för cirka 500kr och är mycket nöjd över köpet. Eftersom jag inte är någon ljudfantast så vet jag inte hur mycket ett ljudkort förbättrar ljudet för ett par hörlurar som kostar 500kr det låter väl bra just nu, men jag gillar helt enkelt förbättringar!

Är det värt att spendera 500kr för ett ljudkort istället för mitt inbyggda? Kommer man höra en skillnad? Om det nu skulle vara värt kan ni gärna länka helst externa ljudkort för ca 500!

En till fråga, hur är CAL gentemot till t.ex. dt770, av ren nyfikenhet?

Du kommer garanterat hör skillnad mot det integrerade. Räcker med ett billigt för att höra skillnad.

Angående dt770 så är de väldigt tungdrivna och kräver en hörlursförstärkare för att komma till rätta( OBS! finns nyare revisioner(dt770 pro) som är mer lätt drivna och dessa har jag ej lyssnat på)

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, Jag använder ett par Sennheiser PC360 som sedan går till en Astro MixAmp Pro (eftersom att jag redan hade den) som sedan går med optisk kabel till mitt ljudkort som är inbyggt på moderkortet. Skulle det bli bättre/sämre/ingen skillnad att byta till ett Asus Xonar Essence STX? Om om jag skulle skaffa det, skulle jag köra med hörlurarna direkt in i moderkortet (dvs med 3,5 till 6,3 mm adapter) eller ska jag fortsätta att köra genom Astro MixAmp Pro som sedan går med optiskt kabel till ljudkortet? (vet dock inte hur det skulle gå till då jag inte kan se att ljudkortet har stöd för optisk.

Permalänk

Ja jag tycker det är värt att skaffa ett ljudkort, även jag som har tinnitus och som setat på kassa gamingheadset hörde en stor skillnad.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

kan någon kanske rekommendera ett par 2.1 högtalare till datorn plus ett ljudkort? budget runt 3k

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Jag gick ifrån ett par V2or på inbyggda ljudkortet till ett par med USB ( steelseries ljudkort / "dac" ) och nu till ljudkort + studiolurar. Otrolig skillnad är det, även v2orna blev mycket bättre och de är väldigt dåliga.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

kan någon kanske rekommendera ett par 2.1 högtalare till datorn plus ett ljudkort? budget runt 3k

Kolla på dessa http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/ar...
Behövs inget ljudkort eftersom det är usb-anslutning.
Provlyssna gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Lånar tråden lite, Jag använder ett par Sennheiser PC360 som sedan går till en Astro MixAmp Pro (eftersom att jag redan hade den) som sedan går med optisk kabel till mitt ljudkort som är inbyggt på moderkortet. Skulle det bli bättre/sämre/ingen skillnad att byta till ett Asus Xonar Essence STX? Om om jag skulle skaffa det, skulle jag köra med hörlurarna direkt in i moderkortet (dvs med 3,5 till 6,3 mm adapter) eller ska jag fortsätta att köra genom Astro MixAmp Pro som sedan går med optiskt kabel till ljudkortet? (vet dock inte hur det skulle gå till då jag inte kan se att ljudkortet har stöd för optisk.

STX ska ha optiskt ut men ser ingen mening varför du ska koppla med optiskt till mixampen,koppla lurarna direkt till stx istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

STX ska ha optiskt ut men ser ingen mening varför du ska koppla med optiskt till mixampen,koppla lurarna direkt till stx istället.

Jag har inget STX men tänker på att skaffa ett. Jag använder optiskt mellan MixAmpen och det inbyggda ljudkortet för att det ger bättre ljud än om jag skulle koppla hörlurarna direkt in i det inbyggda ljudkortet med 3,5mm, samt bättre ljud än om jag skulle koppla MixAmpen till det inbyggda ljudkortet med 3,5mm. Fast det är ju min åsikt, det jag egentligen undrar är:
1. Gör optiskt någon skillnad från ljudkort till ljudkort eller är det egentligen bara skillnad om man kör med 3,5mm / 6,3mm?
2. Är det bättre att köra optiskt eller med 3,5mm / 6,3mm? Vilket ger bättre ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

1. Gör optiskt någon skillnad från ljudkort till ljudkort eller är det egentligen bara skillnad om man kör med 3,5mm / 6,3mm?
2. Är det bättre att köra optiskt eller med 3,5mm / 6,3mm? Vilket ger bättre ljud?

Den stora skillnaden är att optisk är digital signal, medan 3.5mm/6.3mm är analoga. Anledningen att det har betydelse är att den stora kvalitetsförlusten i sämmre ljudkort sker i omvandlingen från digitalt till analogt. Använder du digitalt ut till en förstärkare låter du förstärkaren göra digital till analog omvandlingen, använder du 3.5mm/6.3mm ut låter du ljudkortet i datorn göra omvandlingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Den stora skillnaden är att optisk är digital signal, medan 3.5mm/6.3mm är analoga. Anledningen att det har betydelse är att den stora kvalitetsförlusten i sämmre ljudkort sker i omvandlingen från digitalt till analogt. Använder du digitalt ut till en förstärkare låter du förstärkaren göra digital till analog omvandlingen, använder du 3.5mm/6.3mm ut låter du ljudkortet i datorn göra omvandlingen.

Ok, tack för ett bra svar. Tycker att ljudet är väldigt bra redan nu med Astro MixAmp som omvandlar från digitalt till analogt, så tror jag kommer stanna med det då STX kostar ganska mycket med min ekonomi. Kommer kanske ha tillgång till ett STX för att pröva så vi får se då om jag tycker att det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likabawz:

Jag köpte Creative Aurvana Live för några månader sen för cirka 500kr och är mycket nöjd över köpet. Eftersom jag inte är någon ljudfantast så vet jag inte hur mycket ett ljudkort förbättrar ljudet för ett par hörlurar som kostar 500kr det låter väl bra just nu, men jag gillar helt enkelt förbättringar!

Är det värt att spendera 500kr för ett ljudkort istället för mitt inbyggda? Kommer man höra en skillnad? Om det nu skulle vara värt kan ni gärna länka helst externa ljudkort för ca 500!

En till fråga, hur är CAL gentemot till t.ex. dt770, av ren nyfikenhet?

Jag tror nog ljudkort kan göra stor skillnad har själv CAL har dock aldrig använt inbyggda ljudkortet använder creative Audigy. Brukar även koppla in i min förstärkare Kenwood kr-4070 vilket gör hörlurarna mer neutrala. Med ljudkortet Creative Audigy så kan man ändra många fler inställningar som att fixa kraftigare bas genom att höja gain på en viss frekvens.

Angående CAL gentemot dt770 så har dt770 ganska så mycket mer bas men annars vet jag inte om det är någon stor skillnad, har testat dt770 flera gånger då bror har dessa men hör inte just någon stor skillnad mellan dessa. Är mest bara kraftigare bas.

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |