Var lagras program i grafikkort, exem; PhysX, FXAA, m.fl. ( ? )
CPU'n har inget med det att göra. Det är GPU och GPU-minnet. Programmen består av kompilerade "shaders" (googla GLSL för OpenGL och HLSL för Direct3D), finns en del olika men dom mest vanliga är vertex shaders och fragment shaders. Modern OpenGL till exempel kör allting i dessa shaders (till skillnad mot äldre OpenGL, som kör mycket i "fixed pipeline"). Allting ifrån matris-uträkningar till häftiga effekter.
Fragmentshaders/Pixelshaders är program som körs för varje pixel i en buffer(läs bild), så till exempel "Bloom"-effekten gör detta: Kopierar hela framen som visas just nu, förminskar den ~4-8 ggr, förstorar upp den igen till originalstorlek, och "ritar" den bilden på framen med additiv blending (dvs använder den ändrade framen lite som ett "ljus" över framen).
Vertex-shaders är program som körs för varje vertex i en buffer(VBO/VAO), bra skit för "förvrängningar", eller för att simulera vågor i vatten. Som sagt så använder modern opengl Vertexshaders för att bara rita vertices nuförtiden(istället för fixed pipeline), men att simulera vattenvågor är ett bra exempel för att förklara vad det är.
EdIT: För att klargöra, dessa shaders skriver programmerare och sen laddar upp till GPU-minnet, där det körs på GPU'n. Ungefär som vanliga program som laddas in i RAM-minnet och sen körs på CPUn. PhysX är lite av en annan historia då det använder sig av CUDA-architekturen i GPUs bland annat. Google är din vän för såna invecklade grejer.
CPU'n har inget med det att göra. Det är GPU och GPU-minnet. Programmen består av kompilerade "shaders" (googla GLSL för OpenGL och HLSL för Direct3D), finns en del olika men dom mest vanliga är vertex shaders och fragment shaders. Modern OpenGL till exempel kör allting i dessa shaders (till skillnad mot äldre OpenGL, som kör mycket i "fixed pipeline"). Allting ifrån matris-uträkningar till häftiga effekter.
Fragmentshaders/Pixelshaders är program som körs för varje pixel i en buffer(läs bild), så till exempel "Bloom"-effekten gör detta: Kopierar hela framen som visas just nu, förminskar den ~4-8 ggr, förstorar upp den igen till originalstorlek, och "ritar" den bilden på framen med additiv blending (dvs använder den ändrade framen lite som ett "ljus" över framen).
Vertex-shaders är program som körs för varje vertex i en buffer(VBO/VAO), bra skit för "förvrängningar", eller för att simulera vågor i vatten. Som sagt så använder modern opengl Vertexshaders för att bara rita vertices nuförtiden(istället för fixed pipeline), men att simulera vattenvågor är ett bra exempel för att förklara vad det är.
EdIT: För att klargöra, dessa shaders skriver programmerare och sen laddar upp till GPU-minnet, där det körs på GPU'n. Ungefär som vanliga program som laddas in i RAM-minnet och sen körs på CPUn. PhysX är lite av en annan historia då det använder sig av CUDA-architekturen i GPUs bland annat. Google är din vän för såna invecklade grejer.
De GPU minnet, sitter utanför själva GPUn eller är det en integrerad del?
Tackar iallafall för en bra förklaring.
De GPU minnet, sitter utanför själva GPUn eller är det en integrerad del?
Tackar iallafall för en bra förklaring.
Det sitter på grafikkortet. Dom flesta nya grafikkort har typen GDDR5-minne.
- Idag Analytiker: Apple har överskattat intresset för Vision Pro 33
- Igår AMD, Nvidia och Intel – vad är det för skillnad mellan grafikkortstillverkarna? 21
- Igår Testpilot: MSI MPG 271QRX - Färgsprakande OLED i 360 Hz 13
- 23 / 4 Meta öppnar upp Quests OS – vill bli VR-världens Android 12
- 23 / 4 Googles nästa Chromecast får dubblerad lagring 74
- Systembolaget varnar: Dryckesbrist efter hackerattack87
- Analytiker: Apple har överskattat intresset för Vision Pro33
- Quiz: Vad kan du om Inet?12
- Just skaffat Thunderbird och har lite bekymmer med att hitta.0
- utomhushögtalare, 4 stereohögtalare från en surroundförstärkare, kablar1
- Datorn startade om vid installation av drivrutin1
- ECDSA-sårbarhet i PuTTY0
- Tips på datorbygge med en 5700G3
- Verifiera konto Mejl19
- Problem med korrekt uppslösning/skalning13
- Köpes Köpes AM4 moderkort + Minnen.
- Säljes GeForce RTX 2070 ROG STRIX 8GB
- Säljes RETRO: GeForce 8800 GTS
- Säljes Server - 2x Xeon gold 6138 - 256GB RAM - Nvidia P2000
- Säljes Ryzen 9 3950x Mobo 64gb ram!
- Säljes ASUS TUF F17 - i7 | 16GB | 1TB | RTX 4060
- Säljes ASUS 27" ROG Swift PG27AQDM OLED QHD 240 Hz
- Köpes i7 12th 13 14 gen
- Säljes 64 Gig DDR5 2x32Gig, 6000MT/s CL36-38-38 1.35V EXPO/XMP
- Säljes Gamingdator I9-13900KF - 7800 XT - Z690 - DDR5 32GB - Define 7
- Quiz: Vad kan du om Inet?12
- Analytiker: Apple har överskattat intresset för Vision Pro33
- Microsoft rullar ut Startmenyreklam till alla43
- EU röstar igenom ”rätten att reparera”50
- Viaplay sätter ner foten mot delade konton49
- AMD, Nvidia och Intel – vad är det för skillnad mellan grafikkortstillverkarna?21
- Systembolaget varnar: Dryckesbrist efter hackerattack87
- Veckans fråga: Hur mycket lagringsutrymme har din dator?93
- Valve täpper till kryphål i Steam-återbetalningar19
- Testpilot: MSI MPG 271QRX - Färgsprakande OLED i 360 Hz13