Min underbara Aptiva!

Permalänk
Medlem

Min underbara Aptiva!

VOLVODATORN!

Här skriver jag om min Aptiva, vad jag har gjort med den och visar även bilder på hur den ser ut nu

Detta var en dator som gavs ut till personer anställda på Volvo, Aero, SAAB, EDS och SJ, och ATEA runt 1994-2001, därför är det inte ovanligt att många känner igen den.

IBM Aptiva är en persondatorserie från IBM som började lanseras i september 1994 som ersättning för IBM PS/1. Serien upphörde dock helt 2001 och man blev hänvisad till IBM NetVista serien i stället.

Detta är datorn som jag växte upp med, och det är därför som jag har lagt ner en hel del tid på den i nutid.
Målet är att ha en dator med tillhörande utrustning i gott skick, fylld med de bästa spelen från förr!

Ursprungliga Specifikationer(ENG)

Computer - IBM Aptiva 2138-E83 (E8S)
Chassi - ATX Mini-Tower
Processor - Intel Pentium II 300MHz (m. MMX)
L2 Cache (Std / Max) - 512KB/512KB
Motherboard - Acer V65XA (ATX)
Chipset - V65XA
Card Slots - 1 ISA, 3 PCI, 1 Divided
Expansion Slots- 5 Totalt, 2 Lediga
I/O Ports - 1 Seriell, 1 Parallell, 2 USB
Powersupply - 200W ATX "Industry standard"
Memory Type - 66MHz SDRAM DIMM
Memory Size - (Std / Max) 2*32MB (=64MB) / 384MB
Memory Slots - 3 DIMM Total, 1 DIMM free.
IDE-Controller - Intel 82371 PCI Bus Master (Stödjer UltraDMA/33)
Harddrive - Quantum T-Rex BigFoot 8GB
Disk drive (Floppy) - 3.5" 1.44MB
Videochip - ATI Rage Pro Turbo AGP (2x)
3D Acceleration - Ja
Videomemory (Std / Max) - 4MB / 4MB (SGRAM)
Max Resolution 1280x1024
Max Colors - 16M i 1280x1024, 32M i lägre
Screen - IBM G72 (IBM 6547) 17" (15.7"/39.9cm synligt)
Keyboard - Dome-switch
Mouse - 2-buttons, PS/2 type
Modem - Lucent K56Flex
CD-ROM - 24X
Audiochip - Crystal 4237B
Wavetable - No
Högtalare - Yes
Operating System - Windows 95 OSR 2.1

Dold text

Modifieringar(ENG)

RAM uppgraderat från 64MB till 384MB (Max)
CPU uppgraderad från 300MHz till 333Mhz (Max)
GPU uppgraderat från ett ATI Rage Pro Turbo AGP (2x) till ett Voodoo 3000 16mb
En snabb och partitionerad hårddisk.
Ett nytt ljudkort.
Ett nytt nätverkskort.
Små chassimodifikationer (Fläktar mm.)

Dold text

Bilder

Dold text

Spel på datorn

DOS SPEL:

Blood
Blood 2
Carmageddon + Splat Pack
Commander Keen 1, 2, 3
Cyberia
Day of the Tentacle
Decent
Doom
Doom 2
Duke Nukem
Duke Nukem 2
Duke Nukem 3D
Dungeon Keeper
Escape from Monkey Island
Fallout 1
Fallout 2
Frac
Grand Theft Auto (+ Mission Packs)
Heretic
Heroes of Might and Magic 1
Heroes of Might and Magic 2 (+The Price of Loyalty)
Hexen
Hexen Deathkings of the Dark Citadel
Indiana Jones and the Fate of Atlantis
Indiana Jones and the Last Crusade
Kings Quest
Leisure Suit Larry (Collection)
Loom
Maniac Mansion
MDK
Monkey Island 2: Le'Chuck's Revenge
NHL '94
Police Quest
Quake 1
Quake 2
Red Alert
Settlers 1
Settlers 2
Simon the Sorcerer
Skyroads
Space Quest
Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empire
Star Wars: TIE Fighter
Test Drive (Collection)
The Elder Scrolls: Arena
The Elder Scrolls: Daggerfall
The Secret Of Monkey Island
Theme Park
Tomb Raider
Transport Tycoon Deluxe
Wacky Wheels
Wing Commander
Wing Commander 2: Vengeance of the Kilrathi
Wing Commander 3: Heart of the Tiger
Wing Commander 4: The Price of Freedom
Wolfenstein 3D
Worms
X-Wing
Zak McKracken and the Alien Mindbenders

WINDOWS SPEL:

Age of Empires 2 + Expansion
Baldur's Gate 2 + Expansions
Combat Flight Simulator
Command & Conquer 1
Command And Conquer 2 (Tiberian Sun + Expansions)
Delta Force
Diablo + Expansion
Diablo 2 + Expansion
Dungeon Keeper 2
DX-Ball Collection
Freespace 2
Grand Theft Auto 2
Half-Life
Hercules
Heroes of Might and Magic 3
Ignition
Metal Gear Solid
Midtown Madness 1
Midtown Madness 2
Motocross Madness
Motocross Madness 2
Mototruck Madness
Myst
Need for Speed 1 Second Edition
Need for Speed 2 Second Edition
Need for Speed 3: Hot Pursuit
Need for Speed: High Stakes
NHL 98
Populous The Beginning
Postal
Red Alert 2 + Yuri's Revenge
Safecracker
Sin
Star Trek Voyager: Elite Force
Starcraft + Expansion
Tarzan
The Sims
Unreal Gold Edition
Unreal Tournament 1999
Worms 2
Djungeläventyret

Har inte hunnit sortera dessa spel än:

Big Red Racing
Chuck Yeager Air Combat
Comache
Deus Ex (Performance heavy)
Evasive Action
Freddi Fisk
Grand Theft Auto 3 (Performance heavy)
Jönssonligan - Jakten på Mjölner
Magic School Bus Explores the Solar System
Mulle Meck (Collection)
Neverwinter Nights (Performance heavy)
Quake 3 Arena (Performance heavy)
US Navy Fighters (1994)
Warcraft 2
Warlord 2 Deluxe
Xargon

Dold text

Min personliga historia angående denna dator

Jag tror jag var runt 5 år gammal (1996) och vill minnas att det var en väldigt stor grej att få hem vår första dator, mina kompisar hade redan datorer, så det var väldigt spännande! Datorn blev kanske inte behandlad så väl, det var tradition av installera om Windows minst tre gånger om året i våran familj!
Jag minns även att jag öppnade datorn någon gång innan vi slängde den, jag tror mig aldrig ha sett så mycket damm i hela mitt liv.

Som tur är så lyckades min kära farmor också skaffa en Aptiva, detta är alltså datorn jag använder idag. Den är knappt använd, praktiskt taget nyskick, till och med CMOS batteriet fungerade, trots att datorn var 13 år gammal!
Datorn har blivit lite av ett hobbyprojekt, jag har förbättrat den så gott jag kan, nytt grafikkort, ljudkort, ram, hårddisk etc. Men utan att byta ut moderkortet. Jag vill inte förlora dess själ, vem som helst kan sätta in en modern dator i ett gammalt chassi, det är inte något som lockar mig.

Dold text
Permalänk
Medlem

Oh jösses...
Så många sådana som jag lagat i mina dar. Vet inte om jag skall skrika i ren frustration av minnet eller vara glad åt att iallafall en verkar må bra

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vi behövde aldrig reparera datorn, men vi hade den bara i 6 år eller så.
Dock har man hört rykten om att Bigfoot hårddisken på 8GB kan vara jobbig.
Den sitter i datorn, men är inte inkopplad. Jag kör med en annan IDE på 180GB, som givetvis är partionerad då Win98 har problem med hårddiskar med mer än 137GB.

Tack för att du läste min tråd, Belga!

Permalänk
Medlem

Rolig tråd!
Sista bilden är ju underbar! Blev själv grymt sugen på att ordna fram en liknande setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0LD5K00L:

Rolig tråd!
Blev själv grymt sugen på att ordna fram en liknande setup.

Åh, vad roligt att höra!
Det gör mig också mycket glad att jag kanske fått någon annan att följa i ens fotspår.

Det började som ett lätt sätt att spela gamla spel.

Visst kan man hålla på med DOSBox, Glide wrappers och emulatorer, men inget klår en dator som faktiskt är gjord för att fungera med dessa spel

Permalänk

Du råkar inte ha orginal mjukvaran till denna ? Har en stående som är i behov av ny installation av operativet
Har en exakt likadan!

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntecNisse:

Du råkar inte ha orginal mjukvaran till denna ? Har en stående som är i behov av ny installation av operativet
Har en exakt likadan!

Vad roligt att du också har en Aptiva!

Min dator var också i ganska stort behov av att formateras, man vill ju börja fräscht, och det var sannerligen inte lätt att hitta all mjukvara.

Det har visat sig att det ända du faktiskt behöver är ljuddrivrutinerna till CrystalSound kortet, dessa lyckades jag hitta genom denna urgamla webbsida:
http://home.swipnet.se/teslacoil/drivers/index.htm

Givetvis hittar du information om grafikkortet om du planerar att använda det inbyggda.

Länkarna fungerar inte, men man får den information man behöver för att hitta rätt mjukvara någon annan stans.

Så allt man behöver är egentligen bara dem drivrutinerna, resten av komponenterna fungerar liksom. Modemet sitter ju separat, och det använder du nog inte.

Jag köpte ett billigt PCI nätvärkskort för 50 spänn, sedan finns det ju vissa tips man kan ge dig.

Firefox 2.0 är den buggfriaste webbläsaren jag har hittat som fungerar på Win98.
Ska du benchmarka så fungerar 3D Mark 2000 bäst enligt mig.
Den nyaste Daemon Tools som fungerar in Win98 är version 3.47.
DirectX 7 är troligtvis den senaste som du kan använda, detta gäller Voodoo 3 i alla fall.
Glöm inte att skaffa "Microsoft Installation Wizard 2.0", många program går inte att installera utan detta.
Norton Ghost 2003 är enligt mig det program som fungerar bäst när du ska göra images av hela hårdisken för total backup. Att backa upp är alltid rekommendera när man sysslar med Windows 98..
Ska du partionera hårdisken så fungerar Norton Partition Magic 8.05 utmärkt! Du gör alla inställningar i windows och sedan sker det automatiskt i dos.. du förlorar ingen data heller, du kan ha massa saker installerade och ändå partionera hårdisken.
Kan inte riktigt komma på mer saker just nu!
Vill du fixa så att USB 1.1 fungerar utan problem så ska du ladda ner filen som heter "nusb24e.exe" på den här sidan: http://www.technical-assistance.co.uk/kb/win98se-usb-mass-sto...
Det är viktigt att du tar den versionen, efter som dom nyare versionerna bara stödjer 2.0 etc.

Permalänk

Tackar för infon! Min är standard än så länge, har dock 3x128mb minne liggandes till den.

Har ett tips på sida med äldre program: http://www.oldversion.com/

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem

Häftigt! Familjen hade i stort sett samma fast med original tangentbord, mus, 15" skärm och högtalare. Grafikkortet i våran var voodoo 2 kort om jag inte minns fel däremot så har jag för mig att våran var en 450MHzare. (För sahlgrenska anställda i gbg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4RZ:

Häftigt! Familjen hade i stort sett samma fast med original tangentbord, mus, 15" skärm och högtalare. Grafikkortet i våran var voodoo 2 kort om jag inte minns fel däremot så har jag för mig att våran var en 450MHzare. (För sahlgrenska anställda i gbg)

Gud va roligt!

Vi har haft två stycken sådana här datorer i familjen, tyvärr så har skärmarna och tangentborden etc för länge sedan slängts, men vad kan man göra?

Det är tveksamt om ni har haft exakt samma modell, såvida inte Sahlgrenska monterade delar efter att dom beställt datorerna.

Permalänk
Medlem

Jag har kvar högtalarna från min Aptiva. Chassit bör stå hemma hos päronen någonstans, hoppas det inte är slängt. Den slutade sina dagar efter ett åsknedslag, slog i telefonen och hoppade över i Aptivans chassi, förstörde LPT-porten och serieporten på moderkortet. Datorn var aldrig sig lik efter det, men startade och fungerade hyfsat i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Oj vilken nostalgitripp denna tråd är. Kommer ihåg en kompis som hadde en Aptiva, tror det var en desktop modell med en 40MHz CPU av något slag. Multimedia CDroms och MS encarta på skiva var the shit dom dagarna

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Min familj hade en svart aptiva när jag var yngre. Pentium 2 233mhz med 64mb ram. Ingen aning vilket graffe dock. Älskade den datorn.

Ang windows 98 så finns detta: http://sourceforge.net/projects/kernelex/

"KernelEx is an Open Source compatibility layer with an aim to allow running Windows 2000/XP-only applications on Microsoft Windows 98 and Microsoft Windows Millennium operating systems."

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Synd att dom körde microchannel bara..

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Ledsen att jag inte varit aktiv i tråden på ett litet tag på grund utav sjukdom.

Jag blir verkligen jätteglad av alla inlägg där ni delar era erfarenheter om denna söta datorserie!
Om ni har några frågor så är det bara att köra på!

En uppdatering på min front:
Min vän har nyligen varit här och fixat saker som jag själv inte är så duktig på, som att få ljudet att fungera ordentligt i DOS, likväl som CD-spelaren.

Har nu gjort en backup och är redo att fortsätta spela på denna maskin!

Har även lagt till några fler spel, som Unreal 1, Delta Force och Tarzan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Synd att dom körde microchannel bara..

Det var väl främst PS/2 serierna som körde MCA ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Synd att dom körde microchannel bara..

Aptivorna körde inte MCA. De enda maskinerna (som var relevanta för vanliga människor) som körde MCA innan IBM skrotade den bussen var den gamla PS/2-serien. Den dök även upp i AS/400, RS/6000 och IBM 9730-serien men det var ingenting man direkt såg på vanliga människors skrivbord.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Ja den här datorn har man nött mycket Quake 3 Arena och Need for Speed II på

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Oj oj oj MIN FÖRSTA DATOR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! FYFAN VAD FINA DOM ÄR! APTIVA!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Oj oj oj MIN FÖRSTA DATOR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! FYFAN VAD FINA DOM ÄR! APTIVA!

Åh! Det är kul med andra som haft denna som sin första dator?
Fick din pappa/mamma den via jobbet, eller?

Det senaste inom min Aptiva är införskaffandet av ett nytt ljudkort!
Det interna är bra, men inget klår ett externt ISA kort för dessa gamla dos spel!

Det är ett Sound Blaster AWE64 Gold med en original minnesmodul som jag fick för bara 50 kronor på tradera!

Mer bilder:

Dold text
Permalänk
Medlem

Nyaste införskaffningen är ett IBM Model M tangentbord med svensk layout, inser att det är lite gammalt för en dator som siktar in sig på 95-98 men just denna tillverkades just 1995 så jag är nöjd ändå

Permalänk

Ah, bigfoot.. Quantum.. Satans skit.
Det var allt förutom tyst, fint när det snurra upp och bordet började vibrera i takt..
Var tvungen att ha den Aptivan i källaren för att kunna sova om någon var tvungen att använda den.. Men man hörde hårddisken i rummet ovanför ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Ah, bigfoot.. Quantum.. Satans skit.
Det var allt förutom tyst, fint när det snurra upp och bordet började vibrera i takt..
Var tvungen att ha den Aptivan i källaren för att kunna sova om någon var tvungen att använda den.. Men man hörde hårddisken i rummet ovanför ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag måste hålla med om att BigFoot hårddisken hade sina, ehh, små nackdelar.
För att citera restech.se:

"Se upp med det här vibrerande eländet. Här märks det att IBM har sparat in, för detta är rent skräp som gärna havererar så fort det får chansen."

Permalänk
Medlem

Nyaste söta delarna!

En snygg BSOD musmatta, inget annat passar denna underbara maskin.

En söt P2 333MHz processor, moderkortet pallar inte mer än det, fick själv sätta dit fläkten.

En fin, men simpel joystick som matchar aptivans färger... lite.

Och sist men inte minst, en simpel s/pdif adapter som används med ljudkortet!

Permalänk

Får du General MIDI-musik att fungera i DOS-spelen istället för Adlib? Kör man direkt i DOS med ett AWE64-kort ska man ladda något slags program i bakgrunden för de spel som inte stöder wavetable från AWE32/64 nativt, men det kanske fungerar direkt i Windows?

Ett spel jag kan tipsa om som är min absoluta favorit från den eran är Warhammer: Dark Omen (samt föregångaren Shadow of the Horned Rat). Det är dessvärre rätt svårt att få igång det med hårdvaruaccelererad grafik så jag har byggt ihop en dator med hårdvara som det spelet fungerar bra med, enbart för det spelets skull.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Får du General MIDI-musik att fungera i DOS-spelen istället för Adlib? Kör man direkt i DOS med ett AWE64-kort ska man ladda något slags program i bakgrunden för de spel som inte stöder wavetable från AWE32/64 nativt, men det kanske fungerar direkt i Windows?

Hej!

Det går absolut att köra en MT-32 emulering genom att ändra en jumper på kortet och även ställa in lite grejer i inställningarna för ljudkortet i DOS. Dock inte General MIDI.

Tyvärr så är denna emulering långt ifrån perfekt, och kan givetvis inte jämföras med hur MUNT klarar av att emulera MT-32 på moderna maskiner. Man lägger helt enkelt in MT-32 ljuden på ljudkortets minne och ställer in kortet på att använda dom. Problemet är att detta bara funkar bra på ett väldigt begränsat antal spel.

AWE64 fungerar dock perfekt för dom spel som stödjer AWE32 läget, vilket betyder att du absolut får en mycket finare ljudbild i allmänhet.
Dom spel som inte stödjer AWE32 läget så kör man bara Soundblaster läget, vilket räcker för att få ett rätt så bra ljud, speciellt i jämförelse med hur det låter om man inte hade haft GOLD versionen.

Om du är mer intresserad av detta så kan jag skarpt rekommendera denna youtube kanal, han har bl.a. filmer där dom jämför MT-32 med andra ljudkort, och även filmer som är specifikt dedikerade till AWE64.
http://www.youtube.com/user/Mau1wurf1977/

Tack för att du tittade in i tråden!

Permalänk
Medlem

Hehe, Hade några IBM PS/2 286 och 386. Varav förvirringen..

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Hm, hade också exakt en sådan länge, det enda jag har kvar är tangentbordet som jag visserligen inte har använt på flera år men senast jag kollade fungerade det perfekt! Jag hade också 333MHz/384MB/Voodoo/AWE64 GOLD osv BigFooten byttes ut ganska omgående när datorn var ny mot en 10GB IBM-disk som var typ 3 gånger så snabb och knäpptyst i jämförelse. Körde också Red Hat 5.0 på den och hade en HP CD-RW imonterad.

Den levde faktiskt ända tills jag byggde första datorn från scratch med Duron 1GHz, 1GB DDR-RAM, 120GB hårddisk, Geforce GF2-MX400 64MB och SB Audigy.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig inte att en hel del hade dessa datorer, då dom gavs ut till förmånliga priser för anställda på olika företag och många familjer mins dom som sin "Första familjedator". Det var ju trots allt runt 97-98 som fler och fler familjer köpte sig in i IT världen och började utforska möjligheterna av att ha en dator i hemmet. (Det var väl i och för sig rätt så stort innan också, men det var väl inte en majoritet innan nätet exploderade!)

Mitt senaste tillskott till aptivan är en sådan här diskettstation, det är samma modell som jag hade när jag var liten, så den får lov att sitta vid aptivan!

Saknar förövrigt bara original skärmen och tangentbordet.
Jag har eventuellt lyckats lokalisera lådan som aptivorna kom levererade i. Mer om det senare!

Permalänk
Medlem

Idag fick jag lite glada nyheter!
En god vän i Holland har fått tag på en lite äldre Aptiva (1996) och skickar den till mig för halva priset!
Han installerar även ett Voodoo 1 och ett Soundblaster 16 helt utan kostnad.

Mer om detta kommer senare!