AMD: "Det blir inget DirectX 12"

Permalänk
Medlem

Tror ni jag kmr få 60fps med ett 680 lightning och en 3570k på bf4?

Visa signatur

Intel 3750k 3.4Ghz || Msi Gtx 680 Lightning || 8Gb DDR3 1600Mhz || Asrock Z77E-ITX || XFX 750W || Bitfenix Prodigy

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som tänkte på detta när man läste titeln?:

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr:

Var det bara jag som tänkte på detta när man läste titeln?:

http://www.det-blev-ingen-cd.com/splash.jpg

Är det där ens värt en tidnings artikel? Kan inte varit mycket som hänt där den senaste tiden!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Skrivet av putumban:

Du kan ju alltid spela i 300x200 på low.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av putumban:

Så länge DICE optimerar spelet ordentligt, vilket de brukar göra.

Permalänk
Medlem

Good riddance. Mer fokus på OpenGL nu när Linux-gaming börjar ta sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det är inte en perfekt fysiksimulering men det är mycket bättre än det vi har utan. Jag tycker det är riktigt snyggt och ger helt klart mer inlevelse i spelet när du har hår som rör på sig när Lara hoppar runt.

Hur kan du tycka att de snyggt, jag fattar inte?
För de första, är de hur orealistiskt som helst, och dödar känslan ännu mer än de bara är LARA som har de håret och inte de andra karaktärerna i spelet.
Hoppa runt, är direkt inte snyggt.. Seriöst, håret ser ut som världens skitstorm.. :S

Personligen tycker jag att det är en mycket bättre känsla utan tressFx..

Permalänk
Avstängd

Det gnälls mycket om amds drivrutiner här,men det är nog mest skit bakom spakarna som vanligt,jag har inga problem med att köra crossfire med kort från olika tillverkare.Kolla sign.mitt senaste nvidiakort var ett gtx480 och det var väl helt okej förutom att det drog ström som ett kärnkraftverk(FERMI)så jag fick byta mitt nättaggregat för att kunna använda det ens.Sen var ju inte nvidias drivrutiner något vidare på den tiden heller,jag tror jag fick installera om windows 3 gånger innan det funkade ordentligt med dom dåvarande drivrutinerna innan det funkade någorlunda bra:(Och ja jag har alltid kört med ett legit windows jämfört med många av dom som skriver här:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nivv:

Jösses, vilket cheap shot alltså. Speciellt när nvidia är ljusår bättre när det kommer till drivrutiner och dessutom har världens snabbaste GPU för spel...

Fantasier som vanligt i dagens läge iallafall:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande inte att det är överdrivet stor skillnad på DX10 (Crysis) och DX11 (Battlefield 3). Det är klart att man kan se skillnader på många saker som ansikten och så men det gigantiska lyftet som många tror att det ger finns inte riktigt där. Kanske bra att vi stannar upp lite och verkligen optimerar DX11 så att vi kan få riktigt snygga spel som fortfarande går att köra. Men det är klart... Det är lite nostalagi över spel som inte går att få över 30 i FPS på:D

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Vad skulle DX12 ge för något?
Tycker det är bra som det är, inte för att vara bakåtsträvare eller liknande.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

En synnerligen intelligent slutsats. Mer behöver inte sägas.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Direct 3D är endast ett API, precis som OpenGL. OpenGL är dock snabbare och har mindre overhead än Direct 3D, men är dock också på lägre nivå (närmre hårdvaran). Andra fördelar inkluderar att APIt (OpenGL) stöds på i stort sett vartenda OS och enhet som finns ute, samt att du inte behöver byta OS bara för att kunna ta del av de nya versionerna. Direct X är exklusivt endast för Windows och Xbox och tillåts inte/kan inte användas någon annan stans.
Dock så måste jag understryka att ett nyare api inte automatiskt ger ett snyggare spel. Du kan fortfarande göra spel som är 10 gånger snyggare i D3D 9 jämfört med D3D 11.

Angående TressFX, nVidia lägret hade samma sak för många år sedan men ratades ju för att AMD inte ville betala någon licens för PhysX och därmet inte kunde köra det. Kul att AMD nu gör samma sak, fast att det då självfallet inte fungerar ordentligt på nVidia kort. Kommer det någonsin att bli någon ordning på kompabiliteten eller krävs det att det införs APIer för det i både Direct X och OpenGL?

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag tycker fortfarande inte att det är överdrivet stor skillnad på DX10 (Crysis) och DX11 (Battlefield 3). Det är klart att man kan se skillnader på många saker som ansikten och så men det gigantiska lyftet som många tror att det ger finns inte riktigt där. Kanske bra att vi stannar upp lite och verkligen optimerar DX11 så att vi kan få riktigt snygga spel som fortfarande går att köra. Men det är klart... Det är lite nostalagi över spel som inte går att få över 30 i FPS på:D

Nya DX-versioner handlar ju dock inte bara om nya grafiska funktioner, utan även om prestandaförbättringar. T.ex. flöt Far Cry 2 på bättre i DX10/10.1 än i DX9 med samma inställningar. Battleforge flöt bättre i DX11 än DX10.1.

Det har klagats på DX11s "overhead" också, så nog finns det fortfarande plats för förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Nya DX-versioner handlar ju dock inte bara om nya grafiska funktioner, utan även om prestandaförbättringar. T.ex. flöt Far Cry 2 på bättre i DX10/10.1 än i DX9 med samma inställningar. Battleforge flöt bättre i DX11 än DX10.1.

Det har klagats på DX11s "overhead" också, så nog finns det fortfarande plats för förbättringar.

Ja det är klart att det finns förbättringar mellan varje DX version men inte den gigantiska som många hoppas på. Dessutom tar det extremt lång tid innan spel faktiskt hoppar på tåget och använder allt det nya. Skyrim skippade DX11 när det kom och folk blev inte glada på det. Det känns faktiskt som att det är ganska få spel som använder DX11 just nu.

Jag tror att det kan vara bra att stanna upp lite och bara köra ut allt vi kan ur DX11. Optimera/trycka ut varje gnutta prestanda som vi kan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Ja det är klart att det finns förbättringar mellan varje DX version men inte den gigantiska som många hoppas på. Dessutom tar det extremt lång tid innan spel faktiskt hoppar på tåget och använder allt det nya. Skyrim skippade DX11 när det kom och folk blev inte glada på det. Det känns faktiskt som att det är ganska få spel som använder DX11 just nu.

Jag tror att det kan vara bra att stanna upp lite och bara köra ut allt vi kan ur DX11. Optimera/trycka ut varje gnutta prestanda som vi kan!

I fallet med DX11 är det väl delvis konsolerna som hämmat, men XP:s höga användarbas under alla år har otvivelaktigt också agerat bromskloss. Även The Witcher 2, som krävde DX10-kort och t.o.m. var PC-exklusivt under ett år, använde bara DX9.

Tycker själv det är bättre ifall de nya versionerna kommer ut snabbt, så kan utvecklarna välja och vraka.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis lägger tillverkarna mer krut på OpenGL nu, DirectX har haft sin stora tid då spelarna såg fram mot nästa version.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

I fallet med DX11 är det väl delvis konsolerna som hämmat, men XP:s höga användarbas under alla år har otvivelaktigt också agerat bromskloss. Även The Witcher 2, som krävde DX10-kort och t.o.m. var PC-exklusivt under ett år, använde bara DX9.

Tycker själv det är bättre ifall de nya versionerna kommer ut snabbt, så kan utvecklarna välja och vraka.

Finns både plus och minus med det helt enkelt. Nya tekniker för fort så kommer man springa ifrån konsolerna ganska snabbt igen, trots att de är "pc liknande"!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Två miljarder år av evolution och så blev det ändå inte något DiretX 12 i slutändan. Vilken flopp.

Permalänk
Medlem

Tim Sweeney (EPIC games) pratade om detta i en debatt redan 2010:

Tim: I'm am in favor of the entirely software driven approach, where the next generation applications implement a graphics pipeline 100% from the ground up in software. And that could run on an architecture like Larrabee from Intel, or it could run on an Nvidia GPU using a programming language like CUDA. I really feel that we are very close to the end of the line with DirectX, we're at this point of diminishing returns where if you give us 10 or 100 times better hardware performance we'll only be able to deliver graphics that are incrementally better, and not actually have another revolution in graphics. Because If you see the artifacts in games they are all the same thing, they're pixel aliasing, they're bi-linear sampling artifacts on textures, they're all the artifacts with speculare lighting which arise from DirectX. By employing a new graphics pipeline from the ground up we can cicumvent all of these limitations in DirectX and have a soup-to-nuts graphic pipeline more comparable to a movie rendering pipeline than today's computer graphics pipeline.

Charlie D: But if you don't have an API to make a common framework, what are you going to use to give people to program against, or are you going to have every implementation be different?

Tim: Well ofcourse API's will still exist. DirectX will certainly exist for many decades as least as a legacy rendering interface, so that people who simply wants to get triangles on the screen can call into it. But more interesting than that we'll see an explosion of renderers from different companies, you know Epic with the Unreal engine and other companies that we're competing with. We'll see a return to really inventive new rendering techniques like Voxels, volumetric rendering techniques, micro-polygon tessellation, Ray tracing. We'll see a gigantic variety of different techniques as opposed to today's pipeline which is 100% DirectX and all the games have the same graphical flaws.

Det här är inte hela debatten (som även Andrew Richards från Codeplay var med i), och Tim Sweeney kan ju naturligtvis ha ändrat inställning något, men här talar han iallafall om det som har ser som problem med DirectX. Spelen har samma effekter och samma problem, vilket gör att de flesta DX-spelen i mångt och mycket påminner om varann, och har samma brister och fel (rent grafikmässigt).

Kudos till Charlie D. på S|A som gjorde intervjun.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Good riddance. Mer fokus på OpenGL nu när Linux-gaming börjar ta sig

Vi håller tummarna!

Will do.

Skrivet av quattro-2.6:

Du blir automatiskt bakåtsträvare med ett sådant uttalande, du blir inte sämre människa för det men det är ju klart man vill att allt ska bli bättre. Eller är bilarna vi kör idag tillräckligt bra? De var tillräckligt bra för 30 år sedan när de tog en från punkt A till B och man fick värme på vintern...

Skrivet av Djhg2000:

Förhoppningsvis lägger tillverkarna mer krut på OpenGL nu, DirectX har haft sin stora tid då spelarna såg fram mot nästa version.

Finns fler som hoppas

King

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Hur kan du tycka att de snyggt, jag fattar inte?
För de första, är de hur orealistiskt som helst, och dödar känslan ännu mer än de bara är LARA som har de håret och inte de andra karaktärerna i spelet.
Hoppa runt, är direkt inte snyggt.. Seriöst, håret ser ut som världens skitstorm.. :S

Personligen tycker jag att det är en mycket bättre känsla utan tressFx..

Fysik i spel är sällan snygga men det ger en hel del till inlevelsen.

Ta Borderlands 2 tex. där fysiken är åt helvete fel. Men även om den är åt helvete så blir det mer inlevelse i spelet när du tex. skjuter i en vägg och det sprutar ur en massa små sten. Att stenen sedan svävar en bit ovanför marken, studsar runt helt galet och är orealistisk så är det ändå bättre än utan.
Samma är det med Lara som annars bara har en säck till hår som flyger omkring. Med fx blir det lite mer år på henne som hoppar runt mer naturligt än säcken.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv

Jag förespråkar välgjorda animatione, istället för enbart högupplösta och dumma texturer.

Permalänk
Medlem

Konsolerna som styr spelutvecklingen och de moderniseras ungefär vart 5-7 år så är det detta som styr grafikutvecklingen i spel.
Faktum är att majoriteten av spelen på PC fortfarande nöjer sig med Dx9 visar att påståendet är sant (tyvärr).
I år kommer nästa generation av konsoler. Detta borde betyda att den nuvarande versionen av Dx kommer att bli "minimikrav" på alla kommande spel.
Det vore idiotiskt av speltillverkarna om det blev Dx 12, eller Dx11.1, för då blir minimikravet att man har Win8.
Det är mycket säkrare att lägga Dx11 som minimikrav för då täcker man in även Win7.

Detta i sin tur innebär ju att Win7 blir nästa XP, det mest spridda och anända OSet på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Jag förespråkar välgjorda animatione, istället för enbart högupplösta och dumma texturer.

Välgjorda animationer kräver komplexare trådmodeller, något dagens spelkonsoler inte klarar av.
Det är därför de "största" grafiknyheterna i spelen har varit i texturerna under ett par år.

Permalänk

Microsoft tänker överge (högpresterande) stationära och bärbara PC till förmån för (lågenergi/lågpresterande) mobiler och paddor, så de har inte längre något intresse av att driva på utvecklingen av high-end grafik.
Microsofts nuvarande intresse är istället att få fram billigare mobila windows-lösningar som drar mindre ström.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Microsoft tänker överge (högpresterande) stationära och bärbara PC till förmån för (lågenergi/lågpresterande) mobiler och paddor, så de har inte längre något intresse av att driva på utvecklingen av high-end grafik.
Microsofts nuvarande intresse är istället att få fram billigare mobila windows-lösningar som drar mindre ström.

Jo, och spelandet av AAA-titlar ska ske via deras XBOX, då det är mycket lönsammare för dem. Licensavgifter för spel, avgifter för Live, avgifter för patchningar... och allmän kontroll över marknaden. Självklart vill dom inte att man ska spela på PC då det inte genererar några av dessa intäkter till dem.

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

jag tror jag fick installera om windows 3 gånger innan det funkade ordentligt med dom dåvarande drivrutinerna innan det funkade någorlunda bra:(Och ja jag har alltid kört med ett legit windows jämfört med många av dom som skriver här:)

Låter som ditt Windows är instabillt, inte drivisarna, eller så kanske man kan testa andra drivisiar.

Fan! Punka på däcket... testa att kränga av det och sätta tillbaka det igen... fan punka ändå...
Fan! Punka på däcket... testa att kränga av det och sätta tillbaka det igen... fan punka ändå...
Fan! Punka på däcket... testa att kränga av det och sätta tillbaka det igen...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Låter som ditt Windows är instabillt, inte drivisarna, eller så kanske man kan testa andra drivisiar.

Fan! Punka på däcket... testa att kränga av det och sätta tillbaka det igen...

Om det inte är Beta-drivare så ska detta inte behövas felsökas...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold