skulle en vanlig plast påse funka som ESD skydd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götene/hällekis
Registrerad
Mar 2013

skulle en vanlig plast påse funka som ESD skydd?

kan ju ingenting

Dator: Intel core i7 2600k, 8gb corsair vengance 12800, 90gb ocz vertex 3 ssd, asus geforce gtx 560 direct cu, gigabyte z68xp-ud3 moderkort, 500gb segate 7200rpm.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av SWEDUDE99:

kan ju ingenting

Nej, absolut inte.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011

Skulle tro att en plastpåse ökar risken att statisk elektricitet ska uppstå

Stationära:- FD Define C - MSI Z87 G45 - 4770K @4,3Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair Vengeance PRO 2133mhz 2x8GB - Corsair RM750x - MSI GTX 1080 Gaming X -2x Samsung 850 EVO 250GB -
Bärbar: Asus ZenBook UX430UAR
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Headset: Steelseries Arctis 7 2019 Edition Mus: Steelseries Rival 310 Tangentbord: Logitech G213

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

ESD-Skydd bygger på principen att sprida ut laddningar så att det inte kan uppstå olika laddade zoner i och omkring ESD-känslig utrustning. ESD-påsar är delvist ledande för just detta ändamål. Därav den typiskt gråa/silvriga färgen.

Så svaret på frågan är: Nej. Vanlig plastpåse kan till och med vara skadligt, då många plaster genererar statisk elektricitet.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

Det finns ju en anledning till att det finns ESD-påsar och att plastpåsar aldrig används med det syftet.

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart
Intel Core i7 2700k | MSI Z68A-GD55 (G3) | Radeon 6870 1 GB | 4 GB RAM | WD 640AAKS | Fractal Design Defiine R4 Vit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av SysGhost:

[..]typiskt gråa/silvriga färgen.

Den färgen förekommer på förpackningar som är ESD och EM skyddade. Rosa påsar som t.ex Pink Polly påsar är ESD skyddande men inte EM skyddande.

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Veni:

Den färgen förekommer på förpackningar som är ESD och EM skyddade. Rosa påsar som t.ex Pink Polly påsar är ESD skyddande men inte EM skyddande.

Både och om man skall vara noga. Innan man kunde framställa plaster med relativt låg resistans, användes folie (Silvrig) eller tunn metallisering (Grå, men delvist transparent). EM skyddet kom liksom på köpet... eller tvärtom. ESD-skyddet kom på köpet.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Ska du ha hembränt antistatskydd så virar du in din pryl i aluminiumfolie.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götene/hällekis
Registrerad
Mar 2013

tack för hjälpen skulle vilja utbilda mej men den förbaskade saken som heter (svensk lag) säger att jag inte får är tvungen till att gå ut 7-8-9 på högstadiet först......

Dator: Intel core i7 2600k, 8gb corsair vengance 12800, 90gb ocz vertex 3 ssd, asus geforce gtx 560 direct cu, gigabyte z68xp-ud3 moderkort, 500gb segate 7200rpm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av SWEDUDE99:

tack för hjälpen skulle vilja utbilda mej men den förbaskade saken som heter (svensk lag) säger att jag inte får är tvungen till att gå ut 7-8-9 på högstadiet först......

7-8-9:an på högstadiet kallas också utbildning, något som dagens unga inte verkar förstå...

Och du ska vara glad att den "förbaskade" lagen finns som betyder obligatorisk skolgång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyskland
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av SWEDUDE99:

Du kommer gå långt med sådan inställning. Du är åt skogen för ung för att veta vilken kunskap du kommer behöva i livet. Sedan har du tur att bo i Sverige som har skola som är ett stort skämt. Tror det skulle klassas som dagis fram till Universitet nivån i de flesta länder som tar utbildning på allvar.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av AxMi-24:

Du kommer gå långt med sådan inställning. Du är åt skogen för ung för att veta vilken kunskap du kommer behöva i livet. Sedan har du tur att bo i Sverige som har skola som är ett stort skämt. Tror det skulle klassas som dagis fram till Universitet nivån i de flesta länder som tar utbildning på allvar.

Universitetet är fan också dagis.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av SWEDUDE99:

Då är vi flera som hoppas att du får lära dig att skriva väl, samt tillämpa meningsbyggnad med interpunktion.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Yxan:

Funkar det lika bra? Satt och tänkte på detta men verkar bara vara någon enstaka som föreslår detta och inga kommentarer har jag sett på det..

Tadaa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Yxan:

Fast det är inte heller helt optimalt. Då resistansen i alufolie är så låg, så riskerar du (förhållandevis) kraftiga urladdningar precis när du slår in kretskortet. Har du en viss resistans går det långsammare, vilket minskar riskerna. Laddade kondingar och batterier gillar inte heller att bli kortslutna, vilket är ytterligare ett skäl att låta bli.

Har inte heller svårt att tänka mig att folien kan rivas sönder på vassa hörn/utstickande ben på komponenterna. Det kan bli väldigt trist om det ligger kvar foliefragment och kortsluter något när kretskortet spänningssätts.

Jag hade nog kort och gott låtit bli alufolie.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!