Ansluten men får ändå inget Internet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2012

Ansluten men får ändå inget Internet!

Hej, satt precis vid min stationära dator när Internet plötsligt slutade att fungera, när jag skriver in ipconfig i cmd får jag upp min ip-adress med mera. Och jag kan också komma in i min router genom att skriva 192.168.1.1 i webbläsaren. Alla andra datorner och telefoner fungerar, det är alltså bara min stationära dator som inte fungerar Någon som vet hur man kan fixa problemet?

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Testat pinga någon hemsida?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Om det endast är din dator som strular så kolla dess säkerhetsprogram så det inte är firewallen som stoppar.
Det kan även finnas filter i routerns firewall som begränsar dig.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av mrqaffe:

Om det endast är din dator som strular så kolla dess säkerhetsprogram så det inte är firewallen som stoppar.
Det kan även finnas filter i routerns firewall som begränsar dig.

Kan inte hitta inget något problem i firewallen (testade att stänga av den och inget hända med internet uppkopplingen), kan det vara något annat?

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av nuve:

Testat pinga någon hemsida?

Hur gör man detta?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Joel E:

Hur gör man detta?

Öpna en komandotolk och skiriv sedan tex
ping 8.8.8.8
då pingar du google

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005

kör ipconfig /all och kontrollera att du har fått DNS så det inte har blivit något kinkigt där.

What evah! i'll do what i want!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

Har du en Telia Gateway Router/modem av Thomson märke?

Prova i så fall gå in i home network i router inställningarna. Och leta sen upp din dator i nätverket och klicka på det. Klicka sen på konfigurera i övre högra hörnet. Och välj sen att radera profilen.

Detta kan kanske lösa problemet. Får själv liknande problem i mitt nätverk via trådlösa. Och är ibland tvungen att radera profilen för datorn för att få skitet att fungera igen.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2012

Fick i genomsnitt 60ms när jag pinga google, skickade 4 fick tillbaka 4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Ceogar:

kör ipconfig /all och kontrollera att du har fått DNS så det inte har blivit något kinkigt där.

Skrivet av ParasiteX:

Prova i så fall gå in i home network i router inställningarna. Och leta sen upp din dator i nätverket och klicka på det. Klicka sen på konfigurera i övre högra hörnet. Och välj sen att radera profilen.

Detta kan kanske lösa problemet. Får själv liknande problem i mitt nätverk via trådlösa. Och är ibland tvungen att radera profilen för datorn för att få skitet att fungera igen.

okej ska testas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Joel E:

Fick i genomsnitt 60ms när jag pinga google, skickade 4 fick tillbaka 4.

Då har du kontakt med internet.
Testa att skriva

ping google.se

i kommandotolken. Om detta inte fungerar så lär det ju vara DNS-relaterat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av ParasiteX:

Sitter nu på min stationära dator igen, alltså fungerade det att radera min dator från routern.

Tack för alla snabba svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av Joel E:

Sitter nu på min stationära dator igen, alltså fungerade det att radera min dator från routern.

Tack för alla snabba svar

Jag hoppas att det inte stör att jag skriver i en tråd som är gammal.

Har inte så stor erfarenthet utav dessa forum men då jag halvt är mitt uppe i mitt satsande inom esporten så stör detta problem mig oerhört. Att internet plötsligt slutar fungera mitt i en match men jag kan ändå nå webbläsaren (google, facebook etc.). Jag känner igen mig men det enda som sätter käppar i hjulet för mig är detta: "Prova i så fall gå in i home network i router inställningarna. Och leta sen upp din dator i nätverket och klicka på det. Klicka sen på konfigurera i övre högra hörnet. Och välj sen att radera profilen.".

Om någon skulle kunna förklara på en basal nivå hur man gör detta skulle jag vara oerhört tacksam. Är ganska säker på att detta är problemet då jag känner igen mig väldigt mycket. Tack på förhand!