[Skoluppgift] Kluring: Bygga högtalarlåda

Permalänk
Medlem

[Skoluppgift] Kluring: Bygga högtalarlåda

Tjenare SweClockers, jag var lite osäker på var jag skulle placera tråden, men nu blev det såhär!

Jag har fått en kluring i skolan där jag ska, "på låtsas", bygga högtalare. Såhär lyder instruktionen:

Citat:

Du har hittat ritningar på en, riktigt bra, högtalarlåda som du vill bygga.
Lådorna, 2st, skall byggas utav 19mm MDF-board. När du köpt de tekniska komponenterna som behövs så har du kvar pengar så att det precis räcker till att köpa 1st 19mm MDF-board i standrad format, 1220mm x 2440mm.

Markera på nedanstående bild hur du skall såga skivan för att kunna få fram alla delar som du behöver för att tillverka 2st högtalarlådor, enlight skissen nedan. (Du behöver inte rita i skala.)

Till varje högtalarlåda behöver du:
2st sidor
1st lock
1st botten
1st rygg
1st front
1st sockel

Med på pappret är även en ritad skiss på högtalaren + skivan.

Dold text

Jag har nu suttit i flertalet timmar i Google SketchUp för att lösa uppgiften, utan framgång. Därför hoppas jag nu att ni här på forumet kanske kan hjälpa mig.

Tack på förhand!

Edit:Det verkar som om jag uttrycky mig otydligt... Jag förväntar mig inte att någon ska lösa uppgiften åt mig. Jag tänkte istället att folk kanske hade lite tips eller någon idé om hur jag borde lösa det.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Vi ska väl inte göra läxan åt dig.

Permalänk

Ritar upp en snabb skiss, återkommer.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vi ska väl inte göra läxan åt dig.

Det är inte riktigt det som är tanken, om det är så det framgår. Jag tänkte ifall ni hade lite tips, eller något jag kanske missat...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Jag löste den och de var inte så kluringt som det kanske verkar. Det handlar om att utnyttja hela längderna av biten. Börja med sidodörrarna som är typ trekantiga, vrid o vänd på dom två och två för att se hur de kan passa. Kontrollera så längden och bredden inte blir större än vad MDF biten är.

4x trekanter
4xbak + front
4 lock

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Tjenare SweClockers, jag var lite osäker på var jag skulle placera tråden, men nu blev det såhär!

Jag har fått en kluring i skolan där jag ska, "på låtsas", bygga högtalare. Såhär lyder instruktionen:

Med på pappret är även en ritad skiss på högtalaren + skivan.

Jag har nu suttit i flertalet timmar i Google SketchUp för att lösa uppgiften, utan framgång. Därför hoppas jag nu att ni här på forumet kanske kan hjälpa mig.

Tack på förhand!

Edit:Det verkar som om jag uttrycky mig otydligt... Jag förväntar mig inte att någon ska lösa uppgiften åt mig. Jag tänkte istället att folk kanske hade lite tips eller någon idé om hur jag borde lösa det.

Typ..

Edit__ Ritade 6 sidor men 2 av dom ska vara baksidan av högtalarna...

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem

Det är ett geometriskt problem.
Klipp ut skalenliga bitar i papper och lista ut hur de alla ska få plats inom en fyrkant motsvarande skivan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem

Skum högtalare och ännu skummare post i ljuddelen Det är en geometriläxa, om inget annat funkar för dig så rita upp och klipp ut delarna (skalenligt) och pussla så de ryms inom den area du har tillgång till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skum högtalare och ännu skummare post i ljuddelen Det är en geometriläxa, om inget annat funkar för dig så rita upp och klipp ut delarna (skalenligt) och pussla så de ryms inom den area du har tillgång till.

Högtalaren är skum iindeed... Min lärare sa till oss, "bygg inte denna högtalare, det skulle nog låta skit!".

Tänkte att den fick hamna i ljud-forumet eftersom de som bygger egna högtalare borde ju själv ha försökt sig på att räkna ut ett sådant här problem. Men om någon moderator tycker att den hör hemma någon annanstans är det bara att flytta på den!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Finns ett program vid namn cutlist som är rätt användbart

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Finns ett program vid namn cutlist som är rätt användbart

Ska ta en titt på det... Nu är uppgiften iofs. löst, men det kanske kommer till användning i framtiden.

Tack alla som hjälpte till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz