Permalänk

Olika sorters belastning?

Hejsan!

När jag foldar på mitt grafikkort ligger det konstant på ungefär 98 % GPU-anvädning. Men det blir inte alls särskilt varmt sett till hur hög GPU-användningen är! Med min nuvarande kylning, och mina nuvarande fläkthastigheter på min fläktkontroller, blir grafikkortet inte varmare än 60~ °C.

När jag däremot spelar Battlefield 3, och grafikkortet inte alls ligger på en sådan konstant GPU-användning, utan varierar mycket mer, blir grafikkortet däremot ungefär 75 grader varmt om jag låter alla fläkthastigheter förbli på samma nivåer som de är just nu.

Hur kan grafikkortet uppnå olika temperaturer vid olika sorters belastning? Borde inte den procentuella GPU-användningen vara allt som spelar roll? Jag är väldigt nyfiken kring detta!

Permalänk

Övriga komponenter blir varmare när du spelar och det påverkar ju hela datorn. Det är i alla fall en anledning skulle jag tro!
Sen vet jag inte exakt hur foldingen fungerar men skulle gissa på att t.ex. spel använder mera minne för texturer och liknande.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av DilluTioN:

Övriga komponenter blir varmare när du spelar och det påverkar ju hela datorn. Det är i alla fall en anledning skulle jag tro!

Nja, alltså när jag foldar så belastas både CPU och GPU till i princip 100 %. Det gör de definitivt inte när jag spelar.

Skrivet av DilluTioN:

Sen vet jag inte exakt hur foldingen fungerar men skulle gissa på att t.ex. spel använder mera minne för texturer och liknande.

Det här låter däremot som en intressant teori!