Förstärkare till B&W 685 ?

Permalänk

Förstärkare till B&W 685 ?

Hejsan! Jag har fått ett erbjudande att köpa en kompis B&W 685or men även om jag fick de till ett bra kompispris, så är jag allt annat än rik och letar där efter att köpa en lite billigare förstärkare som klarar att driva dessa.

Jag har hört ett motto om att förstärkaren bör ligga i samma prisklass som de högtalare man köper, men då 685orna kostar ca 5000 kr nya så blir det tyvärr svårt att hålla. Kan jag komma undan att driva dessa okej för en förstärkare runt 2000-2500kr eller kommer det sluta i miserabelt ljud?
Så kanske man kan uppgradera sig den dagen man slutar vara en fattig student...

Några tips?

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Köp begagnat
www.hifimagasinet.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thundershit:

Hejsan! Jag har fått ett erbjudande att köpa en kompis B&W 685or men även om jag fick de till ett bra kompis pris, så är jag allt annat än rik och letar där efter att köpa en lite billigare förstärkare som klarar att driva dessa.

Jag har hört ett motto om att förstärkaren bör ligga i samma prisklass som de högtalare man köper, men då 685orna kostar ca 5000 kr nya så blir det tyvärr svårt att hålla. Kan jag komma undan att driva dessa okej för en förstärkare runt 2000-2500kr eller kommer det sluta i miserabelt ljud?
Så kanske man kan uppgradera sig den dagen man slutar vara en fattig student...

Några tips?

Mvh

Går att driva med vilken stärkare du vill,man är mest begränsad till hur högt man kan spela,är beg av intresse så kika på hifimagasinet.
Denna kanske skulle funka http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-a-s300-silver/4261/

Permalänk

Det är skillnad på förstärkare och förstärkare, utimpedanser,interna dac:ar, och såklart förstärkarkretsarna. Lyssna gärna om du kan innan du köper och jämför. Det är som oyegie skriver att ju lägre effekt din stärkare har, destå lägre kommer din maximala volym vara ut.
Högtalarna har en maxeffekt på 100W och inimpedans på 8ohm, så vill du spela högt bör du ha en förstärkare som levererar 100W med en last på 100ohm.

En bra 2 kanals förstärkare begagnad är billig i dessa 7.1 dagar. hifimagasinet eller blocket borde du kunna hitta på.

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ElevatorSteve:

vill du spela högt bör du ha en förstärkare som levererar 100W med en last på 100ohm.

Vad menar du nu ?

100V vid 8 Ohm blir 1250 W
Det är väl bra men kanske lite väl dyrt, det är inte 801or det gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bara frågar eftersom jag inte vet. Är det kanske inte smartast att ha ROTEL ihop med B&W eftersom dem är ju partners.

Jag tänker på matchning. Annars borde det väl gå med vad som helst.

Permalänk
Medlem

Stirra dig inte blind på hur många watt en förstärkare har idag. De har alla mer än du behöver.

Har du några krav på inkopplingar? Ska du koppla den till en tv eller vill du koppla en ps3 till den? Isf ska du leta efter en förstärkare med hdmi. Vill du kunna köra surroundljud senare så du vill ha 5.1 förstärkare?

Just hifi har ganska dåligt andrahands värde så titta på blocket eller hifimagasinet som du blev tipsad om tidigare.

Jag har kört mina b&w med både Denon och Marantz och de funkar bra tycker jag. Onkyo har också bra rykte och de är inte jätte dyra.

Sedan är ljud precis som smak, den ljudbild du gillar kanske inte nästa person tycker om. Om du kan tycker jag du ska låna hem en förstärkare (nästan alla ljudbutiker lånar ut prylar så du kan prova hemma annars kan du ta med högtalarna till butiken) så du själv kan lyssna vad du gillar.

Lycka till!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Bara frågar eftersom jag inte vet. Är det kanske inte smartast att ha ROTEL ihop med B&W eftersom dem är ju partners.

Jag tänker på matchning. Annars borde det väl gå med vad som helst.

Bara för att det numera är samma ägare betyder det inte att allt bör köras tillsammans, men Rotel gör en del bra saker, men de har även mindre bra prylar, Jag tror att mycket hos B&W fortfarande provlyssnas med Chord, även om Chord idag inte heller är helt perfekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du vill komma undan hyfsat billigt så satsa på en NAD C356 BEE. Inte den starkaste stärkaren men den gör högtalarna rättvisa om du inte tänkt spela hööögt.

MVH En Hifi Klubben anställd

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Inaktiv

Ursäkta att jag lånar tråden lite. Är nämligen sugen på att skaffa likadana högtalare som TS. Har för tillfället en Harman Kardon Hk3490. Skulle denna funka bra för att driva dessa högtalare? Har för tillfället ett par dynavoice m-65 ex men de är så stora och otympliga så är ute etfter ett par mindre högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Ursäkta att jag lånar tråden lite. Är nämligen sugen på att skaffa likadana högtalare som TS. Har för tillfället en Harman Kardon Hk3490. Skulle denna funka bra för att driva dessa högtalare? Har för tillfället ett par dynavoice m-65 ex men de är så stora och otympliga så är ute etfter ett par mindre högtalare.

Det kommer gå bra med den förstärkaren dock hur den är rent karaktäristisk men högtalarna är ganska varma i karaktären.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon172162:

Ursäkta att jag lånar tråden lite. Är nämligen sugen på att skaffa likadana högtalare som TS. Har för tillfället en Harman Kardon Hk3490. Skulle denna funka bra för att driva dessa högtalare? Har för tillfället ett par dynavoice m-65 ex men de är så stora och otympliga så är ute etfter ett par mindre högtalare.

Ja det lär fungera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den där sidan var minst sagt ostrukturerad... ren djungel att hitta rätt dära

Skrivet av Sephirot:

Stirra dig inte blind på hur många watt en förstärkare har idag. De har alla mer än du behöver.

Har du några krav på inkopplingar? Ska du koppla den till en tv eller vill du koppla en ps3 till den? Isf ska du leta efter en förstärkare med hdmi. Vill du kunna köra surroundljud senare så du vill ha 5.1 förstärkare?

Just hifi har ganska dåligt andrahands värde så titta på blocket eller hifimagasinet som du blev tipsad om tidigare.

Jag har kört mina b&w med både Denon och Marantz och de funkar bra tycker jag. Onkyo har också bra rykte och de är inte jätte dyra.

Sedan är ljud precis som smak, den ljudbild du gillar kanske inte nästa person tycker om. Om du kan tycker jag du ska låna hem en förstärkare (nästan alla ljudbutiker lånar ut prylar så du kan prova hemma annars kan du ta med högtalarna till butiken) så du själv kan lyssna vad du gillar.

Lycka till!

Joo hdmi hade ju varit en fördel men inget direkt krav. Det borde väl de flesta nya ha?

Skrivet av Grasp247:

Om du vill komma undan hyfsat billigt så satsa på en NAD C356 BEE. Inte den starkaste stärkaren men den gör högtalarna rättvisa om du inte tänkt spela hööögt.

MVH En Hifi Klubben anställd

Oj... nog för att du jobbar på Hifi klubben och där av kanske är en sann audiofil men 6000kr är tyvärr mer än dubbelt av vad jag hade tänkt lägga ut
Nej jag bor i en liten lägenhet så högt kommer det inte bli!

Permalänk
Medlem

Jag missade din budget men kolla på NAD C316 BEE enkel och billig förstärkare som drar nytta av B&Ws varma karaktär 685 o 686 är bland mina favoriter då man får mycket ljud för pengarna

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Rekordmedlem

Hifimagasinet är som vilken anslagstavla som helst, folk lägger upp sina annonser och de som letar nått söker specifik efter den apparat de vill ha, det är gratis att annonsera och det finns ofta väldigt mycket vettiga hobbysaker där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill du ha hdmi är du i princip tvungen att köpa en hemmabioförstärkare. Yamaha v771 är väldigt prisvärd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Grasp247:

Jag missade din budget men kolla på NAD C316 BEE enkel och billig förstärkare som drar nytta av B&Ws varma karaktär 685 o 686 är bland mina favoriter då man får mycket ljud för pengarna

Ni har ju B&W högtalarna i er butik så det blir ju rätt smidigt att kunna komma förbi och avgöra vilken av era billigaste förstärkare som jag tycker låter bäst!

Skrivet av mrqaffe:

Hifimagasinet är som vilken anslagstavla som helst, folk lägger upp sina annonser och de som letar nått söker specifik efter den apparat de vill ha, det är gratis att annonsera och det finns ofta väldigt mycket vettiga hobbysaker där.

Joo det är säkert som du säger att den gör sitt syfte om man vet exakt vad man letar efter, dock är det svårare för t.ex. mig som inte kan alla olika förstärkares förkortningar Hade gärna sett lite filter och sorteringsmöjligheter, men men är det gratis ska man inte klaga!

Skrivet av Leg:

Vill du ha hdmi är du i princip tvungen att köpa en hemmabioförstärkare. Yamaha v771 är väldigt prisvärd.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kommer det sig att det är så snålt om hdmi på vanliga stereoförstärkare? Det kan ju inte kosta någonting att lägga till det idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thundershit:

Hur kommer det sig att det är så snålt om hdmi på vanliga stereoförstärkare? Det kan ju inte kosta någonting att lägga till det idag...

För att det inte är lönande kanske,väldigt sällan man ser en stereostärkare med samma finesser som en hemmabioreceiver,dessutom skulle den säkert vara väldigt dyr,5.1stärkare tillverkas i större upplagor och är mer populärt så man tjänar mer på att köpa en sådan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thundershit:

Ni har ju B&W högtalarna i er butik så det blir ju rätt smidigt att kunna komma förbi och avgöra vilken av era billigaste förstärkare som jag tycker låter bäst!

Joo det är säkert som du säger att den gör sitt syfte om man vet exakt vad man letar efter, dock är det svårare för t.ex. mig som inte kan alla olika förstärkares förkortningar Hade gärna sett lite filter och sorteringsmöjligheter, men men är det gratis ska man inte klaga!

Hur kommer det sig att det är så snålt om hdmi på vanliga stereoförstärkare? Det kan ju inte kosta någonting att lägga till det idag...

Hdmi är förenad med en del licenskostnader och vad skulle vitsen vara med det om man inte ska ha bild eller surround?
Spdif, via rca eller toslink och usb eller nätverk lär vara billigare och kan även ge möjlighet till bättre kvalitet, dessutom så finns det inte många 2 kanalare med dac, de som är intresserad av den typen av pryl är inte så många, man köper endera separata delar för att få flexibilitet och ljudkvalitet eller så går man på en hembiomaskin, men det finns en del bra förstärkare med dac som HK 990 http://se.harmankardon.com/harman-kardon-produkter-detail-se/... men då är det normala digitalanslutningar som gäller och inte hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.