Permalänk
Medlem

Nytt Grafikkort :D

Jag har skaffat nytt grafikkort, från 6950 crossfire, till 7970 Ghz. Jag bara lita smått spontant om jag har missat något, när jag upgraderat. Sedan jag bytit kort har jag:
1. Avinstallerat AMC CCC.
2. Startat om datorn.
3. Kört driversweeper (inte i "felsäker lägge" eller vad det nu heter).
4. Startat om datorn.
5. Installera nya CCC.

När jag körde driver sweeper, såg jag också att jag hade en 3 olika nVidia saker, nVidia PhysX, nVidia Display, och nVidia Chipset, men jag tror att detta kan var för något spel jag installerat?

Har jag missat att göra något, och bör jag kanske sweepa minna nVidia saker.

Tack på förhand // IzEpInK -

Visa signatur

"Certainly avoid yourself. He is a newbie and might not realize it. You'll hate his code deeply a few years down the road." - Sortie

Permalänk
Medlem

Funkar allt som det ska? Isåfall har du gjort rätt och kan skita i nvidia grejerna. Annars är får du ta bort dem och testa.
Står dock i sign 2x 6950... Och att byta ner sig till ett 7970ghz känns fel enligt mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IzEpInK:

Jag har skaffat nytt grafikkort, från 6950 crossfire, till 7970 Ghz. Jag bara lita smått spontant om jag har missat något, när jag upgraderat. Sedan jag bytit kort har jag:
1. Avinstallerat AMC CCC.
2. Startat om datorn.
3. Kört driversweeper (inte i "felsäker lägge" eller vad det nu heter).
4. Startat om datorn.
5. Installera nya CCC.

När jag körde driver sweeper, såg jag också att jag hade en 3 olika nVidia saker, nVidia PhysX, nVidia Display, och nVidia Chipset, men jag tror att detta kan var för något spel jag installerat?

Har jag missat att göra något, och bör jag kanske sweepa minna nVidia saker.

Tack på förhand // IzEpInK -

Du behöver väl inte köra drivesweeper om du byter från AMD till AMD? Det är väl bara om du ska byta mellan AMD och nVidia

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Funkar allt som det ska? Isåfall har du gjort rätt och kan skita i nvidia grejerna. Annars är får du ta bort dem och testa.
Står dock i sign 2x 6950... Och att byta ner sig till ett 7970ghz känns fel enligt mig.

Okej, jaa jag var trött på värmen, microstuttering, och allt det dära, men är det verkligen en nergradering? Jag har inte sökt mig så djupt i det dära, men det vore ju synd om det skulle vara en nedgradering

Tack för svar

Visa signatur

"Certainly avoid yourself. He is a newbie and might not realize it. You'll hate his code deeply a few years down the road." - Sortie

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Du behöver väl inte köra drivesweeper om du byter från AMD till AMD? Det är väl bara om du ska byta mellan AMD och nVidia

Safety First!

Visa signatur

"Certainly avoid yourself. He is a newbie and might not realize it. You'll hate his code deeply a few years down the road." - Sortie

Permalänk
Medlem
Skrivet av IzEpInK:

Safety First!

Med tanke på att det är samma drivrutiner så är det väl ganska onödigt eller?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IzEpInK:

Okej, jaa jag var trött på värmen, microstuttering, och allt det dära, men är det verkligen en nergradering? Jag har inte sökt mig så djupt i det dära, men det vore ju synd om det skulle vara en nedgradering

Tack för svar

Det blir en nedgradering men inte med så mycket, kanske 10% ( min gissning här ). Men det borde vara värt microstuttering värme osv om man störde sig på det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av IzEpInK:

Okej, jaa jag var trött på värmen, microstuttering, och allt det dära, men är det verkligen en nergradering? Jag har inte sökt mig så djupt i det dära, men det vore ju synd om det skulle vara en nedgradering

Tack för svar

Jag gjorde samma byte som dig för några månader sedan. Det är mycket värt att slippa microstutter. Jag fick dessutom bättre flyt (högre fps) i mina spel (speciellt med de nya drivrutinerna). I mitt fall var det inte någon nedgradering

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Med tanke på att det är samma drivrutiner så är det väl ganska onödigt eller?

Är det ju dock inte, eftersom det är olika drivare till 6000-serien än 7000-serien.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Med tanke på att det är samma drivrutiner så är det väl ganska onödigt eller?

Nee, när jag hade mitt 7970, med minna gammla drivrutiner, så f*ckade allting ur och datorn typ ställde sig själv uppochner
Men det var kanske för att jag hade crossfire aktiverat på mitt nya kort.

Tack för svar

Visa signatur

"Certainly avoid yourself. He is a newbie and might not realize it. You'll hate his code deeply a few years down the road." - Sortie

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Är det ju dock inte, eftersom det är olika drivare till 6000-serien än 7000-serien.

Jädra massa extra krångel med AMD alltså

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |