skulle en vanlig plast påse funka som ESD skydd?

Permalänk

skulle en vanlig plast påse funka som ESD skydd?

kan ju ingenting

Visa signatur

Dator: Intel core i7 2600k, 8gb corsair vengance 12800, 90gb ocz vertex 3 ssd, asus geforce gtx 560 direct cu, gigabyte z68xp-ud3 moderkort, 500gb segate 7200rpm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SWEDUDE99:

kan ju ingenting

Nej, absolut inte.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Skulle tro att en plastpåse ökar risken att statisk elektricitet ska uppstå

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Entusiast

ESD-Skydd bygger på principen att sprida ut laddningar så att det inte kan uppstå olika laddade zoner i och omkring ESD-känslig utrustning. ESD-påsar är delvist ledande för just detta ändamål. Därav den typiskt gråa/silvriga färgen.

Så svaret på frågan är: Nej. Vanlig plastpåse kan till och med vara skadligt, då många plaster genererar statisk elektricitet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det finns ju en anledning till att det finns ESD-påsar och att plastpåsar aldrig används med det syftet.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

[..]typiskt gråa/silvriga färgen.

Den färgen förekommer på förpackningar som är ESD och EM skyddade. Rosa påsar som t.ex Pink Polly påsar är ESD skyddande men inte EM skyddande.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Veni:

Den färgen förekommer på förpackningar som är ESD och EM skyddade. Rosa påsar som t.ex Pink Polly påsar är ESD skyddande men inte EM skyddande.

Både och om man skall vara noga. Innan man kunde framställa plaster med relativt låg resistans, användes folie (Silvrig) eller tunn metallisering (Grå, men delvist transparent). EM skyddet kom liksom på köpet... eller tvärtom. ESD-skyddet kom på köpet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Ska du ha hembränt antistatskydd så virar du in din pryl i aluminiumfolie.

Permalänk

tack för hjälpen skulle vilja utbilda mej men den förbaskade saken som heter (svensk lag) säger att jag inte får är tvungen till att gå ut 7-8-9 på högstadiet först......

Visa signatur

Dator: Intel core i7 2600k, 8gb corsair vengance 12800, 90gb ocz vertex 3 ssd, asus geforce gtx 560 direct cu, gigabyte z68xp-ud3 moderkort, 500gb segate 7200rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEDUDE99:

tack för hjälpen skulle vilja utbilda mej men den förbaskade saken som heter (svensk lag) säger att jag inte får är tvungen till att gå ut 7-8-9 på högstadiet först......

7-8-9:an på högstadiet kallas också utbildning, något som dagens unga inte verkar förstå...

Och du ska vara glad att den "förbaskade" lagen finns som betyder obligatorisk skolgång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SWEDUDE99:

tack för hjälpen skulle vilja utbilda mej men den förbaskade saken som heter (svensk lag) säger att jag inte får är tvungen till att gå ut 7-8-9 på högstadiet först......

Du kommer gå långt med sådan inställning. Du är åt skogen för ung för att veta vilken kunskap du kommer behöva i livet. Sedan har du tur att bo i Sverige som har skola som är ett stort skämt. Tror det skulle klassas som dagis fram till Universitet nivån i de flesta länder som tar utbildning på allvar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Du kommer gå långt med sådan inställning. Du är åt skogen för ung för att veta vilken kunskap du kommer behöva i livet. Sedan har du tur att bo i Sverige som har skola som är ett stort skämt. Tror det skulle klassas som dagis fram till Universitet nivån i de flesta länder som tar utbildning på allvar.

Universitetet är fan också dagis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEDUDE99:

tack för hjälpen skulle vilja utbilda mej men den förbaskade saken som heter (svensk lag) säger att jag inte får är tvungen till att gå ut 7-8-9 på högstadiet först......

Då är vi flera som hoppas att du får lära dig att skriva väl, samt tillämpa meningsbyggnad med interpunktion.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Yxan:

Ska du ha hembränt antistatskydd så virar du in din pryl i aluminiumfolie.

Funkar det lika bra? Satt och tänkte på detta men verkar bara vara någon enstaka som föreslår detta och inga kommentarer har jag sett på det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Ska du ha hembränt antistatskydd så virar du in din pryl i aluminiumfolie.

Fast det är inte heller helt optimalt. Då resistansen i alufolie är så låg, så riskerar du (förhållandevis) kraftiga urladdningar precis när du slår in kretskortet. Har du en viss resistans går det långsammare, vilket minskar riskerna. Laddade kondingar och batterier gillar inte heller att bli kortslutna, vilket är ytterligare ett skäl att låta bli.

Har inte heller svårt att tänka mig att folien kan rivas sönder på vassa hörn/utstickande ben på komponenterna. Det kan bli väldigt trist om det ligger kvar foliefragment och kortsluter något när kretskortet spänningssätts.

Jag hade nog kort och gott låtit bli alufolie.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!