Battlefield 4 rullar på Radeon HD 7990

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dorial:

Känns som om AMD har många bollar i luften just nu. Hoppas det slutar bra, för det vore ingen hit om det slutade lika illa som på CPU fronten där Intel dominerar radikalt...

Ja deras frametimes är anledningen att mitt nästa grafikkort blir ett Nvidia och inte ett AMD. Dessutom kraschar grafikkortsdrivisen ganska ofta i Windows 8 när jag surfar med Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Verkar som AMD fick alla dem feta titlarna ocn nVidia dem tråkiga....

Planetside 2 är då allt annat än en tråkig titel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Tänk på att det är ett bra tag kvar tills BF4 släpps så innan dess kommer det dyka upp en generation grafikkort till. Med tanke på hur utvecklingen brukar se ut så lär det räcka med nästa generations toppkort för att pressa ut det mesta vilket betyder en prislapp på runt 5000 kr.

Jo, men detta är dice, de har typ en kupp med amd/nvidia att göra dåligt optimerat spel så nvidia/amd tjänar mer pengar, kolla på BF3. Var ju "snyggaste spelet genom tiderna" nu är det skapligt meh, och kräver ändå världens bästa PC för att spela.

Förr behövde man inte byta ut sina grafikkort varje år, nu tydligen så behöver man det.

8800gt 2006 - 5850 = 3 år.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Klappa:

Ja deras frametimes är anledningen att mitt nästa grafikkort blir ett Nvidia och inte ett AMD. Dessutom kraschar grafikkortsdrivisen ganska ofta i Windows 8 när jag surfar med Firefox.

http://www.anandtech.com/show/6857/amd-stuttering-issues-driv...

Gamla nyheter, häng med i utvecklingen istället för att komma dragandes med skåpmat. Min erfarenhet av drivrutiner och grafikkort är att de är ungefär lika sunkiga från båda lagen. Nvidiakortet på exjobbet kraschar ungefär en gång om dagen om du nu vill ha mer anekdotisk bevisföring. Inte för att den är värd något.

Skrivet av Dwightschrute:

Jo, men detta är dice, de har typ en kupp med amd/nvidia att göra dåligt optimerat spel så nvidia/amd tjänar mer pengar, kolla på BF3. Var ju "snyggaste spelet genom tiderna" nu är det skapligt meh, och kräver ändå världens bästa PC för att spela.

Ja det är baksidan av att grafikkortstillverkarna är med och leker i utvecklingen. Naturligtvis blir det mer optimerat mot deras grejer. Föredrar dock AMD då de inte är lika benägna att använda proprietära standarder som Nvidia är med sitt CUDA och allt som följer med det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Det betyder alltså att vi kommer få skitdålig prestanda i och med att AMDs drivrutiner ALLTID suger otroligt mycket när ett spel släpps.....Nvidia hade fan varit så MYCKET bättre om Dice/EA hade gått ihop med

Dom senaste spelen jag spelat har jag inte märkt att drivrutinerna varit ett problem..
Crysis 3, Tomb raider, bioshock.. Alla spel funkar flawless.

Beror nog mest på skit bakom spakarna.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Avstängd

Misstänker att dom kör på någon alpha drivrutin som inte har släppts än med tanke på hur bra renderingstiderna såg ut att vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Så vi ska behöva 10k grafikkort för att spela BF4 med 60fps?
BF3 är smockfult men kräver ett 5000 krs grafikkort för 60fps.

Mitt grafikkort kostar 3400 kr ..ca.. och jag får ytterst sällan under 60 fps.. high på allt och 4xmsaa..
Ultra räknar jag inte med.. Då det bara finns för att finnas typ..

Om dom släpper spel som alla kan "maxa" på ett 670/7950 så lär utvecklingen stanna av.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palusa:

Mitt grafikkort kostar 3400 kr ..ca.. och jag får ytterst sällan under 60 fps.. high på allt och 4xmsaa..
Ultra räknar jag inte med.. Då det bara finns för att finnas typ..

Om dom släpper spel som alla kan "maxa" på ett 670/7950 så lär utvecklingen stanna av.

Jasså? Hört talats om optimering? Tydligen inte.

Ja, men ditt grafikkort kostade 5000 kr de första månaderna.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Frostbite 3 är en upphottad version av Frostbite 2.

Borde heta Frostbite 2.5 ifall det inte är en ny men dom döper väll som dom vill.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Om dom nu driver runt BF4 på ett 7990 med 60+ fps (Högsta grafik ev. 2560x1600+ upplösning?) så kanske man klarar sig ganska bra med 580 SLI.

Ponera att dom har samma typ av grafikinställningar som i BF3 så kanske man kan köra på medium grafik @ 2560x1440, 60+ fps med 580 SLI

Idag rullar mitt BF3 på i 60+ FPS med ULTRA (Absolut maxxxade inställningar) @ 2560x1440

EDIT: Då kan man vänta 1 - 1.5 år innan uppdatering

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Skrivet av Ralle_81:

Det betyder alltså att vi kommer få skitdålig prestanda i och med att AMDs drivrutiner ALLTID suger otroligt mycket när ett spel släpps.....Nvidia hade fan varit så MYCKET bättre om Dice/EA hade gått ihop med

Hörru ditt fanboy, 7970 funkar utan problem, alltid gjort för mig och jag har bara haft problem med nVidia tidigare.
Det är så skööönt att AMD är på uppgång, dom är verkligen underskattad i GPU väg.
Och tackar gudarna att Sony väljer AMD före nVidia då dom är både bättre och billigare

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

Hörru ditt fanboy, 7970 funkar utan problem, alltid gjort för mig och jag har bara haft problem med nVidia tidigare.
Det är så skööönt att AMD är på uppgång, dom är verkligen underskattad i GPU väg.
Och tackar gudarna att Sony väljer AMD före nVidia då dom är både bättre och billigare

Lät faktiskt också som en fanboy kommentar.

Kul dock att AMD visar att dom vill vara med i leken. Känns som om marknadsavdelningen har ryckt upp sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Dom senaste spelen jag spelat har jag inte märkt att drivrutinerna varit ett problem..
Crysis 3, Tomb raider, bioshock.. Alla spel funkar flawless.

Beror nog mest på skit bakom spakarna.

Mycket möjligt att det fungerar bättre nu på senare tid. Mitt senaste AMD kort var 2 st 6970 och det kan ja inte säga fungerade smärtfritt i CF med spel såsom BF3, diablo3, Crysis 2, Metro 2033, m.fl. Vet flera andra som också upplevt problem med drivisarna...

Sitter på ett GXT670 nu med planer att köpa ett till inom kort, får väl se hur SLI fungerar då

Skrivet av TommyTS:

Hörru ditt fanboy, 7970 funkar utan problem, alltid gjort för mig och jag har bara haft problem med nVidia tidigare.
Det är så skööönt att AMD är på uppgång, dom är verkligen underskattad i GPU väg.
Och tackar gudarna att Sony väljer AMD före nVidia då dom är både bättre och billigare

Absolut ingen fanboy så sluta komma med IDIOTISKA påhopp. Jag har ägt både AMD kort (5970, 6950, 2 st 6970) men även flera Nvidia kort (gtx580, 2 st GTX 560 och det jag har nu: GTX670) och generellt har d varit mer strul med AMD drivrutiner än Nvidia.

O de finns snudd på "miljontals" trådar om drivrutinsproblem med AMD kort ute på nätet, kör en snabb googling och se själv.

Fanboy e väl snarar någon som vägra att erkänna att det finns brister på det egna "märket" man använder, så frågan e väl vem som verkligen e en fanboy här. Inte är det jag iaf.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om det står "gaming evolved" eller "the way it's meant to be played"? Jag trycker ändå bort det så fort som möjligt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ralle_81:

Mycket möjligt att det fungerar bättre nu på senare tid. Mitt senaste AMD kort var 2 st 6970 och det kan ja inte säga fungerade smärtfritt i CF med spel såsom BF3, diablo3, Crysis 2, Metro 2033, m.fl. Vet flera andra som också upplevt problem med drivisarna...

Sitter på ett GXT670 nu med planer att köpa ett till inom kort, får väl se hur SLI fungerar då

Absolut ingen fanboy så sluta komma med IDIOTISKA påhopp. Jag har ägt både AMD kort (5970, 6950, 2 st 6970) men även flera Nvidia kort (gtx580, 2 st GTX 560 och det jag har nu: GTX670) och generellt har d varit mer strul med AMD drivrutiner än Nvidia.

O de finns snudd på "miljontals" trådar om drivrutinsproblem med AMD kort ute på nätet, kör en snabb googling och se själv.

Fanboy e väl snarar någon som vägra att erkänna att det finns brister på det egna "märket" man använder, så frågan e väl vem som verkligen e en fanboy här. Inte är det jag iaf.

Fast du kommer med anekdotisk bevisföring. Min personliga erfarenhet är att drivrutinerna för AMD är mer stabila än de för Nvidia. Så vem av oss har rätt? Det finns för övrigt miljontals sidor med problem med Nvidia också som om det nu skulle vara något som helst bevis för att det ena företag är bättre än det andra.

Den enda slutsatsen jag kan dra av den data jag har sett är att båda lagen har bråkande drivrutiner och att båda lagen ibland har jobbiga buggar. Tycker lite synd om stackarna som ska skriva drivrutinerna till nya grafikkort för det måste vara en mardröm utan dess like. Det ska optimeras för miljontals olika kombinationer av hårdvara och för mängder av spel som hela tiden tiden uppdateras och förändras.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Det betyder alltså att vi kommer få skitdålig prestanda i och med att AMDs drivrutiner ALLTID suger otroligt mycket när ett spel släpps.....Nvidia hade fan varit så MYCKET bättre om Dice/EA hade gått ihop med

Fast senaste tiden har det varit tvärtom. Så tro inte att den ena sidan har mer strul än den andra.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Det betyder alltså att vi kommer få skitdålig prestanda i och med att AMDs drivrutiner ALLTID suger otroligt mycket när ett spel släpps.....Nvidia hade fan varit så MYCKET bättre om Dice/EA hade gått ihop med

Ja för att nya Tomb raider fungerade ju sååååå bra med Nvidia när spelet släpptes ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ralle_81:

Det betyder alltså att vi kommer få skitdålig prestanda i och med att AMDs drivrutiner ALLTID suger otroligt mycket när ett spel släpps.....Nvidia hade fan varit så MYCKET bättre om Dice/EA hade gått ihop med

Fanboy#1
Nej, det har hänt en gång vad jag har märkt.
När 7970 väl kom ut så gick det inte så bra. Efter 3 månader funkade allt som det skulle för mig, och har inte haft problem sen dess.
Stick iväg med dig va

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Skrivet av Bacontree:

Lät faktiskt också som en fanboy kommentar.

Kul dock att AMD visar att dom vill vara med i leken. Känns som om marknadsavdelningen har ryckt upp sig.

Det var mer att visa att det ser löjligt ut, dvs den tidigare kommentaren

Skrivet av Ralle_81:

Mycket möjligt att det fungerar bättre nu på senare tid. Mitt senaste AMD kort var 2 st 6970 och det kan ja inte säga fungerade smärtfritt i CF med spel såsom BF3, diablo3, Crysis 2, Metro 2033, m.fl. Vet flera andra som också upplevt problem med drivisarna...

Sitter på ett GXT670 nu med planer att köpa ett till inom kort, får väl se hur SLI fungerar då

Absolut ingen fanboy så sluta komma med IDIOTISKA påhopp. Jag har ägt både AMD kort (5970, 6950, 2 st 6970) men även flera Nvidia kort (gtx580, 2 st GTX 560 och det jag har nu: GTX670) och generellt har d varit mer strul med AMD drivrutiner än Nvidia.

O de finns snudd på "miljontals" trådar om drivrutinsproblem med AMD kort ute på nätet, kör en snabb googling och se själv.

Fanboy e väl snarar någon som vägra att erkänna att det finns brister på det egna "märket" man använder, så frågan e väl vem som verkligen e en fanboy här. Inte är det jag iaf.

Be that as it may, du kan vara väldigt hygglig att berätta varför nVidia skulle vara ett bättre alternativ för EA/Dice att jobba med än AMD?
Jag har hört folk som har problem med AMD självklart, men i mina erfarenheter är det ett klart bättre alternativ i alla aspekter än nVidia har att erbjuda, aldrig haft drivrutinsproblem och spelen jag lirar flyter som en dröm.

PS! Är inget fanboy, men din tidigare kommentar fick det att låta som att du var en, om jag kom åt en nerv ber jag om ursäkt.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk

Vem bryr sig nvidia eller amd ? är ett spel sen kommer skiten nog flyta lika bra på vilket graffe kort du en har ... att de ska vara sån diskussion om detta ... ba wiii

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rogga67:

Ett 7990 är två 7970 GPU'er

Ah! okok

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fieskmask:

Jag har hört folk som har problem med AMD självklart, men i mina erfarenheter är det ett klart bättre alternativ i alla aspekter än nVidia har att erbjuda, aldrig haft drivrutinsproblem och spelen jag lirar flyter som en dröm.

Inte vad gäller Crossfire & SLI.

Permalänk

Noooo! Fanboyen inom mig vaknade till liv...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Jo, men detta är dice, de har typ en kupp med amd/nvidia att göra dåligt optimerat spel så nvidia/amd tjänar mer pengar, kolla på BF3. Var ju "snyggaste spelet genom tiderna" nu är det skapligt meh, och kräver ändå världens bästa PC för att spela.

Förr behövde man inte byta ut sina grafikkort varje år, nu tydligen så behöver man det.

8800gt 2006 - 5850 = 3 år.

Glad snubbe, alltid lika positiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Glad snubbe, alltid lika positiv.

+1 på den kommentaren. Negativare människa får man leta efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Jasså? Hört talats om optimering? Tydligen inte.

Ja, men ditt grafikkort kostade 5000 kr de första månaderna.

Har man ett jobb så är 5k inget problem. Är det för dyrt får man byta intresse eller nöja sig med sämre saker. Det gäller ju allt i livet.

Att hålla en dator duglig till spel är ett relativt billigt intresse.. Mot andra hobbies.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palusa:

Har man ett jobb så är 5k inget problem. Är det för dyrt får man byta intresse eller nöja sig med sämre saker. Det gäller ju allt i livet.

Att hålla en dator duglig till spel är ett relativt billigt intresse.. Mot andra hobbies.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket pengar för ett spel.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Mycket pengar för ett spel.

Det är det inte !

Man lägger väl inte 5k för att spela 2-3 timmar heller. För 5k får man ju 10-tusentals underbara speltimmar. Inte bara Battlefield... Du förstår nog min poäng hoppas jag.

EDIT: Ja, jag köper då inte grafikkort för att spela endast ett spel iaf !

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Mycket pengar för ett spel.

Nu talar jag bara för min egna del, men om jag uppgraderar mitt grafikkort så gör jag det sällan för ett spel.

Permalänk
Medlem

Detta brukar ju inte betyda särskilt mycket för hur spelet fungerar på motståndarnas GPU:er.

Visa signatur

Citera för svar!