Köpa domän samt flytta en wordpress.com-blogg till denna - How to?

Permalänk
Medlem

Köpa domän samt flytta en wordpress.com-blogg till denna - How to?

Jag driver för närvarande en blogg vilken jag har skapat och pillar med på wordpress.com. Emellertid börjar jag bli lite trött på alla begränsningar som det innebär att inte ha full tillgång till all funktionalitet, så jag tänkte flytta min sida till en egen domän och webbhotell. Jag är emellertid helt grön när det kommer till sådant och undrar således om det är någon här som kan tipsa om följande:

1. Var köper man en domän?
2. Vad ska man ha för webbhotell?
3. Hur flyttar man en nuvarande wordpress-blogg till en egen domän? (Wordpress har en funktion där man kan köpa loss sin domän hos dem, är detta bra?)
4. Något mer jag glömt?

Tack på förhand!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv

Loopia.se har sjukt bra priser 99kr för .se dom har även webbhotell. Priserna hos Loopia på domän

Permalänk
Medlem

1. Namecheap.com (För allt utom .se domäner) Det är simpelt, billigt och jag gillar vad de står för. (Du kan även köpa med bitcoins där nu).
Loopia.se för .se domäner

2. Beror på om din sida är för svenskar eller folk som talar Engleska. Om den är på Engelska skulle jag personligen köpa webbhotell hos Hostgator.com (USA) då jag använt dem i 3 år utan några problem, samt är de väldigt hjälpsamma. För en svensk blogg bör du ha den på en server lokaliserad i Sverige (kan inte något specifikt webbhotell i Sverige) då det är bäst för laddningstider och SEO.

3. Det var inte så smart o köra på wordpress.com från början, de tar en $129 betalning för att flytta din hemsida. Men om du kan installera plugins på din wordpress.com blogg så kan du göra en backup av bloggen och dra över den till din nya server du köpt. Detta kan dock vara riktigt jobbigt i vissa fall. Jag antar att du inte har tillgång till någon cPanel på wordpress.com?

4. Glöm inte att du måst ställa in rätt nameservers på din domän för att den ska peka mot din server. Detta beskrivs på Namecheap.com's hemsida.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

99:- för se domäner har väl nästan alla, men just nu är det bara 10 spänn på binero under mars.
Dock hur man flytar en blogg från wordpress.com till en under egen regi vet jag inte, har bara egna installationer med domän på alla mina wordpress sidor.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300