Hjälp med val av ljudkort & hörlurar

Permalänk

Hjälp med val av ljudkort & hörlurar

Hej!
Jag har i flera år kört min dator med ljudkortet som är inbyggt på moderkortet utan att insé att man kan få betydligt bättre ljud via ett bättre ljudkort.
Därmed blev jag väldigt sugen på att göra något åt det och skaffa mig ett sådant.

Jag kommer att köra hörlurar och högtalare ungefär 50/50 av tiden.
Hörlurarna jag har just nu är de (enligt mig) ganska usla Diablo 3 Steelseries hörlurarna och jag letar därför också efter tips på bättre lurar. Eftersom jag kör Skype en hel del får dessa lurar gärna ha en mikrofon om det är möjligt, men det är inget krav.

Högtalarna är ifrån Dynavoice och körs via optisk kabel mellan datorn och en Yamaha förstärkare. Förstärkaren villl jag kunna koppla in i datorn även med nytt ljudkort, men inte nödvändigtvis via optisk kabel.

Alla tips uppskattas!
Sist gång fick jag hjälp med val av högtalare här på Sweclockers, och jag är extremt nöjd med dem.

Med vänliga hälsningar, Robin

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur mycket du är bered att betala. Har själv iaf. http://www.inet.se/produkt/6303358/asus-xonar-d1 och är nöjd med den

Permalänk

Jag är beredd att betala upp till 2000 spänn för bara ljudkortet, om det gör mycket skillnad jämfört med ett billigare kort. Givetvis vill jag ju dock inte slänga ut pengar i onödan. Jag sysslar heller inte med någon direkt musikredigering eller sådant heller, utan det är film, musik och framförallt spel som gäller.

Edit: Tack för tipset!
Kan också tillägga att jag INTE kör surround utan 2.0 system på högtalarna.

Permalänk

Jag kunde inte hålla mig. Det blev ett Creative Sound Blaster Z. Lyckades dessutom fynda ett par hörlurar på Kompletts rea, CM Storm Sonuz Gaming Headset. Tack för tipset, tråden kan stängas!