Laptopen slutar vara snabb, när man tar ut och in strömsladden

Permalänk

Laptopen slutar vara snabb, när man tar ut och in strömsladden

Hej!

Har problem med min laptop som jag spelar league of legends på. När jag startar upp datorn fräsch med sladden i så funkar den hur bra som helst med 60 fps på spelet och fläkten jobbar och datorn blir varm som en ska då den används hårt.

problemet uppstår jag när jag tagit ut stömsladden och tex ser lite film i soffan och sedan sätter in stömsladden igen och ska göra något så är datorn mycket segare och när jag ska spela får jag max 25 fps och datorns fläkt går inte upp i varv och datorn blir inte varm som när den jobbar. Med andra ord datorn drar inte igång som den ska göra och resulterar i att den är helt seg. För att lösa det måste jag stänga av datorn helt och sedan starta om med strömsladden i och då funkar den hur bra som helst.

Jag har en http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/K53E/ har en i5 processor

Behöver verkligen hjälp av er.

Permalänk

tror den går över till strömsnål, dvs sparar på batteri, och clockar ner allt. testa gå in på energi alternativen och ställ in den på maximal prestanda och att den inte skall byta när du drar ut strömsladden

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

tror den går över till strömsnål, dvs sparar på batteri, och clockar ner allt. testa gå in på energi alternativen och ställ in den på maximal prestanda och att den inte skall byta när du drar ut strömsladden

har försökt ta max på allt.

har en liten add som heter core temp och det är clockningen som har fingret i detta! den hoppar hela tiden mellan 2694 MHz (100 x 27) och 798 MHz (100 x 8). Den hoppar varje sekund i princip mellan dom 2 clockningarna och det är då datorn är helt störd. Just nu är det så att när jag har UTE sladden så hoppar den inte och är fast på 2694 och då är datorn hur bra som helst. Vad ska jag göra? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken123:

har försökt ta max på allt.

har en liten add som heter core temp och det är clockningen som har fingret i detta! den hoppar hela tiden mellan 2694 MHz (100 x 27) och 798 MHz (100 x 8). Den hoppar varje sekund i princip mellan dom 2 clockningarna och det är då datorn är helt störd. Just nu är det så att när jag har UTE sladden så hoppar den inte och är fast på 2694 och då är datorn hur bra som helst. Vad ska jag göra? :S

Avinstallera all Bloatware och ställa in energisparprofilen på "död åt regnskogen"

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Avinstallera all Bloatware och ställa in energisparprofilen på "död åt regnskogen"

Vad menas med Bloatware??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken123:

Vad menas med Bloatware??

Allt som fanns förinstallerat på datorn, det är antagligen tillverkarens energispar program som ställer till det.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)