Garanti vid begagnat köp

Permalänk
Medlem

Garanti vid begagnat köp

Hej!

Jag undrar hur det blir med garantin på en produkt om jag köper den exempelvis på marknaden här på swec.
Går garantin vidare från tidigare ägare till mig eller inte?

Ytterst tacksam för snabba svar!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Inaktiv

Får du kvittot så kan du lämna in det och få garanti på produkten

Permalänk
Medlem

Både ja och nej. Är det en garanti från tillverkaren så gäller den för varan.
Är det en garanti från butiken så kan det vara så att det avtalet enbart är mellan butiken och personen som köpte varan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Både ja och nej. Är det en garanti från tillverkaren så gäller den för varan.
Är det en garanti från butiken så kan det vara så att det avtalet enbart är mellan butiken och personen som köpte varan

helt rätt men i "praktiken" så går butiken oftast med på att vem som helst som har kvittot har rätt till att lämna in varan på garantin,

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

helt rätt men i "praktiken" så går butiken oftast med på att vem som helst som har kvittot har rätt till att lämna in varan på garantin,

Kan uppstå ett litet problem om det är en webb-butik. De skickar i regel ny vara till adressen som står på kunden.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kan uppstå ett litet problem om det är en webb-butik. De skickar i regel ny vara till adressen som står på kunden.

Adressändring - Få din post dit du vill!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kan uppstå ett litet problem om det är en webb-butik. De skickar i regel ny vara till adressen som står på kunden.

har man köpt något begagnat så får man nog se till så att man gör klart för butiken att man inte har den adressen, ska man vara helt ärlig så ska man ju självklart förklara att den är köpt begagnad, vill man vara väldigt oärlig så skippar man den biten men det är absolut inget jag rekommenderar!

Permalänk
Medlem

Är det ett registrerat köp, där man köper varan genom ett reggat konto eller uppger sina personuppgifter när man handlar, så anses garantin vara personbunden. Givetvis finns det inget som säger att inte den ursprunglige köparen kan utnyttja garantin även om denne sålt varan vidare.
Är det ett oregistrerat köp så kan vem som helst som har bevis för köp utnyttja garantin.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.