nVidia vs AMD grafikkort?

Permalänk
Medlem

Nvidia the way its ment to be played.
Eller amd om du ska jaga bitcoins.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Att Nvidia har dålig byggkvalité vet jag inget om, då de flesta känner kört Nvidia i flera år utan problem.
Jag som då hade en tight budget gick på AMD i förra bygget...
Mitt AMD kort från ASUS hade coil whine första gången, andra gången, 3e gången, 4 gången + funkade inte ena fläkten, 5 gången... Jag hade i stort sätt problem 8 gånger med ASUS kort från ATI... Och äntligen gick butiken med på att återbetala mig..

Gick till en annan butik, och köpte 2 Gigabyte 7970... Och båda hade coilwhine, och lät som inlåsta svin i en torktummlare..
De va dropen, gick över till Nvidia..
Och fyfan, ingen coil whine, ingen problem, inga bluescreens, inga "Drivrutiner svarar inte" bs...
Säger en sak, sagt de i andra trådar säger det igen. Aldrig mer de röda laget.

Och ONtopic nu...
Hur många trådar finns de om ett och samma ämne? Seriöst, Vet du inte att detta bara skapar Fanboy krig?
Vi har över 20 sånna trådar i veckan de räcker...
Sök bara på Grafikkort i forumet och du får fram en världsbok om fanwar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Kommer komma drivrutiner som gör att du får bestämma att prioritera latency eller fps (typ) för crossfire

Vad har latency? (Nätverkets Ping) med mitt grafikkort o göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Vad har latency? (Nätverkets Ping) med mitt grafikkort o göra?

Latency är ett engelsk ord som på svenska är latens, reaktionstid, fördröjning, etc. Här i sammanhanget frame latency. Läs artikeln jag länkade, anandtech har skrivit om ämnet. Det har således inget med "nätverkets ping" att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DevilsDad:

Inte för att vara elak men kan du inte söka lite själv? Det finns hur mycket information som helst i Sweclockers artiklar hur dessa grafikkort presterar, allt från ren fps till frametimes och olika upplösningar, överklockningsmöjligheter mm. Och priset är inte heller så svårt att kolla på prisjakt.se eller valfri elektronikbutik.

amd vs nvidia i top-segmentet generellt sett: amd är att föredra vid extrema upplösningar, farmförallt med flera skärmar. nvidia är att föredra vid multi-gpu lösningar. Behöver du varken eller ta de du anser mest prisvärt efter dina behov.

Edit:

Detta känns som ett ganska vågat påstående utan en källa. Skulle du kunna länka till en undersökning som visar att detta är vanligar med nvidiakort än amd? dessutom är det väll inte amd/nvidia som tillverkar själva kretskorten utan gigabyte, msi, asus mfl. (bortsett från referenskorten)

Både GTX590 och GTX570 hade svaga VRMr.
http://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=gtx+570+vrm+frie...

Strök några gamla exempel som borde ha preskiberas.
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Latency är ett engelsk ord som på svenska är latens, reaktionstid, fördröjning, etc. Här i sammanhanget frame latency. Läs artikeln jag länkade, anandtech har skrivit om ämnet. Det har således inget med "nätverkets ping" att göra.

Det är en stor skillnad på latency och frame-times, altså renderingstisen för varje specifik bildruta:D att bara skriva latency i detta forum innebär för de flesta automatiskt att man snackar om nätverkets Ping. Sen är väll latency i grafikssmmanhang snarare skärmens inputlag? Annars orsakar grafikkortet ingen fördröjning i dig, om du inte är dum nog o aktivera v-cynk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Mitt 5770 var superstabil i de 3 år jag använde det. Inga drivrutinskrasher, ccc är hyffsat användarvänligt och drev spelen bra. Mitt 670 har också varit väldigt bra men jag har haft några enstaka drivrutinskrasher som lett till bluescreen. Båda lagen har ungefär lika bra drivrutiner idag. Min kompis som har ett 7970 har inte klagat på krasher i alla fall. Ni som skriker dåliga renderingstider, har ni kört amd? De flesta jag sett skrivit det sitter på nvidia. Jag tror nog amd kan lösa det med drivrutiner eftersom det inte verkar funnits i drivrutiner innan 12.11.

Jag skulle köpa 7970 av den simpla anledningen att det är billigare än nvidias motsvarande alternativ och minst lika bra. Gigabyte har en bra kylare men låst volt så om du inte ska överklocka så kör på den.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

har kört amd och nvidia genom åren, crossfire och sli, och nu senast gtx670 och radeon 7970, kan säga att jag aldrig kommer gå tillbaks till mer än ett kort, varken från amd eller nvidia

det jag vet är att gtx670 och radeon 7970 är bra kort, drivrutinerna är en annan femma och jag får hålla med dom som sagt att båda lagen har en del att jobba på. jag är mycket nöjd med mitt 7970

du blir nog nöjd med det du nu väljer, om du inte får ett kasst ex

på tal om renderingstider så är det nog väldigt individuellt, jag känner inte av det alls med mitt 7970 och inte heller med 7950, 6870x2 och x3 och gtx560ti var inte alls lika mjukt att spela med dock

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Det är en stor skillnad på latency och frame-times, altså renderingstisen för varje specifik bildruta:D att bara skriva latency i detta forum innebär för de flesta automatiskt att man snackar om nätverkets Ping. Sen är väll latency i grafikssmmanhang snarare skärmens inputlag? Annars orsakar grafikkortet ingen fördröjning i dig, om du inte är dum nog o aktivera v-cynk

Skickades från m.sweclockers.com

Det får stå för dig.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|