AMD Steamroller lanseras under 2013

Permalänk
Melding Plague

AMD Steamroller lanseras under 2013

Nya uppgifter gör gällande att AMD kan ligga före i planeringen för processorarkitekturen Steamroller. För servermarknaden talas det om en lansering under året.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Först Faildozer, nu kommer Steamloller

Skämt åsido, onekligen intressant!

Kommer man med den nya arkitekturen säga att de "8-kärniga" nu verkligen är 8-kärniga?
"Den största förändringen är att varje kärna får varsin decode-enhet, som kan hantera fyra instruktioner. Detta är dubbelt upp mot Bulldozer och Piledriver, där två kärnor delar på en decode-enhet."

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt.
Ska bli intressant!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Bra! Jag har varit tveksam till strömförbrukningen hittills men om siffrorna stämmer så är det ju mumma! Hoppas nu bara att det blir av också, utan förseningar och buggar i steppingen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nikkop:

Först Faildozer, nu kommer Steamloller

Skämt åsido, onekligen intressant!

Kommer man med den nya arkitekturen säga att de "8-kärniga" nu verkligen är 8-kärniga?
"Den största förändringen är att varje kärna får varsin decode-enhet, som kan hantera fyra instruktioner. Detta är dubbelt upp mot Bulldozer och Piledriver, där två kärnor delar på en decode-enhet."

Nej det är fortfarande moduler då de fortfarande delar en del andra resurser. Men det där med kärnor börjar ju bli mer och mer luddigt.

30 % högre IPC och 15 % högre IPC/W är bra men det är nog tyvärr inte tillräckligt för att rå på Intels Ivy Bridge-E. De hade nog en chans att konkurrera med gamla Xeon EX och kanske sparka lite på Sandy Bridge-E om priset är rätt men nu blir det lite tungt. Fast det är ju kul om de fått upp tempot. Då kanske Excavator inte är så enormt långt borta. Dock är det här ju fortfarande processorer designade med servar i fokus så att slänga in dem i hemmadatorer lär inte vara så intressant om de inte kan hålla ett väldigt lågt pris.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Stämmer det att IPCn är ens nära 30 högre blir det ett givet köp. Troligtvis syftar dom på specialfall dock :/

Permalänk
Medlem

Hoppas detta kan blir något bra, för intels dominans idag är inte nyttigt för oss konsumenter.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Vore kul om de i alla fall hamnar i nivå med Intels framtida dito vid lanseringen. Hoppas!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
99:e percentilen

Är det bara jag som tycker att Intel har mer tilltalande kodnamn än AMD?

Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell, Broadwell, Skylake, Skymont

Kaveri, Temash, Hondo, Bulldozer, Bobcat, Vishera, Llano

Kanske förväxlar olika slags namn nu, men ändå. Har väldigt svårt att komma ihåg vad AMD:s olika kodnamn betyder och när de släpptes. Till skillnad från Intels kodnamn gör inte AMD:s diton att jag känner "Åh, en sån vill jag ha!"

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Är det bara jag som tycker att Intel har mer tilltalande kodnamn än AMD?

Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell, Broadwell, Skylake, Skymont

Kaveri, Temash, Hondo, Bulldozer, Bobcat, Vishera, Llano

Kanske förväxlar olika slags namn nu, men ändå. Har väldigt svårt att komma ihåg vad AMD:s olika kodnamn betyder och när de släpptes. Till skillnad från Intels kodnamn gör inte AMD:s diton att jag känner "Åh, en sån vill jag ha!"

ja man borde kalla dem ver 1.0, 1.1, 2.0 osv. varje stor produkt uppdatering ändrar på siffran eftet decimalen.
enkelt och bra men tyvärr nog inte så bra för försäljningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nej det är fortfarande moduler då de fortfarande delar en del andra resurser. Men det där med kärnor börjar ju bli mer och mer luddigt.

30 % högre IPC och 15 % högre IPC/W är bra men det är nog tyvärr inte tillräckligt för att rå på Intels Ivy Bridge-E. De hade nog en chans att konkurrera med gamla Xeon EX och kanske sparka lite på Sandy Bridge-E om priset är rätt men nu blir det lite tungt. Fast det är ju kul om de fått upp tempot. Då kanske Excavator inte är så enormt långt borta. Dock är det här ju fortfarande processorer designade med servar i fokus så att slänga in dem i hemmadatorer lär inte vara så intressant om de inte kan hålla ett väldigt lågt pris.

Som jag förstått det är Piledriver likvärdig(i prestanda) intels motsvarighet när alla kärnor väl används. Det borde göra den "viable" i serveraplikationer då dom även är billigare än Xeon processorerna.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Triton242:

ja man borde kalla dem ver 1.0, 1.1, 2.0 osv. varje stor produkt uppdatering ändrar på siffran eftet decimalen.
enkelt och bra men tyvärr nog inte så bra för försäljningen.

Läste du mitt inlägg?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Grymt.
En del kvar till Intels IPC, men 30% högre IPC gör en hel del, allra helst med tanke på frekvenser och antalet kärnor.
Och jag undrar vart man ska dra gränsen för kärnor här. Det är bara viss cache och prefetch som det inte finns två av i Steamroller. FPUn är ju fortfarande två stycken 128bit enheter per kärna som kan samarbeta och köra en 256bit-instruktion.
Så L1, decode, ALU, AGU och FPU finns det två av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Är det bara jag som tycker att Intel har mer tilltalande kodnamn än AMD?

Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell, Broadwell, Skylake, Skymont

Kaveri, Temash, Hondo, Bulldozer, Bobcat, Vishera, Llano

Kanske förväxlar olika slags namn nu, men ändå. Har väldigt svårt att komma ihåg vad AMD:s olika kodnamn betyder och när de släpptes. Till skillnad från Intels kodnamn gör inte AMD:s diton att jag känner "Åh, en sån vill jag ha!"

Skylanders är inte det Intel också ?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av OomNom:

Skylanders är inte det Intel också ?

Inte vad jag vet. Tror att Skylanders är ett spel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Ja kan man göra annat än att hoppas att AMD lyckas den här gången?

Priserna styrs ju av konkurrensen, vill vi ha billigare priser så mår vi alla bäst av att det finns en sund konkurrens mellan AMD och Intel.

Med tanke på hur långt före Intel ligger i nm så lär den ju inte slå några rekord men.. hoppas hoppas!

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nikkop:

Först Faildozer, nu kommer Steamloller

Skämt åsido, onekligen intressant!

Kommer man med den nya arkitekturen säga att de "8-kärniga" nu verkligen är 8-kärniga?
"Den största förändringen är att varje kärna får varsin decode-enhet, som kan hantera fyra instruktioner. Detta är dubbelt upp mot Bulldozer och Piledriver, där två kärnor delar på en decode-enhet."

Såklart de är 8kärniga.
De har 8st Integer kärnor och 8st FPU kärnor.
Vad har en Intel 4kärning?
4st Integer och 4st FPU kärnor.
Vad har en Intel 4kärning + HT? (i7:a)
4st integer och 4st FPU.

Tycker det är ganska solklart.
Sedan att de delar på resurser är en annan femma(pentacore?).

Gillar verkligen att AMD har valt att slänga in en dedikerad Decode-unit till varje kärna.
Med 30% högre IPC så kommer en Octa-core kunna springa förbi intels nuvarande 4-kärniga. (totalt räknat inte per kärna)
Troligen kommer det vara extremt svårt för intel att öka IPC på nuvarande chip om inte storlek, kostnad och temperatur springer iväg så mycket att det bli omotiverat.

And the Gap closes further.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Är det bara jag som tycker att Intel har mer tilltalande kodnamn än AMD?

Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell, Broadwell, Skylake, Skymont

Kaveri, Temash, Hondo, Bulldozer, Bobcat, Vishera, Llano

Kanske förväxlar olika slags namn nu, men ändå. Har väldigt svårt att komma ihåg vad AMD:s olika kodnamn betyder och när de släpptes. Till skillnad från Intels kodnamn gör inte AMD:s diton att jag känner "Åh, en sån vill jag ha!"

Det beror väl helt på om du gillar bryggor eller floder.

Permalänk
Medlem

Låter ju väldans trevligt!
Blir det bra så blir det nog ett köp, verkar lanseras lagom till nuvarande system behöver bytas ut och AMD har jag varit sugen på ett tag nu.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det är fortfarande moduler då de fortfarande delar en del andra resurser. Men det där med kärnor börjar ju bli mer och mer luddigt.

30 % högre IPC och 15 % högre IPC/W är bra men det är nog tyvärr inte tillräckligt för att rå på Intels Ivy Bridge-E. De hade nog en chans att konkurrera med gamla Xeon EX och kanske sparka lite på Sandy Bridge-E om priset är rätt men nu blir det lite tungt. Fast det är ju kul om de fått upp tempot. Då kanske Excavator inte är så enormt långt borta. Dock är det här ju fortfarande processorer designade med servar i fokus så att slänga in dem i hemmadatorer lär inte vara så intressant om de inte kan hålla ett väldigt lågt pris.

Nej jag tror inte många tror heller att AMD kommer prestera över Intels kommande heller men hoppas de hänger med gör det till en prisvärd processor.
Intel är nere på 22nm och AMD är på 32nm nu, liksom bara där har Intel fördelar att bygga en effektivar processor.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Är det bara jag som tycker att Intel har mer tilltalande kodnamn än AMD?

Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell, Broadwell, Skylake, Skymont

Kaveri, Temash, Hondo, Bulldozer, Bobcat, Vishera, Llano

Kanske förväxlar olika slags namn nu, men ändå. Har väldigt svårt att komma ihåg vad AMD:s olika kodnamn betyder och när de släpptes. Till skillnad från Intels kodnamn gör inte AMD:s diton att jag känner "Åh, en sån vill jag ha!"

Tycker helt tvärt om!

Intels namn låter enligt mig lite feminint och för mycket sci-fi. Medans AMD syftar på STORA och STARKA maskiner )

Med vänliga hälsningar,

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Såklart de är 8kärniga.
De har 8st Integer kärnor och 8st FPU kärnor.
Vad har en Intel 4kärning?
4st Integer och 4st FPU kärnor.
Vad har en Intel 4kärning + HT? (i7:a)
4st integer och 4st FPU.

Tycker det är ganska solklart.
Sedan att de delar på resurser är en annan femma(pentacore?).

Gillar verkligen att AMD har valt att slänga in en dedikerad Decode-unit till varje kärna.
Med 30% högre IPC så kommer en Octa-core kunna springa förbi intels nuvarande 4-kärniga. (totalt räknat inte per kärna)
Troligen kommer det vara extremt svårt för intel att öka IPC på nuvarande chip om inte storlek, kostnad och temperatur springer iväg så mycket att det bli omotiverat.

And the Gap closes further.

De flesta skulle nog säga att vishera har 8 int kärnor och 4 fpu kärnor.
Men egentligen är diskussionen meningslös, kärnor är bara en abstrahering av verkligheten, då kan man enligt mig lika gärna abstrahera ett steg till och kalla det för 8-trådsprocessorer både FX och i7.

Annars kan det lätt bli absurt, ska vi kalla processorerna utan FPU som fanns på 90-talet för 0-kärniga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olfertfriberg:

Tycker helt tvärt om!

Intels namn låter enligt mig lite feminint och för mycket sci-fi. Medans AMD syftar på STORA och STARKA maskiner )

Med vänliga hälsningar,

Bik and stronk? ^^

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av olfertfriberg:

Tycker helt tvärt om!

Intels namn låter enligt mig lite feminint och för mycket sci-fi. Medans AMD syftar på STORA och STARKA maskiner )

Som drar enorma mängder ström och låter högt.

Den innebörden har iallafall Bulldozer för mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Hoppas att man slipper byta moderkort för den nya steam roller ?

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem

Otroligt att det här händer mindre än en vecka efter att jag uppgraderat till en FX 8350 för att alla sagt att SR inte kommer förrän mitten av 2014.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mooter:

De flesta skulle nog säga att vishera har 8 int kärnor och 4 fpu kärnor.
Men egentligen är diskussionen meningslös, kärnor är bara en abstrahering av verkligheten, då kan man enligt mig lika gärna abstrahera ett steg till och kalla det för 8-trådsprocessorer både FX och i7.

Annars kan det lätt bli absurt, ska vi kalla processorerna utan FPU som fanns på 90-talet för 0-kärniga?

Fast faktum kvarstår att det finns 2st spegelvända 128-bit FPU. Att man ser detta som en är som att se ett par tvillingar som en individ. Eller något åt de hållet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fast faktum kvarstår att det finns 2st spegelvända 128-bit FPU. Att man ser detta som en är som att se ett par tvillingar som en individ. Eller något åt de hållet.

Precis, man ser tydligt detta på dieshots till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fast faktum kvarstår att det finns 2st spegelvända 128-bit FPU. Att man ser detta som en är som att se ett par tvillingar som en individ. Eller något åt de hållet.

Jag håller egentligen med dig men "kärn-fundamentalisterna" skulle säga en FPU med två 128-bit pipelines. Vilket är vad som står på wikipedia också.

Permalänk
Entusiast

Minst sagt intressant, speciellt om spel nu börjar kodas för åtta kärnor iom PS4 och 720. Då kan det nog bli så att AMD's processorer blir "the shit" för spelmaskiner.

Sen kan ju Haswell vara bättre än förväntat också, det återstår att se helt enkelt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit