Hur länge håller en bärbar dator?

Permalänk
Medlem

Hur länge håller en bärbar dator?

Detta må vara en konstig, och kanske t.om. dum tråd, men hur länge räcker en bärbar dator?

Varför jag undrar är att jag har fått en dator från skolan, som jag ska använda i mina 3 gymnasieår, men jag får använda den på fritid och göra vad jag vill med den i stort sett, så länge den är hel när jag lämnar tillbaka den om 3 år, eller om jag köper ut den då för en summa pengar.

Och, jag har funderat lite på att sätta mina stationära datorer i pension då jag märkt hur mycket smidigare/skönare det är med bara en bärbar dator man har med sig. Så då undrar jag, om jag använder min skoldator kanske 6h per dag (hemma), där jag skriver mycket på tangentbordet, kollar mycket på internet, osv, hur länge håller den då?

Kanske inte går att svara då det beror på vad man gör, om man använder externt tangentbord/mus etc. men ni kanske har haft en bärbar dator i 5 år nu och kan ge lite erfarenheter?

Datorn jag har är en HP Probook 4330S.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk

Jag skulle tro att om tre år kommer du tycka att den är väldigt seg, och bara jobbig att använda. Så tycker jag om min skoldator ändå så har jag uppgraderat den.

Permalänk
Skrivet av lambdaN:

Detta må vara en konstig, och kanske t.om. dum tråd, men hur länge räcker en bärbar dator?

Varför jag undrar är att jag har fått en dator från skolan, som jag ska använda i mina 3 gymnasieår, men jag får använda den på fritid och göra vad jag vill med den i stort sett, så länge den är hel när jag lämnar tillbaka den om 3 år, eller om jag köper ut den då för en summa pengar.

Och, jag har funderat lite på att sätta mina stationära datorer i pension då jag märkt hur mycket smidigare/skönare det är med bara en bärbar dator man har med sig. Så då undrar jag, om jag använder min skoldator kanske 6h per dag (hemma), där jag skriver mycket på tangentbordet, kollar mycket på internet, osv, hur länge håller den då?

Kanske inte går att svara då det beror på vad man gör, om man använder externt tangentbord/mus etc. men ni kanske har haft en bärbar dator i 5 år nu och kan ge lite erfarenheter?

Datorn jag har är en HP Probook 4330S.

En laptop håller nog rätt länge (batteriet blir sådär efter ett tag dock, men det borde gå att byta), men frågan är vad du ska använda den till på fritiden (har en 7 år gammal Dell laptop, försökte installera ett nyare word på den, funkade inget vidare). Om du ska använda den till spel så borde du behålla din stationära, men om du bara ska skriva och surfa på den så borde det funka.

*edit*
Glömde säga, köp dock inte ut den! Rekommenderar att du köper en ny efter skoltiden, eftersom den kommer att vara omöjligt att installera nya program på den då, pga att den inte kommer ha i närheten av tillräckligt med prestanda för något nytt.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Entusiast

Har ungefär samma kontrakt med min gymnasieskola och har använt en Macbook Air 2010 i ett och ett halvt år nu väldigt mycket, kanske 3 timmar om dagen förutom i skolan.

Enligt ett program så har mitt batteri ungefär 80-82% av den ursprunliga "kraften" kvar och datorn är hel i sig men operativsystemet börjar bli lite långsamt så därför tänker jag installera om det för det kan man tydligen få göra genom att bara lämna in datorn

Jag tror att den kommer hålla resten av tiden också och kan man så tänker jag köpa ut den och använda den tills den säger farväl på riktigt!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ja asså, jag har hitills installerat om windows ett X antal gånger, bytt ut WLAN-kortet till ett som funkade i OS X (kör windows och original kortet igen dock, p.g.a. kortet strulade i skolan), etc, så jag kan ju göra vad jag vill i stort sett, bara den inte går sönder

Spel spelar jag lite, bara lite SC2 då å då, och det har jag kört på den, på LAN och det var acceptabelt.

Sen har jag även ett extra batteri osv. Det jag tänker på bara är typ om processorn skulle överhettas eller nåt....

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Skrivet av lambdaN:

Ja asså, jag har hitills installerat om windows ett X antal gånger, bytt ut WLAN-kortet till ett som funkade i OS X (kör windows och original kortet igen dock, p.g.a. kortet strulade i skolan), etc, så jag kan ju göra vad jag vill i stort sett, bara den inte går sönder

Spel spelar jag lite, bara lite SC2 då å då, och det har jag kört på den, på LAN och det var acceptabelt.

Sen har jag även ett extra batteri osv. Det jag tänker på bara är typ om processorn skulle överhettas eller nåt....

Om du är orolig för det så kan du skaffa en kylplatta, antingen passiv eller med fläkt så du pluggar in den i datorn. Men som sagt var, den kommer nog inte att "trilla isär" efter tre år, men den kommer inte kunna köra nya program något vidare.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en MacBook Air, men har haft en MacBook Pro 15" i över 5 år. Den fungerar kanon fortfarande utan att bli seg, allt jag gjort är att slänga in 8GB Ram. Egentligen ända anledningen jag köpte ny var att 15" skärm blev lite klumpigt att dra runt på varje dag.

Dock var detta an ganska dyr dator när jag köpte den och kan förmodligen inte jämföras i hållbarhet med en 4k kronors pc.

Permalänk
Medlem

Beror nog lite på hur man hanterar den. Jag har en snart 5 årig skoldator som duger fortfarande. Min bror har en som efter sommaren nog blir två efter sommaren. Han slutar gymnasiet, till sommaren och de har inte fått något besked om att få köpa ut den. Men För han skulle den nog överleva tre år till som min så länge han inte lastar den för tungt dvs. spel och för mycket Youtube. Det blir ofta ett förmånligt pris och gör att man får en bättre start i studierna om man vill läsa vidare.

Min dator fick dock en ssd och nytt batteri efter gymnasiet, vilket nästan gjorde den som ny. Just din modell är väldigt plastig så ha inte för stora förhoppningar.

Permalänk

efter 3 års släpande mellan hemma och skolan brukar de flesta craptops man får "låna" av skolan vara mer eller mindre odugliga ofta har batteriet dött.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

Jag skriver detta på en laptop som var ny innan Vista släpptes. Sitter en sån där äcklig "Designed for Windows XP - Windows Vista Capable" klisterlapp på den. Den har fått en uppgradering från 512MB till 2GB RAM, 7200rpm 100GB disk istället för 5400 80GB disk, och istället för sin ursprungliga CPU har den fått en ML-64. Fysiskt är det alltså inga problem att ha en laptop i 6 år.
Men med tanke på de priser skolorna brukar kräva sina elever på när de ska köpa loss, eller lämna in sina laptops, köp en annan laptop och använd inte skolans. Vem f-n vill köpa loss en 3 år gammal laptop för 4-5K för att slippa betala 3-4K för "abnormmalt slitage".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har en dell här hemma som har tuffat på i 8år eller nå sånt. (CAD, surf & lite film)
En tangent har lossnat och batteritiden är typ 1h filmtittande, annars ok.

Om det inte är nå budget skit så ska den hålla många år med vettig hantering.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

min är död efter 1,5 år. spelade dock på den hela tiden

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem

Om den sköts väl kan den givetvis fylla någon slags funktion i 5+ år, men efter ~3 år skulle jag säga att den är utdaterad vad gäller det avsedda syftet. Allt mer än det är en ren bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

En tangent har lossnat och batteritiden är typ 1h filmtittande, annars ok.

Min Acer Aspire 3100 har ett par repor på locket, men är annars i kanonskick. När jag sitter här och skriver säger den att jag har ca 85 minuters batteritid, men det tror jag vad jag vill på. Dock är jag mest tacksam för att där är batteritid över huvudtaget, så den inte dör med en gång när man kopplar från laddaren.

Skrivet av ALBiiJONzz:

min är död efter 1,5 år. spelade dock på den hela tiden

Garanti?

Skrivet av Olegh:

Om den sköts väl kan den givetvis fylla någon slags funktion i 5+ år, men efter ~3 år skulle jag säga att den är utdaterad vad gäller det avsedda syftet. Allt mer än det är en ren bonus.

Så får man nog säga att det är. Jag har den här laptopen som backup när av någon anledning inte min stationära fungerar. Just nu är den utan grafikkort, ett nytt är här i dagarna. Under tiden är det på den här surf och e-post sköts.

I grund och botten beror en laptops överlevnad på hur man tar hand om den. Jag är tacksam över att vi inte fick laptops när jag gick i skolan, pengarna de kräver en på, under förevändningen att man varit oaktsam, är helt absurda. Det tror fan att en laptop man får i skolan kommer få åka skolväska och att den kommer få vara med om saker som jag i dag inte skulle utsätta min laptop för. Jag hade som sagt hellre köpt en annan laptop än att använda en "lånedator" från skolan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för era åsikter. Har bestämt mig för att inte använda den då på fritiden, om jag inte ska å LANa (ganska mycket skönare att bara ta med en laptop än att ta med burken och skärmen osv...)

Har väl ingen speciell anledning, men jag gillar min Mac Mini

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag skriver detta på en laptop som var ny innan Vista släpptes. Sitter en sån där äcklig "Designed for Windows XP - Windows Vista Capable" klisterlapp på den. Den har fått en uppgradering från 512MB till 2GB RAM, 7200rpm 100GB disk istället för 5400 80GB disk, och istället för sin ursprungliga CPU har den fått en ML-64. Fysiskt är det alltså inga problem att ha en laptop i 6 år.
Men med tanke på de priser skolorna brukar kräva sina elever på när de ska köpa loss, eller lämna in sina laptops, köp en annan laptop och använd inte skolans. Vem f-n vill köpa loss en 3 år gammal laptop för 4-5K för att slippa betala 3-4K för "abnormmalt slitage".
B!

3-4k, nej då kan man ju köpa nytt istället. Men en tusenlapp kan en dator vara värd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AgentDinozzo:

Jag skulle tro att om tre år kommer du tycka att den är väldigt seg, och bara jobbig att använda. Så tycker jag om min skoldator ändå så har jag uppgraderat den.

om en dator blir seg så formaterar man den, då är den som ny, om du sen använder den med dagens program så kommer den självklart kännas seg då den inte är gjord för dom.

Men som sagt, en dator mår alltid bra efter en formatering om den känns seg innan.

Permalänk
Medlem

Håller ett bra tag om man behandlar datorn bra. Kom in en kund med en dator som hade Win 98 installerat. Var i nyskick, men sjukt seg, eftersom den var så gammal ;D

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

3-4k, nej då kan man ju köpa nytt istället. Men en tusenlapp kan en dator vara värd.

Du missar poängen. 3-4K är vad de har krävt för slitaget på de laptoppar som ska lämnas in de senaste åren. För ytterligare en tusing fick man behålla laptopen. I alla fall de jag känner som har stått med en "gratis" skoldator har fått den chock-räkningen när det hela var färdigt.

Skrivet av kangaz:

Håller ett bra tag om man behandlar datorn bra. Kom in en kund med en dator som hade Win 98 installerat. Var i nyskick, men sjukt seg, eftersom den var så gammal ;D

Det var på den gamla goda tiden när man använde kondensatorer från tillverkare med en vilja att leverera varor som höll i en evighet. Efter att den stora prispressen på kondensatorer började, som bland annat ledde till katastrofalt dåliga kondensatorer pga felaktiga (kopierade) elektrolysvätskor, så är det mer sällsynt att moderkort har den livslängden. Men det är inget som inte går att fixa med nya kondensatorer och lödkolv...
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AgentDinozzo:

Min macbook pro är från 2009 och känns inte ett dugg seg. SSD gör underverk.