Extra betalt på påskafton?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007

Extra betalt på påskafton?

Hej!

Nu blev jag lite fundersam, var det extra betalt på påskafton i lördags om man jobbade inom hotell och restaurang? Det är ju ingen röddag och hotell och restaurang har ju alltid haft skitavtal jämfört med andra branscher, så vissa hävdar att det är betalt som en vanlig lördag?

Känns ju surt som anställd att behöva jobba påskafton och inte få något extra för det. Snälla svara bara om ni vet hur det ligger till och länka gärna till någon lagtext eller information från hotell och restaurang som säger hur det ligger till.

(Julafton är för övrigt inte heller en röddag, men visst får man bättre betalt då?)

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007

Ska man gå efter vad som står där så gäller inte extra betalt för påskafton, men däremot Julafton.
Märkligt att man som anställd ska få slita på påskafton utan att få extra betalt.

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Bejje:

Det är ju ingen röddag och hotell och restaurang har ju alltid haft skitavtal jämfört med andra branscher

Som en liten jämförelse kan jag nämna vad som gäller för tidningsbud. Ordinarie ob-tillägg per timme där är 8,19 kr måndag–fredag, 16,32 kr på lördagar och 24,61 kr på söndagar. På påsk-, pingst-, midsommar-, jul- och nyårsafton gäller dock söndagsnivån på ob-tillägget även om de dagarna inte inträffar på söndagar.

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com, kontaktformuläret och moderatorernas gemensamma pm-konto. Annat användbart: regler och feedbackforumet. Funderar du på att anmäla ett inlägg? Tveka inte! Gör det även om du är osäker. Det är vår sak att bedöma det, inte din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av GAPa:

Som en liten jämförelse kan jag nämna vad som gäller för tidningsbud. Ordinarie ob-tillägg per timme där är 8,19 kr måndag–fredag, 16,32 kr på lördagar och 24,61 kr på söndagar. På påsk-, pingst-, midsommar-, jul- och nyårsafton gäller dock söndagsnivån på ob-tillägget även om de dagarna inte inträffar på söndagar.

OJ! Det var verkligen skit det också måste jag säga. Jobbar man i t.ex mataffär, kontorsjobb m.m. så är det mycket mer. Detaljhandel har 70% extra vardagskvällar och 100% på vanliga helger

Hotell och restaurang hade 2012 19,20kr per timme och mer än så nattetid, men fortfarande dåligt.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Bejje:

OJ! Det var verkligen skit det också måste jag säga. Jobbar man i t.ex mataffär, kontorsjobb m.m. så är det mycket mer. Detaljhandel har 70% extra vardagskvällar och 100% på vanliga helger

Hotell och restaurang hade 2012 19,20kr per timme och mer än så nattetid, men fortfarande dåligt.

Ja, nej, det är rätt lågt. Vid sidan av mina studier jobbar jag extra både som tidningsbud på söndagar och då och då med olika saker på Tidningsbärarnas kontor. Ob-tillägget är mycket högre på kontoret (ca 29 procent måndag–fredag 18–24, 43 procent måndag–fredag 00–07, ca 57 procent lördagar och söndagar samt ca 114 procent vid vissa stora helgdagar). Å andra sidan är grundlönen lägre för mig på kontoret. På tidningsbudssidan gäller lönerna som visas på http://www.transport.se/Press_aktuellt/2012/December-2012/Nyt.... Jag ligger i den näst högsta lönegruppen där, vilket i praktiken innebär att lönen inklusive ob på söndagar blir ungefär lika hög på båda sidorna. Lönesättningen är ju dock individuell på kontorssidan och exempelvis i somras när jag jobbade heltid där och hade mer komplicerade arbetsuppgifter var min grundlön där högre.

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com, kontaktformuläret och moderatorernas gemensamma pm-konto. Annat användbart: regler och feedbackforumet. Funderar du på att anmäla ett inlägg? Tveka inte! Gör det även om du är osäker. Det är vår sak att bedöma det, inte din.