Förlängning av hörlurs kabel.

Permalänk
Medlem

Förlängning av hörlurs kabel.

Är det möjligt att köra på en 1-2 meters förlängning (Hane till Hona) till mina hörlurar utan att det blir några förluster eller försämringar? Jag har ett Asus Xonar Essence STX kort och 2 par hörlurar. Jag använder dem ena när jag spelar och dem andra när jag inte kan spela så högt på högtalarna. Problemet är att kabeln från dem ena hörlurarna inte når ner bakom datorn och jag har ingen lust att krypa fram och tillbaka hela tiden.

Permalänk
Medlem

Kan du inte koppla dem till frontpanelen på datorn? Annars bör inte det bli mycket kvalitetsförlust med en bra kabel på 1-2 m.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

Kan du inte koppla dem till frontpanelen på datorn? Annars bör inte det bli mycket kvalitetsförlust med en bra kabel på 1-2 m.

Jag har hörlurs förstärkare i ljudkortet och vill helst inte förlora den funktionen

Det verkar inte vara så stor marknad på förlängnings kabel i 3.5mm, hittar bara deltaco 2 meters för 39kr i lager.

Kommer det att göra jättestor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag har hörlurs förstärkare i ljudkortet och vill helst inte förlora den funktionen

Det verkar inte vara så stor marknad på förlängnings kabel i 3.5mm, hittar bara deltaco 2 meters för 39kr i lager.

Kommer det att göra jättestor skillnad?

Om ditt ljudkort klarar av det, skulle jag koppla om så att ljudingångarna i fronten av chassit går till ljudkortet istället för till moderkortet.
Det ser åtminstone ut som en sån "intern audio" port på de bilder jag sett av kortet:)

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Om ditt ljudkort klarar av det, skulle jag koppla om så att ljudingångarna i fronten av chassit går till ljudkortet istället för till moderkortet.

Jag har högtalare inkopplade på RCA kontakterna samtidigt, om det går att koppla om till fronten som du säger, kommer endast dem utgångarna till hörlur att kopplas dit då?

Ofta är det ju ganska mycket störningar i dem uttagen också, tror inte att jag har varit med om ett enda chassi där front Line in och ut inte har givit ett litet surr i bakgrunden. Men det kanske skiljer sig när man inte använder inbyggda ljudkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag har högtalare inkopplade på RCA kontakterna samtidigt, om det går att koppla om till fronten som du säger, kommer endast dem utgångarna till hörlur att kopplas dit då?

Det vet jag inte, men det vore ju logiskt. Men du kan ju alltid testa och se om det funkar, innan du köper något:)

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

Med tanke på att din utrustning inte är i 10kkr+-klassen så är mitt svar att du kan köpa en deltaco-kabel på 2 meter utan att behöva vara orolig för förluster i ljudkvalitet. Den är tillräckligt bra för en "normal" lyssnare.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Det vet jag inte, men det vore ju logiskt. Men du kan ju alltid testa och se om det funkar, innan du köper något:)

Jag jobbar bara 5 minuter från webhallen Solna så jag svänger förbi och köper den där adaptern, kostar trots allt bara 39kr Blir det sämre så kan jag använda det till annat istället

Permalänk

köp annars en för 50 kr. https://www.inet.se/produkt/8906075/audio-kabel-3-5mm-ha-ho-s... det ger väldigt lite försämring på ljudet.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

köp annars en för 50 kr. https://www.inet.se/produkt/8906075/audio-kabel-3-5mm-ha-ho-s... det ger väldigt lite försämring på ljudet.

Det är samma kabel som jag har beställt på webhallen har tyvärr inte möjlighet(eller lust) att åka in till stan när alla ska åka samtidigt idag.

Permalänk
Medlem

jag säger tvärtemot. koppla INTE in ljudkortet till frontpanelen. du får mycket bättre ljud om du kör på dom högkvalitiva utgångarna på baksidan av ditt ljudkort istället. dom billiga plastkontakterna på chassit kan man skita i om man vill ha bra ljud.

en sån här kör jag med och den fungerar bra!
http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rl%C3%A4ngningssladd/Pr38...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |