Egen NAS etc utav enkretsdatorer i typen raspberry pi etc?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Egen NAS etc utav enkretsdatorer i typen raspberry pi etc?

Läste runt lite angående raspberry pi och hittade sen cubieboard vilket är en avsevärt kraftigare version. Är lite sugen på att dra ihop en sådan som en NAS med automatisk torrentnerladdning men dessa enkretsdatorer har ju lite olika specifikationer samt möjligheter. Raspberry pi ska tydligen inte vara sådär jätteskoj för det då man kan få 4 mb/s vilket tydligen inte ska duga för att spela upp högkvalitativ film osv.

Det finns lite andra varianter men jag vet inte riktigt vad skillnaden mellan usb host och usb otc är. Här är en tabell, den jag är mest sugen på är hackberry A10 då.
http://techwatch.keeward.com/geeks-and-nerds/arduino-vs-raspb...

Är också sugen på att kanske ordna en raid-konfiguration för att ha en helt säker lagring med mirroing, osäker på om detta är möjligt, antagligen inte då man kanske behöver 2 sataportar eller fler? Går alltså inte med någon av dessa enkortsdatorer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2013

Jag hade nog kört på en beaglebone då det är enda enkortsdatorn i ungefär din prisrang jag vet av direkt som har ethernet direkt på chippet ist för via USB (det som gör det slött).

http://beagleboard.org/bone

USB-SATA-konverter så kan du fixa raid på 0-tid Se bara till att köpa en som har bra stöd i linuxkerneln.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I mitt cluster
Registrerad
Okt 2008

Jag har en Raspberry Pi som kör XBMC via openelec för närvarande och att den inte klarar av att spela upp högupplöst film är bullshit, ursäkta franskan.

Förvisso så streamar jag min film från en HP microserver, men det räcker gott och väl för 720p och 1080p filmer, iochmed den senaste versionen of openelec så klarar RPin av även 1080p ganska väl, förut kunde det vara lite hackigt men det var ju mest för att de inte riktigt fått ner hur de skulle använda GPU avkodningen.

Annars har du cubieboard, vilket jag har en av också, som är avsevärt mycket kraftigare och som även har en A10 CPU, vilket betyder att den har riktigt ethernet, inte något skumt "USB-to-ethernet" chip som finns i t.ex. RPi.

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av shenjin:

Jag har en Raspberry Pi som kör XBMC via openelec för närvarande och att den inte klarar av att spela upp högupplöst film är bullshit, ursäkta franskan.

Förvisso så streamar jag min film från en HP microserver, men det räcker gott och väl för 720p och 1080p filmer, iochmed den senaste versionen of openelec så klarar RPin av även 1080p ganska väl, förut kunde det vara lite hackigt men det var ju mest för att de inte riktigt fått ner hur de skulle använda GPU avkodningen.

Annars har du cubieboard, vilket jag har en av också, som är avsevärt mycket kraftigare och som även har en A10 CPU, vilket betyder att den har riktigt ethernet, inte något skumt "USB-to-ethernet" chip som finns i t.ex. RPi.

Påstod aldrig att den inte kunde köra högupplöst film. Jag skrev att via freenas så kunde den max föra över 4 mb/s efter vad jag läste vilket inte duger om man ska spela upp via nätverket.

Mmm cubieboard är väldigt intressant faktiskt. Grejen är bara att hackberry eller oliminex eller vad den hette i länken verkar tom ännu bättre, dock vet jag inte något angående linuxversioner, hur kompatibela system är samt raid och usb-situationer. USB-sata-konverter är väl bara en i taget? Skulle man t ex vilja ha wifikort och det sedan är en per styck så behöver man ju 3 portar vilket de flesta inte har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I mitt cluster
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av shabik:

Påstod aldrig att den inte kunde köra högupplöst film. Jag skrev att via freenas så kunde den max föra över 4 mb/s efter vad jag läste vilket inte duger om man ska spela upp via nätverket.

Mmm cubieboard är väldigt intressant faktiskt. Grejen är bara att hackberry eller oliminex eller vad den hette i länken verkar tom ännu bättre, dock vet jag inte något angående linuxversioner, hur kompatibela system är samt raid och usb-situationer. USB-sata-konverter är väl bara en i taget? Skulle man t ex vilja ha wifikort och det sedan är en per styck så behöver man ju 3 portar vilket de flesta inte har.

Jag ursäktar för att jag var lite otydlig på vad jag menade med att den klarade av att spela högupplöst film, jag menade att den har inga problem alls att få den högupplösta filmen från HP microservern och spela upp den, d.v.s. den klarar av mer än 4MBps skulle jag säga.
Jag har iallafall inte haft några problem med att spela upp högupplöst film där nätverket varit den begränsande faktorn.

Du kan ju alltid skaffa en powered usb-hub där du kopplar in USB-to-SATA adaptrar, men jag tror tyvärr att dessa enkortsdatorer inte lämpar sig för just NAS ifall man vill ha mer än 1-2 hårddiskar, mest pga av att ur en prestanda synpunkt så lämnar ju USB en mycket att önska tyvärr.

Angående linux på dem, så länge du väljer en A10 eller A13 CPU så finns det en del info om t.ex. u-boot och det man behöver för att boota dem, de är väldigt speciella att få igång på det sättet om man jämför mot vanliga datorer.
Tyvärr så finns inte patcherna för A10 eller A13 och deras drivrutiner i mainstream kerneln, men det finns en sunxi-branch som u-boot folket tar hand om.

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)