lite frågor om varumärket THOR, i kvalite och prestanda

Permalänk
Medlem

Jag är student fortfarande och kommer att förflytta mig den närmsta tiden, så därför är en laptop optimalt. Om jag är i skolan använder jag de burkar som står där för mer intensivt arbete, men den här datorn täcker mina behov bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Hur är ljusstyrkan på skärmen?

Se en post av mig längre upp.

Skrivet av AJron:

Jag öppnade upp och letade efter NICet men jag såg de inte någonstans så jag utgår från att det tyvärr är fastlött i moderkortet. Även jag har ett intel liggandes som fungerar bra.

Jag noterade bara att två minnen var förinstallerade och de såg inte ut att få plats ett tredje. Tror du får räkna med att de är 2 stycken och båda är fyllda. Vi får se vad CDON svarar på mitt mail helt enkelt. Minnena var Kingston HyperX KHX1600C9S3/4GX DDR 1600- 800mhz

NICet kan ju dock befinna sig på annan plats än de öppna delarna underifrån, t.ex. under tangentbordet. Det är även där det tredje RAM-slotet ska befinna sig enligt Notebookcheck, man måste alltså avlägsna tangentbordet för att komma åt den. 24 GB ram kan man ha sammanlagt. Om det är samma för CDons datorer förstås, men det var så det var på en annan Clevo med samma chassi.

Eftersom det skiljer sig en hel del mellan vilket NIC man kan ha, har åtminstone sett tre olika, så är chanserna ganska goda att det är utbyrbart. Tror knappast de löder tre olika moderkort i fabrik.

Skrivet av speeder5:

"Som kund hos CDON.COM...

annan lite udda är:
"Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong."

Känner till det, men jag mailade och frågade och sade då klart och tydligt att jag ville testa skärmen och fick då som svar att det inte skulle vara några problem. Så jag har alltid min konversation med deras kundtjänst att hänvisa till. Inte för att jag tror att jag inte skulle bli nöjd.

Sen ang. adresslappen så är det ju för att man inte ska trasha lådan, då blir inte nästa person som får den glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speeder5:

annan lite udda är:
"Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong."

Anledningen till detta är att det förekommer stölder på posten och om du lägger datorn i en omärkt kartong så minskar stöldrisken väldigt mycket.

/ Vcz

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speeder5:

måste börja med att jg är väldigt kräsen i vad jag har i bärbar väg.
jag tänker inte ha ett spel-prestanda monster, men jag tänker däremot sitta med video och fotoredigering, samt behöver lagringsutrymme (så, enbart en 128gb ssd är utesluten, och något dyrare därtill).

Om du är kräsen med bärbara datorer behöver du höja budgeten rejält.
Åtminstone har jag aldrig sett en så billig laptop som har något mer än prestanda att erbjuda.

Macbook pro 15 (utan retina, men med optibay) är en utmärkt dator om man är kräsen med tangentbord, touchpad och "känsla".
Hade du inte behövt lagringen är förstås en retina ännu trevligare.

Jag har dålig koll på motsvarande PC's om du inte vill ha mac, men jag skulle tro att Lenovo och Dell har bra maskiner om du tittar förbi billiga konsument-produkter.

Man får vad man betalar för, byggkvalite, prestanda, lågt pris, välj två av tre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

En Thor Einride beställd~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man får vad man betalar för, byggkvalite, prestanda, lågt pris, välj två av tre.

jag har tidigare provat bärbara datorer i uppåt 14,000kr klassen och fortfarande råkat ut för värre skit än vad den här låter som, o ändå inte mycket mer till prestanda heller för den delen. det och att tangentborden på även dem har varit skräp. jag har gått omkring i butiker o kollat rätt mycket också såväl som köpt hem o lämnat tillbaks.
men förra året hade jag bättre budget än vad jag har nu. och prestandan är jag inte så intresserad av annat än att det inte ska gå snigel-fart så som centrino processorerna gjorde. så länge bygg-kvalité och tangentbord når det mål jag vill ha.
och nej, helst inte mac. jag har redan provat några sådana också. vet vad du menar, rätt vettigt tangentbord, men att man inte efter hand kan uppgradera dem, lägga till RAM minne eller ens byta hårddisk utan att det kostar mer än en ny PC, utöver orginal inköpspriset, dessutom vill jag ha en 15,6" och dem enda bärbara mac datorerna jag känner till är nånstans mellan 10-14", större än så har jag för mig liggerp å 20k+?.
dem är ok så länge man har windows på dem trotts att jag faktiskt arbetat med stora 27" stationära, jag gillar bara inte iOS

Permalänk
Medlem

Tycker att folk förväxlar kvalité med lyxkänsla alltför ofta, mycket tack vare Apple-tramsarna. Byggkvalité är när något håller måttet för det som det konstruerats för. Ett chassi i plast som är tåligt och styvt har högre kvalité än ett aluminiumchassi som flexar och inte tål något. Aluminiumchassit kan dock upplevas som att det har bättre kvalité (läs lyxigare) på grund av sitt material.
I fallet med Clevos datorer är det oftare bättre kvalité än smalare och snyggare datorer, för de behöver inte kompromissa med materialet och uppbyggnaden på samma sätt som någon tillverkare som försöker trycka in samma antal komponenter i ett mycket mindre och lättare chassi.

Bara att kolla på "kvalitétsdatorn" Asus UX32VD och dess problem. Men ställer du den bredvid en Clevodator och frågar svenne banan vilken han tycker har bäst kvalité kommer han säga Asus-datorn varje dag. Men det är lyxkänsla det handlar om, inte byggkvalité!

Permalänk
Medlem
Skrivet av speeder5:

jag har tidigare provat bärbara datorer i uppåt 14,000kr klassen och fortfarande råkat ut för värre skit än vad den här låter som, o ändå inte mycket mer till prestanda heller för den delen. det och att tangentborden på även dem har varit skräp. jag har gått omkring i butiker o kollat rätt mycket också såväl som köpt hem o lämnat tillbaks.
men förra året hade jag bättre budget än vad jag har nu. och prestandan är jag inte så intresserad av annat än att det inte ska gå snigel-fart så som centrino processorerna gjorde. så länge bygg-kvalité och tangentbord når det mål jag vill ha.
och nej, helst inte mac. jag har redan provat några sådana också. vet vad du menar, rätt vettigt tangentbord, men att man inte efter hand kan uppgradera dem, lägga till RAM minne eller ens byta hårddisk utan att det kostar mer än en ny PC, utöver orginal inköpspriset, dessutom vill jag ha en 15,6" och dem enda bärbara mac datorerna jag känner till är nånstans mellan 10-14", större än så har jag för mig liggerp å 20k+?.
dem är ok så länge man har windows på dem trotts att jag faktiskt arbetat med stora 27" stationära, jag gillar bara inte iOS

En standard 15" MBP kostar 16.000, du kan uppgradera den lika mycket som de flesta bärbara PC.
Om jag minns rätt går det faktiskt att uppgradera CPU och GPU på clevo och liknande, men det är besvärligt att få tag på delar och särskilt när det gäller GPU kan det bli problem med kylningen.
Köper du MBP och lägger till ~200:- för en optibay (köp på ebay), och ~800? (var vad jag betalade i somras) för 16GB ram och vad nu valfri SSD kostar så har du bra prestanda, slimmad, bra batteritid, touchpad värd namnet, bra skärm om än något låg upplösning.
Dock är ju batteritiden i windows betydligt sämre än i OS X.
Och blanda inte ihop det med iOS

Skrivet av JockeII:

Tycker att folk förväxlar kvalité med lyxkänsla alltför ofta, mycket tack vare Apple-tramsarna. Byggkvalité är när något håller måttet för det som det konstruerats för. Ett chassi i plast som är tåligt och styvt har högre kvalité än ett aluminiumchassi som flexar och inte tål något. Aluminiumchassit kan dock upplevas som att det har bättre kvalité (läs lyxigare) på grund av sitt material.

Sant, men få billiga laptops har speciellt bra plast. Och i byggkvalite räknas allt in.
De flesta pc-laptops har en laddare som i bästa fall bara går sönder när man snubblar på sladden, men i värsta fall sabbar moderkortet i datorn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Har ni koll på om det går på något enkelt sätt att byta ut NIC:et? Är det ett separat kort eller är det fastlött i moderkortet? Har ett 802.11n kort från intel liggandes som jag är nöjd med, tror det fungerar bättre än det där Realtek nämligen. (Har inga problem att få 85-90Mbit mot internet nu med min gamla dator).

Har någon av er hunnit reflektera över batteriet ännu?

NIC:et var typ det första jag såg när jag öppnade datorn. Det ser ut som en minisata kontakt utan att tittat närmare. Ser väldigt enkelt ut att byta. Sitter nere till höger när man tar bort luckan för moderkort och dylikt. Såg två stickor minne men kollade inget närmare. Kommer bilder när jag tagit dem. Håller på och installerar om win 8 på en ssd. Men DVD läsaren lät faktiskt något fruktansvärt. Jag har inte installerat win från skiva på flera år. Men pga min nuvarande boende situation fick jag göra det och fick höra oljudet.
Som sagt. Det kommer bilder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här kommer fler bilder
NIC:
http://i46.tinypic.com/24mgs1y.jpg
Locket av på baksidan:
http://i48.tinypic.com/wvzypx.jpg
Minnena:
http://i49.tinypic.com/2nw3139.jpg

btw så tycker inte jag denna tråd bör bli en apple vs pc tråd nu. Utan jag tycker vi ska diskutera thor datorerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

NIC:et var typ det första jag såg när jag öppnade datorn. Det ser ut som en minisata kontakt utan att tittat närmare. Ser väldigt enkelt ut att byta. Sitter nere till höger när man tar bort luckan för moderkort och dylikt. Såg två stickor minne men kollade inget närmare. Kommer bilder när jag tagit dem. Håller på och installerar om win 8 på en ssd. Men DVD läsaren lät faktiskt något fruktansvärt. Jag har inte installerat win från skiva på flera år. Men pga min nuvarande boende situation fick jag göra det och fick höra oljudet.
Som sagt. Det kommer bilder.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Beltet:

Här kommer fler bilder
NIC:
http://i46.tinypic.com/24mgs1y.jpg
Locket av på baksidan:
http://i48.tinypic.com/wvzypx.jpg
Minnena:
http://i49.tinypic.com/2nw3139.jpg

btw så tycker inte jag denna tråd bör bli en apple vs pc tråd nu. Utan jag tycker vi ska diskutera thor datorerna...

Tack uppskattar bilderna!
Ser ut att vara ett mini pci-e, halvlängdskort. Med plats för ett kort till ovanför, antar att det kan vara ett 3G-kort eller något? Har ett sådant liggande också, vore smut.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Funderar också på en Thor.

Skulle någon som har en kunna lägga upp en bild på själva nätagget? En kompis köpte en liknande dator för något år sedan och nätagget var nästa lika stort som själva datorn, det vill jag gärna undvika.

Edit: Tror det var det högra, och de undviker jag gärna!
http://www.xoticpc.com/reviews/9260/9260ac2.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiro:

Funderar också på en Thor.

Skulle någon som har en kunna lägga upp en bild på själva nätagget? En kompis köpte en liknande dator för något år sedan och nätagget var nästa lika stort som själva datorn, det vill jag gärna undvika.

Edit: Tror det var det högra, och de undviker jag gärna!
http://www.xoticpc.com/reviews/9260/9260ac2.jpg

Nätagget ser ut som det vänstra på bilden.

Visa signatur

Elixir & Redbull är mums......

Permalänk
Avstängd

Är det inte lenova chassin dom använder under eget märke? Många som säljer lenova med egna konfigurationer. PC-konsulten.se är väll en av dom svenska också.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Du menar nog lenovo och blandar ihop dem med clevo. Clevo sätter ihop datorerna och de säljs sedan under cdons egna varumärke thor ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiro:

Funderar också på en Thor.

Skulle någon som har en kunna lägga upp en bild på själva nätagget? En kompis köpte en liknande dator för något år sedan och nätagget var nästa lika stort som själva datorn, det vill jag gärna undvika.

Edit: Tror det var det högra, och de undviker jag gärna!
http://www.xoticpc.com/reviews/9260/9260ac2.jpg

Här har du en jämförelse med en snusdosa.

http://i49.tinypic.com/4jszec.jpg
http://i49.tinypic.com/2i90ad4.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Tack uppskattar bilderna!
Ser ut att vara ett mini pci-e, halvlängdskort. Med plats för ett kort till ovanför, antar att det kan vara ett 3G-kort eller något? Har ett sådant liggande också, vore smut.

Det hade jag inte tänkt på! Vore asnice och sätta in en 3g eller 4g modem om det finns. Då slipper man en dongel när man är på språng.
Vet ni någon bra 3g modul som ni kan tipsa om? Helst 4g kompatibel. Men ska självklart vara av bra kvalitet och ha bra drivrutins stöd. Men får gärna vara prisvärd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Stort tack, det var ju inte farligt alls! Ska sova på saken men jag tror nog det blir en Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Datorn:
http://i46.tinypic.com/nf9k0.jpg

Tangentbordet:
http://i50.tinypic.com/npkh7c.jpg

Jo jag tycker också att det var bra betrakning horisontellt, men det var sämre vertikalt, men inte så farligt. Det går ju lätt att vinkla den rätt då. Men inget extremt dåligt. men nu är min lunch slut. Får kanske ge mer input senare.

Överlag känner jag mig nöjd! Kan rekommendera den. Men ska testa mer ikväll.

Är knappen upp till vänster en GPU-switcher/Optimus-knapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiro:

Är knappen upp till vänster en GPU-switcher/Optimus-knapp?

Har faktiskt inte använt ännu. Ska kolla lite, sen kommer jag med input

EDIT: När jag klickar på den så verkar det som att den växlar mellan iGPU och dGPU. Vet inte om det menas med den integrerade graffen och dedikerade.
Ska undersöka närmare

EDIT2:
Här är resultat från de olika lägena i 3dmark:
Gult(Dedikerat igång):
http://www.3dmark.com/fs/322225
Grönt(Integrerat igång):
http://www.3dmark.com/fs/322273

EDIT3: kanske att det integrerade inte ens är igång på andra läget. Eftersom det är så lågt resultat, känns som att HD4000 borde prestera bättre. Kommer undersöka lite närmare

Permalänk
Medlem

En THOR Einride beställd!

Permalänk
Medlem

Om TS nu inte skulle vara nöjd med Thor så kan jag rekommendera Lenovo Y500. Haft min i 3 veckor nu och måste säga jag är super nöjd. Är ganska kräsen när de gäller byggkvalitet, köpte först en MSI GE60 som jag lämnade tillbaka pga. den var defekt men jag hade inte velat behålla den ändå då den var plastig som tusan.

Bra prestanda, bra byggkvalitet och bra pris!
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164691-lenovo_y500-co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Om TS nu inte skulle vara nöjd med Thor så kan jag rekommendera Lenovo Y500. Haft min i 3 veckor nu och måste säga jag är super nöjd. Är ganska kräsen när de gäller byggkvalitet, köpte först en MSI GE60 som jag lämnade tillbaka pga. den var defekt men jag hade inte velat behålla den ändå då den var plastig som tusan.

Bra prestanda, bra byggkvalitet och bra pris!
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164691-lenovo_y500-co...

Tack för tipset. Jag var inne på en Y500 men bestämde mig ändå att gå för en Thor av ett par skäl.

3000 kr skillnad nu under CDON-rean.
Litar inte helt på SLI i bärbara ännu.
Har hört att många har haft problem med styrplattan och tangenterna på Lenovon. Får man ett ok exemplar är det säkert en superdator, men jag undviker gärna modeller där många har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiro:

Tack för tipset. Jag var inne på en Y500 men bestämde mig ändå att gå för en Thor av ett par skäl.

3000 kr skillnad nu under CDON-rean.
Litar inte helt på SLI i bärbara ännu.
Har hört att många har haft problem med styrplattan och tangenterna på Lenovon. Får man ett ok exemplar är det säkert en superdator, men jag undviker gärna modeller där många har problem.

Har faktiskt inte märkt av några problem med Sli eller med musplattan. Musplattan ska ju vara åtgärdad nu.
Men ja där har varit en del problem så förstår att du inte vågar.
Lycka till i jakten iaf

ps. Om det inte stör dig på utseendet så finns ju alienware också. Fantastiska byggkvalitet och service. Dock betalar man lite mer för märket, men dom flesta som haft alienware tycker det är värt de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

ps. Om det inte stör dig på utseendet så finns ju alienware också. Fantastiska byggkvalitet och service. Dock betalar man lite mer för märket, men dom flesta som haft alienware tycker det är värt de.

För all del, men då handlar det om minst 16 tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiro:

En THOR Einride beställd!

+1 på den.

Skrivet av thexps:

Om TS nu inte skulle vara nöjd med Thor så kan jag rekommendera Lenovo Y500. Haft min i 3 veckor nu och måste säga jag är super nöjd. Är ganska kräsen när de gäller byggkvalitet, köpte först en MSI GE60 som jag lämnade tillbaka pga. den var defekt men jag hade inte velat behålla den ändå då den var plastig som tusan.

Bra prestanda, bra byggkvalitet och bra pris!
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164691-lenovo_y500-co...

Var också inne på Y500:an men rabatten och det lite vassare kortet samt bättre/lättare möjlighet till SSD+HDD. Tvivlar inte en sekund på att Y500 är en grym dator men jag kände som någon annan skrev här, SLI känns overkill och sedan hade den enligt många i tråden här på forumet haft en hel del problem med just pekplattan.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Jag har en Thor (clevo p370em med 120hz skärm) med 680m SLI och i7 3740qm. Får 10200 i 3Dmark11.
Byggkvalitén är godkänd. Jag betalade för det som sitter i. Prestandan är kanon. TGB flexar väldigt lite, inte lika mycket som på tidigare modeller som visas på youtube.
Negativt med just min dator är att GPUerna har väldigt begränsade inställningar vilket medför höga fläktljud även vid surfning.

Väldigt kortfattat;)
Vill du har prestanda så gå för en Thor (clevo)
Dock rekommenderar jag ingen att köpa en dator med 60hz-panel. Det är värdelöst.

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Medlem

Sista dagen att beställa med rabatt nu om man vill ha 2000 kr rabatt. Här kommer mina skäl till varför jag valde en Thor.

Punkter som gjorde att jag faktiskt köpte en:
1: SSD + plast för extra HDD.
2: Även om grafiken inte är det vassaste man kan få i dagsläget är jag mer för strategin att köpa det mest prisvärda och istället uppgradera lite oftare.
3: Jag tycker det är något sexigt med datorer som inte har varumärkes-reklam överallt.
4: Tycker om datorer som är gjorda för att man ska kunna öppna upp och byta komponenter.

Punkter som gjorde att jag tvekade:
1. Byggkvalitén ska vara ok, men det finns bättre. Tror både Alienwear och Lenovos datorer är bättre byggda. Har hört att touchpaden ska vara sådär.
2. Support kankse blir jobbigt om/när något händer.

Permalänk
Medlem

Sista dagen med 2000:- rabatt så sitter jag nu med fingret ovanför köpknappen på en bärbar Thor dator...
Har dock ett par funderingar som jag gärna önskar få hjälp med:

  • Trådlösa nätverket? Är det verkligen så illa som man läst om?

  • Finns det plats för en extra hdd i Thor Einride (15.6")? Eller är det bara på Thor Veor (17.4") som det finns plats?

Blir det inte en beställning på någon av ovanstående så lutar det åt en:
http://www.dustinhome.se/product/5010663909/lenovo-thinkpad-edge-e530-ci7-2-2-8gb-1000-16-ssd-gt635-hd-15-6-blue-w8/#intcmp=searchProvider_dacsa
Åsikter eller alternativ till ovanstående datorer mottages tacksamt.

//Rookie

Visa signatur

Thor Einride / I7-3630QM / Geforce 660M 2GB / 8GB ram / 256GB SSD + 320GB HDD
Lenovo Miix 3 10 / 2GB ram / 64GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookie:

Sista dagen med 2000:- rabatt så sitter jag nu med fingret ovanför köpknappen på en bärbar Thor dator...
Har dock ett par funderingar som jag gärna önskar få hjälp med:

  • Trådlösa nätverket? Är det verkligen så illa som man läst om?

  • Finns det plats för en extra hdd i Thor Einride (15.6")? Eller är det bara på Thor Veor (17.4") som det finns plats?

Blir det inte en beställning på någon av ovanstående så lutar det åt en:
http://www.dustinhome.se/product/5010663909/lenovo-thinkpad-edge-e530-ci7-2-2-8gb-1000-16-ssd-gt635-hd-15-6-blue-w8/#intcmp=searchProvider_dacsa
Åsikter eller alternativ till ovanstående datorer mottages tacksamt.

//Rookie

Det finns bara en hårddiskplats i einride.