Permalänk
Medlem

Gametech Dualshock USB till GTA IV

Hej,

Inhandlade mig en gamepad (Gametech PC Pad Dual Shock USB) för att kunna spela GTA IV med handkontroll istället för tangentbord + mus.

Trodde att det skulle vara simpelt "plug and play", men så var ju inte fallet. Hur får man igång dosan? Den röda lampan lyser i mitten. Men kan inte styra eller något.

Har googlat och fått fram "MotioninJoy", men detta fungerar inte. Hittar inga "devices".

Hjälp uppskattas något enormt!

edit:
Jag har nu laddat hem sjuttioelva olika drivers, program etc etc. Ingen fungerar. Jag får upp namnet på min kontroll och jag kan typ sätta på vibratorn osv. Men att lira GTA IV går ej.

Ingen vänlig själ som vet vad problemet är innan jag tar ut handkontrollen till garaget och bonkar på med släggan?

Permalänk
Medlem

Du ska kunna använda http://code.google.com/p/x360ce/, och då mappa kontrollens knappar till motsvarande knappar på Xbox-kontrollen.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Har du testat något annat spel? Installeras den korrekt när du sätter i den i datorn? Du bör kunna välja handkontroll under inställningarna i GTA.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Testpilot

Bara för att du använder en handkontroll till din dator blir den inte en spelkonsol, flyttar tråden till kringutrustning.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Du ska kunna använda http://code.google.com/p/x360ce/, och då mappa kontrollens knappar till motsvarande knappar på Xbox-kontrollen.

Det har jag tagit hem och kollat.
Jag får upp min kontroll, och jag kan ställa in knapparna så att dem agerar rätt, så att säga. Men sen när jag startar spelet så kan jag ändå inte använda kontrollen. Kontrollen bara lyser.

Skrivet av running_wild:

Har du testat något annat spel? Installeras den korrekt när du sätter i den i datorn? Du bör kunna välja handkontroll under inställningarna i GTA.

Det har jag dessvärre inte. Har bara GTA IV att testa.
Ja. Men detta ska vara fel, vad jag har läst. Windows egna drivrutiner fungerar inte. Man måste ha ett annat program. T ex: "x360ce".
Jag har letat efter handkontrollen i inställningar men hittar dessvärre inga.

Skrivet av hunden:

Bara för att du använder en handkontroll till din dator blir den inte en spelkonsol, flyttar tråden till kringutrustning.

Fel av mig.
Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponitus:

Det har jag tagit hem och kollat.
Jag får upp min kontroll, och jag kan ställa in knapparna så att dem agerar rätt, så att säga. Men sen när jag startar spelet så kan jag ändå inte använda kontrollen. Kontrollen bara lyser.

Har du följt instruktionerna korrekt? http://code.google.com/p/x360ce/wiki/Whatisx360ceandhowuseIt
DVS. kopierat DLL-filerna och inte bara kört programmet och gjort en konfigurationsfil.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Har du följt instruktionerna korrekt? http://code.google.com/p/x360ce/wiki/Whatisx360ceandhowuseIt
DVS. kopierat DLL-filerna och inte bara kört programmet och gjort en konfigurationsfil.

Instruktionerna hade jag missat. Tack.

Men får jag fråga vart jag ska kopiera filerna? Just nu ligger alla filer i en och samma mapp.

Förstår inte riktigt "Game Database (GDB) and Configuration (Ini) files can be copied to %Allusersprofile%\X360CE on NT6 (Vista/7/8) or %Allusersprofile%\Application Data\X360CE on NT5.1 (XP), Or left in the same directory as the game executable (.EXE)".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponitus:

Instruktionerna hade jag missat. Tack.

Men får jag fråga vart jag ska kopiera filerna? Just nu ligger alla filer i en och samma mapp.

Förstår inte riktigt "Game Database (GDB) and Configuration (Ini) files can be copied to %Allusersprofile%\X360CE on NT6 (Vista/7/8) or %Allusersprofile%\Application Data\X360CE on NT5.1 (XP), Or left in the same directory as the game executable (.EXE)".

Allt ska ligga i samma mapp som .exe-filen för GTA, inklusive den konfigurationsfil du skapat.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Allt ska ligga i samma mapp som .exe-filen för GTA, inklusive den konfigurationsfil du skapat.

Tack. Nu fungerar joysticken på vänster sida iaf.
Antar att jag kan konfiguera resten själv. Tack för din hjälp.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Allt ska ligga i samma mapp som .exe-filen för GTA, inklusive den konfigurationsfil du skapat.

vilken konfigurationsfil?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampus1021:

vilken konfigurationsfil?!

Den som genereras av x360ce (om jag minns rätt): http://www.x360ce.com/.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.