Kompis drog på för mycket volym, basen slutade fungera?

Permalänk
Medlem

Kompis drog på för mycket volym, basen slutade fungera?

Hej!

Sitter på ett lan med några kompisar. Jag tog med mina högtalare, ett par "jamo j-150" och min förstärkare, en marantz model 1040. Min kompis tänkte skoja med mig och drog på högsta volym och så blev de ju som de blev och nu fungerar inte den stora högtalaen, den lilla fungerar fortfarande. Någon som vet vad som hänt? Och om de går att fixa? Har lite panik då det är min pappas högtalare som jag lånar.

Mvh Saltiiz.

Permalänk
Medlem

Troligen gick basen sönder. Eventuellt sitter det en säkring i högtalaren som man kan byta.

Schyst av din "kompis" att ha sönder dina högtalare. Är väl bara han köper nya åt dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Troligen gick basen sönder. Eventuellt sitter det en säkring i högtalaren som man kan byta.

Schyst av din "kompis" att ha sönder dina högtalare. Är väl bara han köper nya åt dig

h'lvete.. Den där säkringen, vart/hur fixar man den?

Permalänk
Medlem

Det är din kompis problem.
Bara be han att åtgärda det och lämna tillbaka dom sen.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen avbrott eller kortslutning i talspolen, sluta att spela på delarna omedelbart innan det är felsökt för det kan bli värre skador på andra delar också.
Alltså ordentlig felsökning med mätningar för att utesluta fel som kan leda till flera skadade delar, sedan kan man ev spela vidare med en bortkopplad bas om man är helt säker på att inget annat är skadat eller riskerar att skadas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

säg åt din kompis att betala för reparation eller nya högtalare. han får skylla sig själv om han gör så.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |